شناسه خبر : 106829
شنبه 02 دي 1402 , 09:13
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رویترز خبر داد

بی اعتمادی صنعت جهانی کشتیرانی به ائتلاف دریایی آمریکا

فاش نیوز - در حالی که اتحادیه اروپا هم به ائتلاف دریایی کذایی آمریکا علیه یمن پیوسته است، به گزارش رویترز، شرکت‌های کشتیرانی جهانی بی‌اعتنا و بی‌اعتماد به واشنگتن و ائتلافش همچنان از دریای سرخ و باب‌المندب عبور نمی‌کنند و تغییر مسیر می‌دهند!
در روزهای اخیر هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا از مشارکت کشورهای عضو اتحادیه اروپا در ائتلاف نظامی آمریکا در چارچوب عملیات دریایی «آتلانتا» در دریای سرخ خبر داد. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد پنج‌شنبه اعلام کرد که این اتحادیه در ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا برای حفاظت از کشتیرانی در دریای سرخ از طریق عملیات نیروی دریایی «آتلانتا» این اتحادیه مشارکت خواهد کرد. سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، نیز از حضور بیش از ۲۰ کشور در ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با حملات موشکی و پهپادی به کشتی‌ها در دریای سرخ خبر داد. او همچنین مدعی شد که گروه یمنی انصارالله سلامت «وضعیت اقتصادی» سراسر جهان را مورد حمله قرار داده‌اند و عملا به دزدان دریایی در امتداد یک شاهراه بین‌المللی یعنی دریای سرخ بدل شده‌اند. خبر می‌رسد که یونان با ارسال یک کشتی جنگی قصد دارد به ائتلاف نظامی جدید آمریکا در دریای سرخ به بهانه محافظت و تامین امنیت کشتی‌های تجاری در برابر حملات ارتش یمن بپیوندد اما استرالیا از پیوستن به چنین ائتلافی خودداری کرده است. گرچه سخنگوی جنبش انصارالله سکوت بین‌المللی در قبال وحشیگری صهیونیست‌ها در نوار غزه را محکوم کرده و گفته است عملیات دریایی یمن برای هیچ کس به جز رژیم صهیونیستی برای وادار کردن آن به توقف تجاوزات و رفع محاصره غزه، مایه نگرانی نیست. روزنامه گاردین نوشته است، در سایه تنش‌ها در دریای سرخ به دلیل عملیات‌های ارتش یمن علیه کشتی‌های وابسته به رژیم صهیونیستی، بیش از ۱۰۰ کشتی حامل کانتینر مسیر خود را از کانال سوئز تغییر دادند. این یعنی ائتلاف آمریکایی مؤثر نبوده است و تاجران و صنعت کشتیرانی به آن بی‌اعتنا و بی‌اعتماد هستند. این روزنامه انگلیسی نوشت، در پی تنش‌ها در دریای سرخ به دلیل عملیات‌های ارتش یمن در حمایت از ساکنان نوار غزه و هدف قرار دادن کشتی‌های وابسته به رژیم صهیونیستی و آن‌هایی که در حال حرکت به سمت بنادر آن هستند، 103 کشتی حامل کانتینر مسیر کوتاه کانال سوئز را رها کرده و سفر دریایی خود را از سمت دماغه «امید نیک» در ساحل آفریقای جنوبی انجام می‌دهند. با این تغییر مسیر، حدود ۶۰۰۰ مایل دریایی به سفر تجاری میان آسیا و اروپا افزوده شده و این سفر سه تا چهار هفته طولانی‌تر می‌شود. روزنامه گاردین گزارش داد، هر ساله حدود ۱۹ هزار کشتی از کانال سوئز عبور می‌کند؛ به این ترتیب این کانال که یکی از اصلی‌ترین مسیرهای عبوری جهان به ویژه برای انتقال سوخت‌های فسیلی و کالاها میان آسیا و اروپا محسوب می‌شود، تنش‌ها در مسیرهای عبوری کشتی‌ها نقش مؤثری در افزایش قیمت نفت داشت.
دو شرکت کشتیرانی دیگر عبور از دریای سرخ را متوقف کردند
در این میان خبر می‌رسد که شرکت آلمانی «هاپاگ لوید» و شرکت هنگ‌کنگی «او.او.سی.ال» اعلام کردند که عبور کشتی‌های خود از دریای سرخ را متوقف کرده‌اند. شرکت ‌هاپاک لوید گفته مسیر حرکت ۲۵ کشتی تا پایان سال جاری میلادی را تغییر داده است. عدم عبور این کشتی‌ها از دریای سرخ و کانال سوئز به معنی آن است که آنها باید مسیر طولانی‌تری را از طریق آفریقا بپیمایند. شرکت او.او.سی.ال هم گفت که به کشتی‌هایش دستور داده مسیر خود را تغییر داده یا سفرشان از طریق دریای سرخ را متوقف کنند. بیانیه ‌این شرکت‌ها نیز نشانه دیگری از بی‌اعتنایی صنعت کشتیرانی به ائتلاف دریایی
تازه تشکیل آمریکا است که مدعی شده قصد دارد امنیت تردد در دریای سرخ را تأمین کند. این در حالی است که رسانه آمریکایی پولیتیکو با اشاره به مواضع رسمی پکن درباره ائتلاف چندملیتی تشکیل ‌شده در دریای سرخ، آن را نشان‌دهنده بی‌میلی چین برای پیوستن به این ائتلاف به رهبری آمریکا دانست.
بندر ایلات فلج شده
برای چندمین‌بار است که یک مقام صهیونیست خبر داده است از زمان آغاز حملات تلافی‌جویانه نیروهای مسلح یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی، فعالیت در بندر ایلات به شدت کاهش یافته است. حملات نیروهای مسلح یمن به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی و همچنین کشتی‌هایی که بدون توجه به اخطارهای صادر شده، راهی بنادر این رژیم می‌شوند، موجب کاهش ۸۵ درصدی فعالیت در یک بندر مهم در جنوب سرزمین‌های اشغالی شده است.
عربستان نمی‌خواهد تنش‌زدایی با ایران را تضعیف کند
خبرگزاری رویترز با اشاره به تلاش‌های واشنگتن برای ایجاد یک ائتلاف نظامی جدید در دریای سرخ به بهانه محافظت و تأمین امنیت کشتی‌های تجاری در برابر حملات ارتش یمن گزارش داد ریاض به دلیل پایبندی به استراتژی خود، مبتنی بر تنش‌زدایی در منطقه، از پیوستن به این گروه سرباز زده است. بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، «به نظر می‌رسد که دلیل اصلی غیبت عربستان، نگرانی از این است که مشارکت در این ائتلاف آن‌ها را از یک هدف استراتژیک بلندمدت دور می‌کند؛ رهایی از جنگ آشفته در یمن و دشمنی ویرانگر با ایران که حامی اصلی انصارالله به شمار می‌آید». نام عربستان در فهرست کشورهایی که آمریکا به ‌عنوان بخشی از ائتلاف جدید خود که به ادعای خود از کشتی‌ها در دریای سرخ در برابر حملات تلافی‌جویانه ارتش یمن محافظت می‌کند، به‌طور آشکارا و شاید شگفت‌آوری غایب بود.
پیام تهدیدآمیز علیه کشتی‌های حامی اسرائیل
نیروهای مسلح یمن، انصارالله، پیام تهدیدآمیزی علیه کشتی‌هایی که در حمایت و پشتیبانی از رژیم صهیونیستی به مقصد اراضی اشغالی حرکت‌ می‌کنند، منتشر کردند. این نیروها با انتشار فیلمی تحت عنوان «بلایی بر سر آنها خواهیم آورد که درس عبرت همگان باشد»، کشتی‌هایی را که در حمایت از رژیم صهیونیستی به مقصد اراضی اشغالی حرکت می‌کنند، تهدید کردند. پیشتر سید بدرالدین عبدالملک الحوثی، رهبر جنبش انصارالله یمن اعلام کرده بود که موضع یمن در دریا کارآمد و تاثیرگذار بوده و فریاد دشمن صهیونیستی را درآورده است. مردم یمن تصمیم گرفتند که تسلیم آمریکا نشوند و از موضع دینی و اخلاقی خود در دریای سرخ و عرب و خلیج عدن پا پس نکشند. در این میان وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با ادعای این‌که «تهدید کشتیرانی در باب‌المندب تنها خطری برای اسرائیل نیست بلکه خطری برای کشتیرانی بین‌المللی است» گفت تل‌آویو با این تهدیدات کنار نمی‌آید. «یوآو گالانت»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، روز چهارشنبه و با اشاره به حملات نیروهای مسلح یمن علیه کشتی‌های مرتبط با این رژیم، مدعی شد تهدید کشتیرانی در باب‌المندب تنها خطری برای اسرائیل نیست بلکه تهدیدی برای کشتیرانی بین‌المللی است.
برگزاری تظاهرات در یمن علیه ائتلاف دریایی
تظاهرات در استان‌های صعده و ریمه با شعار «ائتلاف حفاظت از کشتی‌های اسرائیلی ما را نمی‌ترساند» آغاز شد. استان صعده یمن روز جمعه شاهد تظاهرات گسترده‌ و باشکوهی با شعار «ائتلاف برای حفاظت از کشتی‌های اسرائیلی ما را مرعوب نمی‌کند» است تا بر آمادگی مردم یمن برای همه گزینه‌ها و احتمالات برای هرگونه رویارویی با اشغالگران تاکید شود. همزمان با راهپیمایی در شهر صعده، مرکز استان، سه راهپیمایی دیگر در المرازم، شعارة برازح و الجرشه بغمر برگزار شد که در آن تظاهرکنندگان پرچم‌های یمن و فلسطین و بنرهایی که خواستار تحریم کالاهای آمریکایی و اسرائیلی بودند، در دست داشتند. تظاهرکنندگان با سردادن شعارهای خشم از کشتارها، جنایات و نسل‌کشی که به دست دشمن صهیونیستی علیه مردم فلسطین در غزه انجام می‌شود، استکبار آمریکا را محکوم کردند و بر آمادگی خود برای حضور در نبرد آزادسازی فلسطین و دفاع از غزه تاکید کردند. همچنین خبر می‌رسد که مقامات انصارالله در شمال یمن از بسیج مردمی عمومی برای آماده‌سازی نیروها جهت شرکت در نبرد غزه در کنار مقاومت فلسطین خبر دادند.
شهرک‌های اشغالی زیر حملات موشکی
خبر دیگر اما از مقاومت لبنان است. خبرنگار شبکه الجزیره درباره جزئیات این خبر گزارش داد که ۲۰ موشک از جنوب لبنان به سمت مناطقی بین شهرک‌های زرعیت و شتولا در جلیل الاعلی شلیک شد. به دنبال این گزارش، جبهه داخلی تل‌آویو اعلام کرد که «آژیرهای خطر در زراعیت و نتوعا در شمال اسرائیل به صدا درآمدند». رسانه‌های عبری هم با گزارش بمباران شدید و پرتاب موشک‌های هدایت‌شونده، اعلام کردند که «۲۴ فروند موشک از سوی لبنان به منطقه الجلیل غربی شلیک شده است». حزب‌الله در بیانیه‌ای تاکید کرد که «با موشک‌های خود سربازان دشمن را در مجاورت پادگان شومیرا هدف قرار داده و به آن‌ها تلفات وارد کردیم». حزب‌الله گفت که نیروهای پیاده‌نظام رژیم اشغالگر در اطراف پایگاه «المطله» را هدف حملات راکتی قرار دادیم. تجمع افسران و نظامیان رژیم اشغالگر در شهرک «ایفن مناحم» را هدف قرار دادیم که در جریان این عملیات شماری از نظامیان اشغالگر مجروح شدند.
اتفاقی مرموز
رسانه‌های صهیونیستی می‌گویند در پی یک حادثه امنیتی در شمال سرزمین‌های اشغالی بخش ممیزی و سانسور ارتش این رژیم وارد عمل شده و خواستار سکوت رسانه‌ها شده است. هنوز مشخص نیست که این حادثه چه ابعادی دارد اما به صورت واضح باید گفت حملات مقاومت از دیروز صبح تا این لحظه (زمان تنظیم گزارش) در چند نوبت صورت گرفته و مواضع صهیونیست‌ها به صورت کامل زیر آتش بوده است. بر اساس آخرین بیانیه صادر شده توسط مقاومت یک تیم پیاده از تروریست‌های اسرائیلی در المطله در نزدیکی مرز با موشک هدف قرار گرفته است هنوز مشخص نیست که منظور از موشک، موشک ضد زره است یا موشک برکان. در این میان برخی از منابع گفته‌اند که تیم ویژه رژیم آپارتاید اسرائیل غزه را ترک کرده‌اند و گفته می‌شود که برای اعزام به جبهه شمال آنجا را ترک کرده‌اند. به گزارش مهر، رسانه‌های صهیونیستی نوشته‌اند: «فاجعه تازه آغاز شده، خبرهای بدتری برای تل‌آویو در راه است».

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi