شناسه خبر : 103716
سه شنبه 28 شهريور 1402 , 17:20
اشتراک گذاری در :
عکس روز

در راستای حمایت های حقوقی و قضایی به امضا رسید

تفاهم نامه همکاری بنیاد شهید و قوه قضائیه

مساعدت و همکاری در زمینه سرعت بخشیدن در رسیدگی به درخواست ها و پرونده های حقوقی و کیفری ایثاگران به منظور تکریم و حفظ کرامت بیشتر آنها در مراجع قضایی با رعایت اصل برابری و عدم تبعیض میان اصحاب دعوی...

فاش نیوز - اهداف تفاهم‌نامه همکاری بین بنیاد شهید و قوه قضائیه اعلام و تشریح شد.

بر اساس این گزارش، اهداف تفاهم‌نامه همکاری میان بنیاد شهید و امور ایثارگران و قوه قضائیه شامل هفت بند است.

این گزارش حاکی است انجام حمایت های حقوقی و قضایی و گسترش نظام معاضدت حقوقی و قضایی از جامعه تحت پوشش بنیاد با رعایت قوانین و مقررات و ارائه خدمات حقوقی و قضایی به جامعه تحت پوشش بنیاد، با رعایت کرامت ایثارگران از جمله اهداف‌ این تفاهم‌نامه همکاری می باشد.

بر پایه این گزارش، همکاری به منظور استفاده مناسب از ظرفیت های قانونی در جهت آزادی زندانیان ایثارگر جرایم غیرعمد مالی و غیرمالی به منظور مصون سازی از آسیب های اجتماعی خانواده شاهد و ایثارگران یکی دیگر از بندهای تفاهم‌نامه همکاری میان بنیاد شهید و امور ایثارگران و قوه قضائیه است.

اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و در راستای کاهش حجم ورودی پرونده های حوزه ایثارگری به محاکم قضایی با ارائه مشاوره صحیح و اصولی، تخصصی و استفاده از وکلای توانمند مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه از جمله بندهای دیگر تفاهم‌نامه بشمار می آید.

در این تفاهم‌نامه آمده است: اولویت بخشی به فصل خصومت در دعاوی و استفاده از روش های جایگزین از قبیل داوری و میانجیگری در دعاوی و اختلاف، همکاری و مشارکت برای حمایت بیشتر از فعالیت دادگاه شاهد و دیگر شعب تخصصی مراجع قضایی و دفاتر حمایت قضایی از ایثارگران و تسهیل خدمت رسانی به قضات و کارکنان ایثارگر شاغل و بازنشسته قوه قضائیه با رعایت موازین قانون به عنوان تفاهم‌نامه بین بنیاد شهید و قوه قضائیه به عنوان بندهای هفت گانه به امضای دو طرف رسیده است .

محسن بزرگی معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: موضوع این تفاهم‌نامه در 9 بند تشریح می شود که به این شرح است:

1-مساعدت های قانونی لازم به زندانیان ایثارگر که به دلیل ارتکاب جرایم غیر عمد مالی و غیرمالی در زندان به سر می برند، در حدود قوانین و مقررات.

2-حمایت از ادامه فعالیت دادگاه شاهد و لزوم بازبینی در ساختار آن با توجه به نیاز و وضعیت فعلی و تشکیل شعب تخصصی و انتصاب قضات مجرب و ترجیحا ایثارگر و یا آشنا به مسائل ایثارگران.

3-کمک به توسعه و تقویت دفاتر حمایت قضایی از ایثارگران در دادگستری ها و مجتمع های قضایی سراسر کشور.

4-مساعدت و همکاری در زمینه سرعت بخشیدن در رسیدگی به درخواست ها و پرونده های حقوقی و کیفری ایثاگران به منظور تکریم و حفظ کرامت بیشتر آنها در مراجع قضایی با رعایت اصل برابری و عدم تبعیض میان اصحاب دعوی.

5-برقرای ارتباط الکترونیکی بنیاد با قوه در جهت تحقق کامل دولت الکترونیک با رعایت قوانین و مقررات و رعایت اصل احترام به حریم خصوصی و محرمانگی.

6-حمایت از ایجاد و توسعه زمینه همکاری مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه با بنیاد به منظور ارائه مشاوره و خدمات حقوقی و پیگیری پرونده های حقوقی و کیفری جامعه هدف بنیاد با به کارگیری وکلای متعهد، متخصص و مجرب و همچنین آشنا به قوانین ایثارگری.

7-ایجاد کانون های داوری و میانجیگری جهت بهره مندی از ظرفیت داوران و میانجیگران واجد شرایط برای حل و فصل مشکلات ایثارگران مطابق با ضوابط قانونی.

8-اتخاذ تدابیر لازم به منظور حسن اجرای ماده (58) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران. ( ماده 58 ـ وزارت دادگستری با همکاری قوه‌ قضائیه نسبت به ارائه خدمات حمایت قضائی از خانواده شاهد، جانبازان بیست و پنج درصد (25 %) و بالاتر و آزادگان در مراجع قضائی جهت دفاع و استیفای حقوق آنان اقدام نماید.

تبصره 1 ـ هزینه ارائه خدمات حمایت قضائی از محل اعتبارات مصوب بنیاد تأمین و پرداخت می‌ گردد.تبصره 2 ـ شکایات مربوط به ایثارگران مشمول این ماده درخصوص عدم اجرای این قانون در کمیسیون ماده (16) قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی قابل طرح می‌ باشد.)

9-همکاری برای ایجاد نظام پاسخگویی کارآمد و موثر به درخواست های ایثارگران در حدود قوانین و مقررات.

وی همچنین به تعهدات طرفین در این تفاهم‌نامه اشاره کرد و گفت: تعهدات قوه قضاییه در این تفاهم‌نامه شامل 11 بند است که به این شرح است:1-مساعدت به بنیاد جهت هماهنگی و انعقاد تفاهم‌نامه با ستاد دیه و سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی به منظور تسهیل آزادی زندانیان ایثارگر واجد شرایط قانونی.

2-کمک به توسعه و گسترش دادگاه شاهد و در صورت لزوم ایجاد شعب تخصصی در دادسراها و دادگاه های بدوی و تجدید نظر و شوراهای حل اختلاف و دیوان عدالت اداری با رعایت ضوابط و مقررات.

3-کمک به توسعه و گسترش و حمایت بیشتر از دفاتر حمایت قضایی از ایثارگران از لحاظ کمی و کیفی در دادگستری ها و مجتمع های قضایی سراسر کشور برای ارائه خدمات قضایی و حقوقی به جانبازان و خانواده آن ها وهمچنین خواهران و برادران شهدا.

4-انجام اقدامات لازم در زمینه ایجاد و تقویت ساختار ارتباط الکترونیکی قوه با بنیاد به منظور سرعت بخشیدن در پیگیری فرآیند رسیدگی(مجتمع های قضایی و دادگاه ها و ...) با رعایت محرمانگی اطلاعات و احترام به حریم خصوصی.

5-حمایت دادستان ها از حقوق ایثارگران و پیگیری قوانین مربوط به جامعه ایثارگری از جمله ترک فعل مسئولان و عدم اجرای ماده (21) قانون جامعه خدمات رسانی به ایثارگران به منظور جلوگیری از طرح دعاوی ایثارگران علیه دستگاه ها و ... .

6-پیگیری انعقاد تفاهم‌نامه میان مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه با بنیاد به منظور ارائه مشاوره و خدمات حقوقی و پیگیری پرونده های حقوقی و کیفری جامعه هدف بنیاد با بکارگیری وکلا، کارشناسان و مشاوران متعد، متخصص و مجربو همچنین آشنا به قوانین ایثارگری.

7-پیگیری، هماهنگی و تسهیل به منظور ایجاد و توسعه کانون های داوری و میانجیگری تخصصی با استفاده از ظرفیت افراد دارای پروانه و مجوز لازم، ترجیحا از جامعه معزز ایثارگران.

8-ایجاد سازکار مناسب به منظور تسریع در رسیدگی به درخواست های اعاده دادرسی موضوع ماده(477) قانون آیین دادرسی کیفری با رعایت موازین قانونی.

9-هماهنگی جهت تسهیل حضور نماینده و رابط ایثارگران در دادگستری ها و سازمان های وابسته به قوه قضائیه از جمله سازمان ثبت اسناد املاک، پزشکی قانونی و سازمان امور زندان ها.

10-پیگیری و هماهنگی جهت پیش بینی و تعبیه گزینه ایثارگران در سامانه عدل ایران و دیگر سایت ها و سامانه های مربوط به قوه قضائیه که روند تشکیل وارجاع پرونده را بر عهده دارند.

11-نظارت بر حسن اجرای بند چ ماده 88 قانون برنامه ششم توسعه در ارتباط با صدور مجوزها برای ایثارگران.

بزرگی همچنین با اشاره به تعهدات بنیاد شهید و امور ایثارگران در این تفاهم‌نامه، افزود: بنیاد شهید در این تفاهم‌نامه به امضا رسیده 13 تعهد دارد که در ادامه به آن می پردازیم:

1-معرفی نمایندگان در حوزه های مختلف مرتبط با این تفاهم‌نامه به قوه و دادگستری های استان به منظور تسهیل و تسریع در پیگیری و هماهنگی.

2-ایجاد بسترهای مورد نیاز و فراهم نمودن امکانات، ملزومات و نیروی انسانی و انجام همکاری های لازم برای ارائه خدمات معاضدتی توسط مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه.

3-حضور موثر نمایندگان بنیاد در رسیدگی به دعاوی علیه جامعه تحت پوشش بنیاد از جمله شکایت ادعای زوجیت افراد با شهدا (در زمان حیات) به طرفیت بنیاد در مراجع قضایی.

4-پرداخت هزینه های ارائه خدمات قضایی در سقف اعتبارات بنیاد بر اساس تبصره یک ماده 58 قانون جامع حمایت از ایثارگران.

5-پیگیری و اقدام لازم به منظور حسن اجرای ماده (58) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران با همکاری وزارت دادگستری و قوه.

6-اتخاذ تدابیر عاجل و انجام اقدامات لازم برای حل و فصل مسالمت آمیز دعاوی و اختلافات جامعه تحت پوشش بنیاد و فراهم کردن امکانات و زیرساخت های لازم در این زمینه.

7-انجام اقدامات لازم و تهیه امکانات و فراهم کردن زمینه تشکیل مراکز داوری و میانجیگری و شورای حل اختلاف در بنیاد.

8-پیگیری و اقدام در زمینه تسریع در برقراری ارتباط الکترونیکی با قوه به منظور سرعت بخشیدن در پیگیری فرآیند رسیدگی ...(مجتمع های قضایی و دادگاه ها و ...) از طریق شبکه پیام دولت و امکان اتصال با قوه و همکاری در زیرساخت های لازم.

9-اجرای سریع و دقیق احکام صادره از مراجع قضایی و دیوان عدالت اداری علیه بنیاد.

10-همکاری در ارائه امکانات، ملزومات مورد نیار برای توسعه دادگاه شاهد و تشکیل شعب تخصصی در استان ها.

11-هماهنگی و سازماندهی نیروی انسانی مرتبط با قوه و تقویت توان علمی و اجرای آن ها به منظور حسن اجرای تعهدات مندرج در این تفاهم‌نامه.

12 دسته بندی موضوعی پرونده های حقوقی و کیفری و تنظیم و اجرای سایر برنامه ها برای تعامل هر چه نظام مند تر با قوه با هدف تسریع در رسیدگی به موضوعات و پرونده ها و نیز با هدف کاهش دعاوی و پرونده ها.

13-تسهیل در اتخاذ تدابیر مربوط به مقدمات احراز ایثارگری کارکنان قضایی و اداری قوه قضائیه که به درجه ایثارگری نائل می شوند و همچنین پیگیری و مساعدت جهت ارائه تسهیلات و خدمات به کارکنان قضایی و اداری ایثارگر و خانواده آنان با رعایت موازین قانونی.

معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران درخصوص نحوه اجرا این تفاهم‌نامه مطرح کرد: به منظور هماهنگی،پیگیری و نظارت بر حسن اجرای این تفاهم‌نامه، کارگروهی متشکل از دو نفر از نمایندگان قوه و دو نفر از نمایندگان بنیاد، با انتخاب طرفین این تفاهم‌نامه تشکیل می شود. کارگروه حداقل هرماه یک جلسه برگزار می کند و هر شش ماه یک بار گزارشی از موانع و مشکلات و راهکارهای پیشنهادی جهت حل مشکلات را در اختیار طرفین این تفاهم‌نامه قرار می دهد. کارگروه حسب مورد می تواند از مسئولان بخش های مختلف قوه و بنیاد دعوت و در خضور آنها موضوعات مرتبط را بررسی کنند.

وی درخصوص نحوه اجرای این تفاهم‌نامه ادامه داد: مصوبات کارگروه مشترک پس از تایید طرفین این تفاهم‌نامه حسب مورد در قوه قضاییه و یا بنیاد لازم الاجرا خواهد بود. این مصوبات نباید مغایر با قوانین و مقررات باشد.همچنین درمواردی که اجرای برخی موضوعات این تفاهم‌نامه مستلزم تنظیم شیوه نامه اجرایی باشد، ظرف مدت 2 ماه توسط نمایندگان تام الاختیار طرفین تهیه و پس از تایید این تفاهم‌نامه لازم الاجرا خواهد شد.

بزرگی با اشاره به ماده 5 و 6 این تفاهم‌نامه اظهار کرد: طبق ماده 5- نظارت بر روند اجرای دقیق و کامل این تفاهم‌نامه بر عهده کارگروه مشترک و طبق ماده6- مدت این تفاهم از تاریخ امضا تا زمانی است که طرفین تمایل به ادامه همکاری داشته باشند.

اینستاگرام
طرح خوبی است به شرط اینکه لاف وگزافه نباشد در عمل ثابت شود.
بنده درگردان۱۴۱لشکر۲۱حمزه جانبازوایثارگر۸سال دفاع مقدس هستم ۳۵‌سال دنبال حق خودم بودم که نمی دهند هیچی درسال۹۱طبق‌ماده ۱۰۷که ۱۴درصد سازمان ایثارگران به من دادند که هنوزدربنیادشهیدهنوزثبت نشده ودرسال۹۷طبق ماده۸۷ مال اعصاب و روانم ۵درصد دادند.ونوزدهم برج ده سال۱۴۰۰که دربیمارستان خانواده ارتش که ریه ام شیمیایی دارد حتی دکترها گفتندماطبق دستور دولت گذشته دولت روحانی کار می کنیم گفتن اگه ماهم بنویسیم و حق به‌شمابدهبم شورای پزشکی و سازمان ایثارگران ارتش حق به‌حق دار نمی دهند.ومعاونت احتیاط نیروی زمینی طبق جوابیه سازمان ایثارگران درسال۹۱تاییدکرده که بنده درمورخه۲۱برج۴سال۱۳۶۳درجزیره مجنون ریه ام نورد تک شیمایی دشمن بعثی‌عراق قرارگرفته‌ام‌ ومدارک و اسناد در دست دارم الان باکدملی۶۴۱۹۳۳۶۴۲۲ جانبازماده۸۷هستم مال اعصاب تقاضا دارم از قوه قضاییه‌ دولت‌ محترم وزیردفاع وبنیادشهیددراین ایام سالگرددفاع مقدس به حرمت وصیت نامه امام خمینی ( ره) حق به حق داربدهید.
یاد ضربالمثل سنگ بزرگ نشانه نزدن است افتادیم یعنی وقتی یکی سنگ بزرگی برداشت قصد کوبوندن توی سرت را ندارد.
الله اعلم ........
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi