شناسه خبر : 39131
سه شنبه 19 آبان 1394 , 10:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نگاهی نو به مسایل اجتماعی جانبازان

امروزه برای حل مسایل و مشکلات جامعه جانبازان و ایثارگران کشور، لازم است قوانین و مقررات و نگاهها بروزتر شود و از اختصاص آن به قشر خاصی ازجانبازان اجتناب شود

عبدالحمید جعفریان - جانبازی من اگرچه درصد دارد
دانی که در آن حدود و آن حد باشد

از روح غریب من چه می پرسی تو

وقتی که در آن هزار درد بی حد باشد
حقیر به لحاظ جانباز و جامعه شناس بودن  دلبستگی و علاقه ویژه ای به پهنه مسایل و مشکلات اجتماعی جانبازان وطنم ایران ، داشته ام و به همین خاطر دست به قلم شدم تا بتوانم مسایل و مطالبی هر چند اندک به رشته تحریر و جهت استفاده در اختیارجانبازان ومسولین محترم کشور قراردهیم:
هر وقت فرصتی پیدا می شود تا به اجتماع و شهر و بنیاد برویم با جانبازان بزرگ و محترمی روبرو می شویم که با ویلچر یا عصا و ... با مشکلات ایثارگری مانند دیگر افراد جامعه بدنبال کارهای روزمره پزشکی اداری و خانوادگی و رتق وفتق مسایل روزمره اشان هستند ، وقتی به باشگاه ورزشی یا استخربنیاد سری میزنیم  می بینیم که چه برادران عزیز و محترم و با اراده ایی با آنکه دست یا پا ندارند یا روشندل میباشند در حال ورزش یا شنا مانند دیگر افراد جامعه هستند. آری باید افتخار کرد به این همه اراده و استواری  که با آنکه در جبهه های جنگ حق علیه باطل با شجاعت و مردانگی ایستادند باز در میدان اجتماع و ورزش همچنان مانند کوه ایستاده اند .
این مقدمه بر آن بودتا شما خواننده عزیز و جانباز و مسول را با اندکی از مسایل جدید و نو که میبایست برای جانبازان عزیز در کشور فراهم شود آشنا سازیم :
1 : امروزه در پهنه اجتماع بزرگ کشورمان ایران برای حل بعضی از مسایل بطور مثال خودرو سازی و ورزش ، از مربیان و پژوهش ها و مشاورین بزرگ دنیا که در این زمینه صاحب فن آوری و نظر هستند استفاده می شود ، چه اشکال دارد برای خدمت رسانی بروز و مدرن که متناسب با شان و جایگاه ایثارگران عزیز خصوصا" جانبازان با هر ضایعه جنگی ؛ از تجارب و تحقیقات علمی و دانشگاهی و قوانین جدیدی که برای رزمندگانشان به تصویب واجرا در آورده اند استفاده نمود.  
  نگاهها به جانبازان در جامعه و دولت از جانباز 1% تا 70% باید عوض شود. این عزیزان امروزه در جامعه سنتی و مدرن امروزی،  دارای مسایل و مشکلات جدیدی میباشند .27 سال از پایان جنگ ایران و عراق می گذرد  و سن این برادران از میانگین 45 و 50 سال بالاتر رفته و اکثرا" بازنشسته یا در حال بازنشستگی هستند  و هر روز در اخبار و روزنامه ها و سایت های ایثارگری شاهد آن هستیم که یکی از این عزیزان از میان ما پرپر شده و به جمع شهدا پیوسته است .


خانواده و هزینه های این عزیزان گسترده و بزرگ شده و شاهد افزایش فرزندان و ورود داماد عروس و نوه  به  خانواده کلان جانبازان هستیم.  حال با این تحرک خانواده و جامعه ، جانبازان مانند افراد عادی و سالم اجتماع قادر به انجام کار دوم و سوم در جامعه نیستند ، و همه اینها هزینه های زندگی رابرای این قشرعزیز بالا و سنگین کرده است .  لذا می طلبد کلیه وزارت خانه ها ، سازمانها و شرکت های دولتی و خصوصی و بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور نگاهی عمیق و جدید و نویی دراختصاص تسهیلات و قوانین و غیره به جانبازان کشور داشته باشند و از نیروهای تحصیل کرده و با تجربه با اولویت جانبازان انقلاب اسلامی بهره  و استفاده بیشتر بشود .

کتابی در چند سال پیش از سوی بنیاد شهید کشور بنام قوانین و مقررات ایثارگران در سایر کشورهای جهان منتشر شد که کتاب جالب و پرمحتوایی بود ومی طلبد با توجه به دگرگونی ها و پیشرفت جامعه ،این کتاب چاپ مجدد شود تا مسولین و جانبازان ونخبه ها و دانشجویان و مردم این کتاب را مطالعه فرمایند تا کمکی باشد در جهت بهبود و رفاه اجتماعی و بروز آوری قوانین و مقررات  و مسایل و مشکلات اجتماعی که جانبازان با آن روبرو هستند .

 امروزه برای حل مسایل و مشکلات جامعه جانبازان و ایثارگران کشور لازم است قوانین و مقررات و نگاهها بروزتر شود و از اختصاص آن به قشر خاصی ازجانبازان اجتناب شود و شامل همه جانبازان از 1% تا 70% شود و میبایست توجه ویژه ایی به جانبازان شیمایی ، اعصاب و روان ، قطع عضو و ضایعات نخایی بشود .

2- امروزه قشر زیادی از جانبازان بازنشسته شده اند.  لذا می طلبد دولت محترم و مجلس شورای اسلامی تمهیداتی جهت مسایل اقتصادی اجتماعی و رفاه اجتماعی و مشکلاتی که این قشر با آن روبرو هستند فراهم نمایند ، این عزیزان به لحاظ صدمات وجراحات وارده در جنگ قادر به کار دوم و سوم در جامعه نیستند و لذا میبایست از سوی دولت ومجلس نسبت به اختصاص مسکن مناسب و خودرو استاندارد و دو برابر نمودن حقوق بازنشستگی و اختصاص تورهای زیارتی و تفریحی و فرهنگ سازی در جامعه جهت خدمت رسانی به این قشر اقدام نمایند .

به لحاظ خدمت رسانی، بعضی موارد که به ذهنم میرسد  بیان می شود.

دولت محترم و بنیاد میبایست زمینه های ارتقا شان و جایگاه و مسکن مناسب وتفریحات و مسافرت های سالم وحقوق لازم و همچنین پدر و مادر و همسر و فرزندان جانبازان عزیز را تحت پوشش قرار دهند و برای آنان کارت ایثارگری صادر فرمایند.

3 - دولت و بنیاد و سازمان هواپیمایی کشوری  میبایست زمینه های لازم جهت ارایه بلیط نیم بها جهت پدرمادر و همسر و فرزندان جانبازان با هر درصدی در مسیرهای داخلی  و خارجی توسط شرکت های هواپیمایی دولتی و خصوصی و غیر دولتی فراهم آورند. امروزه با وجود قانون، اکثر شرکتهای هواپیمایی خصوصی از ارایه بلیط نیم بها به جانبازان و خانواده آنها امتناع میکنند .
4 - دولت و بنیاد و گمرک جمهوری اسلامی  میبایست زمینه های لازم برای اختصاص یک خودروی مناسب داخلی یا خارجی استاندارد و اتوماتیک برای کلیه جانبازان با هر درصدی فراهم نمایند نه اینکه به  یک قشر بدهند و به قشردیگر ندهند .
به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقی است
عبدالحمید جعفریان جامعه شناس

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
برادر گرامي حرف دل مارا زدي
سلام اجرکم عندالله.
موجی ها پرونده ندارند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ممنون از یادآورآمال و رنجهای ایثار گران...درحال حاض چانباز فقط وسیله ای شده برای پیشبرد اهداف تعدادی
سلام بر همه جانبازان عزیز ایران زمین
برادر جانباز جعفریان مطالب بسیار زیبا و جالبی بود ان شاالله مدیر
عزیز کشور و بنیاد مطالعه فرمایند.
با سلام و تشکر بخاطر این همه لطافت کلام و مهربانی قلب شما. به مطلب مهمی اشاره شده است پیشنهاد می شود بیشتر بنویسد و بیشتر بگویید . برای هر اصلاح کوچک در قانون باید حداقل دهها مطلب و مقاله نوشته شود تا شاید به امید خدا اثر کند .
از نخل برهنه سايداري مطلب
ازبنياد اين زمان ياري مطلب
عزت به قناعت است خواري به طمع
با عزت خود بساز خواري مطلب
اقا دارند ميلياد ميلياد مي برند براي انها پول هست ولي براي جانبازان كه 33 سال است رنج مي كشيم كه بايد حق و حقو ق مار را بدهن پول نيست ولي براي برن هشت
جناب جعفريان عزيز اين مطالب كه فرموديد بيشتر به آرزو ، آمال و آرمان شبيه هستند .
گوش اگر گوش مجلس ، دولت ّو بنياد ، ناله اگر ناله ايثارگران آنچه البته به جايي نرسد فرياد است .
سلام جناب جعفریان.خداوند نگهدارتان که عین واقعیت را بیان فرمودی. اماکو گوش شنوا؟
سلام ، با تشکر از اظهار نظر هموطن عزیز برای پیشنهاد تذکر زیاد به مسئولین بسیار پسندیده است زیرا پیامبر اکرم (ص) فرمود : بالاترین نقطه اسلام جهاد فی سبیل الله است که جز برترین انسانها به آن نرسند. بنابراین جایگاه مجاهد بایستی بسیار فرا تر از جایگاه جهاد باشد زیرا بدون مجاهد هیچ جهادی نخواهد بود. برای تکریم و عظمت فرهنگ ایثار و شهادت که بالاترین هدف ، وسیله ، آرمان و کمال ایمان انسانیت به خلاقیت است هر چه تلاش شود ، حق تعالی چندین برابر به آن مجاهدت افزونی ، جلوه و عظمت می بخشد.
با توجه به پیشنهادات ایده آل ارائه شده آقای جعفریان خوبست چند بند نیز به آنها اضافه کنیم مثلا پیشنهاد کنیم حقوق پرسنل بنیاد هزار برابر شود یا معادل قرارداد کاپیتان تیم ملی فوتبال هر ساله پاداش پرداخت شود. بگوییم تمام خانواده و فامیل پرسنل بنیاد ماهیانه مبلغی معادل هزینه سفر یکماه و اقامت در بهترین جزایر خوش آب و هوای کارائیب تخصیص یابد نه بهترست جزایر داخلی باشد. بگوییم پرسنل بنیاد هر مبلغی در ماه هزینه کردند معادل هزار برابر به حساب پس اندازشان بدون هیچگونه نیاز به سند و مدرکی واریز شود. خودرو به تعداد دلخواهشان با هر رنگ بعلاوه خدمات پس از فروش در تمام راهها و شهرهای کشور ، سوخت ، عوارض ، انواع بیمه رایگان و لاستیک اضافی و دستور دهند در تمام مساجد و تکایا به جان پرسنل بنیاد دعا کنند و در قوانین بودجه سالیانه تصویب شود. لطفا دستور فرمایید تبصره ای به این پیشنهادات اضافه کنید که اصلا پرسنل بنیاد هرچه اراده کنند فوری مسئولان اجابت کنند.
باور کنید شوخی نیست بلکه میبایست نسبت به خادمین ایثارگران محترم بسیار بیشتر از این خدمات مادی و معنوی ارائه شود زیرا اجر مجاهدت فی سبیل الله با هیچ معیار مادی و معنوی قابل محاسبه و سنجش نیست.
جانباز را فقط روز جانباز تحویل میگیرند بعد از انقنه ؟قربان چقدر چند سال حرف بچه‌ها مون هم از دستمون خسته شدن خودمون هم خسته شدیم اخه گناه ما چی بود مه شهید نشدیم خلاصه ما محکوم به درددیم .وسلام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi