شناسه خبر : 106493
یکشنبه 19 آذر 1402 , 16:38
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کیش، دوباره میزبان شهدای غواص می‌شود

فاش نیوز - دومین کنگره ملی شهدای غواص با عنوان «معبر عشق» در قالب ۶ جشنواره ملی با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جزیره کیش و تولید آثار ماندگار و تلاش برای بازگویی و به‌تصویر کشیدن ابعاد ناگفته حماسه‌آفرینی‌های این شهدا برگزار می شود.

کنگره شهدای غواص

به گزارش خبرگزاری همشهری آنلاین - گروه فرهنگی: دومین کنگره ملی شهدای غواص با عنوان «معبر عشق» در قالب ۶ جشنواره ملی در حوزه‌های مختلف برگزار می‌شود.
بهرام عرب‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری با بیان اینکه این جشنواره‌های ملی با محوریت شهدای غواص برگزار می‌شود، افزود: ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در این منطقه آزاد و تولید آثار ماندگار و تلاش برای بازگویی و به‌تصویر کشیدن ابعاد ناگفته حماسه‌آفرینی‌های شهدای غواص از مهم‌ترین اهداف این جشنواره‌های ملی خواهد بود.

کیش، دوباره میزبان شهدای غواص می‌شود | راه‌اندازی موزه دائمی دفاع‌مقدس در کیش 


وی ادامه داد: برگزاری باشکوه نخستین دوره این کنگره، آن را به بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین برنامه فرهنگی کیش در ۳۰ سال گذشته تبدیل کرده است؛ و ما به‌دنبال خلاقیت و نوآوری در دومین دوره این کنگره ملی هستیم تا الگویی برای برنامه‌های فرهنگی اثرگذار باشد، چرا که معتقدم دومین کنگره ملی شهدای غواص می‌تواند یک رویداد فاخر باشد. سال گذشته این مراسم سوم و چهارم دی‌ماه همزمان با سالروز عملیات کربلای‌۴ برگزار شد و امسال هم مراسم اختتامیه دومین کنگره با هدف بزرگداشت شهدای گردان‌های غواصی عملیات‌های کربلای ۴ و ۵ نوزدهم دی‌ماه همزمان با سالروز عملیات افتخارآمیز کربلای ۵ به میزبانی کیش برگزار خواهد شد.

دعوت از اهالی رسانه و هنرمندان برای شرکت در کنگره
دبیر دومین کنگره ملی شهدای غواص (معبر عشق) با بیان اینکه از آثار برگزیده جشنواره‌ها در مراسم اختتامیه تقدیر می‌شود، اضافه کرد: علاقه‌مندان تا پنج دی‌ماه سال‌جاری فرصت دارند برای ارسال آثار خود و می ‌توانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر به آدرس www.mabareshghkish.ir مراجعه کنند.
او در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر تمایز جشنواره امسال با سال گذشته گفت: «امسال ۶ جشنواره ملی داریم که عبارتند از بخش ادبی (در قالب شعر و داستان)، رسانه (یادداشت، گزارش و گفت‌وگو)، تئاتر (کوتاه و خیابانی)، طراحی پوستر، خوشنویسی و نقاشی‌خط، آثار حجمی. در کنار این ۶ جشنواره ملی، یک جشنواره دانش‌آموزی هم در سطح منطقه آزاد کیش داریم که شامل همه مقاطع تحصیلی در رشته‌های نقاشی، کاردستی، دکلمه و سرود با موضوع شهدای غواص است.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا در جشنواره امسال بخش فیلم و عکس حذف شده، گفت: با توجه تکمیل ظرفیت تولیدات موجود در بخش فیلم و عکس تا ایجاد زمینه لازم برای تولید و ظرفیت جدید حذف شده و امسال جشنواره‌های دیگری جایگزین آنها شد.

از اقدامات ماندگار برای جشنواره‌ها هم بحث تدوین و چاپ کتاب مطرح است که عرب‌وند در این زمینه می‌گوید: برای نخستین کنگره،چند کتاب منتشر شده است. یک کتاب در بخش دانش‌آموزی شامل ۸۰‌ نقاشی برگزیده از ۹8۹ نقاشی ارسال شده با عنوان «نقشی از احساس» و کتاب دیگری با عنوان «از دل نوشتن» شامل ۶۰ دلنوشته برگزیده از مجموع 380 متن ارسالی چاپ و منتشر شده است. یک کتاب هم به صوت کلی از برگزاری نخستین کنگره با نام «معبر عشق» منتشر شده است.

کیش، دوباره میزبان شهدای غواص می‌شود | راه‌اندازی موزه دائمی دفاع‌مقدس در کیش 

راه‌اندازی موزه دائمی دفاع‌مقدس در کیش
در ادامه دبیر دومین کنگره ملی شهدای غواص(معبر عشق) از راه‌اندازی موزه دائمی دفاع‌مقدس در این منطقه برای نخستین بار خبر داد و گفت: «از آنجایی که این منطقه آزاد، فاقد موزه دائمی در حوزه ایثار و شهادت است تصمیم گرفتیم موزه‌ای متفاوت که در معرض دید گردشگران هم باشد راه‌اندازی کنیم. در همین زمینه برای جشنواره، ساخت ۱۰ آثار حجمی سفارش داده شده که بعد از انتخاب یک یا دو اثر به‌عنوان طرح اولیه تندیس جشنواره و مابقی از سوی دبیرخانه کنگره در نمایشگاه و در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
آثار حجمی هنرمندان در حال حاضر در ابعاد ۴۰ در ۴۰ سانتیمتری است که بعد از تأیید مواردی از آنها، در ابعاد بزرگ‌تر ساخته و در دل دریای خلیج فارس جهت بازدید گردشگرانی که قصد غواصی دارند نصب و در معرض دید همگان قرار خواهد گرفت. تمام تلاش ما این است که رنگ و بوی معنوی و فرهنگ ایثار در این منطقه آزاد بیش از پیش احساس شود.
وی با اشاره به همکاری و همدلی عوامل برگزاری این گنکره، بیان کرد: همه اعضای این کنگره بدون هیچ چشم‌داشت پای کار آمدند و نشان دادند که قلبشان برای شهدا می‌تپد. کار جهادی در برگزاری نخستین کنگره ملی شهدای غواص در کیش به وضوح معنای واقعی خود را یافت و نشان داد که چگونه می‌توان با کمترین بودجه شاخص‌ترین برنامه‌های فرهنگی را اجرا کرد. سال گذشته از سوی خانواده شهدا استقبال خوبی از کنگره شده بود و امسال هم خانواده معزز شهدای غواص و همچنین خانواده شهدای اطلاعات عملیات گردان‌های غواصی و البته تعدادی از فرمانده‌هان عزیز دفاع مقدس، مهمان‌های ویژه این کنگره هستند.

وی در پایان نیز با قدردانی از اهالی فرهنگ و هنر، بیان داشت: به واسطه نخستین گنگره، با هنرمندان و اهل رسانه تعامل خوبی ایجاد شده است و امید به برگزاری باشکوه کنگره دوم داریم.

کیش، دوباره میزبان شهدای غواص می‌شود | راه‌اندازی موزه دائمی دفاع‌مقدس در کیش 

 

 
کد خبر 814736

برچسب‌ها

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi