شناسه خبر : 108435
چهارشنبه 25 بهمن 1402 , 11:42
اشتراک گذاری در :
عکس روز

در نشست رونمایی از یک کتاب در سالن شهید رسول‌زاده انجام شد

انتقاد تند رئیس کمیسیون حقوقی و روابط بین‌الملل تشکل‌های شاهد و ایثارگر از عملکرد بنیاد

از روز اول؛ مدیران عالی سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان فرموند که نگاه و رفتار مردم پایه و اساس اداره بنیاد شهید خواهد بود و ما می بایست امور را به جامعه هدف بسپاریم. اما اکنون که بیش از ۲ سال از آن وعده گذشته، هیچ اقدامی...

فاش نیوز - نشست علمی - تخصصی و رونمایی از کتاب "باز‌آفرینی سرمایه اجتماعی" به همت دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران در مجتمع شهید رسول‌زاده برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ما، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن کاویانی‌راد در این نشست با بیان اینکه در سال‌های اخیر با تلاش‌ها و توجه مقام معظم رهبری، مباحث اجتماعی، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است اظهار داشت: خوشبختانه نشست علمی تخصصی و رونمایی از کتاب بازآفرینی سرمایه اجتماعی فرصتی را برای ارائه نقدهای اجتماعی فراهم کرده است.
معاون نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران با‌ اشاره به اهمیت سرمایه‌های اجتماعی در جامعه خاطرنشان کرد: در این راستا شاهد والاترین سرمایه اجتماعی در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و سال‌های دفاع مقدس با توجه به گسترش مشارکت مردم و حاکمیت بودیم و بر این اساس سرمایه اجتماعی به دلیل اهمیت باید محفوظ بماند.
در ادامه نشست، حجت‌الاسلام حامد قوام، سرپرست اداره کل دفتر مطالعات و پژوهش های بنیاد شهید در توضیحاتی درباره کتاب "باز‌آفرینی سرمایه اجتماعی" متذکر شد: نقطه نظرات مدیران بنیاد شهید و امور ایثارگران و تجربه ارزشمند آنها راهگشای پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی و بنیاد شهید و امور ایثارگران است. هر چند که
حضور اعضای تشکل‌های شاهد و ایثارگر در این نشست نیز در جهت ارائه نظرات و پیشنهادات امر ضروری است.
سرپرست دفتر مطالعات و پژوهش‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به فرمایش امام علی(ع) به مالک اشتر در مورد نقش و اهمیت حضور مردم در جامعه، یادآور شد: امام علی(ع) رضایت مردم را ضروری می‌دانست و رضایت عموم مردم را در مقابل رضایت خواص ترجیح می داد.


دکتر محمدعلی فقیه، مدیرکل دبیرخانه شورای‌عالی طرح و برنامه شاهد و ایثارگر و مولف کتاب، ضمن ارائه گزارش مفصل از کتاب بازآفرینی سرمایه اجتماعی تصریح کرد: این کتاب در طلیعه چهل و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی از رساله دکتری استخراج و توسط نشر شاهد به چاپ رسیده است.


دکتر علیرضا رجائی، رئیس کمیسیون حقوقی و روابط بین الملل تشکل‌های شاهد و ایثارگر نیز از دیگر سخنرانان این نشست علمی تخصصی بود که با اشاره به این مطلب که در حال حاضر در جامعه ایثارگری دارای بیش از ۱۲۴ تشکل و ۱۰ هزار نخبه هستیم یادآور شد: برآیند ما این است که آن چنان که باید بهره برداری مطلوبی از این ظرفیت عظیم نشده است.

دکتر رجایی با انتقاد از مدیران عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران تاکید کرد: در دوره جدید از روز اول؛ مدیران عالی سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان فرموند که نگاه و رفتار مردم پایه و اساس اداره بنیاد شهید خواهد بود و ما می بایست امور را به جامعه هدف بسپاریم. اما اکنون که بیش از ۲ سال از آن وعده گذشته، هیچ اقدامی در این زمینه صورت نگرفته و صرفا یک لفظ ادا شده که همچنان در جلسات گوناگون تکرار می شود.

رئیس کمیسیون حقوقی و روابط بین الملل تشکل‌های شاهد و ایثارگر در ادامه سخنان خود اضافه کرد : نباید تشکل ها و نهادهای مردم‌نهاد در این نشست ها به عنوان زینت‌المجالس دعوت شوند. همچنان که دیپلماسی ایثار توسط تشکل ها رقم خورده و توسط مدیران بنیاد مصادره به مخروب شده است! ای کاش به جای عنوان بازآفرینی، کلمه بازببنی و جذب سرمایه های نظام را بکار می بردند؛ چرا که تظاهر به استفاده از سرمایه اجتماعی جایز نیست.
رجایی افزود: برداشت بنده از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر آتش به اختیار بودن این است که شروع و حرکت در جامعه مدنی باید برای حفظ و حراست از کیان کشور باشد. اما رفتار مجریان حکمرانی این مهم را برنمی‌تابد و به گسست اجتماعی و افتراق اجتماعی دامن می زند. کارگزاران حاکمیت باید سرمایه مدنی را مورد توجه قرار داده و از این ظرفیت مطلوب به بهترین نحو استفاده و از تک‌نهادی پرهیز نمایند؛ چرا که دوام و قوام کشور زمانی حاصل می شود که از نگاه مردم‌سالاری به این عرصه ورود و امور به نخبگان جامعه سپرده شود.

گفتنی است در این برنامه که با اجرای دکتر عبدالرضا گنجی‌پور برگزار شد، سردار ترکاشوند، دکتر قلیچ‌خانی، امیرسرتیپ عابدی و جمعی از اعضای تشکل‌های شاهد و ایثارگر و خبرنگاران و اصحاب رسانه حضور داشتند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi