شناسه خبر : 103868
دوشنبه 03 مهر 1402 , 10:14
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کارشناس انرژی مطرح کرد

تلاش رسانه‌ای برای تخریب تجارت ۴ میلیارد دلاری ایران و ونزوئلا

فاش نیوز - یک کارشناس انرژی با ‌اشاره به تجارت چهار میلیارد دلاری ایران و ونزوئلا و شکست تحریم‌های آمریکا، گفت: این اتفاق باعث شده که جریان رسانه‌ای غربگرا به دنبال تخریب روابط دو کشور باشند.
به گزارش ایرنا، سید احسان حسینی با ‌اشاره به همکاری‌های نفتی ایران و ونزوئلا در دولت سیزدهم عنوان کرد: این دو کشور نفتی هر دو تحت تحریم‌های آمریکا هستند اما یک تفاوت کلیدی بین آنها وجود دارد. ایران توانست در شرایط تحریم، توانمندی فنی و مهندسی خود در صنعت نفت را ارتقا داده و این صنعت را زنده نگه دارد ولی ونزوئلا نتوانست و واحدهای مختلف نفتی این کشور به تعطیلی کشانده شد.
وی افزود: در دو سال گذشته، دولت ایران تلاش کرد تا با صدور خدمات فنی و مهندسی و بدون نیاز به هزینه‌کرد بالا، واحدهای صنعتی ونزوئلا را احیا و در جهت منافع خود استفاده کند. البته این بازی بین دو کشور برد- برد است ولی منافع ایران را به جهت وابستگی ونزوئلا بیشتر تامین می‌کند.
حسینی گفت: به عنوان مثال ایران پالایشگاه ال‌پالیتو ونزوئلا را طی قراردادی به ارزش ۱۱۰ میلیون یورو باز‌سازی کرد و حالا سالانه سه میلیارد دلار نفت به مقصد این پالایشگاه صادر می‌کند. اگر دولت ایران می‌خواست یک پالایشگاه جدید در ایران بسازد باید چهار سال صبر و چهار میلیارد دلار نیز هزینه می‌کرد ولی با ۱۱۰ میلیون یورو به چنین ظرفیتی دست یافت.
این کارشناس انرژی توضیح داد: اما همزمان با آغاز همکاری‌های نفتی ایران و ونزوئلا جو‌سازی‌های رسانه‌ای مختلف برای تخریب این روابط در اذهان عمومی شکل گرفت. نخستین هجمه رسانه بدین‌صورت تعریف شد که روابط دو کشور مشابه ضرب‌المثل «کوری عصاکش کوری دگر شود» در رسانه بازتاب پیدا کند.
وی افزود: این سناریوی رسانه‌ای شکست خورد زیرا همه دیدند که با صادرات روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت و ماهانه دو میلیون بشکه میعانات گازی، درآمدی معادل پنج میلیارد دلار نصیب کشور می‌شود. همچنین نیمی از ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب ایران نیز به مقصد ونزوئلا صادر شد که تاثیر بالایی در افزایش حداکثری تولید گاز داشت.
حسینی تأکید کرد: در گام بعدی این خبر جعلی در سال جاری توسط رسانه‌های فارسی‌زبان مطرح شد که بنزین ایران عامل آتش‌سوزی خودروها در ونزوئلاست. درحالی که طبق آمار گمرک ایران به دلیل ناترازی بنزین اصلا صادراتی به کشوری ندارد و اتفاقا در حال حرکت به سمت واردات بنزین است. همچنین آخرین محموله بنزین صادراتی ایران به ونزوئلا به سال ۹۹ بازمی‌گردد.
این کارشناس انرژی گفت: در ادامه دویچه‌وله در گزارشی عجیب نوشت که پالایشگاه‌های ونزوئلا به دلیل حضور مهندسان سپاه از کار افتاده‌اند درحالی‌که سپاه پاسداران در هیچ‌یک از پالایشگاه‌های ونزوئلا حضور ندارد. ضمنا ایران از طریق شرکت ملی مهندسی و ساختمان نیز فقط در یک پالایشگاه ونزوئلا به نام ال‌پالیتو حضور دارد که آن هم از حالت تعطیلی به فعالیت رسیده است.
 وقتی دروغ «دویچه وله» رو می‌شود
وی افزود: بعد از انتشار این خبر، در ماه گذشته نماینده تام‌الاختیار شرکت نفت ونزوئلا به ایران سفر کرد تا از توان مهندسی ایران برای سایر پالایشگاه‌های ونزوئلا نیز استفاده کند. اگر خبر دویچه‌وله درست است پس چرا ونزوئلا این‌قدر به خرید تجهیزات ایرانی مشتاق است! پالایشگاه‌های ونزوئلا از مدت‌ها پیش از کار افتاده و تعطیل هستند و اتفاقا با حضور ایران یکی از آنها احیا شده و خبر دویچه‌وله دروغ محض است.
حسینی گفت: اخیرا نیز یکی از رسانه‌های غربگرا ادعا کرده که ونزوئلا به ایران پشت کرده و گفته تولید نفت ونزوئلا به دلیل همکاری با شرکت شورون آمریکا افزایش یافته نه ایران. برای صحت‌سنجی این ادعا کافی است به آمار اوپک مراجعه کنید. از سپتامبر ۲۰۲۱ که ایران اقدام به صادرات میعانات گازی خود به ونزوئلا کرد تولید نفت این کشور افزایش یافت و از ۵۳۰ به ۷۳۰ هزار بشکه در روز رسید. ونزوئلا از میعانات گازی ایران به عنوان رقیق‌کننده برای افزایش تولید نفت فوق‌سنگین خود استفاده می‌کند.
حسینی در نهایت تصریح کرد: هم‌اکنون ایران و ونزوئلا در هفت حوزه نفتی، همکاری راهبردی را شکل داده‌اند. قرار است ایران در چهار پالایشگاه دیگر ونزوئلا نیز حضور پیدا کرده و آنها را احیا کند که از جمله آن مجتمع پالایشی پاراگوانا با ۹۵۵ هزار بشکه ظرفیت است که هم‌اکنون با یک سوم ظرفیت کار می‌کند.
وی یادآور شد: اکنون ایران وارد تعمیرات پتروشیمی‌های فراسرزمینی در ونزوئلا نیز شده و قرارداد آن را امضا کرده است. ظرفیت‌های بسیاری در همکاری نفتی با ونزوئلا وجود دارد که امیدوارم با قدرت و برنامه دقیق‌تری پیش برود.
اینستاگرام
تا جایی که یادمه همیشه صندوقهای بازنشستگی تامین اجتماعی و کشوری را به بهانه سرمایه گذاری در این کشورها ورشکسته می کردند
چه خوبی داره ؟؟!!!
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi