شناسه خبر : 105788
سه شنبه 30 آبان 1402 , 10:37
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نیویورک ‌تایمز: پایان جنگ به اسرائیل تحمیل خواهد شد

فاش نیوز - تصرف بیمارستان الشفا، بزرگ‌ترین مجتمع پزشکی غزه توسط ارتش اسرائیل، محور اصلی استراتژی نظامی این رژیم در قلب تهاجم زمینی‌اش است. این استراتژی طی سه هفته گذشته و زمانی که بیش از ۴۰هزار سرباز اسرائیلی شهر غزه را محاصره کردند، آشکار شد؛ جایی که مقام‌های اسرائیلی می‌گویند فرماندهان حماس در آنجا متمرکز بودند. سربازان سپس به رزمندگان و پناهگاه‌ها حمله کردند.
مقام‌های اسرائیلی مدت‌هاست حماس را به استفاده از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی در نوار پرجمعیت غزه متهم می‌کنند و می‌گویند این گروه تاسیسات نظامی زیرزمینی را در نزدیکی خانه‌ها، مدارس، مساجد و بیمارستان‌ها در سراسر غزه مستقر کرده است. الشفا در این روایت به «نمایشگاه A» تبدیل شد؛ زیرا ارتش اسرائیل مدعی شد حماس از پیچ و خم گسترده‌ای از تونل‌ها در زیر بیمارستان به‌عنوان پایگاه استفاده می‌کند.
اما مشخص نیست که استراتژی اسرائیل کارآمد است یا خیر؟ مقامات نظامی ایالات متحده گفتند که همتایان اسرائیلی‌شان به آن‌ها می‌گویند قبل از اینکه اسرائیل ابتکار عمل جداگانه‌ای را در جنوب غزه آماده کند و تهاجم را گسترش دهد، باید انتظار داشته باشند هفته‌های بیشتری عملیات پاکسازی در شمال به طول انجامد.
وزیر جنگ اسرائیل، در بیانیه‌ای ویدئویی گفت که اسرائیل فعالیت‌های خود را علیه تونل‌ها تسریع کرده و حماس کنترل خود را در شمال از دست داده و در حال فرار به جنوب هستند.
اما تحلیلگران نظامی اظهارات گالانت را زیر سؤال برده و پرسش‌های بسیاری مطرح کردند. اگر حماس در حال حرکت به سمت جنوب با بقیه جمعیت ترکیب شود، چگونه از بین خواهد رفت؟ اسرائیل تا چه زمانی می‌تواند فشار فزاینده بین‌المللی برای آتش‌بس را با افزایش تلفات غیرنظامیان در غزه ادامه دهد؟ آیا الشفا یک هدف نظامی مهم برای حمله بود؟
مقامات آمریکایی گفتند که تصمیم سریع اسرائیل برای آغاز عملیات زمینی و محاصره، زمان کمی برای فرماندهان اسرائیلی برای برنامه‌ریزی گسترده برای کاهش خطرات برای غیرنظامیان باقی گذاشته است و این امر یکی از دلایل افزایش تلفات غیرنظامیان است. 
بیمارستان به نقطه عطف خاصی تبدیل شده است. ارتش هنوز شواهد عمومی مبنی بر وجود یک شبکه گسترده تونل و مرکز فرماندهی زیر الشفا ارائه نکرده و اسرائیل تحت فشار فزاینده بین‌المللی قرار دارد. مقامات نظامی اسرائیل گفتند که جست‌وجوی بیمارستان به‌دلیل خطر مواجهه با اعضای حماس و تله‌های انفجاری زمان می‌برد.
گیورا ایلند، ژنرال بازنشسته ارتش اسرائیل و رئیس سابق شورای امنیت ملی اسرائیل گفت که هدف قرار دادن بیمارستان الشفا، نتیجه یک استراتژی نبود. این بیشتر یک مانور تاکتیکی مهم در تلاش اسرائیل برای کنترل روایت درباره حماس است. درحالی‌که احتمالا فرماندهان حماس در آغاز جنگ زیر الشفا بودند، اکثر آن‌ها به سمت جنوب رفته‌اند. وی گفت در نتیجه، اسرائیل باید غیرنظامیان را تخلیه کند و تیپ‌های حماس را در آنجا طی هفته‌ها و ماه‌های آینده هدف 
قرار دهد.
ایلند پیش‌بینی کرد که این مسئله ممکن است به‌دلیل از دست دادن صبر جامعه بین‌المللی از اسرائیل پیچیده‌تر شود. یاگیل لوی، کارشناس ارتش اسرائیل گفت که حمله به الشفا «به جای بخشی از یک استراتژی روشن، نمایش قدرت و توان است. با انجام این کار، اسرائیل ممکن است جان گروگان‌های خود را به خطر بیندازد. ارتش با رفتن به الشفا، آینده یا امنیت گروگان‌ها را در نظر نگرفت. ما با تاخیر در تبادل اسرا، گروگان‌ها را از دست می‌دهیم. 
ژنرال مک‌کنزی فرمانده سابق سنتکام گفت: «زمان در عرصه بین‌المللی یا داخلی به نفع اسرائیل نیست.»
جرمی بینی، متخصص دفاع خاورمیانه برای Janes، یک شرکت اطلاعاتی دفاعی در لندن گفت: اسرائیلی‌ها ممکن است نیازی به پایان بازی نداشته باشند؛ زیرا این به آن‌ها تحمیل خواهد شد.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi