شناسه خبر : 108944
دوشنبه 14 اسفند 1402 , 09:54
اشتراک گذاری در :
عکس روز

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه:

تراز تجاری ایران و روسیه یک میلیارد دلار مثبت شد

فاش نیوز - معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه گفت: در سال 1402 ارزش تجارت ایران و روسیه به پنج میلیارد و 300 میلیون دلار افزایش یافت و تراز تجاری کشور یک میلیارد دلار مثبت شد.

دولت سیزدهم بر خلاف دولت قبل که همه تخم مرغ‌های خود را در سبد برجام و چند کشور غربی چیده بود، مبنای روابط خارجی خود را بر گسترش روابط با همه کشورهای دوست در شرق و غرب جهان قرار داده است که نتیجه آن در افزایش روابط تجاری با همسایگان و کشورهای همسو در دو سال و نیم اخیر منعکس شده است.
یکی از این کشورها، روسیه است که هم بازار جذابی برای کالاهای صادراتی ما است و هم بخشی از نیاز وارداتی کشور را بدون نگرانی از محدودیت‌های تحریمی تأمین می‌کند.
در این زمینه «مهدی صفری»، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با فارس با اشاره به تقویت همکاری اقتصادی بین ایران و روسیه عنوان کرد: در ابتدای دولت سیزدهم میزان تجارت دو کشور یک میلیارد و 200 میلیون دلار در سال بوده ولی در سال جاری به حدود پنج و نیم میلیارد دلار افزایش یافته است. در واقع تجارت ایران و روسیه در دولت سیزدهم تقریبا سه و نیم برابر شده است.
وی افزود: در سال 1402 تولید و صادرات محصولات کشاورزی ایران به روسیه در وضعیت خوبی قرار داشته و سه میلیارد و 200 میلیون دلار به روسیه صادرات محصول داشتیم و
دو میلیارد و 300 میلیون دلار نیز کالا از این کشور وارد کردیم.
صفری گفت: قراردادهایی برای صادرات خودرو به روسیه امضا کرده‌ایم. در صادرات محصولات دانش‌بنیان و محصولات پتروشیمی مثل کاتالیست‌ها اتفاقات خوبی افتاده است.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ادامه داد: در سال جاری میلادی برنامه داریم 15 هزار دستگاه خودرو به روسیه صادر کنیم. در حوزه کشتیرانی و همکاری در بریکس نیز پروژه‌های مشترکی تعریف شده است. همچنین در حوزه گمرکی دستورالعمل‌ها و برنامه‌های مشترک ایجاد شده است.
گفتنی است آذرماه امسال هم «محمد رضوانی‌فر»، رئیس کل گمرک ایران خبر داد: تجارت ایران و روسیه در هشت ماهه سال 1402 از نظر ارزش مالی نسبت به مدت مشابه سال قبل با 18 درصد افزایش همراه بود.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی گمرک ایران، وی با اعلام این خبر اظهار داشت: میزان وزنی تجارت ایران و روسیه در این مدت سه میلیون و 748 هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 43 درصد افزایش داشته است.
رضوانی‌فر درباره میزان صادرات ایران به روسیه در هشت ماهه سال ۱۴۰۲ از مجموع تجارت خارجی بین دو کشور، خاطرنشان‌کرد: در این مدت کالاهایی که به روسیه صادر شده از نظر ارزش دلاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 32 درصد افزایش داشته است.
به گفته رئیس کل گمرک، میزان وزنی کالاهای صادر شده به روسیه در این مدت
یک میلیون و 495 هزار تن بوده که 66 درصد رشد نشان می‌دهد.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره میزان واردات از روسیه به عنوان کشور طرف معامله با ایران تا پایان آبان امسال، ادامه‌داد: در این مدت دو میلیون و 254 هزار تن کالا وارد شده است که 31 درصد افزایش داشته است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi