شناسه خبر : 108218
سه شنبه 17 بهمن 1402 , 10:07
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تلاش برای تولید فیلم با موضوع «شهید ترور»

فاش نیوز - خانواده سردار شهید مهدی زین‌الدین در زمان نمایش و نشست خبری فیلم «مجنون» در محل برگزاری جشنواره فیلم فجر در برج میلاد حضور داشتند و این فیلم به شهدای والامقام لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب علیه‌السلام تقدیم شد.

کد خبر: ۶۴۹۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۲:۲۹ - 06February 2024
 

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، فیلم‌های «آپاراتچی»، «مجنون»، «بهشت تبهکاران» و «رویاشهر» شب گذشته (دوشنبه) و در پنجمین روز از چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.

«آپاراتچی»؛ داستانِ عشق به سینما

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس حاضر در کاخ جشنواره (سالن همایش‌های برج میلاد تهران)؛ «آپاراتچی» به کارگردانی «قربانعلی طاهرفر» فیلم اولِ روز پنجم جشنواره فیلم فجر بود.

«مجنون»؛ روایتِ رشادت شهیدان زین‌الدین بر پرده سینما

آپاراتچی که از فیلم‌های حاضر در بخش نگاه نو جشنواره و تجربه نخست کارگردان است، دلبستگی‌های یک نقاشِ ساختمانِ عاشقِ سینما را روایت می‌کند که با اشتیاق موفق به تولید چند فیلم کوتاه شده و در آرزوی ساختن نخستین فیلم سینمایی خودش با موضوع یک شهید ترور است.

«حسین تراب‌نژاد» و «احسان لطفیان» با برداشتی آزاد از کتاب «آپاراتچی» نوشته دکتر «روح‌الله رشیدی» فیلمنامه آپاراتچی را نوشته‌اند و «سجاد نصراللهی‌نسب» تهیه‌کننده است.

آپاراتچی را می‌توان از معدود فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر دانست که فیلمنامه آن اقتباس از یک کتاب است و از این منظر می‌توان به حضور ادبیات در سینما امیدوار بود.

آپاراتچی نوستالژی‌بازی فیلمساز در جغرافیای تبریز، مربوط به سال‌های ابتدایی انقلاب و در قالبی طنز است که برای مخاطب جذابیت‌های خاص خود را دارد.

محتوای آپاراتچی، به رسمِ این قبیل فیلم‌ها داستان‌محور است که به سادگی در روند فیلم روایت می‌شود و مخاطب را با خود همراه می‌کند. ادای احترام به جایگاه والای شهدا پیام روشن فیلم است که به خوبی منتقل شده است.

تصویرسازی مناسب از دهه ۶۰ با چاشنی ایجاد موقعیت‌های طنز، به فیلمساز به عنوان فیلم اول کمک زیادی کرده و از این منظر فرم فیلم با محتوا پیوند مناسبی دارد.

آپاراتچی از فیلم‌های بدنه‌ی سینماست که بیشتر مورد استقبال مخاطب عام است. «رضا ناجی»، «هومن برق‌نورد»، «بهنام تشکر»، «امید روحانی»، «حسین عابدینی»، «علیرضا استادی»، «تورج الوند»، «فاطمه مسعودی‌فر» بازیگران آپاراتچی هستند.

مطالب بیشتر:
**«دست ناپیدا» نمایش رشادت زنان در دفاع مقدس/ «میرو» متاثر از سردار شهید حاج قاسم میرحسینی 

«مجنون»؛ روایتِ رشادت شهیدان زین‌الدین

«مجنون» به کارگردانی «مهدی شامحمدی» پرتره‌ای از شهیدان مهدی و مجید زین‌الدین است.

«مجنون»؛ روایتِ رشادت شهیدان زین‌الدین بر پرده سینما

محصول سازمان هنری سینمایی اوج، به تهیه‌کنندگی عباس نادران که اولین تجربه سینمایی کارگردان است. شامحمدی در مجنون، برشی از حماسه‌آفرینی شهیدان زین‌الدین و رزمندگان لشگر ۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام در جزیره مجنون و عملیات خیبر را به تصویر کشیده است.

نمایش چهره و رشادت فرماندهان شهید دفاع مقدس در سینما، تنها با یک هدف بالقوه شد؛ معرفی و شناساندن این چهره‌ها به‌عنوان قهرمانان ملی و میهنی به نسلی که جنگ را ندیدند.

سر و شکل دادن به فیلمنامه این قبیل موضوعات و دراماتیزه کردن آنها به‌دلیل مستند بودن وقایع، برخلاف تصور کار دشواری است که این مهم در مجنون به‌خوبی حاصل شده است. روند واقعه در بستری دراماتیک و منطقی روایت شده است. شخصیت پردازی‌ها باورپذیر است و مخاطب نه تنها با قهرمان بلکه با دورترین شخصیت‌ها همزادپنداری می‌کند.

فیلم در فرم هم مستندگونه و مفهوم است. پرداکشن به‌جا و دور از هیجان، به ساختار کمک زیادی کرده است.از نکات قابل توجه فیلم آهنگسازی «مجید انتظامی» پس از یک دهه دوری از سینماست که الحق حضوری درخشان هم داشته‌ و نقس ویژه‌ای در تکمیل پازل مجنون دارد.

شهید مهدی زین‌الدین فرمانده لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب در دوران دفاع مقدس و از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران در طول جنگ تحمیلی بود که در سال ۶۳ در منطقه سردشت در پی درگیری مستقیم با نیرو‌های مسلح دشمن در سن ۲۵ سالگی به شهادت رسید. سجاد بابایی، حسام منظور، بهزاد خلج، شبنم قربانی بازیگران این فیلم هستند.

«بهشت تبهکاران»؛ سرزمینی که دادگستری ندارد

«مسعود جعفری‌جوزانی» به عنوان کهنه‌کارترین کارگردان چهل و دومین جشنواره فیلم فجر با «بهشت تبهکاران» به ماجرای ملی شدن صنعت نفت پرداخته است.

«مجنون»؛ روایتِ رشادت شهیدان زین‌الدین بر پرده سینما

بهشت تبهکاران با این نوشتار آغاز می‌شود؛ سرزمینی که دادگستری ندارد بهشت تبهکاران است. فیلم وقایع سال ۱۳۲۹ را روایت می‌کند و براین اساس در شهرک سینمایی غزالی فیلمبرداری شده است. فیلمنامه بهشت تبهکاران با استناد به اسناد تاریخی توسط مسعود جعفری جوزانی و فرید مصطفوی نوشته شده است که تلاش دارد در قالبی داستان‌محور و در بستر رابطه‌ای عاشقانه، وقایع آن سال‌ها با محوریت محمد مصدق را بازگو کند.

اساساً این قبیل قصه‌ها برای تبدیل شدن به فیلم مخاطبین و علاقمندان خاص خود را دارد. ساختار فیلم باتوجه به توانمندی و پیشینه‌ی کارگردان در مصور کردن فیلمنامه، بازی بازیگران، فیلمبرداری و رنگ و نور با محتوا همخوانی دارد.

امیرحسین آرمان، لادن مستوفی، سحر جعفری‌جوزانی، پژمان بازغی، حمید گودرزی، رضا یزدانی، بهنام تشکر، هومن برق‌‌نورد، حسام منظور، رضا شفیعی‌‌جم، فریبا متخصص، فخرالدین صدیق‌شریف، اسماعیل خلج و علیرضا جلالی‌تبار از جمله بازیگران این فیلم هستند.

رویا شهر؛ انتقال مفاهیم بومی و ملی

«رویا شهر» دومین انیمیشن حاضر در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر پس از «ساعت جادویی» است.

«مجنون»؛ روایتِ رشادت شهیدان زین‌الدین بر پرده سینما

«رویا شهر» به کارگردانی «محسن عنایتی»، داستان ماجراجویانه پسربچه‌ای به نام آرات است که تصمیم دارد قهرمان رویاشهر شود. «رویا شهر» تلاش می‌کند قهرمانانی با ویژگی‌های بومی و مبتنی بر اصول جامعه ایرانی را به نمایش بگذارد.

انیمیشن با قابلیت تخیل‌سازی و جذابیت برای گروه سنی کودک و نوجوان و حتی گاه بزرگسالان فرصتی مغتنم برای آموزش و ارائه‌ی مفاهیم تربیتی و آموزنده بومی و ملی و میهنی است که براین اساس باید به تولید متعدد آن توجه ویژه‌ای شود.

در این دوره از جشنواره فیلم فجر، علاوه بر «رویا شهر» سه فیلم انیمیشن دیگر نیز حضور دارد. «رویا شهر» توسط اداره کل فرهنگی شهرداری تهران با مشارکت مجتمع مهوا و سازمان سینمایی سوره تهیه و تولید شده است.  «مصطفی حسن‌آبادی» تهیه‌کننده این اثر است و دوبله آن با حضور منوچهر زنده دل، لیلا کوهسار، میرطاهر مظلومی، آرزو آفری، ابراهیم شفیعی و اردشیر منظم انجام شده است.

حاشیه‌های روز پنجم جشنواره

● پنجمین روز جشنواره فیلم فجر به مرحوم آتیلا پسیانی اختصاص یافت.
 
● حضور مجید انتظامی پس از سال‌ها دوری از سینما با آهنگسازی فیلم «مجنون» در محل برگزاری جشنواره مورد توجه حاضرین بود.
 
● فیلم «مجنون» در نشست خبری فیلم، به شهدای والامقام لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب علیه‌السلام تقدیم شد.
 
● خانواده سردار شهید مهدی زین‌الدین زمان نمایش و نشست خبری فیلم «مجنون» در محل برگزاری جشنواره حضور داشتند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi