شناسه خبر : 107367
سه شنبه 19 دي 1402 , 10:31
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فرماندهی که حاج قاسم جان‌فدایش بود

فاش نیوز - حاج قاسم علاقه عجیبی به حاج احمد داشت طوری که یکبار گفته بود حاضرم همه چیزم را بدهم تا دوباره پیش حاج احمد باشم.

کد خبر: ۶۴۳۶۵۱
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۵ - 09January 2024
 

فرماندهی که حاج قاسم حاضر بود برای همنشینی با او همه چیزش را بدهدبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «سیف الله رشیدزاده» از نیرو‌های زرهی لشکر ۸ نجف اشرف و از همرزمان شهید حاج احمد کاظمی در صحبت‌هایی با رادیو اصفهان درباره شهید احمد کاظمی، با اشاره به اولین آشناییش با این فرمانده شهید اظ‌ها داشت: اولین برخورد من در مرحله چهارم عملیات بیت المقدس و در فتح خرمشهر بود که بچه‌ها ایشان را معرفی کردند. او با جیپی در محدوده‌ای که ما بودیم ررفت و آمد می‌کرد و قبل از ورود به شهر بچه‌ها گفتند این برادر احمد است. رفته رفته در عملیات‌های بعدی بیشتر آشنا شدیم و پای صحبت‌های توجیهی و جلسات عملیاتی او نشستم.

وی درباره برخورد حاج احمد با نیرو‌ها گفت: امثال شهید کاظمی‌ها از یک رفتار و آدابی برخودار بودند که انسان شیفته آنان می‌شد. از حیث تواضعی که داشتند. تاکیدی که به فرماندهان در رابطه با نیرو‌های جزء می‌کردند. از اینکه آموزش‌ها درست باشد و روی نماز، قران، پاکی و اخلاص بچه‌ها کار کنند. شهید کاظمی توجه خاصی به نیرو‌ها داشت و برای مثال روی ایجاد حمام مناسب برای نیرو‌ها و امکانات لازم از جهت آسایش و حتی تهیه غذای گرم تاکید می‌کرد.

این رزمنده لشکر ۸ نجف آباد افزود: در ۲ سال اول تشکیل لشکر، چون بچه‌های استان یزد و شهر‌های مختلف استان را هم در لشکر داشتیم تاکید داشت مبادا اختلاف نظری بین بچه‌ها باشد و همیشه می‌گفت نیرو‌ها ترکیبی سازماندهی بشوند. به حرف نیرو‌ها گوش می‌داد و اگر نسبت به موضوعی اعتراض داشتند حرف‌ها را خوب خریدار بود.

وی همچنین ادامه داد: شخصیت‌هایی مثل کاظمی چند وجهی هستند و ابعاد مختلف زندگی و فرماندهی آنان جامع و متنوع است. در خصوص رسیدگی به نیرو‌ها یادم است سال ۶۴ در پیرانشهر تحت کنترل عملیاتی ارتش بودیم و شهید صیاد شیرازی قرار بود بازدید انجام دهد که همه فرماندهان آمده بودند. بچه‌های اشپزخانه کمی غذا را به خاطر میهمان بهتر کرده بودند و ۲ خورشت در نظر گرفتند وقتی حاج احمد و شهید صیاد شیرازی سر سفره نشستند حاج احمد پرسید آیا غذای همه بچه‌ها همین است؟ این دقت نظر و اشرافیت حاج احمد را می‌رساند که سعی می‌کرد اطلاعات همه جانبه بگیرد.

رشیدزاده تصریح کرد: شهید کاظمی صرفا یک چهره نظامی نبود بلکه ابعاد عاطفی و احساسی داشت، اگر برای نیرویی مشکلی پیش می‌آمد به آن رسیدگی می‌کرد. بر خلاف برخی فرماندهان وقتی فرمانده زرهی تانک شدم تاکید کرد بچه‌های توپچی از لحاظ علمی ممارست داشته باشد و فرمول شتاب را در هدف گیری اندازه بگیرند. لشکر نجف آباد به این معروف به این بود که وسیله خوب نگه می‌دارد و وسایلی که برخی یگان‌ها تحویل می‌دادند ما به خوبی نگه می‌داشتیم و استفاده می‌کردیم.
این رزمنده لشکر ۸ نجف آباد بیان کرد: حاج احمد به من ماموریت داد تا یک دستورالعمل در خصوص نحوه نگهداری و تعمیر تجهیزات تهیه کنم برای همین به دانشگاه صنعتی اصفهان رفتم و این کار را انجام دادم. تاکید داشت تجهیزاتی که در دست ماست برای بیت المال است، برخی تجهیزاتی که از روسیه خریده بودیم دیگر قابل تجدید نیست و کادر باید قبل از مرحله تعمیر آن را درست نگه دارند.

وی با اشاره به اینکه شهید کاظمی معروف به قاطعیت و پیگیری برنامه‌ها بود افزود: شهید کاظمی در پیگیری دستورات و قاطعیت معروف است. سال ۶۲ در منطقه عملیاتی والفجر ۴ در مدرسه‌ای در بانه استراحت می‌کردیم که شهید کاظمی برای بازدید آمد، یکسری از بچه‌ها آمادگی عملیات نداشتند لذا همه را به صف کرد و عتاب و خطاب و تنبیه کرد که چرا اینطوری هستید. با کیاستی که داشت از خیلی فرماندهان یک گام جلوتر بود و نه تنها ۱۶ سال فرمانده لشکر نجف و ۵ سال قرارگاه حمزه ررا برعهده داشت بلکه مدت ۳ سال به فرماندهی لشکر ۱۴ و فرماندهی نیروی هوایی منصوب شد و دقت نظر در حیطه علمی و موشکی‌اش باعث شد که شهید طهرانی مقدم در صحبت‌هایی به او اشاره کند.

رشید زاده همچنین درباره انس شهید کاظمی و حاج قاسم سلیمانی بیان کرد: تربیت دینی‌ای که فرماندهان داشتند وجه مشترک آنان و عشق و علاقه و ارادتی که نسبت به هم داشتند زبانزد بود. نتیجه آنکه لشکر ۱۴ امام حسین و نجف همیشه در یک محو عملیاتی ماموریت می‌گرفتند. ۲ اصفهانی که تا نسبت به عملیات قانع نمی‌شدند کاری انجام نمی‌دادند و همه می‌گفتند تا احمد و حسین قانع نشوند نمی‌توان وارد عملیات شد. در بحث پشتیبانی و تدارکات بعد عملیات ارتباطات کاری عجیبی داشتند. حاج حسین و حاج احمد حاج قاسم در صحنه‌های نبرد رفاقتی به دست آورده بودند که همیشه قاسم می‌گفت کاش همه چیز را می‌دادم تا بازهم کنار کاظمی باشم.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi