شناسه خبر : 107950
شنبه 14 بهمن 1402 , 16:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مسئولان پاسخگو باشند

عدم رعایت عدالت در واگذاری خودرو جانبازان ۷۰ درصد متوفی

فاش نیوز - بنیاد شهید با توجه به آیین نامه هیات وزیران، جاتباز بالای 70 درصد را در صورت فوت واجد شرایط دریافت خودرو نمی داند.

اینجانب محمدرضا بویری منجی فرزند جانباز 70 درصد شهید محمدحسین بویری منجی می باشم. پدر بنده جانباز هفتاد درصد و ارتشی بود که از ناحیه هردو پا بالای زانو در دوران دفاع مقدس در منطقه سردشت کردستان به درجه جانبازی و در تاریخ 27 اردیبهشت سال جاری به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

در سال 1388 یک بار مجوز خودرو خارجی به ایشان تعلق گرفت که در همان سال نیز به دلیل نداشتن توان مالی امتیاز خودرو را به قیمت 8 میلیون فروخت و نزدیک به ده سال خودروی داخلی خود را سوار و از داشتن یک خودروی مناسب محروم شد. 

در سال 1398 علی‌رغم تصریح قانون مبنی بر اینکه "هر ده سال یکبار به جانبازان هفتاد درصد ویژه خودرو تعلق می‌گیرد" به دلایلی از جمله نبود اعتبار و کم‌کاری مسئولین بنیاد شهید خودرو به او تعلق نگرفت.

 هر چند که بعد از حدود 4 سال از ماجرای امتیاز خودرو خارجی جانبازان با وجود اینکه چندین بار رسانه ای شد اما در عمل خودرویی تعلق نگرفت.

خلاصه ای از مصوبات و صحبت های مسئولین در خصوص خودرو جانبازان

1. در مهرماه 1400 آقای قاضی زاده هاشمی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه میان بنیاد شهید و سازمان مناطق آزاد به موضوع واردات 5 هزار خودرو برای جانبازان اشاره کرد اما در عمل این تفاهم نامه بدون کاربرد ماند.

2. در دی ماه 1401: براساس بند(و) تبصره هفت لایحه بودجه 1402 وزارت صمت مکلف شد با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران به جانبازان 70 درصد که در سنوات گذشته از ماده 45 قانون جامع ایثارگری استفاده نکرده اند مجوز وارادات یک دستگاه خودرو متناسب با وضعیت جانبازی ایثارگر با رعایت قوانین و مقررات ارائه کند.

3. در اسفند 1401: نمایندگان محترم مجلس در جلسه علنی روز شنبه 13 اسفند ماه، برخی از بند های تبصره 7 لایحه بودجه 1402 را تصویب کردند که مطابق بند(و) آن امکان صدور مجوز خودرو برای جانبازان در سال 1402 فراهم شده است.

4. در اسفند 1401: میثم اروز، مدیرکل تسهیلات رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران، با اشاره به بند «ی» تبصره 7 ماده واحده قانون بودجه سال 1401 کل کشور، اظهار کرد: تصویب‌نامه هیئت وزیران در خصوص اولویت‌بندی خانواده شهدا و جانبازان مشمول این قانون در تاریخ 30 بهمن سال جاری توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ و اسامی حدود 23 هزار ایثارگر به ترتیب اولویت برای واگذاری خودرو به وزارت صمت اعلام شده است.

بر اساس قانون بودجه سال جاری 10 هزار خودرو باید در سال جاری به ایثارگران مشمول واگذار شود که با توافق به عمل آمده با وزارت صمت، 6000 خودرو توسط شرکت ایران‌ خودرو و 4000 خودرو توسط شرکت سایپا واگذار می‌شود و در نخستین مرحله تعداد 6000 خودرو 207 اتوماتیک به اولویت‌های اول و دوم تصویب‌نامه هیئت وزیران واگذار خواهد شد.

وی افزود: در اولویت اول و دوم جانبازان 70 درصد به ترتیب تقدم تاریخ تشکیل کمیسیون پزشکی تعیین 70 درصد جانبازی قرار دارند که البته باید توجه داشته باشند که بر اساس مصوبه هیئت وزیران، جانبازان 70 درصدی که از مزایای واگذاری خودروی داخلی بهره‌مند شوند مشمول استفاده از امتیازات واردات خودرو نخواهند بود.

ما نیز به همین دلیل خودرو داخلی را ثبت نام نکرده و منتظر دریافت خودرو خارجی ماندیم. حال با اشاره به این موارد پدر بنده فروردین امسال پیامک داشتن شرایط خودرو داخلی را دریافت کرد اما به دلیل اینکه ایشان قصد گرفتن خودرو خارجی را داشتند از ثبت نام امتناع کرد. و طبق قانون ایشان در لیست دریافت خودرو خارجی قرار گرفتند.

ایشان در تارخ 27 اردیبهشت ماه 1402 به درجه رفیع شهادت نائل و به آرزوی خود رسید. علی ایحال اکنون که این روزها تمامی دوستان پدر و سایر جانبازان هفتاد درصد درحال ثبت نام برای دریافت خودرو هستند ما هنگام مراجعه به سامانه برای ثبت نام با خطای نام شما در لیست جانبازان هفتاد درصد نیست مواجه می شویم روبرو هستیم.

در حالی که علی‌رغم اینکه 14 سال در نوبت واگذاری بود و بارها هم از تلویزیون به صورت رسمی اعلام شد که اسامی جانبازان هفتاد درصد برای دریافت خودرو خارجی به وزارت صمت ارسال شده است که اسم ایشان حذف و حکایت ضرب المثل "همان آش نخورده و دهان سوخته است".

بارها گفته شده است که به جانبازان خودرو تعلق گرفته و چه زخم زبان‌ها که نشنیدیم. اما اکنون که موقع رسیدن به واقعیت امر است، مسئولان بنیاد شهید می‌گویند با توجه به آیین‌نامه هیات وزیران(در صورت فوت مشمولین پس از احراز شرایط توسط بنیاد و واریز وجه خودرو به شرکت، ورثه متوفی قائم مقام ایشان در تکمیل فرآیند واگذاری خودرو و تحویل آن می باشند) شامل دریافت خودرو نمی‌شوید.

حال اینکه از یک طرف پدر بنده امسال شهید شد و از طرف دیگر تصریح آیین‌نامه این است که چنانچه مشمولین فوت شوند(مخصوص جانبازان زیر 70درصد) جانبازان هفتاد درصد بعد از مرگ به درجه رفیع شهادت می‌رسند.

نکته دوم اینکه آیین نامه می گوید "چنانچه فرد فوت نمایند و وجه خودرو به حساب شرکت واریز شده باشد مشمول می گردد"،چطور ممکن است وقتی هیچ کدام از جانبازان هفتاد درصد عزیز بابت ثبت نام خودرو خارجی تاکنون وجهی پرداخت نکردند ما باید این کار را انجام بدهیم.

با این حال این آیین نامه شامل حال پدر بنده نمی شود و باید امتیاز خودرو به ایشان تعلق می گرفت. از طرف دیگر متن بنیاد شهید که درسایت بنیاد شهید به صورت برخط قابل مشاهده است و صحت بر این درخواست به حق ما می گذارد به شرح زیر است.

متن ثبت نام خودرو در سایت ثبت نام خودرو بنیاد شهید(قسمت سوالات پر تکرار)

- تسهیلات خودرو به چه گروه از ایثار گران تعلق می‌گیرد وضعیت فعلی به چه صورت است؟ بندالف: لازم به یادآوری است چنانچه جانباز در قید حیات دارای 50 درصد جانبازی و بیشتر در نوبت دریافت خودرو باشد و به دلایلی نظیر عدم تأمین اعتبار و ... موفق به دریافت خودرو نشده باشد لیکن فوت نماید یا به درجه رفیع شهادت نائل شود و تاریخ فوت ازتاریخ 19/7/1376 به بعد باشد همسر و فرزندان وی مطابق دستورالعمل مربوطه مجموعاً مشمول دریافت یک دستگاه خودرو خواهند شد ولی اولویت ایشان بعد از جانبازان در قید حیات می‌باشد که تاکنون از قانون بهره مند نشده‌اند.

این در حالی است که واگذاری خودرو برابر قانون یاد شده منوط به تأمین اعتبار می‌باشد. لذا با توجه به تفاسیر فوق از حضرتعالی عاجزانه خواهشمندم با توجه به اینکه این روزها تمام جمهوری اسلامی صدای مظلومیت و دفاع از مظلوم در جهان شده است صدای خانواده‌ی این حقیر را درخصوص واگذاری یک دستگاه خودرو خارجی شنیده و دستور فرمایید پس از بررسی و اطمینان از پایمال شدن حق این خانواده شهید مراتب جهت انجام فرایند قانونی صورت پذیرد.

|| محمدرضا بویری منجی

اینستاگرام
دوست عزیز خودرو را به جانباز میدن که ازش استفاده کنه نه کسی که فوت شده
از کی وراث باید خودرو بگیرد که ما خبر نداریم؟
اولا فوت نشده و به درجه رفیع شهادت رسیدند
دوما ۱۴ سال در نوبت واگذاری بودن و هربارم اسم ایشان در لیست ۹۰۰۰ نفر بود
سوما بع از تصویب قانون بوده و حق این عزیز هست
چهارما دور از جون این شرایط رو فرض کتید برای شخص خودتان اتفاق می افتاد آیا خانواده از این حق میگذشتند
برادر عزیز خودروهای جانبازان باید سال ۹۸ تخصیص پیدا میکرد اما طولش دادند تا در این چند سال جمع زیادی از عزیزانی که در نوبت واگذاری بودند به رحمت خدا بروند
من از شما سوال میکنم همین الان جانبازان ۷۰ درصدی هستند که در بهمن ما به خیل شهدا پیوستند آیا الان حق است که به این عزیزان خودرو تعلق نگیرد؟
اگر الان شما فوت کنی بچه های شما حق ندارند خودروی شما را بگیرند؟
چه فرقی داره برادر من مگه ۹۹ درصد جانبازان عزیز برا خودشون میخوان ، اکثرا سهمیه را رد میکنن و خرج خانواده میکنن ، افراری هم امکان داره وارد کنن که در اون صورت هم خانواده بازه استفاده میکنه ، حالا این بنده خدا پدرش امسال شهید شده و تو لیستم بود چرا نگیره حقشا ، چطور به مابقی دوستان و خانوادشون قرار هست چند میلیارد گیرشون بیاد بعد این بنده خدا گیرش نیاد . گاه باید منصفانه قضاوت کرد
خدا پدرتو رحمت کنه ایشالا درست شه داداش
سلام در حق خانواده های جانبازان 70درصد خیلی ظلم شده در حالیکه سختی های این خانواده ها از سختی خانواده شهدا بیشتر است
اکثر جانبازان حواله خودرو را می فروشند تا به زخم دیگری بزنند
چه ایرادی داشت مجلس این تصمیم را برای همه ایثارگران می گرفت که هر خانواده از رزمنده گرفته تا جانباز 5و 70 درصد بتوان یک بار از این سهمیه استفاده کند ؟!
مجلس در کنار دولت، ایثارگران را هر روز به نحوی ازار می دهند
گاهی با تبعیض
گاهی با اجرا نکردن قانون
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi