دوشنبه 29 آبان 1402 , 14:49
مجلس دولت را مکلف به ارائه لایحه برای بهبود معیشت و خدمترسانی به ایثارگران کرد
نمایندگان مجلس دولت را به اصلاح و تجمیع تمامی قوانین و مقررات موجود در حوزه خدمت رسانی به ایثارگران تا پایان سال اول برنامه هفتم توسعه مکلف و تا زمان ارائه...
فاش نیوز - مجلس شورای اسلامی دولت را موظف به اصلاح و تجمیع قوانین حوزه خدمات رسانی به ایثارگران در سال های اجرای برنامه هفتم توسعه از سال آینده کرد.
بر اساس این گزارش، نمایندگان مجلس دولت را به اصلاح و تجمیع تمامی قوانین و مقررات موجود در حوزه خدمت رسانی به ایثارگران تا پایان سال اول برنامه هفتم توسعه مکلف و تا زمان ارائه این لایحه به مجلس، برنامه ششم توسعه برای ایثارگران را تمدید کردند.
این گزارش حاکی است نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی در این نشست در موافقت و مخالفت با این بند به تبیین نقطه نظرات خود پرداختند.. محمدرضا صباغیان در مخالفت با این بند اظهار داشت: ما قانون خدمات جامع ایثارگران را به صورت کامل و جامع داریم، در اینجا فقط به دولت اختیار می دهیم که قانون را اصلاح، تجمیع یا تقنین کند؛ آن هم دولتی که همین قانون را اجرا نکرده است. مطمئنا این قانونگذاری دولت به ضرر ایثارگران و همچنین خلاف اصل 85 است.
جعفر قادری نیز در موافقت با این بند خاطرنشان کرد: در حال حاضر در قوانین مختلفی درباره خانواده شهدا و ایثارگران احکامی وجود دارد که نیاز است این قوانین تجمیع و یکجا جمع شود تا بعضا تبعیض ها و تفاوت هایی که بین خانواده شهدا و ایثارگران وجود دارد و قابل دفاع نیست رفع شود. وی گفت: در اینجا منظور فرآیند اصلاح قانون است. مطمئنا اگر نیاز به اصلاحی باشد از طریق دولت لایحه آن به مجلس ارائه می شود و مجلس قانونگذاری خواهد کرد.
گزارش خبرنگار ما حاکی است قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه بحث اصلاح، تنقیح و تجمیع بحث روشنی است، متذکر شد:: تنقیح حتما کار مجلس است و مجلس باید آن را انجام دهد. اصلاح و تجمیع هم به معنی تصویب قانون توسط دولت نیست بلکه هرکجا که نیاز به اصلاح بود، تبدیل به لایحه و به مجلس ارائه می شود، لذا اینجا با حذف تنقیح دیگر موارد تضادی با قانون اساسی ندارد.
در ادامه نشست نماینده دولت در موافقت با بند (ج) ماده 31 لایحه برنامه هفتم توسعه کشور در بخش ایثارگران یاداور شد: تجمیع و اصلاحی که در این حکم اشاره شده با رعایت ترتیبات قانونی انجام می شود. رویه قانونگذاری این است که جایی که مجلس می خواهد دولت را الزام به ارائه لایحه کند، می نویسد دولت اقدام قانونی لازم را برای آن کار انجام دهد که در این بند دولت باید احکام مربوط به ایثارگران و خانواده شهدا که در قوانین مختلف وجود دارد را با رویکردهای حمایتی و رفع تعارضاتی که دارند تجمیع و در قالب یک لایحه به مجلس ارائه کند و مجلس براساس آن لایحه تصمیم گیری کند.
همچنین پس از اعلام نظرات موافق و مخالف و نقطه نظرات نماینده دولت، محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق طی اظهاراتی خاطرنشان کرد: ما قوانین مختلفی در حوزه ایثارگران داریم که در لایحه اولیه دولت آورده شده است، بنابر باید این قوانین را تجمیع و در قالب یک قانون جامع برای ایثارگران تدوین کنیم که در این بند اتفاق افتاد.
این در حالی است که در بند (ج) ماده 31 این لایحه آمده است: دولت مکلف است با توجه به شأن و منزلت خانواده معظم شهدا و ایثارگران و ضرورت توسعه خدمت رسانی به ایشان از طریق مراجع ذیربط و با هدف تقویت عدالت و حمایت هدفمند، ارتقای اثربخشی و افزایش رضایتمندی جامعه هدف در ارائه خدمات، نسبت به اصلاح و تجمیع کلیه قوانین و مقررات موجود در حوزه خدمات رسانی به ایثارگران ازجمله قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، قانون حالت اشتغال مستخدمین شهید، جانباز، ازکارافتاده و مفقودالاثر انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی تا پایان سال اول برنامه با ترتیبات قانونی اقدام نماید.
جز یک تا 7 بند (ج) ماده 31 با نظر رئیس مجلس و به دلیل داشتن بار مالی و برخی ابهامات مجدد به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد.
در ادامه نمایندگان با 186 رأی موافق، 12 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 224 نماینده حاضر در جلسه با جزء 8 بند (ج) ماده 31 به شرح زیر موافقت کردند.
جزء 8 بند (ج) ماده 31؛ مواد (86) تا (91) قانون برنامه ششم توسعه تنفیذ می گردد.
قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی پس از رای گیری و تصویب جز8 بندج ماده تاکید کرد : با تصویب جزء 8 این ماده برنامه ششم را برای ایثارگران تمدید کردیم و با تصویب بند ج هم دولت مکلف شد لایحه ای که اصلاح و تجمیع مسائل و موضوعات ایثارگران و خانواده شهدا را شامل می شود آماده و به صحن مجلس ارائه کند و تا زمانی که به صحن ارائه و تصویب نشود روند اجرای قانون برنامه ششم توسعه برای ایثارگران ادامه دارد.
در پایان بررسی بخش ایثارگری برنامه هفتم توسعه با تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی احکام مربوط به امور ایثارگران در برنامه ششم توسعه کشور، در برنامه هفتم توسعه به شرح زیر موافقت کردند:
مواد ۸۶ تا ۹۱ ﻗﺎﻧﻮن ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺷﺸﻢ ﺗﻮﺳﻌﻪر به شرح زیر است:
«ماده۸۶ ـ الف ـ کلیه دستگاههای اجرائی موظفند نسبت به اجرای صحیح سیاستهای کلی ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران ابلاغی ۱۳۸۲/۹/۲۹ اقدام نمایند.
ب ـ وزارت آموزش و پرورش مکلف است به منظور ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نسبت به معرفی الگوها و قهرمانان ملی ایثار و شهادت در متون درسی کلیه پایههای تحصیلی و فعالیتهای پژوهشی و برگزاری مسابقات علمی اقدام نموده و در جهت تعمیق ایمان و ترویج باورها در صیانت از فرهنگ دینی و انقلابی نسبت به اجرای یادوارههای شهدای دانشآموز و فرهنگی و برگزاری اردوهای راهیان نور ویژه دانشآموزان و فرهنگیان با سازمان بسیج همکاری لازم را بهعمل آورد.
پ ـ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف است ضمن اختصاص بخشی از برنامههای شبکههای مختلف به موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، حداقل ده درصد (۱۰%) از تولیدات برنامههای هنری نمایشی خود را به این موضوع اختصاص دهد.
ت ـ دولت موظف است به منظور بهرهگیری از دستاوردهای دوران دفاع مقدس و انتقال و ترویج فرهنگ جهاد و مقاومت به نسلهای آینده نسبت به ساماندهی گلزارهای شهدای سراسر کشور با رضایت والدین شهید و یادمان شهدای گمنام، احداث و تکمیل موزههای دفاع مقدس و مرمت و نگهداری آنها اقدام نماید. وزارتخانههای نیرو، نفت، راه و شهرسازی و کشور موظفند کلیه هزینههای خدماتی مربوط به آبرسانی، برقرسانی، گازرسانی و جاده مواصلاتی را طبق بودجه سنواتی تأمین نمایند.
ث ـ دولت موظف است به منظور تداوم اجرای برنامههای شاخص در حوزه ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت به خصوص استمرار و فراگیر نمودن برنامه راهیان نور با ایجاد و توسعه ظرفیتها و زیرساختهای لازم در دستگاههای اجرائی و فرهنگی نسبت به قرار دادن موضوع در سرفصل اعتبارات برنامههای فرهنگی و هزینهای وزارتخانهها و سازمانها اقدام نماید.
ج ـ دولت مکلف است به منظور حفظ و ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت و تکریم از الگوهای این فرهنگ ماندگار به والدین شهیدی که دارای حداقل سه شهید یا دو شهید و یک جانباز پنجاه درصد (۵۰%) و بالاتر یا یک شهید و دو جانباز پنجاه درصد (۵۰%) و بالاتر هستند نشان ملی ایثار اعطا نموده و آنان را به عنوان چهره ماندگار کشور به جامعه معرفی نماید.
تبصره۱ـ صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، وزراتخانههای فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس و سایر نهادهای فرهنگی مکلفند جهت ارج نهادن به این چهرههای ماندگار اقدام فرهنگی لازم را جهت معرفی آنها انجام دهند.
تبصره۲ـ آییننامه اجرائی این بند در ششماه اول اجرای قانون برنامه به پیشنهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس بهتصویب هیأت وزیران میرسد.
چ ـ کلیه دستگاههای اجرائی موضوع این قانون موظفند بیست درصد (۲۰%) از اعتبارات فرهنگی خود بهاستثنای فصول اول و ششم اعتبارات هزینهای را براساس موافقتنامه مبادله شده با سازمان در چهارچوب سیاستهای مصوب ابلاغی شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت صرف این امور نمایند.
ح ـ بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس موظف است با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و شهرداریها و سایر دستگاههای فرهنگی کشور تا پایان اجرای قانون برنامه نسبت به توسعه و تکمیل مراکز اسناد و مدارک دفاع مقدس و تدوین دایرهالمعارف دفاع مقدس و تدوین تاریخ دفاع مقدس مطابق بودجه سنواتی اقدام نماید.
خ ـ وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستادکل نیروهای مسلح به منظور تعمیق و ترویج ارزشهای دفاع مقدس به نسلهای بعدی، واحدهای درسی مرتبط با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در مقاطع مختلف دانشگاهی را ایجاد نموده و تعدادی از موضوعات پژوهشی، پایاننامهها و طرحهای (پروژههای) علمی و تحقیقاتی خود را به موضوع فرهنگ ایثار و شهادت اختصاص دهند.
تبصره ـ کلیه دستگاههای اجرائی موظفند گزارش عملکرد سالانه خود را درطول اجرای قانون برنامه در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و جهاد و مقاومت و شهادت را به سازمان، بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس و کمیسیونهای مرتبط مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند.
ماده۸۷ ـ دولت موظف است اقدامات لازم برای اجرای صحیح و به موقع قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران را به عمل آورد و اعتبار کافی را در بودجه سنواتی پیشبینی نماید و کلیه آییننامههای اجرائی آن را حداکثر تا شش ماهه سال اول اجرای قانون برنامه تصویب و ابلاغ نماید.
الف ـ دولت مکلف است در اجرای ماده (۶۱) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب ۱۳۹۳/۱۲/۴ به نحوی برنامهریزی نماید که تا دو سال اول اجرای قانون برنامه کلیه مشمولان ماده مذکور تعیین تکلیف گردند. یگانهای اعزام کننده نهادهای متولی موظفند گواهی مورد نیاز افراد مشمول این ماده و صورت سانحه را به کمیسیون احراز بنیاد شهید و امور ایثارگران ارائه نمایند.
تبصره ـ بنیاد شهید و امور ایثارگران موظف است رزمندگان هشت سال دفاع مقدس که صورتسانحه بالینی همزمان مجروحیت را ندارند اما مجروحیت آنها توسط کمیسیون پزشکی نهاد اعزامکننده (نیروهای مسلح) احراز میگردد را بهعنوان جانباز تلقی نماید و حداقل پنج درصد (۵%) جانبازی به آنها تعلق میگیرد.
اجرای این تبصره مانع از احراز جانبازی بیش از درصد مذکور توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران نمیباشد.
ب ـ دولت مکلف است در سال اول اجرای قانون برنامه اعتبار مورد نیاز برای اجرای تبصره ماده(۳۸) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران را در لوایح بودجه سنواتی پیشبینی نموده و از طریق سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح به کلیه آزادگان و جانبازان واجد شرایط پرداخت نماید.
پ ـ دولت موظف است خانواده معظم شهدا، جانبازان، آزادگان، رزمندگان و افراد تحت تکفل ایشان (والدین و همسران و فرزندان) دارای تابعیت غیرایرانی که در طول هشت سال دفاع مقدس یا بعد از آن در راستای مأموریت محوله از سوی مراجع ذی صلاح به درجه رفیع شهادت یا جانبازی یا اسارت نائل آمدهاند پس از تأیید مراجع مذکور تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار دهد و رزمندگان نیز بنابه تشخیص ستاد کل نیروهای مسلح تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) قرار میگیرند.
تبصره ـ اعطای تابعیت و اقامت به افراد موضوع این ماده بر اساس ضوابط در چهارچوب قانون خواهد بود که حداکثر ظرف مدت سه ماه از لازمالاجراءشدن این قانون توسط ستاد کل نیروهای مسلح با همکاری وزارتخانههای امورخارجه و کشور تهیه و به تصویب شورای عالی امنیت ملی با رعایت اصل یکصد و هفتاد و ششم (۱۷۶) قانون اساسی میرسد.
ت ـ ماده (۱۸) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به شرح زیر اصلاح میشود:
بنیاد موظف است در چهارچوب قوانین به منظور تعیین، تدوین و یا اصلاح معیارهای تشخیص درصد جانبازی به عنوان مبنای ارائه خدمت به جانبازان و آزادگان در مواردی که نیاز به رأی کمیسیون باشد نسبت به تشکیل کمیسیونهای پزشکی اقدام و جهت تعیین نحوه ازکارافتادگی کلی آنها، با در نظر گرفتن وضعیت فعلی سلامت روحی، جسمی، اجتماعی، اقتصادی، شغلی و سابقه حضور در جبهه و براساس آییننامهای که به پیشنهاد بنیاد و ستاد کل نیروهای مسلح و با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان تهیه و به تصویب هیأت وزیران میرسد اقدام نماید.
ث ـ به منظور حفظ کرامت ایثارگران و خانواده معظم شهدا، جانبازان و آزادگان، دستگاههای موضوع ماده (۲) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران و ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مجاز نیستند ایثارگران شاغل در آن دستگاه را به استثنای موارد محکومیت در هیأت تخلفات اداری به عنوان نیروی مازاد (عدم نیاز) معرفی نمایند.
ج ـ دولـت مکلف است علاوه بـر اجرای ماده (۲۱) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران و تبصرههای آن و اصلاحات بعدی، تمام فرزندان شهداء و فرزندان جانبازان هفتاد درصد (۷۰%) و بالاتر را در طول اجرای قانون برنامه، استخدام نماید.
چ ـ جانبازانی که قبل از تصویب این قانون به صورت پیش از موعد یا عادی و بدون سنوات ارفاقی بازنشسته شدهاند با رعایت شرط سنی کمتر از شصت و پنج سال میتوانند به خدمت اعاده و با تکمیل خدمت سی و پنج ساله خود و با رعایت شرایط عمومی به بازنشستگی نائل آیند.
تبصره ـ در صورت دریافت پاداش پایان خدمت در بازنشستگی اول، پاداش مذکور مربوط به آن سنوات، مجدداً به این افراد تعلق نمیگیرد.
ح ـ ایثارگران و فرزندان شهدا مشمول قوانین، مقررات و ضوابط استخدامی خاص مربوط به خود بوده و کلیه دستگاههای مشمول ماده (۲) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران مکلف به انجام آن هستند.
خ ـ کلیه فرزندان و همسران شهدای شاغل در دستگاههای موضوع ماده(۲) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران میتوانند با حداکثر هشت سال سنوات ارفاقی و با دریافت حقوق و مزایای کامل بازنشسته شوند.
د ـ ماده (۲۶) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران بهشرح زیر در طول اجرای قانون برنامه اصلاح و دو تبصره به آن الحاق میشود:
عبارت «جانبازان دارای محدودیت جسمی حرکتی» بعد از عبارت «جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی» اضافه میشود.
تبصره۱ـ والدین، همسران و فرزندان شهدا که دارای بیماریهای خاص و یا صعبالعلاج یا محدودیت جسمی حرکتی می باشند پس از تأیید کمیسیون پزشکی بنیاد، مشمول این ماده میشوند.
تبصره۲ـ جانبازان گروه بیست و پنج درصد (۲۵%) تا چهل و نه درصد (۴۹%) ضریب کا (K) بهرهمندی حق پرستاری آنان به میزان درصد جانبازی میباشد.
ذ ـ ماده (۲۱) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران به شرح زیر اصلاح میشود.
عبارت «اعم از رسمی، پیمانی، قراردادی، شرکتی» بعد از عبارت «تأمین نیروهای مورد نیاز خود را» اضافه میشود.
تبصره۱ـ وضعیت استخدامی مشمولان این ماده حداکثر پس از سه ماه رسمی قطعی میگردد.
تبصره۲ـ والدین، همسران و فرزندان شهدا و جانبازان و آزادگان و رزمندگان با حداقل ششماه سابقه حضور در جبهه، شاغل در کلیه دستگاههای مشمول ماده (۲) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران و مؤسسات تابعه آنها و شرکتهای عمومی و دولتی، در صورت تنزل از پست سازمانی بالاتر، مشروط به عدم محکومیت آنها بر اساس آراء مراجع قضائی یا اداری به تنزل پست، از کلیه حقوق و مزایای همان پست سازمانی یا همتراز شغل و پست قبلی برخوردار میشوند.
ر ـ ایثارگرانی که به موجب قوانین و مقررات مربوط از امتیاز یک مقطع تحصیلی بالاتر بهرهمند میباشند با داشتن مدرک کارشناسی، مشمول بند (الف) ماده (۱۰۳) قانون مدیریت خدمات کشوری بوده و میتوانند تا سی و پنج سال خدمت کنند.
ز ـ آزادگانی که به دلیل استفاده از دو برابر شدن سابقه اسارت زودتر از خدمت سی سال بازنشسته شدهاند، میتوانند برای یک بار و با رعایت شرط سنی زیر شصت و پنج سال با بازگشت به خدمت، حسب مورد سی یا سی و پنج سال خدمت خود را تکمیل کنند و سپس با لحاظ عین سوابق اسارت به بازنشستگی نائل آیند.
ژ ـ مسؤولیت رسیدگی و ارائه خدمات مطابق قوانین و مقررات به کلیه جانبازان، آزادگان و خانواده معظم شهداء که در بنیاد دارای پرونده ایثارگری میباشند به عهده بنیاد بوده و مسؤول رسیدگی و ارائه خدمات رزمندگان هشتسال دفاع مقدس با معرفی و تأیید واحد یا مرکز امور ایثارگران نیروهای مسلح با سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران(ساتا) میباشد.
ماده۸۸ ـ الف ـ دولت موظف است کلیه مطالبات معوق خانوادههای معظم شهدا و ایثارگران (جانبازان و آزادگان) اعم از پاداش پایان خدمت و وجوه مربوط به ذخیره مرخصی استفاده نشده و کلیه مطالبات قانونی آنان را به طور کامل حداکثر در دو سال اول اجرای قانون برنامه مطابق بودجه سنواتی تأمین و توسط بنیاد پرداخت نماید. به نحوی که در پایان سال دوم اجرای قانون برنامه هیچگونه مطالبات معوقی در حوزه ایثارگران و خانواده شهدا باقی نمانده باشد.
تبصره ـ مطالبات مذکور در این ماده در خصوص جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال نیز بر حسب مورد باید توسط بنیاد و دستگاه مربوطه در طی دو سال اول اجرای قانون برنامه طبق بودجه سنواتی تأمین و پرداخت گردد.
ب ـ دولت موظف است اعتبار لازم را به منظور تأمین حداقل معیشت گروههای عنوان شده ذیل که فاقد شغل یا درآمد باشند را پیشبینی و حداقل حقوق کارکنان دولت را به آنان جهت پرداخت در بودجههای سنواتی درج و در اختیار دستگاههای مربوطه قرار دهد.
۱ـ جانبازان با هر میزان درصد از کارافتادگی و آزادگان با حداقل سه ماه اسارت
۲ـ رزمندگان با حداقل شش ماه حضور در جبهه و چریکهای جنگهای نامنظم (گم جن)
۳ ـ افراد تحت تکفل قانونی جانبازان متوفی، آزادگان متوفی، رزمندگان متوفی (با حداقل شش ماه حضور در جبهه)
تبصره ـ تشخیص افراد تحت تکفل قانونی جانبازان و آزادگان متوفی و ارائه خدمات به آنان به عهده بنیاد و تشخیص افراد تحت تکفل قانونی رزمندگان متوفی به عهده واحد ایثارگران نیروهای مسلح و ارائه خدمات به آنان به عهده سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) میباشد.
۴ـ نامادری شهید و خواهران مجرد شهدا که تحت تکفل والدین شهدا بودهاند (پس از فوت والدین)
۵ ـ برادر و خواهر شهید دارای معلولیت جسمی، حرکتی، ذهنی، محجور، دارای بیماریهای خاص و یا صعبالعلاج پس از تأیید کمیسیون پزشکی بنیاد
۶ ـ همسران مطلقه شهدا که فرزند یا فرزندان شهید را حداقل پانزده سال بعد از شهادت شهید نگهداری نمودهاند با تأیید بنیاد (ماهانه معادل دو سوم حقوق کارکنان دولت)
پ ـ در ماده(۵۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران پس از عبارت «آزادگان» عبارت «همسران و فرزندان شهدا» اضافه میگردد.
ت ـ سازمان و بنیاد مکلفند نسبت به تأمین و پرداخت صددرصد (۱۰۰%) سرانه بیمه عمر و حوادث جانبازان و آزادگان، والدین، همسر و فرزندان شهدا فاقد پوشش بیمه عمر و حوادث، وفق بودجه سنواتی اقدام نمایند.
حکم بند (ت) ماده (۸۸) بر مواد (۱۳)، (۵۲) و (۵۹) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران در طول اجرای قانون برنامه، حاکم است.
ث ـ دولت مکلف است طبق بودجه سنواتی بهمنظور حمایت و تجلیل از رشادتهای رزمندگان هشت سال دفاع مقدس که حداقل ششماه سابقه حضور در جبهه دارند و جانبازان زیر بیست و پنج درصد (۲۵%) جانبازی و آزادگان با کمتر از ششماه سابقه اسارت و همسران و فرزندان آنان تسهیلات رفاهی، معیشتی، بهداشتی، درمانی و فرهنگی به شرح زیر ارائه نماید.
۱ـ تأمین و پرداخت یا معافیت حداقل سیدرصد(۳۰%) هزینه شهریه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی، دورههای شبانه دانشگاههای دولتی، دانشگاه پیام نور و سایر دانشگاههای مورد تأیید وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وفق بودجه سنواتی
۲ـ بهرهمندی رایگان از خدمات مراکز فرهنگی عمومی و ناوگان حمل و نقل شهری
۳ـ معافیت از پرداخت سیدرصد (۳۰%) هزینه از طریق هر یک از شرکتهای دولتی و خصوصی هواپیمایی، ریلی و دریایی در سفرهای داخلی و عتبات عالیات برای یکبار در سال
۴ـ شهرداریها و دهیاریها و سازمان اوقاف و امور خیریه مکلفند بهمنظور ارج نهادن به والدین، همسران و فرزندان شهدا و آزادگان و همسران و فرزندان آنان، جانبازان و همسران و فرزندان جانبازان بیستو پنجدرصد (۲۵%) و بالاتر و رزمندگان با سابقه حضور ششماه و بالاتر در جبهه را با رعایت مفاد وقفنامه در امامزادگانی که دفن اموات در آنها مجاز میباشد و آرامستانها بدون اخذ هزینه اقدام نمایند.
۵ ـ بهرهمندی از انشعاب رایگان آب، فاضلاب، برق و گاز برای یک بار در یک واحد مسکونی
۶ ـ بهرهمندی از امتیازات یک مقطع تحصیلی بالاتر مطابق قوانین مربوطه و برای رزمندگان با حداقل ششماه حضور داوطلبانه در دفاع مقدس در حقوق و مزایای اجتماعی
ج ـ در بند (الف) ماده(۳۱) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران پس از عبارت «جانبازان و آزادگان و فرزندان شاهد» عبارت «فرزندان جانبازان، فرزندان آزادگان، رزمندگان و فرزندان رزمندگان با حداقل ششماه سابقه حضور در جبهه» اضافه میشود.
چ ـ متن زیر به عنوان ماده (۵۹) مکرر به قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران الحاق میشود.
«قوه قضائیه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون وکلای دادگستری، کانون کارشناسان رسمی، مرکز وکلاء و کارشناسان قوه قضائیه، مکلفند سیدرصد (۳۰%) از سهمیه صدور دفاتر خدمات قضائی و الکترونیک، سردفتری، صدور پروانه وکالت، مجوز کارشناسان رسمی دادگستری را به فرزندان و همسران شهدا، جانبازان با حداقل ده درصد (۱۰%)، آزادگان با داشتن حداقل سهماه سابقه اسارت و رزمندگان با داشتن حداقل ششماه حضور در جبهه و همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر و فرزندان و همسران آزادگان و فرزندان رزمندگان دارای حداقل دوازدهماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه، بدون رعایت شرط سنی در صورت واجد شرایط بودن اختصاص دهند».
حکم بند (چ) ماده (۸۸) بر مواد (۱۳)، (۵۲) و (۵۹) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران در طول اجرای قانون برنامه، حاکم است.
ح ـ در صورتی که دریافتی ایثارگران و فرزندان شهدا و رزمندگان با حداقل دوازدهماه سابقه حضور در جبهه مشمول صندوق تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی دیگری گردد بازنشستگی در هر صندوق به طور مستقل انجام میگردد و با تحقق بازنشستگی این افراد در دو صندوق از مستمری بازنشستگی آن صندوق بهرهمند میگردند. کمک دولت فقط به یک صندوق خواهد بود.
خ ـ ایثارگران و فرزندان شهدا و آزادگان و جانبازان و رزمندگان با حداقل دوازده ماه سابقه حضور در جبهه برای یک بار از پرداخت ما به التفاوت برای پانزده سال سنوات بیمهای ناشی از تغییر صندوق بیمه و بازنشستگی معافند. این مبلغ به عنوان مطالبه صندوق منتقلٌالیه از دولت منظور و در قالب بودجه سنواتی توسط دولت پرداخت و تسویه میشود.
د ـ متن زیر بهعنوان بند (۷) به انتهای ماده (۴۵) قانون خدمت وظیفه عمومی مصوب ۱۳۶۳/۷/۲۹ الحاق میشود:
۷ـ درصورت اذن فرماندهی کل قوا:
ـ فرزندان رزمندگان با سابقه حضور در جبهه به ازای هرماه حضور یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه
ـ فرزندان آزادگان به ازای هرماه اسارت یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه
ـ فرزندان جانبازان به ازای هردرصد جانبازی یک ماه کسر خدمت از نظام وظیفه
تبصره ـ بهرهمندی فرزندان جانبازان بر اساس درصد جانبازی صادره از کمیسیون عالی پزشکی نیروهای مسلح یا بنیاد اقدام میگردد و در خصوص آموزش خدمت نظام وظیفه براساس مقررات ستاد کل نیروهای مسلح عمل میگردد.
حکم بند (د) ماده (۸۸) قانون برنامه ششم بر حکم تبصره (۲) ماده (۳۳) قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور، حاکم است.
ذ ـ به ماده (۵۶) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران عبارت رزمندگان با حداقل دوازده ماه حضور در جبهه اضافه میگردد.
ر ـ به ماده (۳۷) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران پس از عبارت «کسورات بازنشستگی سهم اسرا و آزادگان و جانبازان» عبارت «فرزندان شهداء و رزمندگان با حداقل بیست و چهار ماه حضور در جبهه» اضافه میشود.
ز ـ فرزندان شهدا از کلیه امتیازات و مزایای مقرر در قوانین و مقررات مختلف برای شخص جانباز پنجاه درصد (۵۰%) و بالاتر به استثنای تسهیلات خودرو، حق پرستاری، کاهش ساعت کاری و حالت اشتغال برخوردارند. امتیازات ناشی از این بند شامل وابستگان فرزند شهید نمیشود.
ژ ـ عبارت ذیل به ماده (۶۰) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران اضافه میشود:
بعد ازعبارت «جانبازان و آزادگان» عبارت «همسران و فرزندان شهدا» اضافه میشود.
ماده۸۹ ـ الف ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است در طول اجرای قانون برنامه، سالانه نسبت به ارائه تسهیلات مسکن فقط یکبار با سود حداکثر چهاردرصد (۴%) به تعداد پنجاه هزار نفر به رزمندگان دارای حداقل ششماه سابقه حضور در جبهه و آزادگان با حداقل سه ماه اسارت که فاقد مسکن ملکی میباشند و تاکنون مسکن، زمین یا تسهیلات مسکن دریافت ننمودهاند از طریق بانکهای عامل اقدام نماید. مابهالتفاوت سود مذکور تا سقف نرخ مصوب شورای پول و اعتبار مطابق بودجه سنواتی توسط دولت تأمین و به بانکهای عامل پرداخت میشود. (تعیین اولویت و نحوه معرفی افراد واجدالشرایط به موجب دستورالعمل ستاد کل نیروهای مسلح خواهد بود.)
ب ـ تبصـره ذیل به ماده (۳ مکرر) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران الحاق میگردد:
تبصره ـ ایثارگران در پرداخت هزینههای حقالثبت و حقوق دولتی مربوط به خرید و فروش، ترهین اسناد مالکیت تسهیلات وام خرید یا ساخت مسکن از هفتاد درصد (۷۰%) معافیت برخوردار میباشند.
پ ـ دولت (بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران) موظف است همه ساله حداقل دهدرصد(۱۰%) منابع قرضالحسنه تمامی بانکها و مؤسسات پولی و اعتباری دولتی را در چهارچوب بودجه سنواتی جهت اشتغال ایثارگران از طریق صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران اختصاص دهد.
ت ـ دولت موظف است در اجرای مواد (۳) و (۳ مکرر) فصل دوم قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران و اصلاحات بعدی آن حداکثر تا پایان خردادماه هرسال شرایط پرداخت تسهیلات مسکن ارزان قیمت به ایثارگران را مطابق بودجه سنواتی ابلاغ نماید.
ث ـ ماده واحده اصلاح ماده(۸) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب ۱۳۸۹/۲/۹۸ بهشرح ذیل اصلاح میگردد:
بعد از عبارت «از طریق مزایده عمومی» عبارت «با اولویت ایثارگران و فرزندان شهدا» اضافه میگردد.
ماده۹۰ـ الف ـ الحاقات زیر در ماده (۷۰) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران و اصلاحیه بعدی آن و در ماده (۴۷) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) به شرح زیر صورت میگیرد:
سهمیه ورود با پنجدرصد(۵%) سهمیه اختصاصی برای جانبازان زیر بیست و پنج درصد (۲۵%) و همسران و فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد (۲۵%) و همسران و فرزندان رزمندگان، با حداقل ششماه حضور داوطلبانه در جبهه به سیدرصد(۳۰%) افزایش یابد.
تبصره ـ در صورتی که سهمیه بیست و پنج درصد (۲۵%) ایثارگران (مشمولین ماده (۷۰) قانون جامع خدماترسانی به ایثارگران و اصلاح بعدی آن) تکمیل نگردد و پنجدرصد (۵%) سهمیه اختصاصی جانبازان زیر بیست و پنج درصد (۲۵%) و همسران و فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد (۲۵%) فرزندان و همسران رزمندگان با حداقل ششماه حضور داوطلبانه در جبهه، پاسخگوی متقاضیان واجد الشرایط نباشد دولت مکلف است مانده ظرفیت خالی بیست و پنج درصد (۲۵%) ایثارگران را مازاد بر پنج درصد (۵%) مذکور به جانبازان زیر بیست و پنج درصد (۲۵%) و همسران و فرزندان جانبازان زیر بیست و پنج درصد (۲۵%)فرزندان و همسران رزمندگان با حداقل ششماه حضور داوطلبانه در جبهه که شرایط لازم را داشته باشند، اختصاص دهد.
ب ـ هزینه شهریه مشمولان ماده (۶۶) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در دانشگاههای پردیس بینالملل دانشگاههای دولتی یا غیردولتی حداکثر در سقف شهریههای دانشگاه آزاد اسلامی داخل کشور پرداخت میشود.
پ ـ کلیه دانشگاهها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی و مراکز علمی که از وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخذ مجوز نمودهاند و دانشگاه آزاد اسلامی مکلفند حداقل بیست درصد (۲۰%) اعضای هیأت علمی مورد نیاز خود را از بین جامعه ایثارگران شامل فرزندان و همسران شهدا، جانبازان پانزده درصد (۱۵%) و بالاتر، آزادگان و همسران و فرزندان آنان، همسران و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر، رزمندگان با حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه که دارای مدرک علمی دکتری مورد تأیید وزارتخانههای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی میباشد و شرایط علمی مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی را داشته باشند، حسب مورد از طریق استخدام و یا موافقت با انتقال کارکنان دیگر دستگاهها یا تبدیل وضعیت کارکنان غیر هیأت علمی، چنانچه شرایط علمی لازم را داشته باشند تأمین و از ابتداء آنان را به صورت عضو هیأت علمی رسمی قطعی با احتساب سوابق آموزشی پژوهشی و اجرائی مرتبط و تأثیر آن در پایه و مرتبه علمی و با رعایت صلاحیتهای اخلاقی استخدام کنند.
احکام و امتیازات این بند شامل اعضاء هیأت علمی فعلی دارای سوابق ایثارگری فوق نیز میشود.
مسؤولیت اجرای احکام این ماده به طور مستقیم برعهده وزیر و رئیس دستگاههای مذکور است در اجرای این حکم مقامات یادشده مکلف به اتخاذ تصمیم می باشند.
تبصره۱ـ مشمولان این بند با سی و پنج سال خدمت و حداقل شصت و پنج سال سن بازنشسته میشوند.
تبصره۲ـ در صورت تمایل فرد به بازنشستگی پس از اتمام سی سال خدمت و یا حداکثر شصت سال سن میتواند درخواست بازنشستگی نماید.
حکم بند «پ» ماده (۹۰) این قانون در طول اجرای قانون برنامه ششم توسعه بر بند «الف» ماده (۷۱) قانون جامع ایثارگران مصوب ۱۳۹۱/۱۰/۲ و اصلاحات بعدی و بر حکم ماده واحده قانون اصلاح حداکثر سن داوطلبان استخدام مصوب ۱۳۷۱/۲/۲۲ حاکم است.
شرایط جامعه ایثارگران موضوع بند (پ) ماده (۲) قانون احکام دائمی برنامههای توسعه کشور به شرایط جامعه ایثارگران موضوع بند (پ) ماده (۹۰) قانون برنامه اصلاح میشود.
ماده۹۱ـ محکومیت مؤثر کیفری در جرائم امنیتی موضوع فصل اول کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده) مصوب ۱۳۷۵/۳/۲ موجب محرومیت از امتیازهای مقرر در این بخش میشود.»
اول نظارت بر اجرای قوانین است که با اعمال سلیقه و گاهی ظلم همراه میگردند. برخی دستگاههای اجرایی و بویژه بانکها مدعی هستند که ما قوانین و شرایط خودمان را داریم و کاری به قوانین و آیین نامه های ایثارگران نداریم.
دوم تهیه آیین نامه اجرایی قوانین مصوب مجلس را به دولت حواله میکنند که متاسفانه آیین نامه را نیز دارای شرایطی کردند که اکثریت ایثارگران را از تسهیلات قوانین محروم میکند
در حالیکه رییس فقید بنیاد اجرای قوانین را تا 70 درصد و نمایندگان مجلس 30 درصد اعلام کردند اما هیچیک از ارگانهای نظارتی اقدامی برای ترک قانون نکردند گرچه بودجه سنواتی سالیانه را 100 درصد دریافت کردند.
در قوانین تصویب شده که درمان رایگان است اما در اجرا با شرایط مختلف مواجه شدیم و بیمه تکمیلی از پرداخت کامل هزینه درمان بدلایل گوناگون خودداری میکند و درمان را مشمول ندانستند که اشکال بزرگی است. مجلس تصویب کند هزینه بیمه تکمیلی به جانباز پرداخت شود یا با تشخیص جانباز شرکت بیمه و میزان برخورداری انتخاب شود و چنانچه هزینه بیمه تکمیلی پرداختی بنیاد کم بود خود جانباز ماتفاوت را پرداخت کند تا از مزایای کامل بیمه تکمیلی بهره مند شود و از تحمیل بیمه تکمیلی ناقص دی که بسیاری از خدمات را حذف کرده و برنده مناقصه شده خودداری کنند که جزو زیر مجموعه بنیاد است.
بزرگترین مشکل ایثارگران اجاره خانه و هزینه درمان است. وام مسکن برای ایثارگری مناسب است که منزلش را تبدیل به احسنت کند و ایثارگری که آورده ندارد از تسهیلات قانونی محروم است لذا تحویل زمین به ایثارگرانی که فاقد نقدینگی و آورده هستند لازم است.
طبق قانون نقاط مجروحیت که در صورتجلسه سانحه و تایید کمیسیون پزشکی یگان اعزام کننده باشد برای تعیین درصد توسط کمیسیون پزشکی بنیاد کافی است اما در عمل بنیاد سلیقه ای عمل کرده و از تعیین درصد برای نقاط مجروحیت که دارای صورتجلسه سانحه و تایید کمیسیون پزشکی نزاجا میباشد خودداری کرده است و هیچکس پاسخگوی ترک قانون توسط بنیاد نیست فلذا درصد واقعی تعیین نشده است.
برای سهمیه استخدام ایثارگران نیز فقط پستهای سازمانی اختصاص یافته که در بدترین نقاط خدمتی قرار دارند که حتی بومیان منطقه حاضر به خدمت نیستند. برای مثال پست سازمانی در جزیره قشم برای فرزند جانباز ساکن شهر مشهد امکانپذیر نیست و در مقابل پستهای مناسب مثال مرکز استان به سهمیه آزاد اختصاص یافته که عملا سهمیه استخدام هدر میرود و قابل استفاده نیستند.
نمایندگان مجلس میبایست برای اجرای قوانین مصوب سیستم نظارتی دقیق و مسئولان پاسخگو نیز پیش بینی کنند زیرا قوانین خوبی داریم اما در اجرا مشکلات بسیار زیاد هستند.
یعنی تا الان دولت توجهی به این قش مظلوم نمیکرد؟! و از زیرش در میرفت؟؟؟؟؟
۳۶ سال از جنگ گذاشته ، هنوز ما اندر خم یه کوچه ایم ....
بابا به خدا رفتن مادران و پدران شهدا ! رفتن آزادگان مظلوم! رفتن جانبازان درد کشیده ....!!
دست بردارید از این بازیها...
تا دیر نشده به داد این خانواده برسید !
خیلی، واضح و شفاف
مجلس دولت رو مکلف میکنه، نماینده مجلس، پشت، تریبون، یقه پاره میکند، دولت به ادارات ابلاغ میکند، و ادارات هم بواسطه اینکه
به ایثارگران، خانه و،ماشین، وحقوق، و واکسن و سهمیه استخدام و
دانشگاه و کعنهو تمام سرمایه کشوری و لشگری صرف رفاه
جامعه کاملا بی هدف میگردد کاملا سلیقه ای با این موضوع، برخورد مینماید
۳۰ سال فقط ،تکلیف کردی و بس
دوصد گفته چون نیم کردار نیست،
که وعظ بی عملان واجب است نشنیدن