شناسه خبر : 108924
یکشنبه 13 اسفند 1402 , 09:55
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نگاهی به خاطرات دیده‌بان‌های دفاع مقدس در مستند «چشمان نجیب»

فاش نیوز - مستند «چشمان نجیب» مستندی از خاطرات 6 نفر از دیده‌بان‌های دوران دفاع مقدس است که از تصاویر بازسازی شده و آرشیوی استفاده می‌کند.

«اوایل جنگ روحانی عجیبی به جبهه آمده بود که همه را کلافه کرده بود. از حوزه علمیه رفته بود دوره دیده‌بانی ببیند، اما دوره‌ای که 4 روزه باید تمام می‌شد را 2 هفته طول کشید تا به پایان برساند؛ از بس سؤال می‌کرد!» جواد قلی‌زاده کارگردان و تهیه کننده، این‌ را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «سوالاتش همه را کلافه کرده بود. اما بعد از اینکه دوره آموزشی‌اش تمام شد، انقدر دقیق گرای بعثی‌ها را می‌گرفت که فرماندهانش گفته بودند: «هر چقدر گلوله خواست بهش بدید. اون تیر هدر نمی‌ده.»
قلی‌زاده می‌افزاید: «اسم او محمود غفاری بود؛ شهید شیخ محمود غفاری. دومین قسمت مستند «چشمان نجیب» که در حال ساخت آن هستیم را به این شهید اختصاص دادیم.»
«چشمان نجیب» نام مستندی با 7 قسمت 27 دقیقه‌ای است که قرار است از یکی از شبکه‌های صدا و سیما به نمایش در بیاید. قلی‌زاده که کارگردانی این اثر را بر عهده دارد، می‌گوید: «اولین قسمت این مستند درباره تاریخچه تشکیل واحد دیده‌بانی و توپخانه سپاه است.»
او می‌افزاید: «6 قسمت دیگر آن نیز داستان‌هایی از 6 دیده‌بان دیگر در دوران دفاع مقدس بوده که اولین آن‌ها شهید غفاری است.»
شهید محمدباقر قره‌گرلو معروف به محمود غفاری، اهل جنوب تهران بوده و در شانزده سالگی به تحصیلات حوزی روی آورد. او با آغاز جنگ تحمیلی به عضویت سپاه در آمد و مأمور نیروی زمینی ارتش شد. او سرانجام 17 شهریورماه سال 1360 به شهادت رسید.در ادامه می‌توانید تصاویر او را مشاهده کنید:
کارگردان مجموعه «چشمان نجیب» توضیح می‌دهد: «برای ساخت این مستند با 22 نفر مصاحبه کردیم و به صورت مصاحبه ترکیبی به نمایش در می‌آید؛ یعنی ماحصل کارمان ترکیبی خواهد بود از مصاحبه، بازسازی صحنه‌ها و اسناد آرشیوی.»
او شرح می‌دهد: «مصاحبه‌ها در مناطق مختلفی شامل تهران، سرپل‌ذهاب، کاشان، تبریز و بناب گرفته شده و بازسازی آن نیز 15 روز به طول انجامید که در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و شهرک سینمایی دفاع مقدس در خوزستان انجام شد.»
قلی‌زاده در پایان گفت: «حدود یک سال است روی این مستند کار می‌کنیم و بنا است در هفته دفاع مقدس سال آینده، روزی یک قسمت روی آنتن یکی از شبکه‌های صدا و سیما برود.»

#مستند

منبع: خبرگزاری فارس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi