شناسه خبر : 109258
شنبه 26 اسفند 1402 , 11:02
اشتراک گذاری در :
عکس روز

طرح آتش‌بس حماس، روی میز نتانیاهو ۱۰۰۰ اسیر فلسطینی در برابر اُسرای پیر و مریض

فاش نیوز - بالاخره پس از روزها انتظار، جزئیات طرح آتش‌بس حماس منتشر شد. جزئیاتی که دفتر نتانیاهو از یک طرف آن را رد کرد و از طرف دیگر هیئتی را برای مبادله اُسرا راهی دوحه، پایتخت قطر کرد!

بالاخره حماس، طرح آتش‌بس پیشنهادی خود را ارائه کرد و به انتظارها پایان داد. حماس اعلام کرد که چشم‌اندازی جامع برای مذاکرات آتش‌بس با تل‌آویو را بر اساس ۴ اصل اساسی و طرحی ۲ مرحله‌ای، برای توافق آتش‌بس تبادل اسرا تحویل میانجی‌گران داده است. طرح حماس شامل ۴ اصل توقف تجاوز، ورود کمک‌ها به نوار غزه، بازگشت آوارگان فلسطینی و عقب‌نشینی نظامیان اسرائیلی است که به میانجی‌گران مصری و قطری ارائه شده است. مرحله اول آتش‌بس شامل آزادی زنان، کودکان، سالمندان و اسرائیلی‌های بیمار در ازای آزادی تعدادی از ۷ هزار اسیر فلسطینی است. حدود ۱۰۰ نفر ‌از اسرای فلسطینی به حبس ابد و بازداشت‌های سنگین محکوم شده‌اند و حماس در ازای آزادی آنان، نظامیان اسیرشده ارتش اسرائیل را تحویل تل‌آویو خواهد داد. حماس این را هم اعلام کرده است که پس از اولین مبادله اسرا، با تاریخ آتش‌بس دائمی موافقت کرده و تاریخ نهائی خروج نظامیان اسرائیلی از غزه یک روز پس از پذیرش توافق خواهد بود. تمامی اسرای هر دو طرف در مرحله دوم این طرح آزاد خواهند شد.
واکنش صهیونیست‌ها
به نوشته کیهان، صهیونیست‌ها نسبت به این موضوع، واکنش متناقضی داشتند. مدت زمان زیادی از انتشار این خبر نگذشته بود که اعلام شد، دفتر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ضمن «خواسته‌های بی‌اساس» خواندن این طرح حماس، آن را رد کرده است. اما چند ساعت بعد اعلام شد نتانیاهو، هیئتی را برای بررسی تبادل اُسرا به دوحه، پایتخت قطر فرستاده است. قطر در این مذاکرات در کنار مصر نقش محوری دارد. یکی از مهم‌ترین خواسته‌های صهیونیست‌ها در این مذاکرات، آزادی اُسرای خود است چرا که از این ناحیه، به شدت تحت فشار افکار عمومی داخلی خود است. گفته می‌شود حدود 100 صهیونیست در چنگال مقاومت فلسطین است و تعداد زیادی از آنها نیز در حملات اشتباهی خود صهیونیست‌ها به هلاکت رسیده‌اند.
ادامه نبرد میدانی
این مذاکرات اما باعث کاهش تنش‌ها در غزه و سرزمین‌های اشغالی نشده است. صهیونیست‌ها همچنان مشغول کشتار غیرنظامیان و گرسنگانی هستند که برای گرفتن قرصی نان، دور کامیون‌ها جمع می‌شوند؛ فلسطینی‌های مسلح نیز همچنان در حال شکار نظامیان صهیونیست هستند. در داخل سرزمین‌های اشغالی نیز تجمعات علیه نتانیاهو و کابینه فوق افراطی‌اش ادامه دارد. دیروز اعلام شد گردان‌های قسام ضمن انهدام 5‌تانک مرکاوا به‌وسیله راکت ضدزره یاسین 105، 4 نظامی صهیونیستی را هم به‌وسیله راکت TBG به هلاکت رسانده است. شمار دقیق تلفات صهیونیست‌ها در غزه را نمی‌دانیم اما طبق اعلام خودشان، چیزی نزدیک به 700 کشته داده‌اند. با توجه به این که صهیونیست‌ها هیچ وقت آمار دقیق تلفات وخساراتشان را نمی‌گویند می‌توان حدس زد این عدد بیش از 2000 نفر یعنی سه برابر عدد اعلامی باشد. حدود 150 فلسطینی نیز دیروز به شهادت رسیدند که با این حساب، شمار شهدای فلسطینی از ابتدای جنگ غزه به عدد 31 هزار و 490 نفر می‌رسد. بیش از 90 درصد این شهدا، غیر نظامی، زن، کودک و نوزادند.
کشتی‌های کمکی رسیدند
اگر چه سران بسیاری از کشورهای دنیا فلسطینی‌ها را رها کرده‌اند اما مردم این کشورها حتی یک روز هم ملت مظلوم غزه را فراموش نکرده‌اند. آنها یا به شکل تجمع، یا تحریم کالاهای صهیونیست یا ارسال کمک‌های دارویی و غذایی به تلاش‌های خود ادامه می‌دهند. در همین رابطه دیروز اعلام شد اولین کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه در سواحل غزه پهلو گرفت. کشتی کمک‌رسان اسپانیایی که سه روز پیش از بندری در قبرس عازم غزه شده بود دیروز جمعه وارد سواحل فلسطین شد. تا لحظه تنظیم این گزارش، خبری از حمله صهیونیست‌ها به این کشتی مخابره نشده است. صهیونیست‌ها سبقه حمله به کمک‌های مردمی را دارند. مثلا دیروز وزارت بهداشت غزه اعلام کرد حمله ارتش اسرائیل به فلسطینی‌هایی که در میدان کویت غزه منتظر دریافت غذا بودند دست‌کم ۱۱ کشته به جا گذاشته است. وزارت بهداشت غزه همچنین بر اساس آمار مراجعان به بیمارستان الشفاء گفته که این حمله به زخمی شدن بیش از ۱۰۰ نفر منجر شده است.
هلاکت افسر صهیونیست
دیروز خبر مرگ یک افسر صهیونیست نیز رسانه‌ای شد. «اوری مویل» افسر 
51 ساله اسرائیلی که در عملیات روز پنج‌شنبه در النقب مجروح شده بود دیروز به جهنم رفت. او رئیس بخش فناوری، تعمیر و نگهداری پلیس ناحال بود. فلسطینی‌ها همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، عملیات‌های استشهادی خود را در سرتاسر سرزمین‌های اشغالی آغاز کرده‌اند و این یکی از جدی‌ترین نگرانی‌های صهیونیست‌ها در همه ماه‌های رمضان بوده است. تقارن این ماه مبارک با تحولات غزه، صهیونیست‌ها را بیش از پیش به وحشت انداخته است.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi