شناسه خبر : 108179
دوشنبه 16 بهمن 1402 , 10:17
اشتراک گذاری در :
عکس روز

جهاد تبیین راه مستقیم دفاع و پاسداری

رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مکرراً بر ضرورت جهاد تبیین در عرصه‌های مختلف تأکید فرموده و آن را یک فریضه قطعی و یک فریضه فوری اعلام نموده‌اند. ایشان علاجِ پروپاگاندای دشمن را تبیین دانسته و بر ضرورت جدی گرفتنِ جهاد تبیین و انجامِ تبیین درست و صحیح تأکید کرده‌اند. ایشان بر لزومِ جهاد تبیین در مقابله با دروغ‌پردازی‌های دشمن در رسانه‌های بیگانه و فضای مجازی تصریح نموده‌اند.

 رهبر انقلاب، حضرت زینب کبری(س) را از پرچمداران جهاد تبیین برشمرده و جلوگیری از غلبه روایت دشمن از حوادث بر افکار عمومی را درس حضرت زینب کبری(س) دانسته‌اند و تأکیدی مهم و همراه با هشداری بیدارکننده فرموده‌اند که:

«شما روایت کنید حقایق جامعه خودتان و کشور خودتان و انقلاب‌تان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند؛ شما اگر حادثه دفاع مقدس را روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند، هر جور دلش می‌خواهد؛ توجیه می‌کند، دروغ می‌گوید [آن هم]۱۸۰درجه خلاف واقع؛ جای ظالم و مظلوم را عوض می‌کند. شما اگر حادثه تسخیر لانه جاسوسی را روایت نکنید -که متأسفانه نکردیم- دشمن روایت می‌کند و کرده؛ دشمن روایت کرده، با روایت‌های دروغ. این کاری است که ما باید انجام بدهیم؛ وظیفه جوان‌های ما است.»21/09/1400
رهبر انقلاب پشتوانه مذهبیِ جهاد تبیین را چنین تبیین نموده‌اند: 

«چه کار کنیم در مقابل این حرکت دشمن؟ جهاد تبیین... خب حالا چرا می‌گوییم جهاد، جهاد تبیین؟ این گرفته شده است از کلام امیرالمؤمنین(علیه‌‌السلام)؛ امیرالمؤمنین در آن وصیت معروف خودشان به حَسنِین(علیهما‌السلام)- که خطاب به آنها است، منتها می‌فرمایند «وَ مَن بَلَغَهُ کِتَابِی»؛ یعنی بنده و شما هم مخاطب این وصیت هستیم- از جمله چیزهایی که می‌فرمایند [این است]: «وَ اللَهَ اللَهَ فِی الجِهَادِ بِاَموَالِکُم وَ اَنفُسِکُم وَ اَلسِنَتِکُم فِی سَبِیلِ اللَه»؛ جهاد با السنه. حالا خوشبختانه [از میان] ملت ما، کسانی که می‌توانستند، وارد بودند، با اموال‌شان، با انفس‌شان جهاد کردند؛ الان هم دارند جهاد می‌کنند؛ با السنه هم باید جهاد کرد که کسانی در این بخش هم می‌توانند واقعاً فعال باشند و جهاد کنند.» 19/12/1400

ایشان در ادامه از تبیین به سلاح مؤثری تعبیر نموده و می‌فرمایند: 
«سلاح تبیین یک بخش نرم‌افزاری مهمی دارد؛ در این‌جا بایستی نوآوری صورت بگیرد، بایستی سخن نو گفته بشود و شیوه نو در بیان ذکر بشود و به نظر من امروز آن چیزی که می‌تواند به بهترین وجهی به صورت یک سلاح مؤثری عمل کند، تبیین مفاهیم عالی اسلامی است در زمینه‌های مختلف.»19/12/1400 
جهاد تبیین، درس فاطمه زهرا(س) و سرانجام امام خامنه‌ای جهاد تبیین را از خصوصیات برجسته و ممتاز فاطمه زهرا(س)، سنت فاطمه زهرا(س) و درس فاطمه زهرا(س) برای تاریخ دانسته‌اند:
«در میان خصوصیات برجسته و ممتاز فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها)، یکی از خصوصیات بسیار برجسته «جهاد تبیین» فاطمه زهرا است....

این سنت را فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیها) بعد از پیغمبر پایه‌گذاری کرد، فرزندان ایشان و خاندان پیغمبر هم از ایشان پیروی کردند.... بعد، به تبَع اهل‌بیت، زبان‌آوران ممتاز و برجسته‌ی پیرو اهل‌بیت هم این خط را دنبال کردند....

در زمان ما، بزرگ‌ترین کسی که «جهاد تبیین» کرد، امام راحل بود و بزرگ‌ترین کاری که با «جهاد تبیین» انجام گرفت، کاری بود که امام بزرگوار ما انجام داد. امام راحل با «جهاد تبیین» کاری کرد که دیگران با هیچ وسیله سخت‌افزاری و نرم‌افزاریِ دیگری، نه می‌توانستند بکنند، نه امیدش را داشتند که بکنند؛ امام با زبان و با منطق [این کار را کرد]؛ «جهاد تبیین» این است. [امام] از روز اول نهضت شروع کرد به حرف زدن، تا روزی که آمد این‌جا در بهشت‌زهرا گفت من تو دهن این دولت می‌زنم و دولت تعیین می‌کنم؛ همه با «جهاد تبیین» بود. با «جهاد تبیین» چه کار کرد؟

با «جهاد تبیین» حکومت دیرپای فاسد ننگین دیکتاتوری و مستبدانه سلطنتی ارثی را ازاله کرد و حکومت مردم‌سالاری اسلامی و دینی را سر کار آورد؛ مسئله «جهاد تبیین» این است، اهمیتش این است. خب این درس فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) است که در طول زمان ادامه پیدا کرد و رسید به امام بزرگوار.» 13/10/1402
شایسته و ضروری است تا سربازان و مدافعان انقلاب اسلامی به پیروی از حضرت فاطمه زهرا(س)، جهاد تبیین فاطمی را در عرصه دفاع و پاسداری از انقلاب اسلامی ایران و دستاوردهای آن سرلوحه اقدامات‌شان قرار دهند.

رویکرد جهاد تبیین در عرصه دفاع و پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن با توجه به مقتضیات روز و همچنین با عنایت به تهاجمات گسترده و همه‌جانبه فرهنگی و اعتقادی دشمنان قسم‌خورده انقلاب اسلامی، به نظر می‌رسد شایسته است تا رویکرد جهاد تبیین در عرصه دفاع و پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن چنین باشد:

- روایت درست وقایع انقلاب اسلامی
- تبیین عمیق معارف انقلاب اسلامی
- روایت دقیقِ دستاوردهای انقلاب اسلامی

در ادامه گزارش، بخشی از مهم‌ترین و راهبردی‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران در عصر حاضر را که معتقدیم در چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران یکی از ضروری‌ترین عرصه‌های جهاد تبیین است، ذکر می‌نماییم.
مهم‌ترین و راهبردی‌ترین
 دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران

احیا و تقویت فرهنگ عاشورا، احیا و تقویت فرهنگ جهاد و ایثار و شهادت، پایه‌گذاری محور مقاومت و حمایت معنوی از جنبش‌های مقاومت در منطقه، اقتدار محور مقاومت، افول آمریکا و مستکبران جهان و سقوط اسرائیل از جمله مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین و راهبردی‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران و رهبری ولی فقیه هستند که جهان و جهانیان مکرراً به آنها اعتراف نموده‌اند.

تقویتِ فرهنگ عاشورا و فرهنگ جهاد و ایثار و شهادت
در نتیجه تقویت و اعتلابخشی به فرهنگ عاشورا و فرهنگ جهاد و ایثار و شهادت در نتیجه انقلاب اسلامی ایران و تحت رهبری‌های ولایت ­فقیه، عطر ایثار و شهادت در کشور موج می‌­زند و شاهد استیلای این حقایق و رخدادها در نظام مقدس­‌مان هستیم:

حضور گسترده و پرشور همگانی در عزاداری ماه محرم، کثرت جوانان و نیروهای شهادت­‌طلب، اهتمام و تلاش فراوان در بین مردم برای ادامه راه شهیدان، حضور گسترده مردم بر سر مزار شهدا، برگزاری صدها برنامه شهدایی و یادواره شهدا در سراسر کشور به‌صورت همه­‌ساله، تکریم گسترده شهدا و ایثارگران، سرکشی مردم و مسئولان به ایثارگران و خانواده­‌های شهدا و خانواده‌­های ایثارگران در سطحی گسترده، بازدید میلیونی از مناطق جنگی در هر سال، استقبال گسترده از کاروان‌های شهدا، حضور گسترده مردم و مسئولان در تشییع شهدای پس از جنگ و...

همین امر انقلاب و نظام ما را بیمه کرده است و تمامی توطئه‌های گسترده و براندازانه را در پرتو تقدیم هزاران شهید و ادامه راه شهدا توسط امت قهرمان و شهیدپرورِ ایران اسلامی با شکست مواجه نموده است. 
اقتدار بی‌نظیرِ محور مقاومت

در دوران رهبری امام خمینی(ره) و پس از آن در دوران رهبری امام خامنه‌ای، جمهوری اسلامی همواره حامی و پشتیبان محرومان، مظلومان، مستضعفان عالم و به ویژه گروه‌های مقاومت در سرتاسر جهان بوده است. به‌رغم گرفتاری‌های متعدد داخلی و بین‌­المللی، کشورمان هرگز دست از این سیاست اصولی و راهبردی برنداشته است.

جمهوری اسلامی ایران تاکنون حمایت­‌های آشکار و گسترده‌­ای از نهضت‌­های آزادی‌بخش و به ویژه گروه­‌های مقاومت انجام داده است که همین امر منجر به اقتدار بی­‌نظیر محور مقاومت در حال حاضر گردیده است. 
جبهه مقاومت، امروز یک جبهه قوی است و در منسجم‌ترین وضعیت قرار دارد و در معادلات منطقه و جهان مقتدرانه حضوری اثرگذار دارد.

جمهوری اسلامی ایران و بنیانگذارش خمینی کبیر و نایب بر حق­‌شان آیت‌الله خامنه‌­ای فرمانده، الهام‌­بخش و الگودهنده مقاومت در عصر حاضر هستند و محور مقاومت از طریق ارتباط با کانون مقاومت و الگوگیری از دکترین مقاومتِ جمهوری اسلامی ایران به پیروزی‌های درخشان و ثبات و اقتدار رسیده است.

عملکرد، دستاوردها و پیروزی­‌های مقتدرانه محور مقاومت از فلسطین، لبنان گرفته تا سوریه، عراق و یمن در سال­‌های اخیر گواهی بر این واقعیت است.
کارآمدی و اقتدار محور مقاومت از فلسطین و لبنان گرفته تا سوریه، عراق و یمن، واقعیتی بسیار روشن و آشکار و غیرقابل انکار است که بارها و بارها دوستان و دشمنان بر آن تأکید و اعتراف کرده‌اند.

روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات در یادداشت تحلیلی خود نوشت: ایران با شعار مقابله با اشغالگران آمریکایی در عراق و مقابله با اسرائیل در منطقه توانست زنجیره‌ای از ارتش‌های کوچک در سرزمین‌های خارج از مرزهای خود ایجاد کند و تحولات منطقه از بیروت تا صنعا نیز ثابت کرد این نیروها توان مانور بالایی در منطقه دارند. 
الحیات خاطرنشان کرد: ایران به حمایت از این ارتش‌های همپیمان پرداخت که حالا دیگر به قدرت بلامنازع مناطق خود تبدیل شده‌اند، گرچه رسماً زمام قدرت را در دست ندارند.

آن‌قدر اقتدار و اثرگذاری و تعیین‌کننده بودنِ محور مقاومت و فرماندهی و پرچمداریِ محور مقاومت توسط جمهوری اسلامی ایران محرز و آشکار و اثبات شده است که حتی بزرگ‌ترین دشمنانش هم بارها به عظمت آن اعتراف کرده‌اند. دنیس راس مشاور سابق رئیس‌­جمهور آمریکا نیز طی مقاله‌ای نوشت: امروز ائتلاف آمریکا در موضع ضعف قرار دارد و در مقابل، ایران و جبهه مقاومت در حال پیشرفت در سرتاسر منطقه هستند.

نتانیاهو نخست‌­وزیر ملعونِ رژیم اشغالگر قدس گفته است: ایران هم‌اکنون بر چند کشور و حوزه مهم منطقه مسلط شده است؛ لبنان، سوریه، غزه و به تازگی نیز جای پای خود را در یمن تقویت کرده است. نتانیاهو در موقعیت دیگری اعتراف کرده است: آقای خامنه­‌ای از تنگه خیبر در عربستان تا تنگه جبل‌­الطارق در مراکش را به لرزه انداخته و ملت‌‌ها را به سوی خود جلب کرده است. دوستان هوشیار ما می­‌دانند که خیلی وقت است رهبر ایران، رهبر منطقه و مسلمین جهان است.
معجزه محور مقاومت 
در ماه‌های اخیر و پس از شروع طوفان‌الاقصی، محور مقاومت از اقتدار به اتحاد و پویاییِ شگفت‌انگیز و حیرت‌انگیزی رسیده است.

 پدیده عظیم و بی‌نظیر و استثنایی و حیرت‌انگیزی که اکنون با آن مواجه هستیم و از بزرگ‌ترین دستاوردهای طوفان‌الاقصی به‌شمار می‌رود، اتحاد و یکپارچگی و یکرنگیِ جهان و جهانیان علیه صهیونیست‌هاست. از یک‌سو گروه‌های مقاومت برای اولین‌بار در تاریخ حملات پیشدستانه و علنی انجام می‌دهند، آن‌هم علیه آمریکا و اسرائیلی که تا دندان مسلح و برخوردار از انواع و اقسام تسلیحات پیشرفته متعارف و غیرمعارف و هسته‌ای هستند و القای ابهت پوشالی و ادعای شکست‌ناپذیری‌شان گوش دنیا را کَر کرده است. نخست مجاهدان فلسطینی با طوفان‌الاقصای‌شان شکستی ترمیم‌ناپذیر را به صهیونیست‌های غاصب و کودک‌کش تحمیل نمودند و همچنان نیز مبارزه قهرمانانه‌شان ادامه دارد و هر روز تلفات سنگین‌تری را بر پیکره نیمه‌جانِ رژیم اشغالگر قدس وارد می‌آورند.

از سوی دیگر در پدیده‌ای بی‌نظیر گروه‌های مقاومت در منطقه مکرراً و به‌صورت پیشدستانه مواضع آمریکا و اسرائیل را زیر آتش قرار داده‌اند و از آمادگی برای ورود به نبرد زمینی در صورت تهاجم همه جانبه اسرائیل به غزه خبر داده‌اند. حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن بارها و بارها مواضع متعدد اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی را مورد حمله موشکی و پهپادی قرار داده‌اند و گروه‌های مقاومت در عراق و سوریه نیز مکرراً پایگاه‌های نامشروع و غیرقانونیِ شیطان بزرگ آمریکا در خاک‌شان را با حمله راکتی و پهپادی مورد هدف قرار داده‌اند. اخباری نیز از حملات هواییِ گروه‌های مقاومت در عراق و سوریه به اهدافی در سرزمین‌های اشعالی منتشر گردیده است. با این اوصاف می‌توان گفت که خروج محور مقاومت از موضع دفاع و قرار گرفتن در موضع تهاجمی، واقعیت امروز و معجزه بزرگ و بی‌نظیری است که رخ داده است و همچنان هم در حال توسعه و گسترش روزافزون است. 

قطع شریان‌های حیاتیِ رژیم صهیونیستی نیز در دستورکار محور مقاومت قرار دارد و اقدامات بسیار مؤثری در این عرصه انجام گردیده و باید تا تحقق کاملِ قطع شریان‌های حیاتیِ رژیم صهیونیستی تداوم و توسعه یابد. در این راستا انصارالله قهرمان تنگه باب‌المندب و دریای سرخ را بر روی کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی و اسرائیلی به طور کامل بسته و علاوه‌بر آن، هر کشتی دیگری با هر ملیتی که قصد عزیمت به سوی سرزمین‌های اشغالی را داشته باشد، بعد از اخطار مبنی بر تغییر مسیر و عدم اطاعتِ طرف مقابل، شجاعانه مورد حمله و هدف قرار می‌دهد و به این ترتیب ورود تمامی اقلام و کالاهای مورد نیاز به اسرائیل را با مشقتی بزرگ و وقفه‌ای طولانی مواجه نموده است. علاوه‌بر اینها حملات یکپارچه هواییِ محور مقاومت از فلسطین گرفته تا لبنان و سوریه و عراق و یمن به تأسیسات و شهرهای راهبردیِ اقتصادی و تجاریِ صهیونیست‌های غاصب و کودک‌کش، بیش از پیش اسرائیلی‌ها را فلج کرده است. ضربه کاریِ جمهوری اسلامی ایران به مقر جاسوسیِ فوق‌پیشرفته موساد در اقلیم کردستان عراق و حذف سرحلقه جاسوسی، اقتصادی و نفتیِ صهیونیست‌ها در این اقلیم و مالک چندین شرکت بزرگِ اقتصادیِ حامی اسرائیل، با نامِ پیشرو دیزایی، گام مؤثر دیگری در تحقق قطع شریان‌های حیاتی رژیم صهیونیستی بود.   

سقوط شتابان و برق‌آسای اسرائیل
در سراشیبیِ سقوط قرار گرفتنِ صهیونیست‌ها قبل از طوفان‌الاقصی نیز مشهود بود اما بعد از شروع طوفان‌الاقصی و متحمل شدنِ شکست ترمیم‌ناپذیر و فرو رفتنِ اسرائیلی‌ها در باتلاقی عمیق، سقوط و انزوای جهانیِ رژیم صهیونیستی روند بسیار شتابان و برق‌آسایی پیدا کرد.
بعد از طوفان‌الاقصی شاهد شور و اشتیاق و عطش شدیدِ مردم و جوانان شهادت‌طلب در سرتاسر جهان اسلام برای اعزام به فلسطین و پنجه در پنجه انداختن و جنگیدن با اشغالگران قدس هستیم که تصاویر تجمعات آنان و اصرارهایشان برای اعزام به خط‌مقدمِ مبارزه با صهیونیست‌ها بارها از سوی رسانه‌های منطقه منتشر گردیده است. 
حیرت‌انگیزتر و شگفت‌انگیزتر آنکه موج مبارزه با صهیونیست‌ها در کشورهای مستکبری که بزرگ‌ترین پشتیبانان و حامیان رژیم اشغالگر قدس هستند، به اوج رسیده است و بارها شاهد تظاهرات چند صدهزار نفریِ مردم در حمایت از ملت فلسطین در سرتاسر جهان از جمله در آمریکا و انگلیس و فرانسه هستیم.
عرصه‌های سقوط دیگر که بعد از آغاز طوفان‌الاقصی نمایان‌تر گردیده است، عبارتند از:
- شکسته شدنِ هر چهار اصل دفاعی بن‌گورین شامل: اصل هشدار یا اشراف اطلاعاتی، اصل بازدارندگی، اصل دفاع از شهرک‌نشینان در برابر حملات دشمن و اصل انتقال منطقه نبرد به قلمرو دشمن.
- شکست فاحش اطلاعاتی و تلفات سنگین انسانی و نظامی و زرهیِ ارتش رژیم صهیونیستی 
- شکست در جنگ رسانه‌ای با افشای ماهیت و عملکرد غاصبانه و ظالمانه و وحشیانه اسرائیلی‌ها در رسانه‌های سراسر دنیا و اثبات مظلومیت و پیروز بودنِ ملت فلسطین در این رسانه‌ها 
- شکست در عرصه سیاسی بین‌المللی و مخالفت بیش از دوسوم کشورها با رژیم صهیونیستی و آمریکا در رأی‌گیری‌های سازمان ملل
- شکست جریان عادی‌سازی روابط با اسرائیل در منطقه
- شکست در افکار عمومی دنیا و چرخش معنادار آمارهای حمایت از ملت فلسطین و محکومیت و انزجار از رژیم جنایتکار صهیونیستی و مذموم شدنِ هرگونه حمایت از اسرائیل در سطح بین‌الملل
- شکست در عرصه سیاست داخلی در دو عرصه: رشد شتابان و بی‌سابقه مهاجرت معکوس شهرک‌نشینان و تعمیق شکاف سیاسی درون رژیم صهیونیستی 
- حرکت مقتدرانه و موفقیت‌آمیزِ محور مقاومت در مسیر قطع شریان‌های حیاتی اسرائیل
بنیاد آمریکایی کارنگی، به فاصله کوتاهی پس از آغاز طوفان‌الاقصی در آبان‌ماه 1402 به قلم مدیر بخش خاورمیانه خود، ماها یحیی نوشت: حمله غافلگیرانه هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، چندین پویش را که در سال‌های اخیر به شکل فزاینده‌ای در حال تعریف سیاست در خاورمیانه بودند، از کار انداخت. نخستین و آشکارترین‌شان این مغلطه بود که مسئله فلسطین و فلسطینیان، دیگر اهمیتی ندارد و دستیابی به ثبات در منطقه ممکن است، حتی اگر فلسطینی‌ها تحت ساختار خشونت‌بار اشغالگری اسرائیل باقی بمانند.... خشم از رفتار اسرائیل با فلسطینی‌ها، که حتی پیش از حمله هفتم اکتبر هم افکار عمومی عربی را فراگرفته بود، اکنون عمیق‌تر می‌شود. این وضعیت همچنین حال و هوای فزاینده ضدغربی را تقویت می‌کند چرا که ایالات‌متحده آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی، حمایت بی‌قیدوشرطی از بمباران غزه توسط اسرائیل به عمل آوردند که بی‌محابا مناطق مسکونی و شهروندان عادی را قتل‌عام می‌کند. همچنین مسئله فلسطین را به کانون گفتمان عمومی بازگرداند و مطالبه یک راه‌حل برای مسئله فلسطین را دوباره زنده کرد. خشم عمومی در منطقه و اتهامات معیارهای دوگانه علیه کشورهای غربی، همچنین بیشتر تلاش‌های دیپلماتیک برای کسب حمایت کشورهای کلیدی جهان جنوبی از اوکراین را هم زائل کرد. به این ترتیب فلسطین به موضوع اصلی جامعه جهانی تبدیل شده و توجه به حقوق فلسطینیان و بی‌توجهی به سرنوشت آنها به دغدغه اصلی افکار عمومی جهان تبدیل شده است. واکنشی که کشورهای مسیحی آمریکای لاتین در قبال این موضوع نشان داده‌اند، می‌تواند نقطه عطفی در توجه به حقوق فلسطینیان محسوب شود. دیگر اینکه حمله هفتم اکتبر، روند عادی‌‌سازی میان شماری از کشورهای عربی و اسرائیل را عمیقاً فریز کرد و حتی آنهائی که به عادی‌سازی روابط با اسرائیل پرداخته بودند را به تجدیدنظر در سیاست‌هایشان واداشت. در ادامه تحلیل بنیاد کارنگی آمده است: سومین ذهنیتی که آشفته شد، این بود که تلاش‌های چنددهه‌ای ایران برای تحکیم نفوذ منطقه‌ای‌اش، در حال میوه دادن است. اوایل سال جاری، آشتی عربستان سعودی و ایران، شناسایی ضمنی شبکه بازیگران غیردولتی منطقه‌ای ایران توسط عربستان را در خود داشت. همزمان، پیشرفتی در کاهش تنش میان واشنگتن و تهران حاصل شد. ایران همچنین با کمک نیروهای نیابتی‌اش توانست اسرائیل را در احاطه بگیرد. امروز همه اینها، ناکار شده است. جایگاه ایران ارتقا یافته، قدرتش به رخ همگان کشیده شده و به بازیگری مؤثر تبدیل شده است که در هیچ حالتی نمی‌توان آن را نادیده گرفت، حتی کشورهای غربی که تلاش داشتند آن را منزوی کنند و ارتباطاتش را محدود کنند و با تضعیف مستمر آن را وادار کنند تا به خواسته‌هایشان عمل کند، اکنون شاهدند که همه برنامه‌هایشان به‌هم خورده است و مجبورند با قدرت ایران کنار بیایند.
همچنین نفتالی بنت نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی اخیراً(در دی‌ماه 1402) اعتراف کرده که اسرائیل از سوی ایران و متحدانش به محاصره درآمده است. او اعلام کرد: ۳۰ سال است که اسرائیل درست در دام اختاپوس ایرانی افتاده است. استراتژی ایران، هوشمندانه و ساده است: تسلیحاتی را که اسرائیل را از همه طرف محاصره می‌کند، مستقر کند. خون فرزندان‌مان را بریزد، ما را خسته کند، در حالی که، تقریباً هیچ بهائی نمی‌پردازد.
بنت افزود: مسئله و مشکل، انتشار اقداماتی نیست که ما علیه ایران انجام داده‌‌ایم و قبلاً هم شناخته شده بود، بلکه این است که ایران از طریق حماس و حزب‌الله و حتی دریای حوثی‌ها (تحرکات حوثی یمنی در دریای سرخ) ما را آزار می‌دهد و اسیر خود کرده است. سال‌هاست که ما مبارزان خود را برای جنگ در شجاعیه علیه حماس، در جبالیا علیه جهاد اسلامی، در مارون‌الرأس علیه حزب‌الله می‌فرستیم. حتی حوثی‌های یمن به خود اجازه حمله به اسرائیل را می‌دهند. من در جنگ دوم لبنان (2006) با بازوهای ایران جنگیدم و دوستانم را در آنجا از دست دادم. ایرانی‌ها برای چندین دهه مصون بودند. 
او همچنین نوشت: بیایید واضح بگوییم: ایران، در حال جنگی همه‌جانبه علیه اسرائیل است. ایران از همه جهت به اسرائیل ضربه می‌زند. ایران، هم خود علیه اسرائیل می‌جنگد و هم از هر طرف، به اسرائیل ضربه می‌زند و اسرائیل ضربه‌ می‌خورد. علاوه‌بر این، چون احساس مصونیت می‌کند، بدون ترمز در حال پیشرفت است و ۶۰درصد غنی‌سازی می‌کند.
افول بی‌سابقه آمریکا
به اعتقاد بسیاری از دانشمندان و کارشناسان و حتی مردم عادی در غرب و به ویژه در خود آمریکا، ایالات‌متحده دیگر ابرقدرت نیست و سال به سال نشانه‌های بیشتری از کاهش قدرت آمریکا احساس می‌شود. افول هژمونی (سیطره)آمریکا با تعابیر گوناگون از دهه ۱۹۷۰میلادی توسط برخی صاحب‌نظران مطرح شد. اما اخیراً با موضوع افول موریانه‌وار آمریکا رو‌به‌رو هستیم که اعتراف خود غربی‌هاست. یکی از اندیشمندان غربی به نام استفان والت چند سال پیش در نشریه فارین‌پالیسی، افول موریانه‌­وار آمریکا را محصول ضعف‌های ساختاری و بنیادی در نظام سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی آمریکا می‌داند. صاحب‌نظران دیگری مانند: کریستوفر لین (یکی از پنج نظریه‌پرداز برتر مطالعات آمریکا) و اندیشمندانی چون نوام چامسکی، جان مکینزی، جوزف نای(تئوریسین جنگ نرم و دیپلماسی عمومی)، استفن کوهن، گیدون راشمن، آلفرد مک‌کوی، فرید زکریا و... از افول آمریکا سخن گفته‌­اند.این تعبیر و تعابیری شبیه آن، فقط نظر اندیشمندان نیست. اندیشکده‌ها، دانشکده‌ها، پژوهشگاه‌ها، نشریات و مجلات معتبر اروپایی و آمریکایی و از همه مهم‌تر شورای ملی اطلاعاتی آمریکا و جامعه اطلاعاتی این کشور که متشکل از ۲۰ نهاد راهبردی اطلاعاتی است در گزارش‌های محرمانه و آشکار خود، از افول آمریکا و سیطره او تا سال ۲۰۳۰ سخن گفته‌اند و آسیا را به عنوان جایگزین آن مطرح کرده‌اند.
از جمله جدیدترین مؤیداتِ افول آمریکا از جانب غربی‌ها می‌توان به اظهارنظرِ روزنامه انگلیسی گاردین در دی‌ماه 1402 اشاره نمود. گاردین در گزارشی از سیمون تیسدال (مفسر مسائل خارجی، سردبیر سرویس خارجی و سردبیر سرویس آمریکای این روزنامه) در روز 13 ژانویه(23 دی‌ماه)‌، عنوان داشت: تشدید بی‌پایان منازعات در خاورمیانه واقعیت ناخوشایندی را برجسته می‌کند. قدرت مسلط در خاورمیانه دیگر آمریکا، مصر‌، عربستان سعودی یا حتی اسرائیل نیست. این متحد اصلی حوثی‌ها، ایران است. گاردین در انتهای گزارش‌اش به نقل از دو تحلیلگر سیاسی روئل مارک گرچت و رِی تکی نوشت: امروز، جمهوری اسلامی روحیه پیروز دارد. [ایران] از تحریم‌ها جان سالم به در برده است. این کشور با کمک متحدان قدرتمند خود، اقتصاد خود را تثبیت کرده و شروع به تجدید قوای دفاعی خود کرده است.
بدون شک می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین دلایل افول آمریکا در جهان، شکست‌های مفتضحانه و مکرر و پی‌در‌پیِ سیاست‌های ایالات‌متحده در منطقه ما و در آستانه اخراج از منطقه قرار گرفتنِ آمریکایی‌ها در اثر سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و پیروزی‌های میدانیِ محور مقاومت در تقابل‌های متعددش با آمریکا و اذناب آمریکا است. 
اندیشه مقاومت، قدرتمندترین سلاحِ یک ملت
سخن آخر آنکه همه این اقتدارها و اقتدارآفرینی‌های محور مقاومت و سقوط و انزوا و افولِ بی‌سابقه دشمنانِ تا دندان مسلحِ مقاومت در حال حاضر، مهر تأییدی است بر این سخنِ فرمانده محور مقاومت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که سال‌های پیش فرمودند:
«اندیشه مقاومت، قدرتمندترین سلاحِ یک ملت است.»1398/03/14
به امید تحققِ پیروزی نهائی محور مقاومت بر جبهه استکبار جهانی و نابودی رژیم کودک‌کش و غاصبِ صهیونیستی و اخراج آمریکای جنایتکار از منطقه در آینده‌ای نزدیک.

کامران پورعباس
منبع: کیهان
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi