شناسه خبر : 109298
یکشنبه 27 اسفند 1402 , 10:51
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سرلشکر شهید «نورعلی شوشتری»

فاش نیوز - با وقوع عملیات مرصاد وی به توصیه مقام معظم رهبری مسئولیت این عملیات غرورآفرین را بر عهده گرفت و به نقل از شهید صیاد شیرازی فرماندهی خوبی از خود به نمایش گذاشت تا جایی که در تماس مرحوم حاج سید احمد خمینی با وی و ابلاغ گزارش پیشرفت عملیات توسط آن مرحوم به امام خمینی (ره)، حضرت امام خطاب به سردار شوشتری می فرمایند: «در این دنیا که نمی توانم کاری بکنم. اگر آبرویی داشته باشم در آن دنیا قطعاً شما را شفاعت خواهم کرد.»

 
سرلشکر شهید «نورعلی شوشتری»
نام و نام خانوادگی: نورعلی شوشتری
محل تولد: سرولایت، ینگجه - نیشابور
تاریخ تولد: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۲۷
درجه: سرلشکر
یگان: نیروی زمینی سپاه
مسئولیت: جانشین فرماندهی
تاریخ شهادت: ۲۶ مهر ۱۳۸۸
سن: ۶۱ سال
محل شهادت: منطقه پیشین - استان سیستان و بلوچستان
مزار شهید: بهشت رضا (ع) - مشهد مقدس

 دفاع‌پرس: «نورعلی شوشتری» ۱۲ اردیبهشت سال ۱۳۲۷ در خانواده‌ای دهقان از ترک‌زبانان در روستای ینگجه، بخش سرولایت، نیشابور متولد شد. وی پس از آغاز انقلاب اسلامی و تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به عضویت این نهاد مقدس درآمد. در طول سال‌های دفاع مقدس شهید شوشتری اغلب در جبههٔ خوزستان بود و در عملیات‌های سپاه پاسداران در جنوب حضور فعال داشت.  وی که افتخار همرزمی شهیدان بزرگواری همچون شهید باکری و شهید برونسی را در کارنامه زرین خود دارد فرماندهی لشکر ۵ قرارگاه نجف و قرارگاه حمزه، همچنین جانشینی فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران را بر عهده داشت.

با وقوع عملیات مرصاد وی به توصیه مقام معظم رهبری مسئولیت این عملیات غرورآفرین را بر عهده گرفت و به نقل از شهید صیاد شیرازی فرماندهی خوبی از خود به نمایش گذاشت تا جایی که در تماس مرحوم حاج سید احمد خمینی با وی و ابلاغ گزارش پیشرفت عملیات توسط آن مرحوم به امام خمینی (ره)، حضرت امام خطاب به سردار شوشتری می فرمایند: «در این دنیا که نمی توانم کاری بکنم. اگر آبرویی داشته باشم در آن دنیا قطعاً شما را شفاعت خواهم کرد.»

این شهید عزیز از اول فروردین ۱۳۸۸ با حفظ سمت، به فرماندهی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه، مستقر در زاهدان منصوب شد. سردار شهید نورعلی شوشتری که سال‌های متمادی منصب خادمی افتخاری بارگاه ملکوتی امام رضا را نیز عهده دار بود بارها در جمع همرزمانش گفته بود: آرزو دارم در میدان جنگ باشم و به شهادت برسم و جسم ناقابلم در راه خدا تکه تکه شود. سردار شوشتری جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده قرارگاه قدس که در تدارک برگزاری همایش وحدت سران طوایف در استان سیستان و بلوچستان بود صبح روز یک شنبه ۲۶مهر۱۳۸۸ در اقدامی تروریستی به فیض شهادت نائل آمد.

شهید شوشتری در تاریخ ۲۶ مهر ۱۳۸۸ در همایشی به نام «وحدت اقوام و مذاهب سیستان و بلوچستان» که با شرکت عشایر بلوچ در منطقه پیشین جریان داشت، در انفجاری انتحاری که توسط گروهک تروریستی جنبش مقاومت ملی ایران (جیش العدل) به همراه برخی از فرماندهان سپاه پاسداران به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 

 

 

 

 

 

 

 


سرلشکر سلامی: شخصیت شهید شوشتری در عرصه جهاد تکامل یافت

سردار سرلشکر پاسدار «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در چهاردهمین اجلاسیه شهدای وحدت که ۰۴ آبان ۱۴۰۲ با محوریت سرداران شهید «نورعلی شوشتری» و «رجبعلی محمدزاده» که با حضور قشر‌های مختلف مردم امروز (پنجشنبه) در سالن انقلاب اسلامی مجتمع فرهنگی آیه‌ها برگزار شد، اظهار داشت: نام شهیدان شوشتری و محمدزاده در میان ستاره پرفروغ سپهر شهادت این سرزمین نامی پرآوازه، آسمانی و درخشان است.

وی افزود: شهید شوشتری را از دوران سخت دفاع مقدس می‌شناسیم. عناصری که شخصیت این شهید بزرگ را شکل داد و به تکامل آن کمک کرد، همه از میدان جهاد نشأت گرفته بود.

فرمانده کل سپاه پاسداران ادامه داد: صلابت ظاهری شهید شوشتری با استواری و شکوه ایمان و معنویت از او فردی جذاب ساخته بود.

سردار سلامی گفت: این فرمانده دلاور در ایمان، وسیع و عمیق در مهرورزی و محبت بود و نسبت به مومنان رحمت و رأفت و نسبت به کافران شدت و غضب داشت، شهید محمدزاده نیز از همین خصوصیات برخوردار بود.

وی تصریح کرد: اساسا شهدا زندگی را از متن جنگ و جهاد آموخته بودند. غیرت، ایثار، ازخودگذشتگی، میل به فدا شدن برای آرامش دیگران و جاودانه شدن حیات ملت عناصری بودند که اجزای شخصیت شهدا را شکل می‌دادند.


شهید شوشتری در کمترین مدت خدمت بیشترین اثرگذاری را داشت

سردار سرتیپ دوم پاسدار «محمد اشعری» فرمانده قرارگاه منطقه‌ای ثامن‌الائمه (ع) نیروی زمینی سپاه پاسداران ۰۴ آبان ۱۴۰۲ در چهاردهمین اجلاسیه شهدای وحدت با محوریت سردار سرلشکر پاسدار شهید «نورعلی شوشتری» فرمانده قرارگاه منطقه‌ای قدس و جانشین نیروی زمینی سپاه پاسداران اظهار داشت: برگزاری چهاردهمین اجلاسیه شهدای وحدت به‌خصوص سرداران شهید نورعلی شوشتری و رجبعلی محمدزاده که سیدالشهدای شهدای وحدت هستند توفیق الهی است که نصیب مجموعه‌های استانی و ملی که در این عرصه نقش‌آفرینی کردند، شد.

سرلشکر شهید «نورعلی شوشتری»

وی افزود: شهید شوشترین در کمترین و کوتاه‌ترین عمر خدمتی، بیشترین اثرگذاری را در حوزه‌های مختلف در استان سیستان و بلوچستان داشت.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای ثامن‌الائمه علیه‌السلام ادامه داد: در جای‌جای این استان نجیب، با غیرت، وطن‌پرست و ولایتمدار شاهد هستیم شهید شوشتری فضایی را ایجاد کرد که امنیت پایدار، خدمت و رفع محرومیت توامان در حال پیگیری انجام است.

اشعری گفت: شهید شوشتری تراکم یک دوره سخت و جهاد است. خون‌های پاک شهدای حادثه پیشین که شهدای وحدت لقب گرفتند نهر‌هایی را از ایثارگری و جانبازی در زمین جاری کرد.

وی بیان داشت: شهیدان شوشتری و محمدزاده برای ایجاد وحدت در امت اسلامی، در جهاد عملی پیشتاز بودند.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای ثامن‌الائمه علیه‌السلام نیروی زمینی سپاه پاسداران یادآور شد: مزدوران استکبار نتوانستند ستاره پرفروغ این دو فرمانده سپاه اسلام را ببینند و آن‌ها را به شهادت رساندند، اما پرچمی که به دست سردار شهید شوشتری بود به دست سردار منصوری برافراشته ماند و با قوت و قدرت این راه مبارک ادامه پیدا کرد.

اشعری تصریح کرد: امروز در سایه عظمت شهیدان زندگی می‌کنیم که توانستند به وعده‌های صادق خود جامع عمل بپوشانند و آرامش امنیت را برای ملت ایران اسلامی به ارمغان آوردند.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای ثامن‌الائمه (ع) سپاه پاسداران: تعمیق انقلاب اسلامی با راهبرد وحدت‌آفرین شهید شوشتری/ این شهید والامقام در عرصه وحدت صاحب ایده بود

سردار سرتیپ دوم پاسدار «محمد اشعری» فرمانده قرارگاه منطقه‌ای ثامن‌الائمه (ع) نیروی زمینی سپاه پاسداران در گفتگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد، ضمن گرامیداشت یاد و نام شهدای وحدت اظهار داشت: سردار شهید نورعلی شوشتری مرد زمان‌ها و مأموریت‌های سخت بود و از انجام مأموریت‌های دشوار، استقبال می‌کرد و آن‌ها را به شایستگی به سرانجام می‌رساند.

وی افزود: این فرمانده رشید سپاه اسلام برای تداوم خدمت، استان سیستان و بلوچستان را داوطلبانه انتخاب کرد چراکه به فضای آنجا آشنا بودو علی‌رغم حضور کوتاه‌مدت شهید در این استان که ختم به شهادتش شد، اما تأثیرات و برکات زیادی به‌همراه داشت.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای ثامن‌الائمه (ع) نیروی زمینی سپاه پاسداران ادامه داد: شهید شوشتری در دورافتاده‌ترین نقاط استان سیستان و بلوچستان با ایجاد وحدت و همدلی به انقلاب اسلامی و وفاداری ساکنان آن مناطق به نظام مقدس جمهوری اسلامی عمق بخشید.

اشعری گفت: نظام سلطه با طرح‌ریزی سیاست‌های تفرقه‌افکنانه به دنبال اجرای آن‌ها بود تا وحدت اقوام را در استان سیستان و بلوچستان هدف قرار دهد که سردار شهید نورعلی شوشتری با نثار خون خود این توطئه دشمنان را ناکام گذاشت و مسیری را که ترسیم کرده بود پرفروغ‌تر شد.

وی تصریح کرد: با توجه به شخصیت ذوابعاد شهید شوشتری، می‌طلبد اندیشه این شهید والامقام در عرصه وحدت به خوبی تبیین شود چراکه این شهید والامقام در این عرصه صاحب ایده بود.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای ثامن‌الائمه (ع) نیروی زمینی سپاه پاسداران ادامه داد: خدمات این سردار شهید تنها محدود به استان سیستان و بلوچستان نبود بلکه در مناطقی، چون آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و برخی دیگر از نقاط کشور که دارای بافت تلفیقی هستند حضور موثری داشت و مایه وحدت، همبستگی و همدلی ادیان بود؛ به‌عبارت دیگر شهید شوشتری در وحدت عملی پیشتاز بود.

اشعری تأکید کرد: دشمن باید بداند ایران اسلامی با وجود تنوع اقوام و مذهب در سایه هدایت‌های داهیانه فرمانده معظم کل قوا و تبعیت محض مردم، انقلاب اسلامی حرکت پرشتاب خود را در گام دوم انقلاب ادامه خواهد داد.

وی بیان داشت: اجلاسیه شهدای وحدت با محوریت سرداران شهید «نورعلی شوشتری» و «رجبعلی محمدزاده» و همچنین سایر شهدای وحدت پنجشنبه چهارم آبان در مجموعه فرهنگی آیه‌ها در مشهد برگزار خواهد شد.

سرلشکر شهید «نورعلی شوشتری»

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای ثامن‌الائمه (ع) نیروی زمینی سپاه پاسداران ادامه داد: بارزترین کارکرد وحدت، امنیت است؛ بر همین اساس در اجلاسیه شهدای وحدت «جایزه ویژه وحدت» پیش‌بینی شده که به سه نفر از کسانی که در طول حیات پربرکت انقلاب اسلامی تلاش‌های خالصانه و مؤثری در راه تقویت وحدت در استان‌های تلفیقی داشته‌اند، اهدا خواهد شد. اکران نمایش و اجرای سرود‌های فاخر، دو پیوست دیگر اجلاس چهارم در حوزه فرهنگی است.

اشعری با اعلام شعار «وحدت، خدمت و امنیت» به‌عنوان شعار اجلاسیه شهدای وحدت، تصریح کرد: جایزه ویژه وحدت به‌صورت ملی اهدا می‌شود. فراخوان این جایزه از طریق دبیرخانه اجلاسیه شهدای وحدت به قرارگاه‌های نیروی زمینی سپاه اعلام شده و همه اقشار شامل برادران اهل سنت و شیعه که در راستای تقویت وحدت تلاش مجدانه داشته‌اند، می‌توانند در این حرکت فرهنگی شرکت کنند و برگزیدگان بعد از بررسی سوابق، مشخص و اسامی آن‌ها اعلام می‌شود.

وی ابراز داشت: سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف استانی از جمله اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران، آستان قدس رضوی، اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، شهرداری مشهد، رده‌های سپاه و صداوسیمای خراسان رضوی؛ قرارگاه منطقه‌ای ثامن‌الائمه علیه‌السلام نیروی زمینی سپاه پاسداران را در برگزاری اجلاسیه شهدای وحدت یاری کردند و به نوعی نسبت به سردار شهید شوشتری احساس دین دارند.

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای ثامن‌الائمه (ع) نیروی زمینی سپاه پاسداران گفت: در اجلاسیه شهدای وحدت علما، متنفذین و اقوام سراسر کشور حضور خواهند داشت که از اصحاب رسانه دعوت می‌شود با حضور تاثیرگذار خود در این اجلاسیه نسبت به انعکاس اخبار آن اهتمام ویژه داشته باشند.


شاخص مسئولیت‌پذیری در مسئولین از دیدگاه شهید شوشتری

۲۶ مهر سالروز شهادت شهید سرافزار سردار نورعلی شوشتری است که به‌عنوان فرمانده قرارگاه قدس در حال تدارک برگزاری همایش وحدت سران طوایف در استان سیستان و بلوچستان بود که در اقدامی تروریستی به فیض شهادت نائل آمد.

به همین مناسبت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برای اولین بار صوتی از شهید شوشتری را که در عملیات والفجر ۸ در جمع رزمندگان در خصوص احساس مسئولیت در تاریخ پنجم فرودین سال ۱۳۶۵ سخنرانی کرده است، منتشر می‌کند. در این صوت می‌شنویم:

 

«امام حسین (ع) مجبور شد با خونش اسلام را زنده کند. حالا اگر به ظاهر نتوانست برسد، لااقل با خونش و مظلومیتش در قلب‌های مسلمین پیروز بشود و جا پیدا کند و این کار سختی بود. ا‌ن‌شاءالله که آن خون‌ها به هدر نرود و ما امروز وظیفه داریم در مقابل آن خون‌ها یعنی این نیست که حالا چهار شهید خودمان در این عملیات دادیم، در مقابل خون علی (ع) و در مقابل خون آن جگر‌های تکه‌تکه شده امام حسن (ع) مدیونیم، در مقابل خون شهدای کربلا مدیونیم یعنی آن‌ها هرچی که زحمت کشیدند، شهدای صدر اسلام از همان اول حرکت اسلام تا به حال هرکس هر قدمی در راه اسلام برداشته ما در مقابل آن‌ها مدیونیم، تنها شهدای خودمان نیست ما در مقابل خون علی (ع) مدیونیم، در مقابل خون امام حسن (ع) مدیونیم، در مقابل پیغمبر (ص) و همچنین در مقابل حضرت ابراهیم و آن‌هایی که قبل از پیغمبر اسلام (ص) برای اسلام زحمت کشیدند همه آن‌ها هدفشان این بود که این دین خدا در روی زمین پایدار بشود، در مقابل همه این‌ها ما مدیونیم، این یک مسئولیت بسیار سنگینی روی دوشمان هست که بعضی وقت‌ها، احساس نمی‌کنیم، اگر احساس بکنیم خواب و این چیز‌ها را برای خودمان باید حرام بکنیم.»


از وضو در دجله تا جنگ ام ۱ با تانک‎ها/ پاسدار ۶ ماه بیشتر عمر نمی‌کند!

روضه حضرت ابوالفضل (ع)
راوی: سردار شهید نورعلی شوشتری

در جلسه‌ای نشسته بودیم بحث مانور بود. آخر جلسه بچه‌ها می‌خواستند پراکنده بشوند شهید رفیعی گفت: شما چه جور سرباز امام زمان (عج) هستید، چه جور سرباز ولایت هستید؟

آمدید مانور را طراحی کردید همینطوری می‌خواهید بلند شوید و بدون ذکر مصیبت، بدون ذکر ابوالفضل عباس (ع) بروید. همان جا نشست، یک روضه بسیار داغ و معنوی برای بچه‌ها خواند.

وضو در دجله
راوی: سردار شهید نورعلی شوشتری

شهید برونسی اولین کسی بود که در عملیات خیبر به دجله رسید. با دیدن آب به یاد فرات و تشنگی امام حسین (ع) و یارانش افتاده بود.

به محض رسیدن به دجله با من تماس گرفت و گفت: من به یکی از آرزو‌هایی که داشتم رسیدم. ولی نگفت: کجا هستم، پرسیدم: کجایی؟ گفت: فکر می‌کنی کجا باشم؟ بهترین نقطه‌ای که آرزو داشتم. گفتم: نزدیک دجله‌ای؟ گفت: بله! کنار دجله‌ام. اولین کاری که کرده بود وضو گرفتن با آب دجله بود.

جنگ با دشمن از روی اعتقاد
راوی: سردار شهید نورعلی شوشتری

در روز‌های اول جنگ در منطقه دب‌حردان، پشت سر ما خاکریز بود و ما در جلو کانال مستقر بودیم، شهید فلاحی بعد از بازدید منطقه و طرح مانور به نوک خاکریز برگشت و در آنجا شهید برونسی را که با اسلحه ام - یک در سنگر انجام وظیفه می‌کرد، دید تیمسار فلاحی از ایشان خوشش آمد.

چون شهید برونسی از افراد سالخورده بود گفت: بابا اینجا چکار می‌کنی؟ ایشان گفت: این چه سؤالی است معلوم است که برای چه آمدم. برای دفاع از کشورم آمدم.

من برای تغییر صحبت عرض کردم تیمسار ببنید! بچه‌ها با چه مشکلی می‌جنگند ام-یک در مقابل تانک. تیمسار فلاحی رو کرد به شهید رستمی و گفت: نیرو‌هایی که اینجا مستقر هستند یادگاران جنگ‌های کردستان و سربازان مخلص امام زمان (عج) هستند. اینجا ام-یک می‌جنگند اگر امکانات به این‌ها بدهید با این طرحی که دارند موفق خواهند شد.

سرلشکر شهید «نورعلی شوشتری»

پیغمبر غربتی‌ها
راوی: سردار شهید نورعلی شوشتری

حسن گاهی شب‌ها بیرون می‌رفت. از او سؤال می‌کردم: کجا می‌روی؟ می‌گفت: می‌خواهم به مسجد غربتی‌ها بروم و سخنرانی کنم. ما هم به همین خاطر اسم او را پیغمبر غربتی‌ها گذاشته بودیم.

بعد از گذشت مدتی تلفنگرام آمد که از شما شش نفر نیرو می‌خواهیم و به آن‌ها بگویید صددرصد شهید می‌شوند. صبح اعلام کردیم برادران چنین تلگرافی آمده و از من شش نفر نیرو بیشتر نخواستند و صددرصد هم امکان زنده ماندن در آن نیست. چه کسانی حاضر هستند بروند؟

حسن گفت: من می‌خواهم بروم. گفتم: شما که محافظ من هستید و بروید برای من سخت است. آن زمان ترور‌ها هم خیلی زیاد بود یک دفعه صبح من به مسجد جامع می‌رفتم که درس بدهم، به من حمله شد، اما گلوله گیر کرد و منافقین دستگیر و اعدام شدند یک دفعه هم کوکتل مولوتف داخل خانه انداختند که خوشبختانه داخل زیرزمین افتاد و آنجا هم وسایلی که قابل سوختن باشد، نبود و فقط آجر بود و سریع خاموش شد گفتم:، چون بحث شهادت هست من ممانعت نمی‌کنم.

حسن فیوجی به همراه مرحومین طاهری و عمرانی و سه نفر دیگر رفتند. آن‌ها می‌بایست عملیات انتحاری انجام می‌دادند و با آرپی‌جی در دل دشمن می‌رفتند در حالی که اطرافشان هم در محاصره بود.

وقتی که بر می‌گردند دشمن متوجه می‌شود و آن‌ها را به رگبار می‌بندد و یک تیر به سر حسن اصابت می‌کند و به شهادت می‌رسد.

سرلشکر شهید «نورعلی شوشتری»

عشق به شهادت
راوی: علی‌اصغر اصغری

زمانیکه برای ثبت نام سپاه رفتیم شهید شوشتری در همان ابتدا گفت: شما که قصد دارید عضو سپاه شوید عمرتان شش ماه بیشتر نیست و پاسدار شش ماه بیشتر عمر نمی‌کند.

در همین لحظه من و شهید علی‌اکبر بشنیجی دو به دو به هم نگاه کردیم، نگاه ما به هم این بود که ما داریم انتخاب می‌کنیم و انتخاب ایشان در آن لحظه انتخاب شهادت بود.


بخشی از وصیت‌نامه شهید شوشتری

دیروز از هرچه بود گذشتیم - امروز از هرچه بودیم گذشتیم. آنجا پشت خاکریز بودیم و اینجا در پناه میز. دیروز دنبال گمنامی بودیم و امروز مواظبیم ناممان گم نشود.

جبهه بوی ایمان می‌داد و اینجا ایمانمان بو می‌دهد. آنجا بر درب اتاقمان می‌نوشتیم یا حسین فرماندهی از آن توست؛ الآن می‌نویسیم بدون هماهنگی وارد نشوید. الهی نصیرمان باش تا بصیر گردیم، بصیرمان کن تا از مسیر برنگردیم. آزادمان کن تا اسیر نگردیم.

سرلشکر شهید «نورعلی شوشتری»

سرلشکر شهید «نورعلی شوشتری»


 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi