شناسه خبر : 104297
دوشنبه 17 مهر 1402 , 09:33
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بانک دی منحل می شود؟!

چنانچه نسبت کفایت سرمایه کمتر از ۳ درصد شود، هیأت مدیره مؤسسه اعتباری موظف است حداکثر ظرف مدت ۹۰ روز کاری اقدام به افزایش سرمایه نماید و در غیر این صورت، تشریفات قانونی انحلال...

فاش نیوز - در خبرها داشتیم که دو موسسه اعتباری و یک بانک منحل می‌شود. گفته شده وزارت اقتصاد امسال سه موسسه اعتباری و یک بانک خصوصی را منحل خواهد کرد.

مدتی پیش موسسه اعتباری توسعه منحل و فرایند تصفیه آن آغاز شد و تا پایان سال دو موسسه و یک بانک این فرایند را طی خواهند کرد.

بانک دی بعد از بانک های سرمایه و آینده بدترین بانک به نسبت کفایت سرمایه و زیان انباشته شناخته شده است.

از معیارهایی مانند «نسبت کفایت سرمایه» و «زیان انباشته» می‌توان تا حدودی پی برد که کدام بانک‌ها وضعیت مناسبی ندارند.
بر اساس آخرین آمار، ۱۰ بانک دارای نسبت کفایت سرمایه منفی هستند که در این بین، بانک‌های سرمایه و آینده، با اختلاف بالایی از بقیه وضعیت بدتری دارند و پس از آنها بانک‌های دی و ایران‌زمین در رتبه‌های سوم و چهارم از این منظر قرار دارند.

علت منفی‌شدن سرمایه نظارتی و در نتیجه، کفایت سرمایه این بانک‌ها عمدتا ناشی از زیان انباشته است. در این بین تنها پنج بانک دارای کفایت سرمایه بیش از سطح حداقلی ۸ درصد هستند که از میان آنها، بانک‌های خاورمیانه، کارآفرین و توسعه صادرات سطح کفایت سرمایه بالاتری حتی نسبت به استانداردهای کمیته بال دارند.

نسبت کفایت سرمایه چیست؟

نسبت کفایت سرمایه یکی از نسبت‌های سنجش سلامت عملکرد و ثبات مالی بانک‌ها است. در واقع این نسبت نشان می‌دهد که بانک‌ها تا چه میزان می‌توانند ریسک‌های موجود را توسط سرمایه خود پوشش دهند و از خطرات احتمالی مانند ورشکستگی یا ناتوانی در انجام تعهدات، جلوگیری کنند. بانک‌ها باید سرمایه کافی برای پوشش دادن ریسک ناشی از فعالیت‌های خود را داشته و مراقب باشند که آسیب‌های وارده به سپرده‌گذاران منتقل نشود. لذا در صورتی که دارایی‌های بانک‌ها، ریسک بالایی داشته باشد، آن‌ها ملزم به نگهداری سرمایه بیشتری هستند. نسبت کفایت سرمایه عبارت است از نسبت «سرمایه نظارتی» به «کل دارایی‌های موزون به ریسک».

در دستورالعمل اخیر بانک مرکزی بیان شده در صورتی که نسبت کفایت سرمایه مؤسسه اعتباری غیردولتی در مقطع تهیه صورت‌های مالی از حدود مقرر کمتر شود، حسب مورد و با رعایت قوانین و مقررات ذیربط، اقداماتی به شرح زیر اعمال می‌گردد:

چنانچه نسبت کفایت سرمایه کمتر از ۸ تا ۵ درصد باشد، هیأت مدیره مؤسسه اعتباری موظف است برنامه لازم جهت اصلاح ترکیب دارایی‌ها و یا افزایش سرمایه حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز کاری را به بانک مرکزی ارایه نماید. بانک مرکزی حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز کاری برنامه مزبور را بررسی و مراتب را به مؤسسه اعتباری اعلام می‌کند. تا زمان تحقق حدود مقرر، بانک مرکزی می‌تواند حسب مورد مؤسسه اعتباری را از انجام برخی عملیات مجاز بانکی به طور موقت محروم نماید.

چنانچه نسبت کفایت سرمایه کمتر از ۵ تا ۳ درصد باشد، علاوه بر اقدامات فوق، بانک مرکزی باید اقداماتی از قبیل کاهش حدود احتیاطی نظیر تسهیلات و تعهدات کلان و اشخاص مرتبط برای مؤسسه اعتباری  یا ممنوعیت فعالیت در بازار بین بانکی را اعمال کند.

چنانچه نسبت کفایت سرمایه کمتر از ۳ درصد شود، هیأت مدیره مؤسسه اعتباری موظف است حداکثر ظرف مدت ۹۰ روز کاری اقدام به افزایش سرمایه نماید و در غیر این صورت، تشریفات قانونی انحلال مؤسسه را فراهم نماید.

نسبت کفایت سرمایه بانک دی در اسفند ۱۴۰۱

وضعیت نسبت کفایت سرمایه در بانک‌های آینده، دی و شهر خوب نیست. بخصوص بانک آینده که با نسبت کفایت سرمایه منفی ۱۵۷ درصد، نام خود را به عنوان بدترین بانک بر سر زبان‌ها انداخته است. بانک دی نیز که شرایط نامناسب‌تری را نسبت به سال ۱۴۰۰ تجربه می‌کند، دارای نسبت کفایت سرمایه منفی ۵۳ درصد است. این نسبت در بانک شهر منفی ۱۹ درصد بوده که البته در مقایسه با سال ۱۳۹۹ که نسبت کفایت سرمایه آن منفی ۳۱ درصد بود، این نرخ منفی کاهشی شده است.

اینستاگرام
ان شاءالله..
خدا کنه منحل بشه
این بانک از ابتدا هم به نام ایثارگران ایجاد شد تا با کسب اعتبار از ایثارگران و اموال و دارایی های آنان ، عده ای جیبشان را پر کنند . اگر راست می گویند میزان حقوق و مزایا ، پاداش و دریافتی های مدیران را طی سالهای اخیر اعلام کنند تا مشخص شود چه ثروتی را تملک کردند . شرکتهای این بانک محل زد و بندهای نجومی بود . اما دریغ از ریالی سود یا منفعت برای ایثارگران.
آقایان با چه رویی از عملکرد این بانک دفاع می کنند و در برابر نقد عملکردشان پرونده سازی می کنند .
از این بانک هیچ خیری به کسی نمی‌رسه جز خودشان همگی میلیاردر شدن
من فکر نکنم از ما جانبازان فرهنگی بدشانس تر کارمند دیگه ای باشه! می‌پرسید چرا؟
ما جانبازان فرهنگی از یک طرف صندوق ذخیره ای که با پول فرهنگیان تاسیس شد رو داریم که همه میدانید چگونه مدیرانش بهترین املاک وخوردوهارو برای خودشان واطرافیانشان فراهم کردند.البته برادر آقای رئیس جمهورشان آقای روحانی هم قشنگ استفاده (سواستفاده) کرد از صندوق ذخیره من فرهنگی بدبخت که نتونستم حتی ۱۰ میلیون وام بگیرم.
ازاین طرف هم با بانک وبیمه دی سرکارخانم گذاشته اند وسلامتی به نام ما جانبازان اما؟؟؟؟چی؟ سود و حقوقهای.... به کام مدیران بانک وبیمه.
بله.حالا هم که خبر از ورشکسته شدن بانک دی است،به احتمال زیاد باید ضررش رو ما جانبازان بپردازیم.
حالا به حرفم رسیدین که از ما جانبازان فرهنگی ساده تر و غریب تر جانباز کارمندی نیست؟؟؟
با سلام به گفته کمال آقا بانک دی یکی از بانکهایی است که به اسم جانبازان وایثار گران ثبت شده ولی دریغ از یک سود ۱۰ریالی به این قشر .بنده با هزار منت یک وام ۱۰۰میلیونی از بانک دی گرفتم سه ساله که باید ۱۴۵میلیون خورده ای پس بدهم اگر در این بانک دزدی ویا به گفته دوست عزیزمان مزدهای کلانی نمی گیرند پس این پولها به کجا میرون .بنابر این خدا کند که زودتر منحل شود
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi