شناسه خبر : 107746
سه شنبه 03 بهمن 1402 , 11:03
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«ویکی آزادگان» آغاز به کار کرد+لینک

«ویکی آزادگان» آغاز به کار کرد+لینک

فاش نیوز - سایت «ویکی آزادگان» رونمایی شد. این سایت برای ثبت و نمایش اطلاعات قابل استناد آزادگان در چارچوب و فضایی خاص است. آزادگان می‌تواند سرگذشت، خاطرات، زندگینامه و... خود را از طریق این سامانه در دسترس قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیین رونمایی از «ویکی آزادگان» به نشانی اینترنتی www.wikiazadegan.com امروز در تالار مهر حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد. محمدصادق هاشمی معاون فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران، مسعود ده‌نمکی نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده، غلامعلی قاسمی، مدیرعامل مؤسسه پیام آزادگان، رضا ملکی مسئول کمیته ارتباطات و تبلیغات موسسه فرهنگی پیام آزادگان و حجت الاسلام سیدمحمد حسن ابوترابی امام جمعه موقت تهران از جمله حاضران این مراسم بودند.   

قاسمی در ابتدای این مراسم ضمن سلام و درود به شهدای غریب اسارت گفت: دلیل اینکه از همان ابتدای تأسیس مؤسسه پیام آزادگان، از واژه‌های «پیام» و «آزادگان» استفاده شد این است که فرهنگ مقاومتِ پر از عقلانیت آزادگان برای جامعه اسلامی، مخصوصاً جوانان، پیام‌های درخوری دارد. در ادامه هم با درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی و فداکاری وفاداران این مسیر، مفهوم واژه مقاومت جان تازه‌ای گرفت و مصادیق آشکار و مؤثری از خود نشان داد.  

بیشتر بخوانید

مدیرعامل مؤسسه پیام آزادگان افزود: شهدای مدافع حرم جنس دیگری داشتند. آن‌ها در فضای مبهم و پر از تبلیغات رسانه‌ای ماهواره‌های داخلی و خارجی این مسیر را رفتند. مقاومت آن‌ها تنها در مقابل دشمن جلوه‌گر نشد. بلکه مقابل یأس، ناامیدی، آسیب‌های اجتماعی و سبک زندگی هم جلوه کرد.

وی تأکید کرد: دفاع مقدس برگی طلایی از تاریخ و فرهنگ ایران اسلامی است. بیشتر از 300 عنوان کتاب در این زمینه منتشر کرده‌ایم و 2 سال نیز ناشر نمونه این حوزه بودیم.  

قاسمی گفت: سن آزادگان طوری شده است که شاید زمان زیادی برای به ثمر رساندن تاریخ و فرهنگ آن‌ها نداشته باشیم؛ پس تصمیم گرفتیم حوزه‌های ترویجی را گسترش داده و اسناد را در اختیار جامعه قرار دهیم. نرم افزاری تهیه شده که همه اسناد و مدارک را ثبت دیجیتالی کرده و به همه مراکز علمی، آموزشی و فرهنگی ایران عرضه می‌شود.  

رئیس مؤسسه پیام آزادگان افزود: از ظرفیت‌های ویکی آزادگان امکان یادداشت گذاشتن، درج تاریخ، اسناد و نامه‌ها است. همچنین مستندها و برنامه‌های هنری را نیز در دستور کار قرار دادیم.  

وی ضمن اعلام اینکه ویکی آزادگان به زبان انگلیسی نیز ترجمه شده، بیان کرد: انتظار داریم کسانی که به ساخت فیلم با موضوع آزادگان علاقه دارند، در این زمینه کمک کنند. ما هم گردآوری، ثبت و نشر فرهنگ مقاومت آزادگان را پیگیری می‌کنیم. تا آخر سال نیز از مستند داستانی «سیدعلی اکبر ابوترابی» رونمایی می‌شود.  

در بخش دیگر این مراسم، ملکی که مسئول کمیته ارتباطات و تبلیغات مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان است، با بیان اینکه برای جمع‌آوری مطالب ویکی آزادگان زحمت خیلی زیادی کشیده شده، فلسفه تولید آن را توضیح داد: خیلی از پژوهشگران حوزه دفاع مقدس نمی‌توانند به راحتی اطلاعات دوران اسارت را بدست بیاورند. همچنین درباره خیلی از اطلاعاتی که بدست می‌آید هم نمی‌توان مطمئن بود و به آن اعتماد کرد.  

مسئول ارتباطات پیام آزادگان، ویکی آزاداگان را دارای 3 ویژگی دانست و آن‌ها را شرح داد: در ویکی آزادگان به راحتی می‌توانید اطلاعات عزیزانی که تحت اسارت قرار گرفته‌اند را جست‌وجو کنید. ویژگی دیگر آن این است طبق ویرایش و نظارتی که بر آن وجود دارد، اطلاعات آن قابل استناد است. ویژگی سوم هم این است که هر آزاده‌ای از هر جای کشور می‌تواند سرگذشت، خاطرات، زندگینامه و اطلاعات خود را از طریق این سامانه در دسترس قرار دهد.  

وی هدف از ایجاد ویکی آزادگان را در دسترس قرار دادن اطلاعات آزادگان در چهارچوب و فضایی خاص دانست.  

حجت الاسلام ابوترابی امام جمعه موقت تهران و برادر سیدعلی‌اکبر ابوترابی در بخش دیگر این مراسم اظهار داشت: دفاع مقدس در کتاب زرین، پرمحتوا و اثرگذار تاریخ گذشته و آینده جهان اسلام و بشریت درس عظیمی است. تمام اهداف انقلاب اسلامی، تحولاتی که امروزه در جهان اسلام و در زمینه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، دفاعی و ... مشاهده می‌کنید و ... مرهون دفاع مقدس هستند.  

وی تأکید کرد: اگر دفاع مقدس نبود، ما امروز ایران مقتدر و پرچم برافراشته شده جمهوری اسلامی نداشتیم و یا رنگ و بویی از اسلام و جمهوریت نداشت. تمام اقتدار، هویت و ظرفیت نظام بر پایه گوهر گرانبهای دفاع مقدس است. یکی از برگ‌های زرین و ابعاد دفاع مقدس، دوران اسارت است.

ابوترابی اسارت را زیبا دانست و ادامه داد: اسارت مجموعه‌ای از معارف و دستاوردهای دست‌نایافتنی است که گمان نمی‌کنم در حیات بشر چنین تجربه‌ای تکرار شود.  

امام جمعه موقت تهران افزود: اسرا مجموعه‌ای از جوانان بودند که با مجاهدت و صبر تا آخرین گلوله و فشنگ در میدان مجاهدت ایستادند و مبارزه‌ای سخت را مدیریت کردند و جز به شهادت یا پیروزی نمی‌اندیشند؛ اما اراده خدا برخلاف اراده آن‌ها بود و به اسارت دشمن در آمدند.  

وی توضیح داد: آن‌ها کاری به مراتب سخت‌تر از مجاهدت در میدان و مبارزه با نیروهای دشمن را آغاز کردند که پیروزی‌اش به مراتب بزرگ‌تر است.

ابوترابی گفت: همه آزادگان با همه وجود می‌گویند اسارت قطعه‌ای از بهشت است. اسلام و ارزش‌های اسلامی در جان یک انسان مؤمن این نقش را می‌تواند ایفا کند که یک جهنم واقعی را به یک بهشت واقعی تبدیل کنند.  

برادر علی‌اکبر ابوترابی تأکید کرد: ذکر این تاریخ و تبیین آن برای آیندگان کاری بسیار بزرگی است که همیشه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آن تأکید داشتند.  
وی در پایان اعلام کرد: مؤسسه پیام آزادگان شجره طیبه‌ای است که توسط جمعی از بهترین یاران علی‌اکبر ابوترابی سید آزادگان، شکل گرفته و با حضور و مشارکت خانواده آزادگان امروز بعد از چند دهه تلاش و فعالیت آثار ارزشمند خود را در معرض نگاه مردم و استفاده امروز و فردا قرار خواهد داد.  

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi