شناسه خبر : 106751
دوشنبه 27 آذر 1402 , 09:18
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پایگاه خبری «العربی الجدید»:

پروژه‌های بزرگ نفتی سوریه در اختیار ایران قرار گرفت

فاش نیوز - پایگاه خبری «العربی الجدید» با اشاره به گسترده شدن خدمات فنی ایران در پالایشگاه‌های سوریه، تاکید کرد: این اقدام به ایرانی‌ها در افزایش صادرات نفت و غلبه بر تحریم‌ها کمک می‌کند.

پایگاه خبری «العربی الجدید» نزدیک به قطر، با انعکاس تصمیم ایران برای بازسازی پالایشگاه حمص سوریه نوشت: پالایشگاه حمص نفوذ ایران در سوریه را گسترش می‌دهد و از طریق بازسازی آن، تحریم‌های ایران نیز دور زده می‌شود.
العربی الجدید با بیان اینکه ایران صاحب پالایشگاه‌هایی در سوریه و ونزوئلا با ظرفیت 260 هزار بشکه نفت می‌شود، نوشت: علی شاهوردی، مدیرهماهنگی تعمیرات پالایشگاه‌‌های فراسرزمینی در گفت‌وگو با فارس تأکید کرده که ایران بازسازی و نوسازی پالایشگاه ال‌پالیتو ونزوئلا و پالایشگاه حمص سوریه را در برنامه خود قرار داده است.
این پایگاه خبری به نقل از «عبدالقادر عبدالحمید»، کارشناس حوزه نفت تاکید کرد: «در حال حاضر نفت ایران که بیشتر اوقات خام به سوریه می‌رسد، در پالایشگاه بانیاس در سواحل سوریه پالایش و بیشتر آن به لبنان و کشورهای دیگر صادر می‌شود. در حالی که بخش کوچکی از آن برای سوریه باقی می‌ماند.»
عبدالحمید تأکید کرد: «فعالیت ایران در زمینه نوسازی پالایشگاه‌های خارجی این امکان را به ایران می‌دهد که در زمینه تعمیرات پالایشگاه‌ها خدمات خود را ارائه و سپس نفت خود را به آن کشور بفروشد. ضمن اینکه در سود پالایشی نفت نیز سهیم خواهد بود.»
این کارشناس با اشاره به اینکه سوریه نیز از افزایش قدرت ظرفیت پالایشگاه حمص نفع خواهد برد، گفت: ایران نیز می‌تواند پس از پالایش نفت صادراتی به سوریه فرآورده‌های آن را از طریق بنادر سوریه صادر کند و از این طریق تحریم‌ها را هم دور بزند.
العربی الجدید به نقل از منابعی در دمشق با بیان اینکه پروژه‌های ایران در سوریه در بیشتر هم خواهد شد، گفت: ایرانی‌ها در سوریه پروژه‌های انرژی، سایت‌های فسفات و نفت را هم به تصرف خود درخواهند آورد.
تولید نفت ایران در آبان
جدیدترین آمار اوپک هم نشان می‌دهد، تولید نفت ایران در ماه نوامبر ۲۰۲۳ (برابر با آبان ۱۴۰۲) به سه میلیون و 128 هزار بشکه در روز رسیده که نسبت به ماه پیش از آن 13 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.
ایران در ماه اکتبر (مهرماه ۱۴۰۲) سه میلیون و 115 هزار بشکه نفت در روز تولید کرده بود.
ایران از ماه آگوست امسال (مردادماه) جایگاه سوم تولید نفت اوپک را از آن خود کرده و همچنان این جایگاه را حفظ کرده است.
ایران در خرداد ماه ۱۴۰۲ (ژوئن ۲۰۲۳) پس از یک سال و هفت ماه، دوباره به جایگاه چهارمی تولید نفت در اوپک بازگشت و کویت در جایگاه پنجم قرار گرفت.
در ماه مرداد ماه ۱۴۰۲ (آگوست ۲۰۲۳) ایران با پیشی گرفتن از امارات، جایگاه سوم تولید نفت در اوپک را از آن خود کرد و از آن زمان تاکنون این جایگاه را حفظ کرده است.
سازگاری با تحریم
از سوی دیگر نشریه فارن پالیسی هم از بازگشت درآمد نفتی ایران به 42 میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ خبر داده که معادل درآمد نفتی ایران در سال اول اجرای برجام است، در حالی که طبق اذعان کارشناسان، مذاکرات بین ایران و آمریکا برای رفع تحریم به بن‌بست رسیده است.
این نشریه آمریکایی عنوان کرده که جمهوری‌خواهان مدعی هستند بایدن اجازه افزایش صادرات نفت ایران را داده ‌اما تحریم‌های گسترده زمان ترامپ همچنان پابرجاست. «رابرت مالی» نماینده ویژه سابق وزارت خارجه آمریکا در امور ایران هم می‌گوید: ما تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا مطمئن شویم که آنها اجرا
می‌شوند.
طبق اذعان فارین پالیسی، بررسی گزارش شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد که سازگاری ایران با تحریم‌ها و صادرات نفت ایران از همان دوران ترامپ صعودی شده و در پاییز ۲۰۲۰ نسبت به ابتدای همان سال بیش از دو برابر شده است.
طبق آمار مؤسسه کپلر، اعمال سیاست فشار حداکثری ترامپ از سال ۲۰۱۸ رقم صادرات نفت ایران را تا سال ۲۰۱۹ به مرز صفر رساند اما به نظر می‌رسد ایران از سال ۲۰۲۰ به آرامی با سیاست فشار حداکثری سازگاری پیدا کرده و مسیرهای جدیدی برای فروش نفت پیدا کرده است.
بلومبرگ نیز که در ماه آگوست(شهریور) امسال افزایش صادرات نفت ایران را به توافق پنهانی با آمریکا ارتباط داده بود، اخیرا با عقب‌نشینی از موضع قبلی خود به شبکه‌سازی گسترده ایران اشاره کرده و خبر از افزایش 200 تحریم نفتی جدید در دولت بایدن داد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi