شناسه خبر : 105094
سه شنبه 09 آبان 1402 , 11:07
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سی‌ان‌ان: گروه‌های مقاومت آماده تشدید حملات خود علیه نیروهای آمریکایی در خاورمیانه هستند

فاش نیوز - شبکه خبری سی ان ان آمریکا در گزارشی از نادین ابراهیم خبرنگار این شبکه در روز 27 اکتبر 5 آبان‌ماه به بررسی سناریو‌ها در باب اقدام آتی احتمالی ایران در قبال تداوم جنگ حماس و رژیم صهیونیستی پرداخته است.
این شبکه آمریکایی عنوان می‌دارد: به گفته مقامات اسرائیلی، حمله حماس، که به کشته شدن 1400 نفر منجر شد، منجر به حمله هوایی شدید به غزه شد که به گفته وزارت بهداشت در غزه تحت کنترل حماس، تاکنون بیش از 7000 کشته برجای گذاشته است. و اکنون این نگرانی وجود دارد که جبهه‌های بیشتری در جنگ باز شود، از جمله مهم‌ترین آنها با ایران. 
سی ان ان می‌افزاید: کارشناسان می‌گویند در حالی که ایران از کشیده شدن به جنگ اسرائیل و حماس محتاط است، اما اگر شبه نظامیان تحت حمایت آن در منطقه به طور مستقل مداخله کنند. این شبکه نزدیک به دمکرات‌ها در آمریکا همچنین اظهار می‌دارد: اطلاعات نشان می‌دهد شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران آماده تشدید حملات خود علیه نیروهای آمریکایی در خاورمیانه (غرب آسیا) هستند. «شاین» رئیس ‌برنامه ایران در مؤسسه مطالعات امنیت ملی (INSS) گفت: «آنچه همه این گروه‌ها را به ایران متصل می‌کند، سیاست‌های ضد اسرائیلی آنهاست.»
سی ان ان مدعی است: در روزهای اولیه پس از حمله 7 اکتبر، سؤالاتی در مورد احتمال دخالت ایران در قتل‌ها مطرح شد. تهران در آن زمان این عملیات را ستود اما به سرعت هرگونه دخالتی در آن را انکار کرد. سی ان ان گزارش داده است که اطلاعات اولیه ایالات متحده همچنین نشان می‌دهد که مقامات ایرانی از حمله حماس غافلگیر شده‌اند و تهران مستقیماً در برنامه‌ریزی، تأمین منابع یا تأیید آن دخالت نداشته است. با این حال، علی‌رغم انکار، ایران اظهارات خود را علیه دشمن سرسخت خود افزایش داده است. این رسانه مطرح آمریکایی در نقل قولی از حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه عنوان می‌دارد: هشدار دادیم که بمباران غزه توسط اسرائیل می‌تواند عواقب گسترده‌ای داشته باشد و گفت: اگر اسرائیل حملات هوایی خود را متوقف نکند، «به احتمال قوی بسیاری از جبهه‌های دیگر باز خواهد شد». او هفته گذشته به الجزیره گفت: «این گزینه منتفی نیست و این به طور فزاینده‌ای محتمل‌تر می‌شود.» عبداللهیان همچنین روز دوشنبه گفت که آمریکا دو پیام در خصوص تشدید تنش در منطقه به ایران داده است. این رسانه می‌افزاید: عبداللهیان گفت: پیام اول این بود که آمریکا علاقه‌ای به گسترش جنگ ندارد و در پیام دوم از ایران خواسته شده بود که خویشتنداری کند و اصرار داشت که ایران نیز باید از سایر کشورها و طرف‌های دیگر بخواهد که خویشتنداری کنند. وی افزود: در حالی که آمریکا می‌گوید می‌خواهد تنش‌زدایی کند، با ادامه حمایت از اسرائیل، خود را در تضاد قرار داده است.
نیروهای نیابتی «محاسبات استراتژیک خود را دارند»
سی ان ان در نقل قولی از تریتا پارسی، معاون مؤسسه کوئینسی در واشنگتن دی سی و (از بنیانگذاران و رؤسای نایاک) گفت هیچ اشتیاقی یا تمایلی از سوی ایران، آمریکا یا اسرائیل برای جنگ گسترده‌تر وجود ندارد، اما شکست واشنگتن در مهار اسرائیل ممکن است ناخواسته منطقه را به سمت تشدید تنش سوق دهد. این شبکه خبری همچنین عنوان می‌دارد: 
جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده هفته گذشته متعهد شد که از اسرائیل حمایت کند، و این خشم و احساسات را در سراسر منطقه تشدید کرده و به اعتراضات گسترده علیه سیاست‌های اسرائیل و آمریکا تبدیل شده است.
این شبکه با اشاره به سخنان اخیر پارسی گفت: «تنها بازیگری که علاقه آشکار به (یک درگیری گسترده‌تر) دارد، حماس است، با توجه به اینکه گسترش جنگ می‌تواند پویایی را به نحو مطلوبی برای آنها تغییر دهد. در غیاب تلاش‌های ایالات متحده برای مهار اسرائیل، «بسیاری از بازیگران (منطقه‌ای) به دلیل محاسبات استراتژیک خود مجبور به ورود به صحنه خواهند شد.» او گفت: «وقتی اسرائیل 300 هزار نیرو را بسیج می‌کند، بعید نیست که حزب‌الله آنجا بنشیند و تصور کند که این کار فقط برای دنبال کردن حماس انجام می‌شود.»  
سی ان ان در ادامه این گزارش اظهار می‌دارد: حزب‌الله که یک گروه مسلح مورد حمایت ایران و نیروی منطقه‌ای قدرتمند است، از زمان حمله حماس در 7 اکتبر با ارتش اسرائیل تبادل آتش کرده است. این درگیری‌ها بدترین جنگ از زمان جنگ اسرائیل و حزب‌الله در سال 2006 بوده است، اما تاکنون به مرز بین لبنان و اسرائیل محدود شده است.وزیر دفاع اسرائیل هفته گذشته گفت که اسرائیل علاقه‌ای به جنگ دیگری با حزب‌الله ندارد. با این وجود اسرائیل منطقه به شعاع 4 کیلومتری نزدیک مرز خود را به یک منطقه نظامی بسته تبدیل کرده و ساکنان 28 منطقه در 2 کیلومتری مرز لبنان را تخلیه کرده است. سی ان ان تصریح می‌کند: نفوذ حزب‌الله فراتر از لبنان است. همچنین در کنار نیروهای زبده سپاه پاسداران ایران در سوریه، جایی که بلندی‌های جولان تحت اشغال اسرائیل است عمل می‌کند. این گروه لبنانی نیز کانال‌های خود را با حماس دارد. در بیانیه‌ای اعلام شد که حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، روز چهارشنبه با مقامات ارشد حماس و جهاد اسلامی فلسطین دیدار کرد، بدون اینکه مشخص کند این دیدار در کجا برگزار شده است. در این بیانیه آمده است: ارزیابی شد که احزاب محور مقاومت در این مرحله حساس باید چه کاری انجام دهند تا به پیروزی واقعی مقاومت در غزه و فلسطین دست یابند و از تجاوزات خائنانه و وحشیانه علیه مردم ما جلوگیری کنند. این شبکه می‌افزاید: درگیری حماس و اسرائیل همچنین به درگیری‌هایی در سوریه و عراق منجر شده است که از آن شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران حملات متعددی را با هواپیماهای بدون سرنشین به نیروهای آمریکایی انجام داده‌اند. سی‌ان‌ان این هفته گزارش داد که ایالات متحده اکنون اطلاعات خاصی در اختیار دارد که نشان می‌دهد همان گروه‌ها می‌توانند با ادامه جنگ بین اسرائیل و حماس تشدید شوند.
هیل به نقل از ژنرال رابرت آبرامز: فقط می‌توانیم امیدوار باشیم گروه‌های مورد حمایت ایران درگیری در خاورمیانه را تشدید نکنند
پایگاه خبری تحلیلی هیل در گزارشی از میراندا نازارو گزارشگر اخبار فوری هیل در روز 29 اکتبر  7 آبان ماه به سخنان ژنرال چهارستاره دریاسالار بازنشسته آمریکایی رابرت آبرامز فرمانده سابق نیروهای آمریکا در کره و فرمانده سابق نیروهای ترکیبی این کشور اشاره داشته و عنوان می‌دارد:«ما فقط می‌توانیم امیدوار باشیم گروه‌های مورد حمایت ایران جنگ بین اسرائیل و گروه شبه نظامی حماس را به «سطح بسیار بالاتر» نبرند». هیل می‌افزاید: حماس در گذشته مورد حمایت ایران بوده است، هرچند هنوز مشخص نیست که ایران یا نیروهای نیابتی آن در حمله 7 اکتبر چه نقشی ایفا کردند. حملات به نیروهای آمریکایی از زمان تهاجم غافلگیرانه حماس در 7 اکتبر افزایش یافته است و این نگرانی را در مورد اینکه ایران و نیروهای نیابتی آن می‌توانند به دنبال گسترش درگیری و بی‌ثبات کردن منطقه باشند، افزایش داده است.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi