شناسه خبر : 74395
چهارشنبه 17 ارديبهشت 1399 , 13:25
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گفت‌وگو با خواننده ارزشی و نظامی بازنشسته (بخش نخست)

تمام کارهای من ارزشی است. حدود ۲۰ ترانه دارم که تم های انقلابی، ارزشی و استراتژیک و میهنی و اجتماعی و مذهبی است. از جمله «امام زمان ( عج )»، «مکه قبله گاه»، «مناجات» و «نفس بکش»، که داعش وقتی شروع به تحرکات کرد، این کار شکل گرفت. یک کاری هم برای " مقاومت " دارم که در حدود ۴۰ سال است که داریم مقاومت می کنیم. «آینه در آینه» برای دوره ای است که بیداری اسلامی کشورها را فرا گرفت و حادثه منا نیز در ادامه پیش آمد...

فاش نیوز - با وقوع انقلاب اسلامی موسیقی موسوم به موسیقی حماسی توانست نفوذ و رسوخ بیشتری در میان توده مردم پیدا کند تا آنجا که برخی از قطعات موسیقی که همگی از آن، خاطرات خوب و خوشی داریم حتی به پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و نظام کمک کرده است.

شعارهایی که مردم در جریان انقلاب اسلامی در اجتماعات و تظاهرات خود استفاده می‌کردند، غالبا" از نواهای موسیقی محلی الهام  می‌ گرفت و ضرب‌اهنگ حماسی داشتند. انقلاب اسلامی موجب شد که ما به تعریفی روشن در موسیقی و تمیز آن از نوع مبتذل آن برسیم.

می توانیم بگوییم موسیقیِ انقلابی، در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، دین خود را به امت و جغرافیای نظام جمهوری اسلامی ادا کرد و این نقش، همواره در ذهن مردم شریف ایران به یادگار خواهد ماند.

۸۰ شهید هنرمند طی هشت سال دفاع مقدس در حوزه موسیقی داریم. وجود ۸۰ شهید در حوزه موسیقی، بیانگر نقش ارزشمند انقلاب اسلامی در عرصه هنر و همینطور، موید نقش موثر هنرمندان در روند انقلاب و دفاع مقدس است و به طور حتم این هنر ارزشی موسیقی است که ریشه در گفتمان انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلامی دارد. اگرچه در مباحث مربوط به موسیقی نکاتی مغفول مانده که باید به آنها اشاره کرد. شهدا هدایت گر هنر ارزشی و انقلابی به نسل های آینده هستند. مقام معظم رهبری در رهنمودها و فرمایشات خویش همواره به این نکته اشاره فرموده اند که با این ستاره ها می شود راه را پیدا کرد. ما هم امیدواریم با معرفی این ستاره ها، مسیر هنر ارزشی و هنر انقلاب اسلامی را به نسل بعدی انتقال دهیم.

 از جمله ی این شهدای شاخص موسیقی می توان به شهید «حمیدرضا نظام»، خواننده اپرایی که در دوران دفاع مقدس به شهادت رسید، و همچنین شهید «مجید فریدفر» موزیسینی که در همان اوایل جنگ در آبادان به شهادت رسید، اشاره نمود.

این شهیدان عزیز کسانی هستند که تا ابد روح حماسی را در جامعه می دمند. اینکه کسی در دوران هشت سال دفاع مقدس در میدان های جنگ باقی بماند و در آخر هم به شهادت برسد نشان دهنده سیر بسیار دقیقی است. 

یکی از ویژگی های موسیقی انقلابی، جلوگیری از حضور موسیقی مبتذل است. اما یکی از آسیب‌های این چند دهه اخیر در عرصه موسیقی انقلابی، این است که به دلیل عدم استمرار تولید و عدم ترویج و انتشار مناسب این نوع موسیقی، جریان مبتذل توانسته به نوعی بر فضای فرهنگی کشور غالب شود. راهکار جلوگیری از آهنگ‌های مبتذل، ترویج سرود و موسیقی انقلابی است.

هنرمندِ موسیقی باید علاوه بر داشتن فن و دانش و مهارتِ موسیقایی، اندیشه و باورهای اعتقادی و ایمانی قوی داشته باشد تا با استفاده از تخصصش به فکر اشاعه آنها باشد.

استاد «هانی بیژنی» نمونه ای از این دست هنرمندان است که آثارش یکی از نمونه های موسیقی انقلاب اسلامی محسوب می گردد. تمام دغدغه این هنرمند متعهد این است که موسیقی انقلاب اسلامی به جایگاه واقعی خود دست یابد.

تقدیر دستی داد تا در صبح شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ میزبان وی باشیم و چه نیکو بود که راس ساعت ۹ صبح همزمان با به صدا درآمدن زنگ انقلاب در سراسر ایران اسلامی، زنگ آغاز مصاحبه ی ما نیز به صدا درآمد. از همان ابتدا نیز بر آن بودیم که این گفتگو همزمان با ایام تولد این هنرمند ارزشمند، در اردیبهشت ماه (12 اردیبهشت) بر روی خروجی پایگاه خبری قرار بگیرد.

در آخرین تماسی هم که با وی داشتیم، نگران همکاران و دوستان پلیسِ خود بود که قربانی بی دفاع کرونا هستند. چون نمی توانستند به پویش «ماندن در خانه» بپیوندند؛ چرا که می بایستی امنیت هموطنان را تامین کنند.

با هم دفتر نُت های زندگی این خواننده ارزشی و انقلابی و استراتژیست و نظامی بازنشسته را ورق می زنیم.

 

فاش نیوز: با سلام و عرض خوش آمدگویی؛ لطفاً خودتان را معرفی بفرمایید.

- بنده هم حضور شما و خوانندگان گرامیتان عرض ادب و سلام دارم. در ابتدا 12 بهمن، سالروز ورود حضرت امام به کشور و آغاز دهه مبارک فجر را تبریک عرض می کنم. همچنین به پیشگاه ارجمند همکاران و پرسنل سبز پوش سبز قامتِ «ناجا» از شمال تا جنوب، از غرب تا شرق، عرض احترام و درود فراوان و همینطور خداقوت و خسته نباشید دارم و دست ایشان را می فشارم و می بوسم. هانی بیژنی هستم. البته نام کوچکم، هادی است و هانی اسم هنریِ من می باشد. در تاریخ 12 اردیبهشت سال 1344 در استان گیلان، یکی از محلات شهر صومعه سرا در خانواده ای بسیار متوسط با فشار اقتصادی بسیار سخت، متولد شدم. پدرم کشاورزی بود با 9 فرزند، البته یکی از برادرانم فوت شدند، 10 فرزند بودیم (یک خانواده 12 نفره). مادرم خانه دار بودند و کار کشاورزی و دامداری می کردند. بعد از برادرِ خدا بیامرزم مهدی، من، فرزند دوم خانواده بودم. دو خواهر و 8 برادر دارم. پدرم از همان اوایل انقلاب جزء بسیج بودند. پدرم در حال حاضر  یک بسیجی 90 ساله هستند. خانواده ی ما کاملا مذهبی بودند. مادرم نیز سادات بودند.

 

فاش نیوز: سال 57 شما یک نوجوان 13 ساله بودید. در حال و هوای انقلاب، احوالاتتان چطور بود، در تظاهرات ها  شرکت می کردید، درس می خواندید یا کار می کردید؟

- پدر در جریان حرکت انفلاب بود و به ما انتقال می داد. ایشان جزء هسته های اولیه بسیج بودند و مشکلات ستم شاهی را هم دیده بودند و با سختی هایی که آن زمان کشیده بودند، ایشان هم منقلب شدند و انقلاب، امام و این کشور را دوست داشتند. و از آن زمان تا به الان در منزل ما عکسی از امام ( ره ) و مقام معظم رهبری هست.

ما در یک دبیرستانی درس می خواندیم که سرود 22 بهمن را بسیار پخش می کردند. این در من جرقه ای ایجاد کرد. با خودم گفتم که چقدر قشنگ می خوانند و چقدر خوب است که من یک روزی بتوانم بخوانم و این کار را ادامه بدهم.

فاش نیوز: در سال 59 که زنگ جنگ خورد و شما 15 ساله بودید، از اعضای خانواده شما کسی داوطلب اعزام به جبهه بودند؟

 - دو برادر دارم به نام های آقا سعدی و آقا سیاوش که آقا سیاوش افسر ارشد بازنشسته و آقا سعدی هم جزء افسران ارشد هوا نیروز است و درصدی جانبازی از ناحیه ی کمر دارند. هر دو از اوایل جنگ به عنوان بسیجی در جبهه های جنگ خدمت می کردند و دچار موج انفجار شدند. وقتی که به ناجا آمدم ایشان باز هم پشت سر من به جبهه رفتند و در بسیاری از عملیات ها حضور  داشتند. پدر نیز با اینکه مسئولیت  یک خانواده ی 10 نفره را  به عهده داشت، برای انجام کارهای بسیج به جاهای مختلفی مانند بندر خمیر و ماموریت های یک هفته ای یا 10 روزه می رفتند.

فاش نیوز: شما در چه تاریخی وارد ناجا شدید؟

 - نوزدهم آبان سال 1361 در 17 سالگی وارد ناجا شدم.

فاش نیوز: اینکه وارد نیروی انتظامی شدید از دوران کودکی علاقه داشتید؟ چون خیلی از افراد در بچه گی می گویند که من می خواهم پلیس شوم. ولی اینکه کسی بخواهد در عمل به این کار اقدام کند، فرق دارد.

- درکودکی همه دوست دارند پلیس شوند، ولی من به دو چیز علاقه داشتم. هم به هنر و هم به پلیسی علاقه داشتم. می گفتم خدایا کمکم کن که هر دو جا موفق شوم. دو شغل را بسیار دوست داشتم. یکی به پلیسی علاقه داشتم و دیگری هم به هنر. گفتم خدا کمک کند که در هر دو شغل بتوانم موفق شوم. وقتی دانشجو بودم، برادرم اسم من را در ناجا نوشت، و گفت که هم من و هم خودت به ناجا می رویم. برادرم متاسفانه سال 62 فوت کردند و نتوانستند بیایند که این تقدیر الهی بود. من قبول شدم و من به ناجا آمدم.

همیشه می گفتم که خدایا کمک کن که بتوانم هر دو را ادامه دهم. و بسیار سخت است که در اداره پلیس بتوانی بخوانی؛ آن هم اوایل انقلاب این کار را شروع کنی.

فاش نیوز: چه شد که شما عملا در 17 سالگی وارد نیروی انتظامی شدید؟

- اداره پلیس در رشت داشت استخدام می کرد. برادرم، خودش و من را ثبت نام کرد. قسمت بود که من قبول شوم و دوره پلیسی را در آموزشگاهی بگذرانم. سپس آمدم تهران و در یکی از اداره های پلیس حضور داشتم که جرقه ی صدا بوجود آمد. یکی از سربازها گفت از آن خواننده ای که همین آهنگ را خوانده است بهتر می خوانی و ادامه بدهید. دوست داشتم استاد فریدون فروغی، بابک بیات که یکی از شاخه های موسیقی کشور هستند را زیارت کنم که از این افراد تجربه کسب نمایم. من ناجا در کارم کاملا موفق بودم و کم و کاستی نداشتم و در قسمتی که کار می کردم به فرماندهی رسیدم و در کنارِ این کار به کارِ خوانندگی نیز پرداختم. الان وقتی به ناجا خواننده ای دعوت می کنند، فیلم ها و سریال هایی که ساخته می شوند، پول های هنگفتی به بازیگرها، کارگردان ها و خواننده ها پرداخت می کنند، چرا نباید این پتانسیل و هنر در ناجا باشد که این کار را خودِ بچه های نیروی انتظامی انجام دهند. من دوست دارم از خودِ بچه ها استفاده کنند.

فاش نیوز: آقای بیژنی این جرقه و این انگیزه ای که شما باید بروید سمت خوانندگی و جریان آن سرباز که تعریف کردید مربوط به چه سالی می شود؟

- هجدم آبان سال 1361 وارد یک کلانتری در تهرانپارس شدم. در آشپزخانه اش قبل از اینکه غذا برسد بچه ها آواز می خواندند، من هم یک آهنگ از یک نفر خواندم. همه برگشتند و به من نگاه کردند و همه گی خوششان آمد. محیط سربازی، یک محیط گرم و دوستانه است. درجه دار، استوار، افسر و سرباز همه در کنار هم بودند. در قزاق خانه زمان شاه، افسرها و درجه دارها جدا غذا می خوردند ولی در جمهوری اسلامی ایران افسر و درجه دار و سرباز همه در کنار هم می نشینند و غذا می خورند. این یکی از محسنات جمهوری اسلامی ایران است. حالا در این میان یک دهن هم بخوانی خیلی بهتر می شود.

همان جا شد که این هنر را جدی گرفتم ولی جرات و اعتماد به نفس می خواست در ناجا باشی و یک لباس اکشن بپوشی. نیروی انتظامی آن زمان با اجرا و خوانندگی موافق نبود. ولی من دوست داشتم این کار را انجام دهم.

الان در سایت ها مشاهده می کنم کشورهای خارجی مثل پلیس اسکاتلند، آلمان یا نروژ کنسرت می گذارند. یک جشنواره بین نیروهای پلیس درخوانندگی و اجرای کنسرت برگزار می کنند. ما در مملکت خودمان مخالف موسیقی نیستیم. در جامعه اروپایی و امریکایی از ابتدا چهارچوب ها کمتر و آزادی بیشتر بوده است.

ما در کشورمان دو جور چهارچوب داریم. یکی دینمان هست که به بعضی از چیزها چهارچوب می دهد و دیگری فرهنگ خاصِ عرفی مان است. من فکر می کنم که این مخالفت با موسیقی نیست، شاید در فرهنگ ما یک فردی که در نیروی انتظامی است، می خواهند در دید مردم آن جدیت و ابهت یک نیروی امنیتی فرق بکند. چون هنرمند یک آدم عاطفی است که مردم می توانند بروند و با او در مورد هنرش صحبت کنند و احساساتشان را بگویند.

فاش نیوز: سال 61 تا 77 چطور گذشت؟

- خیلی سخت گذشت. از سال 61 تا 77 من فقط برای خودم می خواندم. من نتوانستم مجوز بگیرم. از سال 77 که رشد موسیقی پاپ شروع شد دیگر توانستم در تلویزیون بخوانم. از سال 77 به بعد با «فریدون فروغی» کار کردیم و اولین آهنگم ساخته شد.

فاش نیوز: قبل از شما کسی در نیروی انتظامی این کار را انجام داده بود؟

- نه. فکرنکنم. اولین نفر من بودم و افتخار می کنم و انتظار دارم فرمانده های عزیز راهی را باز بکنند. چون نیاز کشور می باشد و مقام معظم رهبری هم فرمودند که نترسید و آتش به اختیار باشید. 

فاش نیوز: محیط نظامی به نظر می آید که یک محیط خشکی است. شما هم اهل موسیقی و هم نظامی هستید، چطوری توانستید که این دو را کنار هم جمع کنید.

- من هر دو را دوست داشتم. هم به پلیس علاقه داشتم و هم به صدا. و از خدا می خواستم که کمک کند در هر دو موفق شوم. پلیسی را تا رده فرماندهی ادامه دادم و 30 سال خدمت کردم.

فاش نیوز: فکر می کنیم شما این فرهنگ سازی را انجام دادید و توانستید یک همچین چیزی را پایه گذاری کنید.

- بله. ولی من هیچ وقت فرهنگ خودمان را با فرهنگ دیگران مقایسه نکردم. آن ها خیلی چیزها برایشان آزاد می باشد. ولی ما می توانیم همان فرهنگ را با چهار چوب خودمان در کشورمان ارتقاء دهیم و سطوح موسیقیایی ترانه را ارتقاء ببخشیم. در این 40 سال که از انقلاب گذشته است هزینه هایی برای ترانه، فیلم، موسیقی و هنرهای نمایشی کردیم. اگر این پتانسیل و این کار از اول شکل می گرفت شاید الان یک دانشگاه هنرهای نمایشی در کنار دانشگاه پلیس داشتیم و الان چیزی کم نداشتیم و این یکی از آرزوهای من است.

فاش نیوز: خاطرمان هست نخستین بار با حضور در برنامه ی طعم آفتاب در تابستان سال 1377 که بعد از ظهر ها از شبکه تهران پخش می شد، تصویر کهن و خشک از پلیس ایرانی را با هنر آوازخوانی، تغییری تاریخی و شایسته و درخور و به جا دادید. شما در این زمینه به شکلی خط شکن بودید، چون یک پرسنل ناجا به عنوان یک خواننده و هنرمند شناخته شده است. اینطور بوده که شما ایده بدهید تا همچین استعدادیابی در نیروی انتظامی صورت بگیرد؟

- بله، یادش بخیر برنامه ی طعم آفتاب. چه حافظه ی قوی و خوبی دارید. خیلی تلاش کردم. از سال 61 تا همین الان هم دارم تلاش می کنم که همچین چیزی را جا بیاندازم ولی این کار بسیار سخت است. چرا باید این طوری باشد. دوست دارم این باب شود و این استعداد ها در ناجا شکوفا شود.

فاش نیوز: در مورد مجوز گرفتن اولین آهنگ و آلبوم توضیح بفرمایید.

- خیلی سخت بود. من مجوز اولین آهنگم را وقتی رفتم از وزارت ارشاد بگیرم آن موقع وزارت ارشاد سنتی بود. از من تست گرفتند و گفتند که شما حنجره تان پاپ است؛ اگر می توانی این جوری بخوان. گفتم من نمی توانم. صدای من طوری نبود که به دلشان بشیند. صداها را تفکیک می کردند و نتوانستم از زیر پل آن ها رد شوم.  ولی انگیزه ای شد که ادامه بدهم.

فاش نیوز: الان مجوز تک آهنگ چطوری است؟ با آن موقع فرق کرده است؟ یا همان مسائل را دارد؟

- الان مجوز گرفتن باز سخت است. به تفکیک، گرفتن مجوزِ شعر، آهنگ، تنظیم و نوازنده دارد و سخت است.

فاش نیوز: ما در هفته ای که مربوط به نیرو است، گاهی برنامه هایی می بینیم که گروه موسیقی، مجری از پرسنل ناجا نیستند؟ همه را از بیرون می آورند؟

- بله. مثلا گروه سرود هست که نظامی هستند و لباس می پوشند. ولی در هفته های ناجا، از خودِ ما استفاده نمی کنند. من دوستی دارم به نام آقای محسن داداشی که خواننده خوبی است و بازنشسته شده است و کارهایش در رادیو و تلوزیون پخش می شود. دوست دارم که این برنامه ها انجام بشود و پیشرفت کنیم. دوست ندارم در جا بزنیم. تمام استعداد ها باید یکی یکی شکوفا بشود. این استعداد را چه کسی باید شکوفا بکند. یک فرمانده خوب و نمونه باید این کار را انجام دهد. باید ارج و قرب بدهند به کسی که دوست دارد بخواند.

یک سربازی بود که آواز می خواند و الان یک خواننده موفقی شده است. اسمش حامی است که با آقای بیات شروع به کار کرد. ما باید شروع کنیم و جلو برویم و دست به دست هم دهیم. این دست ها صدا بخورد و جهان را بگیرد.

به طور نمونه حاج قاسم سلیمانی یک پیمانکار اداره ی آب از کرمان، بلند می شود و جهان را متحول می کند. پس این استعداد در کشور زیاد است. به جرات می توانم بگویم که نیروی انتظامی پر از استعداد می باشد.

فاش نیوز: شما در نظام به چه درجه ای رسیدید؟

- با درجه ی افسر ارشدی بازنشست شدم که درجه ی بالایی است.

فاش نیوز: چه تاریخی بازنشسته شدید؟

- 18 آبان سال91. الان هر هفته می رویم نماز جمعه و نماز می خوانیم و هر کمکی هم که از دست ما بربیاید برای بچه های ستاد نماز جمعه انجام می دهیم و در خدمت آن ها هستیم.

فاش نیوز: کار هنری شما چقدر رسمی جلو رفت؟ به طور نمونه آیا رفتید وارد صدا و سیما شدید؟

 - کاری بود به نام خواب و بیدار که آقای مهدی فخیم زاده کار کرده بود. من یک آلبومی سرِ آن جمع کردم. خواب و بیدار با تم های اجتماعی می باشد و مبارزه می کند با اعتیاد، با دختران فراری، با بچه های سر راهی. کارهای اجتماعی را یک طرف آلبوم آوردیم و طرف دیگر آلبوم کارهای معنوی و الهی و «مکه قبله گاه» و «انتظار» امام زمان ( عج ) را آوردیم. یعنی در یک طرف آلبوم، پلیس مبارزه می کند و در کنارش یک کار فرهنگی هم کردیم. با این آلبوم خیلی جاها رفتیم و خیلی کارها انجام دادیم که آقا تحویلمان بگیرید داریم زحمت می کشیم و هزینه کردیم. اصلا بها داده نشد. هنرمند تاج سر هر جامعه و کشور است ولی زیاد به آن ها بها داده نمی شود. شاید چون کارهایم ارزشی بوده است.

فاش نیوز: ما با آرزوها کاری نداریم، ما می خواهیم از واقعیت ها بگوییم. الان که می گویند وضع هنرمندان خوب است، می خواستم به شما یک سرنخی بدهم که آیا واقعا به این شکل هست یا نه. بچه های مذهبی در  بین خودشان یک سری از دغدغه های جامعه و هنر را می شناسند و از همه موضوع ها اطلاع دارند. ما که از این طرف به جامعه هنر داریم نگاه می کنیم، می بینیم و دیدیم که به سوژه های احساسی عاطفی عاشقانه ای که در آن، دختر و پسر دارد و زن و مردی عاشق هم هستند خیلی بیشتر بها داده می شود تا به کارهای معنوی و فرهنگی و ارزشی. آیا این درست است یا نه؟

- بله کاملا درست است. مثل کارهای ارزشی که من اجرا کردم. کاری دارم به نام «قرن 2000»، قرن مقاومت، قرن طوفان تباهی، قرن باران سیاهی، گریه هایی از ته دل، خنده های اشتباهی. اصلا  هیچ خواننده ای نمی آید این را بخواند و بسیار سخت است مگر اینکه آن اُخت فرهنگی، اسلامی و انقلابی را داشته باشد و در فکر و ذهن و در وجودش دغدغه باشد که حاضر شود بیاید و این ترانه ها ی ارزشی را بخواند.

فاش نیوز: همه ی کارهای شما ارزشی است.

- بله. تمام کارهای من ارزشی است. تا با کاری ارتباط برقرار نکنم و با آن زندگی نکنم و تا با کاری گریه نکنم، آن را نمی خوانم. ولی دوست دارم که کشورم بها بدهد و همه ی اینها جمع آوری شود و در گوشه گوشه ی میهن اسلامی پخش شود. من که این کار را شروع کردم در کنار من هم مثلا 10 نفر این جرات و اعتماد به نفس را داشته باشند و جلو بیایند و کارها را شروع کنند و پخش کنند.

ما نمی توانیم استعداد ها را نادیده بگیریم و حیف است. انشالله افرادی مثل شما کمک می کنند و در جهت ارتقاء فرهنگ و هنر کشور به آدم های دیگر انگیزه دهنده خواهند بود.

فاش نیوز: آثار خودتان را معرفی بفرمایید و اینکه موضوعاتشان چه بوده است؟

- حدود 20 ترانه دارم که تم های انقلابی، ارزشی و استراتژیک و میهنی و اجتماعی و مذهبی است. خواب و بیدار، عطر یادت توی خانه، برزخ، امام زمان ( عج )، مکه قبله گاه و نفس بکش، که داعش وقتی شروع به تحرکات کرد، این کار شکل گرفت و در شبکه ی شما، 2 بار هم دعوت شدم و این کار بسیار پخش شد و خیلی هم گرفت. یک کاری هم برای " مقاومت " دارم که در حدود 40 سال است که داریم مقاومت می کنیم. راجع به طلاق یک شعری خوانده ام و آهنگ را خودم ساخته ام. طلاق یکی از معضلات اجتماعی است که خانوم فریبا وکیلی هم روی آن دکلمه کرده است. کار خانوادگی را در آهنگ بردیم.

فاش نیوز: در خصوص کار «آینه در آینه» که در حوزه بیداری اسلامی اثر شاخصی است توضیح بفرمایید.

- این اثر برای دوره ای است که بیداری اسلامی کشورها را فرا گرفت و حادثه منا نیز در ادامه پیش آمد. این موضوعات را جمع بندی کرده و آهنگ را اجرا کردم. همه ی ما دوست داریم به مکه و کعبه برویم. خانم «هنجنی» این کار را سرود. در مورد عشقی که برای طواف دور کعبه است این را سرود و من این شعر را دیدم و یک بیداری اسلامی . تنظیم کننده فرزندم داریوش بیژنی و آهنگساز نیز خودم بوده ام.

فاش نیوز: اثر دیگر شما «مناجات» است، قطعه 4 آلبوم خواب و بیدار، در مورد این کار لطفا توضیح بفرمایید.

- مناجات با خدا است. کاری عاطفی است. یعنی یک فردی می نشیند و با خدا راز و نیاز می کند و با خدا دارد ترانه را اجرا می کند  و هم شعر و هم آهنگش را می گوید و این کار مربوط به دهه 70 می باشد. شاعر و آهنگساز این کار فریدون فروغی است و تنظیم کننده آن بهروز صفاریان است.

فاش نیوز: یک کاری هم با موضوع "صلح جهانی" دارید.

- بله. شعر این کار را خانوم دکتر «سمیه قربان پور» سروده اند. این کار را دوست دارم و در مصاحبه هایم نیز عنوان کردم چون کاری است که در مورد صلح جهانی می باشد و جهان را به صلح دعوت می کند. من معتقد هستم که جنگ جهانی اول و دوم نباید اتفاق می افتاد. جهان باید به صلح و تفاهم برسد.

فاش نیوز: شما یک ترانه ای دارید به نام «بیا با هم حرف بزنیم»، این در مورد سالروز پیروزی انقلاب بوده است؟

- 2 کار بوده است. بیا باهم حرف بزنیم تکه ای از ترانه ی «نفس بکش» و در واقع پیش درآمد بوده است یک کار هم به نام «عطر یادت توی خونه» که شاعر خوب و به نام کشورمان خانم «هانا هنجنی» شعر را سروده است و پسرم آهنگ سازی کرد و تنظیم آن کار آقای بهروز علی یاری می باشد و برای سالروز پیروزی انقلاب است.

فاش نیوز: می رسیم به اثر گرانسنگِ «عطر یادت توی خانه».

- «عطر یادت توی خانه»، در مورد خانواده ی شهدا است که خانم «هانا هنجنی» وقتی شوهرشان فوت کرده بودند، راجع به شوهرش شعر سروده است. گفت آقای بیژنی این شعر را برای شوهرم گفته ام ولی شما این شعر را برای شهدا اجرا کنید. تنظیم کننده ملودی هم بهروز علی یاری بود.

فاش نیوز: قطعه 5 آلبوم شما آهنگ «اعتبار عشق» است؟

- بله. تنها کاری که عاشقانه خوانده ام و برای زوج های جوان است. برادری دارم که خیلی مذهبی است و جزء حراست بانک است و یک خانومی هم دارد که بسیار محجبه است. این ها وقتی عشقشان آغاز شد، این شعر «اعتبار عشق» را خانم فریبا وکیلی به من داد. من این کار را برای برادر و خانم برادرم که یک عشق الهی و ارزشی داشتند، انجام دادم.

من خودم عاشقِ خانوم خدا بیامرزم بودم. از سال 66 ما عاشقی کردیم. 29 سال این عشق دوام آورد که من هنوز که هنوز است هر وقت به یادش می افتم یک آهی می کشم. چون من برایش کم گذاشتم و افسوس می خورم که به هنرم و مملکتم و ناجا رسیدم که با ایثارگری های خانومم اتفاق افتاد ولی ایشان فوت شدند. بیشتر باید به ایشان می رسیدم که این کار نکردم و همیشه افسوس می خورم حتی او را یک مشهد هم نبردم.

فاش نیوز: ما نیز برای روح بلند ایشان طلب آمرزش می نماییم.  قطعه 7 آلبوم «خواب و بیدار»، «عطر جانان» یا همان «مرا عهدی است با جانان» هست.

- این شعر را حضرت حافظ برای پیغمبر (ص) و یارانش گفتند. من این شعر را به نیت حضرت آقا و یارانِ آقا خواندم. چون ولی امر زمان ما ایشان است. این انقلاب دارد ادامه پیدا می کند و امتداد می یابد و به جهان دارد معرفی می شود.

فاش نیوز: در مورد قطعه 10که اثر ارزشمند، «انتظار» است توضیح بفرمایید.

- «انتظار» برای امام زمان (عج) است که مرحوم آغاسی شعر آن را سروده است. من این شعر را تکه تکه کردم و از پسر ایشان اجازه گرفتم و در ناجا برای صندوق قوامین اجرا کردم.

فاش نیوز: در مورد قطعه 12، اثر فاخر « نفس بکش» که بسیار مورد توجه قرار گرفت و به اصطلاح گُل کرد، توضیح بفرمائید.

- «نفس بکش» یک کار ارزشی بود که با شروع داعش و حملاتی که صورت گرفت این کار را انجام دادم. من در برنامه «ترانه باران» برای شهید محسن حججی آن را اجرا کردم. تنها کاری که در بین کارهایم دانلوش بالا است این کار است.

فاش نیوز: «همنفس» از اسمش پیدا است که برای جانبازان عزیز کشورمان بوده است؟

- کارِ «همنفس» که کاری برای شهدا و جانبازان شیمیایی بوده است. این کار، کارِ جدید من است و 2 تا 3 سال پیش ضبط کردم. یک شهید جانباز شیمیایی را به نام آقای «افشاری» سال 86  در تلوزیون دیدم و برای او گریه کردم. این شعر همنفس را از خانوم فهیمه رادمند در استادیوی شب خیز گرفتم و سپس شهید «افشاری» را که در تلوزیون دیدم گریه کردم و ملودی این شعر را ساختم. از 86 ماند تا 3-4 سال پیش که ضبطش کردیم.

فاش نیوز: یک تعبیری داشتید که فرمودید «در خانه ی خدا نگذاشتند که اینها نفس بکشند» یعنی به حادثه منا هم ربط پیدا می کرد.

- بله. زواری که آنجا رفته بودند شهید شدند و برای بیداری اسلامی بود.

فاش نیوز: قطعه 2 آلبوم «خواب و بیدار»، در مورد مقابله برای پیشگیریِ چه چیزی بوده است؟

- این قطعه خواب و بیدار برای خودِ ناجا است. خواب و بیدار پیشگیری می کند از تم های اجتماعی مثل اعتیاد، دختران فراری، بچه های سر راهی. و این کار بسیار گرفت و حدود 2 میلیون نفر دانلود کردند.

فاش نیوز: ترانه ی «احتیاط و برزخ» به چه موضوعی اشاره دارد؟

- «برزخ» مشکلِ معتادان ما بوده است. یعنی معتادین ما با زبان ترانه حس بگیرند و اتفاقی برایشان نیفتد و پیشگیری شود.

فاش نیوز: «بچه های سرنوشت» چطور؟

- در مورد بچه های سر راهی است که مادر، بچه را کنار باجه تلفن می گذارد و به پلیس زنگ می زند و در نهایت نوزاد تحویل شیرخوارگاه آمنه می شود. شعر این ترانه از اشکان رحیمی بود، تنظیم از امیر قدیانی و آهنگساز هم خودم بودم.

 فاش نیوز: مضمون ترانه «حس تنهایی و طلاق» چه هست؟

- در مورد طلاق است. طلاق در کشورمان زیاد شده است. شعرش را خودم گفتم.

فاش نیوز: به تِم آهنگ «دختران فراری» اشاره بفرمایید.

- «دختران فراری» بودند که در پارک ها می نشستند و مشکلاتی داشتند. پدر با دخترش نمی سازد و دختر را رها می کند. دختر به پارک می رود و آنجا یک پسر می آید او را فریب می دهد و هزار بلا و بدبختی به سرش می آورد.

فاش نیوز: برای شهدای مفقود الاثر هم شما دغدغه داشته اید.

- که این دغدغه ام را  با «عطر یادت توی خونه» و «همنفس جبرانش» کردم.

فاش نیوز: غم شهدای نیرو نیز با این اتفاقی که 2 سال پیش برای ایشان افتاد شما را به درد آورد.

- همین کارها را با کارهای قبلی جمع کردم. با «عطر یادت توی خونه» و «همنفس». شهدا همان شهدا هستند. 1400 سال پیش هم ما شهید داشتیم و الان هم شهید داریم. جایی که من را دعوت می کردند همان 2 کار را می خواندم.

فاش نیوز: مگر کشور ما اسلامی نیست، پس چرا به کارهای شما بها داده نمی شود؟

- این سوال را باید از بزرگان بپرسید. بنده که خیلی جاها رفتم ولی موفق نشدم.

فاش نیوز: وزارت ارشاد نظرش در مورد کارهای شما چه هست؟

- وزارت ارشاد و تلوزیون همکاری می کنند ولی آدم از سازمان یعنی خانواده اش انتظار دارد، اگر این کار انجام شود و توسط پدر خانواده (سازمان) حمایت شود خیلی بهتر است. خیلی دوست دارم اول در سازمان جانمایی شود و خودِ سازمان این کار را بگیرد و پتانسیل را جذب کند و سپس پخشش کند.

فاش نیوز: شما به عنوان هنرمند دوست دارید این پرچم را از طریق ناجا بلند کنید.

- آن طور که مشخص است در حال حاضر آدم ها به سمت یک سری چیزهایی که روح انسان ها را سریع درگیر می کند می روند و عادت کرده اند که با عشق و عاشقی و سوژه های این طوری سرگرم و هیجان زده شوند و آن ها را به معانی عمیق تر و ماندگارتر ترجیح می دهند. وقتی با همچنین چیزی در کلیت، مشکل داریم و شما در وزارت ارشاد می بینید که آن ها زودتر از چیزهای ارزشی جواب می گیرند و به آن ها بها داده می شود پس خیلی عجیب و غریب نیست که انتظار داشته باشیم سازمان بیاید وسط و هنرشناسی و استعداد یابی کند.

آن کسی که حیطه کاری او فقط هنر است و هنوز نتوانسته متوجه شود که رسالت اصلی اش، دادنِ خوراک ِفرهنگیِ عمیق و درست و ارزشی به مردم است و خوراک های دیگری به فرهنگ و جامعه می دهد و به چیزهای دیگری بها می دهد. وقتی آنهایی که در رسالت اصلی شان کمبود دارند شاید خیلی عجیب نباشد که ما حالا بخواهیم که سازمان که رسالت خود را چیزهای دیگری می داند، به فرهنگ و هنر بها بدهد.

چه بسا بگوید که حالا بگذارید ما کارهای خود را بکنیم و برقراری امنیت، محافظت از مردم، مملکت، نظام را انجام بدهیم و شما بعدا از هنر حرف بزنید. با توجه به صحبت هایی که شما می کنید من فکر می کنم که ما یک ضعف بزرگ تر و عمیق تری داریم. آن کسی این کار را چه در نیرو و چه در غیر نیرو می کند که دغدغه اش را دارد.

فاش نیوز: خیلی جالب است که شما در این 30 سال با این طرز تفکری که داشتید حتی نیرو نتوانست یک پله جلو برود که کمی این قضیه جا بیفتد. با خودِ شما در این مسیرِ 30 ساله چطور برخورد شد؟ وقتی شما در حیطه هنر رفتید واکنش ها چطور بود؟

- من سال 82 اجرای زنده موسیقی داشتم و در این پارک پلیس شبی 3000 نفر می آمدند. هفته ی ناجا بود و من یک هفته تمام رو استیج بودم. خودم را پذیرفته بودند ولی بعد از یک هفته باز به فراموشی سپرده شد و فقط به هفته ی ناجا محدود می شد.

فاش نیوز: خودتان با نیروهای زیر دست خود همچین چیزی را جا نمی انداختید؟ و مثلا به کسی در عکاسی، خوانندگی و گویندگی بها بدهید؟

- من نتوانستم کار سازماندهی در این زمینه انجام بدهم چون بها داده نشد و امکانش نبود ولی در حد خودم هر چقدرکه توانستم و از دستم برآمد و دیدم افرادی را که استعداد دارند مثل آن اشخاصی که به من انگیزه و بها دادند، من هم به این ها انگیزه و بها دادم و کاری که از دستم بر می آمد برای ناجا و برای مملکت و کشورم  انجام دادم.

فاش نیوز: پس شما تلاش کردید که اگر پرسنلی استعداد هنری دیگری دارد، آن را جدی بگیرد و شکوفا شود؟

- از اول که دیدند من در کارِخوانندگی هستم و استعدادش را هم دارم، باید من را می بردند آنجایی که این استعدادها را پیدا کنند ولی این کار را نکردند. چقدر رفتم دنبال این کارها، چقدر در زدم و پله زدم. گفتند طرف نیست، جلسه است. فردا جمعه است. فردا، پس فردا 1 سال، 2 سال، 30 سال گذشت.

یکی از چیزهایی که باعث می شود انسان در کار رشد کند علاقه است. باید استعدادها پیدا شود. ناجا، دنیایی است که باید به آن برسند و استعدادها را کشف کنند. فکر می کنم حتی یک کشور را هم می توانند اداره کنند ولی باید بها بدهند، باید بروند سراغ این افراد و استعدادها را یکی یکی پیدا کنند. در یک جلسه، وقتِ یک ساعته برای این افراد بگذارند. نشست بگذارند که مثلا شما چه کار می توانید انجام بدهید و چه پتانسیلی در این ناجا است که بتوانیم جبران کنیم، چکار می توانیم بکنیم که یک پله بالاتر برویم.

یک روز یکی از بازیگران به نام سینمای کشور، نقش یک پلیسی را بازی کرده بود، 25 سکه بهار آزادی به او داده بودند برای اینکه ایشان نقش پلیس را بازی کرده بود. در ناجا نمی توانیم به مانند این بازیگر تربیت کنیم؟ خدا شاهد است هزاران چون او داریم. در روزنامه ها انتقاد کرده بودند که بارانی از سکه بین بازیگران پخش کرده اند. در این هفته های ناجا و در این جشنواره های پلیس، افرادی خارج از نیرو آمدند و این پول ها را گرفتند و رفتند.

فاش نیوز: وقتی مصاحبه منتشر می شود، هم مردم و هم مسئولین آن را می خوانند. صحبت های شما یک برکت های دیگری هم دارد. یک سری از مخاطب ها مردم عادی هستند، خیلی از افراد ممکن است از همان خواندن جمله ی شما که هر آدمی باید استعداد خودش را پیدا کند و در استعداد و علاقه ی خودش جلو برود و اگر این کار را بکند موفق می شود، برای آن ها راه گشایش در کار باشد.

 - این یک ضرب المثل چینی است که هر کس هر کاری که دوست دارد باید انجام بدهد. افرادی که واقعا به کاری علاقمند هستند، دنبال علاقه خود بروند. افرادی که به زور وارد شغلی شوند که علاقه ای به آن نداشته باشند در آن شغل موفق نمی شوند. ولی من به شغلم علاقه مند بودم و به رده ی فرماندهی هم رسیدم و برای شغلم کم نمی گذاشتم و از زن و بچه ام هم در روز استراحت می زدم. حتی با حاج خانوم یک مشهد هم نتوانستیم برویم. روز های استراحت هم که باید در منزل بودم، به دنبال کارهای هنری می رفتم.

فاش نیوز: حاج خانوم کی وارد زندگیتان شدند؟

- با حاج خانوم سال 66 ازدواج کردیم. که متاسفانه سال 94 فوت کردند.

فاش نیوز: ثمره زندگی تان چند فرزند است؟

- دو فرزند دارم. هر دو موسیقی دان و آهنگ سازِ فیلم هستند. فرزان بیژنی متولد 72 که از آهنگسازان خوب و نوازنده هُرن می باشد. داریوش بیژنی متولد 68 و رهبر ارکستر و تنظیم کننده و لیسانس موسیقی هستند. هر دو را به موسیقی آوردم و بسیار موفق هستند. از اول راهنمایی هنرستان موسیقی بودند و ادامه دادند و الان لیسانس موسیقی هستند.

فاش نیوز: هنر یکی از شاخه های انتقال و ترویج فرهنگ است. فکر می کنید که ما الان در وضعیت هنرمان چه کار داریم می کنیم؟ چقدر داریم فرهنگ ایرانی اسلامی و بومی را ترویج می دهیم؟ آیا در این زمینه موفق هستیم یا خیر؟

- در کارهای خودِ بچه هایی که کارهای سنتی و اسلامی انجام می دهند، کارهای خوبی را می بینم. در صدا و سیما، در موسیقی، خواننده های قدری داریم که در این زمینه دارند کار می کنند. در شهرستان ها ممکن است در شبکه های استانی موسیقی بومی و فولکلوریک کار شود ولی در مرکز آن جایگاه را ندارد. فرار رو به جلو دارند و می خواهند کارهای عامه پسند کنند. می بینید کار، ریتم دارد ولی شعر و ترانه خیر.

فاش نیوز: برای نوجوانان و جوانان علاقه مند کشور در حیطه موسیقی، چه توصیه ای دارید؟

- وقتی شعری را به ایشان می دهند باید تا یک هفته با آن زندگی کنند. به طور نمونه اگر ترانه غمگین است باید خود را در آن فضا به همراه شاعر و آهنگساز و خواننده قرنطینه کنند تا با قلب خود آن آهنگ و موسیقی را بسازند. من خودم در اجرای کار «همنفس» برای شهید افشاری گریه می کردم. صدا بردار و تنظیم کننده هم باید خوب باشند. هر کاری را نباید خواند. طرف، هر سال 4 آلبوم به بازار می دهد. خیلی که زرنگ باشی بتوانی یک آلبوم عرضه کنی. کیفیت را نباید فدای کمیت کرد. همه ی مراحل باید علمی و تخصصی باشد. خواننده باید صدای خوبی داشته باشد. اگر صدا نداشته باشد پول را هدر می دهد. یک تهیه کننده ای به من می گفت آیا می شود پسر من بخواند؟!. باید نت بدانی. کلاس آواز و دانشکده موسیقی بروی.

 ادامه دارد...

گفت و گو از: تورج اردشیری نیا

عکس از: مهرنوش یاسری

اینستاگرام
سلام.‌ مصاحبه متفاوتی بود. از آقای اردشیرنیا بابت این گفت و گو بسیار سپاسگزاریم.
توفیق تون روزافزون.
باتشکر از آقای بیژنی استاد بزگوار
سلام جناب سرباز گروهان ابوالفتحی هستم سرباز سال ۱۳۸۷هرجا هستی موفق و سربلند باشی
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi