شناسه خبر : 104939
پنجشنبه 04 آبان 1402 , 11:18
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اعتراض آفتاب یزد به خلاف‌گویی برجامی جهانگیری

فاش نیوز - روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد، از سخنان اخیر اسحاق جهانگیری که مسئولیت شکست برجام را از روی دوش غرب برداشته و به دوش دولت رئیسی می‌اندازد، انتقاد کرد.
آفتاب یزد نوشت: اسحاق جهانگیری در کنگره حزب کارگزاران با اشاره به دیدارش با رئیسی بعد از روی کار آمدن گفت: به او گفتم بگذارید روحانی و ظریف در ۲ ماه باقیمانده تا مستقر شدن شما، برجام را به سرانجام برسانند. گفتم بروید صحبت کنید، بدون برجام یک روز خوش در کشور نخواهید داشت. سفیدخوانی این گفته این چنین است: «رئیسی نگذاشت برجام به سرانجام برسد» که این چنین نیست!
دو سال و چند ماه بعد، از انعقاد برجام دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا رسماً از برجام خارج و بازگشت تحریم‌ها به صورت گذشته را اعلام کرد. 
۱۵ دی ۱۳۹۸، دولت حسن روحانی نیز پس از چهار مرحله کاهش تعهدات خود، طی بیانیه‌ای گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد. 
رسیدن جو بایدن به ریاست جمهوری آمریکا در ژانویه ۲۰۲۱ ، اعضای 5+1 و ایران مذاکراتی را برای پیوستن مجدد آمریکا به برجام شروع کرده‌اند که تاکنون بی‌نتیجه بوده است.
حرف ما این نیست که برجام خوب نبود که صدالبته بود اما مملکت‌داری را نمی‌توان به برجامی گره زد که شخصی مانند ترامپ می‌تواند یکسویه از آن خارج شود و از دست ما نیز کاری ساخته نباشد به تعبیری؛ بر اساس گفته جهانگیری که می‌گوید: به رئیسی گفتم؛ بدون برجام یک روز خوش نخواهید دید، باید اذعان داشت دولت روحانی حتی با وجود برجام یک روز خوش ندید.
 حســن روحانی بارها گفته و همچنان می‌گوید: مصوبه ضد برجامی مجلس، تمام کاسـه کوزه‌ها را به هم ریخت. اسحاق جهانگیری هم که می‌گوید: به رئیسـی گفتم... و لابد منظورش این است که رئیسی نگذاشت پس این وسط بدعهدی‌های آمریکا و دودوزه‌بازی‌های اروپا و چند سره بار زدن روسیه و چین در کجای ماجرا قرار می‌گیرد؟
نمی‌خواهیم به گونه‌ای بنویسیم که همین فردا، کیهان و حســین شریعتمداری قلم بردارند و بنویسند. آفتاب یزد (لابد با قیود و توصیفاتی همچــون؛ اجاره‌ای و زنجیره‌ای و بزک‌کننـده  برجام و حامی دولت روحانـی) که روزگاری جزء سینه‌چاکان دفاع از برجـام و مذاکرات هسته‌ای بود حالا منتقد حرف‌های برجامی جهانگیری شده است اما می‌خواهیم بگوییم: وقتی زیر یک سقف نفس می‌کشیم و درون یک قایق نشسته‌ایم، این خط‌کشی‌ها محلی از اعراب ندارد آن هم با نادیده گرفتن بدعهدی‌های یکی از طرف‌های مهم برجام یعنی آمریکای ترامپ و ایضا وقت تلف‌کردن‌های آمریکای بایدن!
 ۱۷ اکتبر ، ۲۵ مهر بالاخره موعد مقرر فرا رسید و مهلت تحریم‌های تسلیحاتی ایران به پایان رسید. یک هفته قبل از رسیدن به این تاریخ، گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ساز ناکوک خود را ساز کرد. شـــــورای اروپا نیز در آستانه این روز به صراحت گفت: تحریم‌های تسلیحاتی ایران لغو نمی‌شود. تکلیف آمریکا نیز مشخص است. حالا یکی بیاید و بگوید؛ در این فقره که نه دولت روحانی تقصیری دارد نه دولت رئیسی و نه جمهوری اسلامی ایران، می‌خواهیم یقه چه کسی را بگیریم؟

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi