شناسه خبر : 109246
شنبه 26 اسفند 1402 , 10:08
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بازگشت قدرت به صحن منَشاء تحولات بزرگ

فاش نیوز - سطح مشارکت مردم در انتخابات های ملی و محلی یکسان نیست. با بررسی انجام شده در می‌یابیم که در سه دهه گذشته، میانگین مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری بالای ۷۰ درصد و انتخابات مجلس شورای اسلامی کمتر از ۶۰ درصد است. این بدان معناست که مردم بر این باورند جایگاه رئیس جمهور و اثرات این انتخاب بر زندگی آنها بالاتر از انتخابات مجلس شورای اسلامی‌ست. اما با مروری بر سطح اختیارات قانونی و عرفی هر نماینده در می‌یابیم که قدرت نمایندگان و نقشی که آنها در حوزه‌های گوناگون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و علمی و...ایفاء می‌کنند اگر بیشتر از اختیارات قوه مجریه نباشد کمتر از آن نیست.

درخواست مراجعه به آراء عمومی(اصل ۵۹) قانونگذاری، نظارت بر همه دستگاه‌ها، تصویب طرح‌ها و لوایح و تصویب آئین‌نامه داخلی (۶۵) انتخاب رئیس، هیات رئیسه وتعداد کمیسیون‌ها و دوره تصدی آنها و امور مربوط به مذاکرات و انتظامات مجلس (اصل۶۶) شرح و تفسیر قوانین عادی(اصل۷۳)تحقیق و تفحص در تمام امور کشور(اصل۷۷)

تصویب محدودیت‌های ضروری موقت(اصل۷۹) تصویب گرفتن و یا دادن وام و کمک‌های بلاعوض داخلی و خارجی(اصل۸۰) موافقت با انتقال بناها و اموال دولتی به غیر(اصل۸۳) اظهار نظر در همه مسائل داخلی و خارجی کشور(اصل۸۴) تصویب اساسنامه سازمان‌ها، شرکت‌ها، موسسات دولتی، یا وابسته به دولت(اصل۸۵) مصونیت در اظهار نظر در ایفای وظایف نمایندگی(اصل ۸۶) دادن یا ندادن رای اعتماد به وزراء(اصل۸۷) سوال از رئیس جمهور و یا وزرا(اصل۸۸) استیضاح هیأت وزیران و رئیس جمهور (اصل۸۹)و انتخاب اعضای حقوق‌دان شورای نگهبان و پیگیریهای مسایل حوزه انتخابیه و پاسخ به مراجعات بسیار متنوع آحاد مردم و...، همه و همه حکایت از جایگاه رفیع مجلس شورای اسلامی و نمایندگان منتخب مردم دارد.

نکته دیگر اینکه بر اساس اصل ۹۳، مجلس شورای اسلامی بدون وجود شورای نگهبان اعتبار قانونی ندارد؛ مگر در مورد اعتبارنامه نمایندگان و انتخاب ۶ حقوق‌دان اعضای شورای نگهبان. از این اصل اینگونه استنباط می‌شود که قوه مقننه دارای دو رکن مجلس و شورای نگهبان است و رییس مجلس حداقل در بسیاری از امور نمایندگان وی را برای مدیریت مجلس برای یک سال انتخاب نموده‌اند و باید انعکاس دهنده برآیند نظرات نمایندگان باشد و این مهم زمانی می‌تواند به‌درستی محقق گردد که قدرت به صحن مجلس بازگشته و نمایندگان خود وظایف خود را به‌ عهده گیرند.

|| دکترسیدمحمدرضا میرشمسی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi