شناسه خبر : 74550
چهارشنبه 24 ارديبهشت 1399 , 11:50
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گفت وگو با خواننده انقلابی و ارزشی و نظامی بازنشسته(بخش دوم و پایانی)

او از غفلت مسئولین در باب توجه به استعدادهای نهفته و پتانسیل های موجود در کشور، تاثیر موسیقی و فرهنگ در زندگی انسان ها، تاثیر تهاجم فرهنگی در فرهنگ و موسیقی کشور و فرهنگ سازی مردم و به ویژه جوانان، بحث مهم و حیاتی انتقال فرهنگ و غفلت مسئولین در انتقال فرهنگ انقلاب، تاثیر رسانه ها و ... سخن گفته و انتظاراتی را که در جهت اعتلای هنر و موسیقی ارزشی و انقلابی مطرح است را بیان می کند.

فاش نیوز - در بخش ابتدایی گفت و گو هانی بیژنی، خواننده ارزشی و نظامی بازنشسته نیروی انتظامی، به شرح مختصری از بیوگرافی و زندگی خود پرداخت. او مسیر زندگی خود را از کودکی، جریانات انقلاب، نحوه علاقه و ورودش به نیروی انتظامی، ورودش به عرصه هنر و موسیقی ترسیم کرد و به معرفی آثار ارزشی و انقلابی خود پرداخت.

هانی بیژنی در این بخش نیز به جایگاه و تاثیر موسیقی در فرهنگ و فرهنگ سازی و جایگاه موسیقی ارزشی و انقلابی پرداخته است. او از غفلت مسئولین در باب توجه به استعدادهای نهفته و پتانسیل های موجود در کشور، تاثیر موسیقی و فرهنگ در زندگی انسان ها، تاثیر تهاجم فرهنگی در فرهنگ و موسیقی کشور و فرهنگ سازی مردم، به ویژه جوانان، بحث مهم و حیاتی انتقال فرهنگ و غفلت مسئولین در انتقال فرهنگ انقلاب، تاثیر رسانه ها و ... سخن گفته و انتظاراتی را که در جهت اعتلای هنر و موسیقی ارزشی و انقلابی مطرح است بیان می کند.

گفت و گو با این هنرمند ارزشی را در بخش دوم پی می گیریم:

فاش نیوز: به عنوان یک نیروی ارزشی فکر می کنید که ما الان مسیرمان، مسیر فرهنگ سازیِ فرهنگ خودمان است یا اینکه در بحث فرهنگ و هنر، تهاجم فرهنگی وارد شده است؟

- اصلا نمی شود گفت که تهاجم فرهنگی وارد نشده است. بخشی آن هایی هستند که پتانسیل قوی دارند و استخوانی در این مملکت شکستند، آنهایی که حس کردند، آن هایی که با ترانه ها و شعرها گریه می کنند، با یک فیلمی که در تلویزیون می بینند برای یک جانباز شیمیایی گریه می کنند. این کارها کارهای ارزشی هست و پخش هم می شود. و خود کارهای آقای حامد زمانی هم هست که کارهایش دارد به گوش می رسد. خیلی از خواننده ها هم غیر ارزشی هستند که دارند کار می کنند که ما با آن ها اصلا کاری نداریم. ما در حیطه ی کشورمان و نظام خودمان داریم کار می کنیم و دوست داریم که کارهای ارزشی، ملی، میهنی و اجتماعی افزایش یابد تا یک ظرفیتی داشته باشیم که بتوانیم کشورمان را یک گام بالاتر ببریم.

فاش نیوز: موسیقی را تنها باید یک منبع احساسی دانست که فقط با آن آدم ها سرگرم می شوند؟

- نمی توانیم بگوییم که موسیقی باعث سرگرمی می شود. موسیقی در کنار همه ی هنرهایی که داریم، باید از دبستان شروع شود و ادامه یابد. چرا یک بچه از اول راهنمایی یا از دیپلم دنبال موسیقی برود. وقتی یک شعر ارزشی و کارم را در مورد یک جانباز، برای شخصی گذاشتم گریه می کرد و تاثیر گذاشته بود، وقتی یک پلیس در کنار خیابان کاپشن خود را روی دوش یک نفر می گذارد این در شبکه های اجتماعی پخش می شود و هزاران نفر لایک می کنند. وقتی پلیس ساندویج خود را به یک نفر می دهد، هزاران نفر لایک می کنند. حالا یک پلیسی که می خواند مثل کارهایی که من کردم، مردم در گوگل دانلود می کنند و کارهایم روی آن ها تاثیر می گذارد.

 من اگر الان برای خودم زندگی می کردم الان یک آدمی بودم که بازنشست شده بود و هیچ کسی من را نمی شناخت و تمام شده بودم و هانی بیژنی تمام شده بود ولی در حال حاضر حرفی برای گفتن دارم و می توانم بگویم که بچه هام این کاره هستند و خودم این کاره ام. یک کلام دارم و امروز اگر بخوانم، فردا هزاران نفر، میلیون ها نفر صدای من را می شنوند. هنر، آدم را زنده نگه می دارد.

هنر یک زندگی است و نمی توانیم هنر را حذف کنیم. آن هم هنرِ ارزشی، هنرِ اعتقادی، ملی و میهنی. و هنر باید برای کشور و مملکت ما فرهنگ سازی شود و باید به آن بها بدهیم و باید نترسیم. به قول مقام معظم رهبری که می فرمایند نترسید و آتش به اختیار باشید. کار بکنید و شجاع باشید.

 حاج قاسم سلیمانی، هم تدبیر داشت و هم شجاع بود و دل به دریای کار می زد. این خیلی مهم است و ما به چنین فرمانده هایی نیاز داریم.

فاش نیوز: چرا باید فقط با فرمانده ها و مسئولین صحبت کنیم؟ شما به مردم و جوان ها و یا همان پرسنلی که در نیروی انتظامی هم اکنون کار می کنند، چه می گویید؟

- این افراد باید تک به تک سرِ جاهایشان باشند. اگر طرف راننده خوبی است، باید رانندگی کند. اگر خواننده خوبی است، باید خوانندگی کند. اگر بازیگر خوبی است، اگر می خواهد تهیه کننده شود، این استعداد باید فراهم شود و هر کس باید سرِ جای خودش برود. یک انسان، خیلی قوی است و می تواند کارهای زیادی انجام دهد و باید وقت و انرژی بگذارد و این کار شدنی است. شخص استعدادیابی کند و استعدادهای خود را بشناسد یا مسئولین کمک کنند استعدادها شناخته شود و در مسیر و چهارچوب کشور خودمان و نیازهای مردم و فرهنگ خودمان حرکت کند. چون هنر اگر بخواهد تاثیر منفی بگذارد بدرد نمی خورد و خیانت به بیت المال است و هم خیانت به افرادی است که یک چیز منفی به آن ها منتقل کرده ای.

اگر بخواهیم هم تاثیر گذار باشیم و هم یک چیزی برای آخرتِ خود بگذاریم، باید تاثیر مثبت بگذاریم و اگر بخواهیم موسیقی بخوانیم باید چیزی بخوانیم که سه چهار نفر با آن تکان بخورند و یک اتفاقی در فکر و زندگی آنها  بیفتد.

فاش نیوز: جایگاه انقلاب اسلامی الان در موسیقی کجا است؟ ببینید انواع موسیقی ها سال ها دارد کار می شود. الان 40 سال از انقلاب گذشته است و ما با افتخار وارد 41 سال شده ایم. آیا الان آنقدری که به موسیقی های جدید و پاپ و هیجانی بها داده می شود، همین قدر به موسیقی های انقلابی بها داده می شود؟ اگر بخواهید به موسیقی های ارزشی و انقلابی سهم بدهید چند درصد به آن هزینه و بها داده می شود؟

- جایگاه انقلاب اسلامی در موسیقی جایگاه خوبی است. اما جایگاهی نیست که مانند زمان اول انقلاب باشد. مثل زمانی که امام آمد و آن سرودهای انقلابی ساخته و اجرا شد. کیفیت 100 درصدی الان نداریم. باید این نسل مثل همان نسل باشد که ترانه را حس کنند. وزارت ارشاد باید آن جایگاه را ببیند و کارشناسی کند. از کل کارها باید حدود 10 درصد باشد. همان آهنگ های سابق را پخش می کنیم و کارهای جدید نداریم. دنبال 4 تا خواننده جدید نیستیم، باید به خودشان زحمت بدهند و این ها را دعوت بکنند. به نظرم برنامه هایشان را می خواهند با همان آرشیوی که دارند پر کنند. این سبد باید توسط فرهنگ سازان پر شود.

فاش نیوز: این غفلت از کجا است؟ از مسئولین است یا از خواننده های ما و یا از جاهایی است که ما خبر نداریم؟

- غفلت از همه جا است. الان شما من را می شناختید و دعوت کردید. وقتی یکی از این مسئولین هم بگوید که آقا شما هم بیا و دو تراک بخوان، من هم می روم. این ها نباید از آرشیو های خودشان استفاده کنند. البته آرشیوهایشان قشنگ است و مردم با آن خاطره دارند. این آرشیوها بی نظیر هستند ولی ما نیاز داریم که کارهای جدید ساخته و بروز رسانی شود.

فاش نیوز: الان در این 10 روز که این همه برنامه به مناسبت فجر انقلاب اسلامی سراسر کشور اجرا می شود چرا آقای بیژنی را نباید دعوت کنند. مگر شورایی نباید باشد که ایشان را بشناسد و از او دعوت کند. تماسی با شما گرفته شده است که برنامه ای را اجرا بفرمایید؟

 - در این 10-12 روز تماسی گرفته نشده است. پارسال بود که به دو برنامه شبکه ی شما دعوت شدم، یک بار توسط آقای رژدام و بار دیگر توسط دوست عزیزم آقای تاج فرنیا که یکی از مدیران شبکه ی شما هستند به برنامه ترانه باران دعوت شدم. در هفته ی ناجا در این شبکه آهگ های ارزشی اجرا کردیم ولی خیلی کم است.

 فاش نیوز: در سال 82 در نمایشگاه ناجا، برنامه ای که برای هفته ی ناجا به تهیه کنندگی شادروان علی اصغر اوجانی ضبط می شد، می دیدم که دیگر خوانندگان سکه می گرفتند و می خواندند ولی شما هر شب با عشق و تکلیف، آنجا حضور داشتید. باید می آمدند و بهره می گرفتند و به مانند شما تکثیر می شد.

- آنجا خیلی هم برای من مشکل درست کردند و واقعا برای اجرا مشکل داشتم و نمی گذاشتند که بیایم و اجرا کنم. چرا باید این طوری باشد. اگر در کنار این همه هزینه هایی که می شود، این هنرهای نمایشی هم باشد، ناجا در این زمینه شاید متحول شود. ما چهل سال است که به اینجا رسیدیم و فکر می کنم که تا چندین سال دیگر این قوت و این پتانسیل را داشته باشیم که این بودجه ها برود به طرف آن دانشگاه و این آرزو به واقعیت تبدیل شود.

 انشالله در ناجا، تهیه کننده، کارگردان، خواننده، موسیقی دان و آهنگساز داشته باشیم، یعنی همه از مجموعه ی خودِ ناجا باشد.

فاش نیوز: ارتش در بخش موسیقی یک همچین چیزی دارد چطور ناجا ندارد؟

- ارتش گروه همنوازی و گروه موزیک دارد که بیشتر برای سرود در مراسم ها می باشد.

فاش نیوز: حداقل همین را هم ناجا دارد؟

- بله دارد. گروه همنوازی و گروه موزیک دارد ولی فقط در همین حد است و حرفه ای نیست.  هیچ استودیوی جداگانه ای ندارد.

فاش نیوز: شما تا به حال این موضوع را مطرح کرده اید؟

- بله، خیلی جاها رفتم و مطرح کردم ولی تاثیری نداشت.

فاش نیوز: به نظر بنده در حال حاضر، جنگ، جنگِ بین رسانه ها است. چقدر طنین صدا و موسیقی شما می تواند مهم باشد؟

- الان صدای من را 2 میلیون نفر دانلود کرده اند. ولی همین کارها باید در ناجا شکل بگیرد. کاش 10 نفر در ناجا به دنبال هنر من بودند. از دبستان باید برای کودکان و نوجوانان ما زمینه فراهم بشود و با ساز و موسیقی آشنا شوند و همینجور بیایند تا به هنرستان موسیقی برسند. باید یک شاخه ای به بچه های ما برای موسیقی بدهیم. باید آموزش داد. من وقتی بچه هایم را به هنرستان موسیقی فرستادم آمدند و گفتند عجب جایی است. چرا من باید 40 سال درجا بزنم. همین آموزش و پرورش کارهای 6 و 8  را در مدارس پخش کرد ولی در مورد کارهای ارزشی این اتفاق نیفتاد.

فاش نیوز: فکر می کنیم که اگر زیرساخت ها فرهنگ سازی شود و درجه اهمیت این موضوع در حالت عمومی مشخص شود، اگر یک همچین چیزی وجود و اهمیت آن برای همه و برای افرادی که مسئولین فرهنگ و هنر هستند، جا بیفتد آن موقع می شود این موضوع را در نیرو هم جا انداخت.

- الان می بینیم در دهه فجر، بعد از 41 سال هنوز همان موسیقی های آرشیوی آن زمان پخش می شود. جوان کنونی ما که دغدغه انقلاب را دارد باید تشویق و حمایت شود تا برود یک همچین چیزی بسازد. یکی از ضعف های بزرگ ما این مسئله است. الان مگر چقدر می توانیم روی نیروهایی که در زمان انقلاب 20 ساله بودند حساب کنیم. اهمیتِ این انقلابی که اتفاق افتاد برای یک جوان مشخص شده است و خودش خود به خود می رود و این کار را می کند. یک فردی مثل حامد زمانی یک دفعه آمد و همه متحیر شدند چه شده که یک جوان با این تیپ، دغدغه دارد که از این شعر های معنوی و مذهبی و انقلابی بخواند. این یک ریشه ای دارد، یعنی در ذهن آن جوان یک چیزی بوده که در زمان 20 و 30 سالگی ما بوده است.

الان در این نسل یک جوانی از یک جایی یک چیزی گرفته است که آمده یک همچین کاری را کرده است. ما اگر بخواهیم دنبال این باشیم که موسیقی دان های الان ما دغدغه ی این را داشته باشند و بخواهند از این جور کارها بخوانند، باید فرهنگ سازی شود و درجه ی اهمیت آن مشخص شود. مثلا از جوان 18 ساله ای که متولد 80 است بپرسیم که برای چه انقلاب کردیم، باید  بتوانند قشنگ پاسخ دهند. حتی ایده ی پدر و مادرشان را که آن زمان انقلاب کردند، خوب تبیین کنند. ما الان چه انتظاری داریم وقتی دست جوانمان را پر نکردیم. جوان کنونی ما باید خوب بداند که چه اتفاقی افتاده و اهمیت انقلاب و این تغییر نظام چه بوده است.

الان جای این موضوع خالی است و یک چیزِ پیش زمینه ای مغفول مانده است که آن فرهنگ سازی و انتقال فرهنگ بوده است. انتقال فرهنگ درست انجام نشده است که این هم باز بر می گردد به آن افرادی که مسئولین هنری و فرهنگی هستند. آن کسی که می رود به آن ترانه های مبتذل بها می دهد، اما کسی که می خواهد کار ارزشی کنید بهایی به او داده نمی شود. ضعف اینجا است.

حالا ما چه انتظاری داریم که یک ارگان خاص مثل بهزیستی، ناجا و هر جای دیگری بیاید به هنر موسیقی  ما و نیروهای خودش اهمیت دهد. برای همین است که حجاب را در 22 جای دیگر باید روی آن کار کنند ولی تمام مشکلات را به گردن نیروی انتظامی می اندازند.

فاش نیوز: الان ما مگر روی افراد سن و سال دار چقدر می توانیم حساب کنیم. اگر پسرِ شما فرهنگِ هانی بیژنی را گرفته باشد می آید و راه پدر را ادامه می دهد.

- بله درست است. به طور مثال، سردار سلیمانی رحمه الله علیه اگر فرهنگ خودش را که به خاطر آن به بیابان رفته و جنگیده و زندگی خود را گذاشته است، به پسرش منتقل نکرده باشد ما می توانیم انتظار داشته باشیم که پسر ایشان انرژی و عمر خود را صرف این راه بکند؟ نمی کند. مگر اینکه پدر فرهنگ خود را به پسر منتقل کرده باشد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اول که همه چیز از زیر نظر و فیلتر آن رد می شود و آن کار مبتذل راحت مجوز می گیرد ولی آن کار ارزشی گیر می کند و بودجه به آن داده نمی شود و اشکال از اینجا است. اهمیت انقلاب که این همه دستاورد برای مردم داشته را آیا در حالت عمومی به مردم فهمانده ایم و آن را فرهنگ سازی کرده ایم که قبل از انقلاب چه خبر بود، الان چه خبر است؟ درست است که ضعف هایی وجود دارد ولی بعد از انقلاب خیلی چیزها بدست آوردیم. این را جوان ها و مردم باید بفهمند و زمانی که بفهمند شما می توانید این انتظار را داشته باشید که آن پسر جوانی که ایستاده و در ناجا دارد می خواند، دلش بخواهد انقلابی و ارزشی بخواند.

کسی که شهدا را درک نکرده باشد چه دغدغه ای دارد که برای شهید بخواند، می رود و عاشقانه می خواند که همه ی دختر و پسرها لایک کنند و گوش بدهند.اصلا آن حس را ندارند. به قول خدابیامرز فریدون فروغی اگر می خواهی راجع به مرگ مادر بخوانی در استودیو، حتما باید مادرت را بکشی و مرده فرض کنی. یعنی باید حس کنی آن حال یعنی چه. و حتما بایدتابوت مادر را روی دوش مردم ببینی و اینکه از پشت سر دو نفر تو را گرفته اند و داری گریه می کنی.

اگر این طور فکر کردی آن موسیقی به دل می نشیند و اگر این طوری فکر نکردی هیچ وقت آن موسیقی به دل نمی نشیند. من در حدود بیشتر از 20 اثر دارم و با همه ی آن ها در طول 40 سال ارتباط برقرار کردم و با آن ها زندگی کردم.

سال 86 شعر «هم نفس» را انتخاب کردم و 2- 3 سال پیش آن را ساختم. شعر «قرن 2000» را 10- 15 سال پیش شعرش را بدست آوردم که شعر شادروان مرحوم دکتر «سید حسن حسینی» است و شعر روزِ جهان است. آقای حامد زمانی شانس داشت و جوان تر است خواند و زودتر کارش گرفت. آن زمان که می خواندیم کسی این کارها را نمی خواند. من سال 77 این کارها را شروع کردم.

فاش نیوز: الان کسی که بخواهد این گونه فکر کند به او می گویند که قدیمی فکر می کنی  و این ها افکار بسته است، به روز نیستی و با امریکا و اروپا پیش نمی روی. به نظر شما چطور می تواند بشود که هنرمندهای ما انقلابی تر فکر کنند و اگر حاضر باشند کارهای انقلابی و ارزشی بخوانند خجالت نکشند.

- این باید در دل و خون آدم باشد و باید با آن زندگی کنی.

فاش نیوز: جوان 30 ساله الان 30 سال در زمان انقلاب زندگی کرده است. چرا از انقلاب درکی ندارد؟ چرا دستاوردهای انقلاب را نمی داند؟ چرا فقط طلبکار نظام است؟

- به قول شما شاید فرهنگ سازی نشده است. شاید پدرش به او منتقل نکرده است. و شاید پدرِ فرهنگ، به او منتقل نکرده است. ولی آن دل و خون و حس باید باشد. من یک کار عاشقانه را اصلا نمی توانم بخوانم و من را نمی گیرد و فکر می کنم که یک کار کوچک و سطحی است. البته اگر این کارهای عاشقانه را می خواندم تا حالا بیشتر شناخته شده بودم و 10 عدد سی دی داشتم.

دستاورد صحبت های ما به اینجا می رسد که یک سری افراد هستند که پدر فرهنگ ما هستند و رد شدن آثار و انتقال به مردم، دست آن هاست و این افراد کسانی هستند که بله وخیر می گویند و تعیین می کنند که کار منتشر شود یا نشود. بودجه داده شود یا نشود. افرادی که بخواهند کارهای ارزشی انجام بدهند یا بدون بودجه می مانند یا از جیب خودشان خرج می کنند و اگر نداشته باشند دیگر خرج نمی کنند و کار می ماند و انجام نمی شود.

 ما دو جور انتقال فرهنگ داریم. انتقال فرهنگ به یک جوانی که در این مملکت دارد بزرگ می شود. این جوان در ایام انقلاب و در سال های انقلاب (چهل سال بعد از انقلاب ) دارد جلو می رود، در نظام شاه که زندگی نکرده و تجربه نکرده است. ولی وقتی که با بعضی از این جوان ها حرف می زنیم می گویند زمان شاه بهتر بود چون به آن ها گفته شده است. چرا یک جوانی که آن زمان را تجربه نکرده است روی چه حسابی دارد همچین جمله ای را بیان می کند.

این ضعف ما است. ضعف آن دو نفری است که وظیفه ی انتقال فرهنگ را داشتند ولی انجام ندادند. انتقال فرهنگ یکی هم در خانواده اتفاق می افتد. شما ممکن است خودتان یک انسان ارزشی باشید ولی به فرزندت چیزی انتقال ندهید و بگویید بی خیال، این فرزندِ این دوره زمان است.

پس هم متولی های فرهنگ و هم پدر و مادرهایمان کمی اشتباه کردند و خیلی از چیزها را به جوانی که در 18 سالگی هیچ چیزی از انقلاب نمی داند انتقال ندادند. این جوان نمی داند که انقلاب با چه زجر و شهید دادن هایی اتفاق افتاد و با چه تظاهرات و زندان رفتن ها و خون دل خوردن هایی توسط مردم ایجاد شد. مثلا چه اتفاقی افتاد این مردم مگر بیکار بودند که انقلاب کنند مردم اذیت می شدند و از شرایط موجود راضی نبودند که انقلاب کردند.

ما الان نمی گوییم که رضایت 100 درصدی داریم. رضایت 100 درصدی را هیچ کسی نباید در این دنیا انتظار داشته باشد. رضایت 100 درصدی فقط در مدینه فاضله و بهشت اتفاق می افتد. شما در اروپا و امریکا و در هرجایی هم که زندگی کنید یک نقص ها و یک کمبودهایی وجود دارد.

ما الان کم و کسری هایی داریم اما در یک صفحه ای لیست کنید که از زمانی که انقلاب شد ما محاسن و دستاوردهایمان بیشتر بوده یا مضررات و آسیب هایی که دیدیم بیشتر بوده است. سطح فقر در آن زمان به چه صورت بوده است، الان چگونه است. کسی که می گوید زمان شاه بهتر بود، اگر بیایی و او را روشن کنی و سطح فقر ها را مقایسه کنی که  آن زمان به چه کسی می گفتند فقیر. الان فقیر زمان ما بچه اش به مدرسه می رود و لباس اولیه اش و یک سری چیز ها هم دارد ولی پول اضافی برای مثلا کلاس زبان رفتن را ندارد. و این خیلی فرق کرده نسبت به زمانی که یک فقیری از گرسنگی گوشه ی جوب بمیرد.

فاش نیوز: ما در حال حاضر دستمان برای انتقال فرهنگ خالی است و در این موضوع کم کاری کردیم. بشقاب ذهن های بچه های ما از نظر فکری، از نظر روحی و معنوی خالی است، با اینکه در یک کشور اسلامی هستیم پدر و مادرهایمان این دغدغه را نداشتند که فرهنگ را منتقل کنند.

- می گویند برخی امور در زمان پیامبر (ص) بوده است و الان عصر موبایل است. وقتی شما همچین حرفی می زنید، فرزند شما با شهید نمی داند چطور برخورد کند و کاری که امام کرد را نمی تواند تحلیل کند. مگر شما توانستی به فرزندت بفهمانی که امام چکارکرد. خود امام به تنهایی برای انقلاب چقدر زحمت کشید. چه کسی حاضر است به خاطر اینکه حال مردم کشورش خوب شود تبعید و اذیت شود و از زن و بچه دور بماند و هزاران بلا سرش بیاید.

 الان مگر فرزند ما بشقابش پر است که بخواهیم به او بگوییم که وقتی تهاجم فرهنگی را ببیند تحریک نشود. الان موبایل این خوراک های تهاجم فرهنگی را دارد می دهد. اگر دست بچه ی شما پر باشد، چون شما خوب و بد را قبلا به او یاد داده اید می گوید این مضر است و نمی خورم. پس هر جوانی هم یک دفعه ای مخش زده نمی شود. جوانی که بشقابش خالی است مخش زده می شود. چرا اکثر جوان های ما مخشان زده می شود، چون اکثر آن ها بشقابشان خالی است.

الان غرب دارد هزینه می کند و روی مخِ بچه های ما کار می کند. ما به عنوان کار موسیقی خوب بلد هستیم که بیاییم و شعرهای مبتذل بخوانیم و ترویج کنیم. بچه با این آهنگ های مبتذل می خواهد به چه برسد و به چه چیزی دست یابد. این بچه می خواهد در شرایط سختی و فتنه دفاع کند. شما که این را به خورد بچه ات داده ای چه چیزی می خواهی برداشت کنی، هیچ چیزی برداشت نمی کنی.

ما تا زمانی که تصورمان بر این باشد که کسی پیشرفته است که موسیقی اش شبیه به اروپا و امریکا باشد، فرزند ما می آید و ساسی مانکن گوش می کند و در حد همان هم رفتار می کند. می گویند که جمهوری اسلامی همه ی درها را بسته و خفه کرده است. همچین چیزی نیست. جمهوری اسلامی می خواهد همچین چیزی پخش نشود و نمی خواهد هر چیزی به خورد جوان های ما برود.

شما اگر می خواهی دنبال پیشرفت باشی، پیشرفت یعنی استفاده از علمِ آن ها، نه سرِ بازشان، یا لباس برهنه ی آن ها و بی خانواده بودن آن ها. ما همه پیشرفت های علمی آن ها را رها کردیم و مثلا در هنر و موسیقی بیاییم فقط دنبال این باشیم که آهنگ هایی که گوش می دهند را گوش دهیم. پس چه چیزی دست ما را می گیرد. اینها همان جوان هایی می شوند که از انقلاب نمی توانند دفاع کنند، چون چیزی بلد نیستند.

فاش نیوز: دوست داریم در حوزه فرهنگ و موسیقی، هم حاج قاسم وار جلو بروید. کارهای به روز چقدر باید انجام شود. در موضوع مقاومت سوریه و جبهه مقاومت، در خصوص همین شهادت حاج قاسم و راهی که ایشان رفتند، در حوزه موسیقی که یک زبان و رسانه است، چه فعالیتی باید انجام دهید؟

- من به عنوان تک سرباز از سال 61 شروع به کار کردم و ادامه می دهم و یک لحظه از عمرمان که بماند با بچه هایم کارمان را ادامه می دهیم. این دریا شکل گرفته است.

 مردم ما خیلی دغدغه دارند و ظرفیت این را که شما بروید و به آن ها بگویید که جانبازان فاطمیون چه کار کرده اند، را ندارند. شما باید به طور غیر مستقیم با هنر، رسانه و موسیقی سعی کنید که این ها را بشناسانید. یک هنرمند کارش فقط خلق هنر نیست و به کار خودش به عنوان یک سرباز انتقال فرهنگ باید نگاه کند و باید بداند که وقتی یک کاری درست می کند دارد با مردم حرف می زند و به مردم خوراک می دهد. باید حواست باشد که چه چیزی به دست مردم می دهی.

شما در زمان جنگ و انقلاب این کارها را انجام دادید و به عنوان یک پرسنل این کار را دلتان می خواهد انجام دهید و دغدغه اش را دارید. اما اگر بخواهید پیغامی بدهید، باید به هنرمندان الان پیغامی بدهید که شما هم این شکلی باشید و در دغدغه های فرهنگیِ زمانتان اثری خلق کنید که در تاریخ ثبت شود.

مثلا در سال 1398 یک نفر بود که برای قاسم سلیمانی خواند. این اثر می ماند. در 30 سال آینده، یک جوان، ممکن است بیاید و در سی دیِ پدرش این آهنگ را گوش کند و با خود بگوید که شهید قاسم سلیمانی چه کسی بود که فلانی برایش خوانده است. یعنی شما اثرهایتان ماندگار است. ما این مسیر را 30- 40 سال رفته ایم. بعد از ما هم باقی هنرمندان باید این کار را انجام دهند.

من می خواهم این مصاحبه بازتاب رسانه ای داشته باشد و خیلی ها آن را بخوانند و 4 نفر از آقای بیژنی دعوت کنند که قبلا او را نمی شناختند.

فاش نیوز: مطالب رسانه ی ما را روزانه گاها 10 هزار نفر می خوانند و خیلی از این آثار رویشان تاثیر می گذارد. بنابراین ما باید پیغام شما را در این مصاحبه به مردم بدهیم.

- کسی که موسیقی کار می کند نیابد فقط بر اساس هیجانات احساسی کار کند و باید حواسش باشد که چه چیزی خلق و منتقل می کند. چون این کاری که انجام می دهد از الان تا سال ها بعد می ماند و اثر گذار است. آن کسی که زمان جنگ بدنیا آمده بودم، الان هنوز از کارهای آهنگران تاثیر می گیرد. هنرمندان ما باید دغدغه دار باشند و موسیقی باید همراه با خوراکِ فرهنگِ ایرانی و اسلامی باشد. این آهنگ «قاسم هنوز زنده است» را که خواندند، می دانید در اوایل شهادت سردار سلیمانی چند نفر روزانه با این آهنگ گریه می کردند؟. موسیقی به این شکل می تواند یک ملت را آرام کند. پس محتوای موسیقی خیلی اهمیت دارد.

این کارها  و آلبوم هایی که جمع کردم، همه ی این کارها را انجام دادم به خاطر اینکه یک گام به جلو برویم و یک حرکتی بکنیم و یک اعتماد به نفسی در ناجا بوجود بیاوریم ولی باید حمایت بشود.

فاش نیوز: آقای بیژنی 30-40 سال تلاش هایشان را انجام دادند و ایشان در حال حاضر بیشترین کاری که می توانند در حق جوان ها و مردم مملکت خود بکنند، این است که مدل تفکر خودشان را به بعدی ها منتقل کنند و آن ها این کارها را ادامه دهند.

 - تا وقتی که این دریای استعداد پشت یک سدی بماند، فرهنگِ خودتان، پیش خودتان مانده است. این سد را باید شکست. و اگر این به مردم برسد می تواند فرهنگ سازی شود. ما باید دست هایمان با هم باشد و برویم و این سد ها را بشکنیم. ما در کشورمان کم نداریم. ما در جمهوری اسلامی ایران کلی استعداد داریم.

من می گویم میلیون ها حاج قاسم سلیمانی در کشور وجود دارد و خواهد داشت و این دریایی است. این دریا را بیاییم بشکافیم و این سد ها را بشکنیم، امواج جلو می رود که ایران اسلامی منجر به  انقلاب حضرت مهدی (عج) می شود.

فاش نیوز: این صحبت هایی که شما داشتید در خصوص تاسیس یک دانشکده هنر در مجموعه ی دانشکده افسری و نیروی انتظامی، این بیشتر من را یاد شهید ستاری می انداخت که با همت خودشان دانشکده خلبانی را تاسیس کردند. چقدر می توانیم روی حرکت شما حساب کنیم؟

- من در موسیقی 40 سال است که کار می کنم و هنوز یک جای کوچکی برایش باز نشده است که امیدوارم باز شود و امیدوارم این دانشکده درست بشود و دریای موسیقی و دریای همه چیز در ناجا راه بیفتد و فرهنگ سازی شود و کار موسیقی ارزشی، ملی و میهنی و کار تئاتر و فیلم انجام شود.

فاش نیوز: شما تا به حال به فکر تاسیس یک آموزشگاه موسیقی افتادید؟

- بله. من وزارت ارشاد هم رفتم ولی خیلی سخت است. هزینه، مجوز و مکان آموزشگاه می خواهد.

فاش نیوز: امیدواریم جامعه ایثارگری و یا مسئولین که این گفت و گو را می خوانند بتوانند به کمک بیایند و این اتفاق بیفتد.

- بله. این اتفاق بیفتد و مجوز بدهند و در آنجا بتوانیم این مکتب را گسترش دهیم. مکتبی که بیژنی دارد یک نفر است و این مکتب میلیون ها نفر شود و ادامه یابد و گسترش پیدا کند. باید بخش خوب و هزینه ی مکفی باشد. ما تبلیغات و قهرمان سازی نداریم.

فاش نیوز: هم متولیان باید همکاری کنند و هم هنرمندان باید دغدغه ی این انتقال فرهنگ را داشته باشند.

- صدا و سیما هم باید کمک کند. وزارت ارشاد خیلی مهم است. یک فرمانده ی خوب را که می خواهید انتخاب کنید نباید خودش بیاید و بگوید که من فرمانده خوبی هستم. این را باید بروید در خانه و از او دعوت کنید و پیدایش کنید. خانه نشین است ولی آدم خوب و فرمانده ی خوبی است. این خانه نشین است ولی خواننده ی خوبی است، خب برو دنبالش. نه اینکه حرمت و کرامت خود را بشکنیم و بگوییم که ما خواننده ایم و ما را دعوت کنید. من هیچ وقت این کار را نمی کنم.

شمای مسئولی که من را می شناسید شما که می بینید در گوگل 2 میلیون نفر کارهایم را دانلود کرده اند و دارند گوش می دهند، 10 دقیقه برایم وقت بگذارید و ببینید من چه می گویم و چه دغدغه ای دارم. طرفِ برنامه ساز تلویزیون و یا رادیو، سی دی آرشیوی را می گذارد و برنامه را پر می کند. این برنامه ای را که دارید روانه ی آنتن می کنید برای 40 سال پیش است و بروز نیست. ما خیلی مشکل داریم و اگر همه را بخواهیم بگوییم یک کتابی می شود.

فاش نیوز: معاونت اجتماعی ناجا همکاری می کند؟

- معاونت اجتماعی ناجا هم خیلی رفتم ولی کاری نکردند.

فاش نیوز: ازکجا می توانیم کمک بگیریم؟ و کجا به شما مربوط می شود؟ با توجه به این همه کارهای ارزشی و انقلاب که انجام داده اید.

- همان معاونت اجتماعی ناجا. پیش مسئول این معاونت چندین بار رفتم و ایشان هم کارها و سی دی ام را  دادند دستِ رییس دفترشان. همینطور معاونت اجتماعی تهران بزرگ. از عقیدتی سیاسی و از سمعی و بصری هم هیچ نتیجه ای نگرفتم؛ تا بچه های دیگر بیایند و فعالیت کنند. ما در سبد هیچ جایگاهی نداریم. آیا حتی 5 درصد هم نباید جایی داشته باشیم؟ حالا در صد سال یکی مانند من پیدا شده است، اما حسادت ها نمی گذارد. من خیلی سال پیش حتی برای ساخت آثارم 50 میلیون تومان هزینه کرده ام و آپارتمان شخصی خودم را فروختم. ببینید وقتی یک پلیس ساندویچ خود را به کودک کار می بخشد یا کاپشن خود را روی دوش این بچه می اندازد، این چقدر خوب بود و بازخورد مثبت گرفت. حال چه رسد به اینکه که پلیسی آهنگی بخواند و با ترانه ای دل ها را به دست بیاورد.

فاش نیوز: هر آدمی در هر مسیری که بخواهد جلو برود و کاری را راه اندازی کند و فرهنگی را منتقل کند، بالاخره یک سری موانع هم وجود دارد.

- برای انسان های موفق هیچ راهی بن بست نیست. یا کاری خواهند ساخت یا راهی خواهند یافت. خدا کند این راه پیدا شود.

فاش نیوز: همیشه موفقیت به نتیجه رسیدن نیست. شما مسیری که طی کردید حتی اگر فکر می کنید به آنچه که می خواستید نرسیدید، اما از آنجا که دینِ ما همیشه می گوید مسیرِ شما مهم است، شما مکلف به وظیفه هستید، نه به نتیجه. رفتن یعنی رسیدن.

- بله همینطور است. مهمترین چیزی که باید بدانیم این است که هر کدام از ما پشت میزی که هستیم، مسیرمان مسیر ارزشی و خدایی باشد. اگر همچین چیزی باشد رفتن ما رسیدن است. ما مکلف به آن رفتن هستیم و نتیجه به آن شکلی که در ذهن ماست و به آن رسیدیم یا نرسیدیم با خدا است.

ما نمی توانیم ادعا کنیم که هانی بیژنی این مسیر 30 ساله ای را که رفته است چون به خاطر موانع به دستاوردهایی که در ذهنش بوده، نرسیده است، مسیر بیهوده ای بوده است. هرگز نمی تواند، چون بنده مسیرم سراسر هدف بوده است. چون با هدف جلو رفتم و پیغام داشتم، کاری را که باید می کردم، انجام دادم. یقینا با فردی که از پانشسته و هیچ کاری نکرده است و در 30 سال زندگی اش دغدغه هنر و انتقال فرهنگ نداشته است، تفاوتی هست و کاری را که باید می کردم، انجام دادم.

نیت من این است که در ناجا یک حرکتی بشود. یک تحول عظیم در هنرهای نمایشی از رده فرماندهی به پایین بوجود بیاید چون این پتانسیل را داریم.

فاش نیوز: شما فرمودید دوستی داشتید که می گفت پله پله حرکت کنیم. یک پله را هم که رفتید، نگاه نکنید که حتما آدم باید به آن قله برسد. ممکن است قله ی ما در ناجا این باشد. اما همین که آقای هانی بیژنی در مسیر زندگی اش به 20 نفر انگیزه داد و استعداد 20 نفر را توانست پیدا کند و به آنها بفهماند که دنبال استعدادهایشان بروند و در موسیقی دو پسر تربیت کرد که متولی فرهنگ و هنر شده اند و به همان ها یاد داد که شماها متولی باشید، پس شما کار خودتان را انجام دادید. شاید شما با توجه به واقعیت های جامعه اصلا نتوانید دانشکده ای تاسیس کنید اما مهم این است که تا سال بعد، مسیرتان همین است.

- به قول فرمایش مقام معظم رهبری ما انقلابی هستیم. یک روز هم از عمرمان مانده باشد، ما رها نمی کنیم. ما آتش به اختیار هستیم. کارهای زیادی در ناجا در زمینه ی فرهنگی و اجتماعی انجام شده است ولی در این کارها از خودِ پرسنل ناجا در این سبد استفاده نشده است. از اول باید استفاده می شد ولی سهم پرسنل هنوز صفر است.

 ما از ناجا راضی هستیم ولی به خودباوری نرسیدیم.

فاش نیوز: مقام معظم رهبری تاکید فرموده اند که ما به سرود هم نیاز داریم. حقیقتا هم که چقدر می تواند این سرود ما را همراهی کند.

- از همان ابتدا و در ادامه کار به من می گفتند شما با این همه ایده چرا آمدید به ناجا؟! چرا نرفتید به دانشکده هنرهای زیبا؟!. این همه هزینه که در سراسر کشور در این سازمان انجام شده، آیا نباید خودِ پرسنل در این سبد  جایی داشته باشند؟ آیا ما نمی توانیم اگر آن دانشکده الان بود، این همه هزینه در خودِ سازمان صرف می شد. ما هیچ جایی در این سبد نداریم در حالی که پرسنل هم استعداد سرشار و هم مشکلات معیشتی دارند. آیا در این 40 سال کسی برای من به اندازه ی 10 دقیقه وقت گذاشت؟ خیر، نگذاشت. این درد است دیگر.

 من سال 82 اجرای زنده با لباس و کلاه داشتم. شبی 3000 نفر در پارک پلیس در تهرانپارس به تماشای اجرای می نشستند. هفته ناجا در آن سال اول شد ولی خاموش شد. یک نفر باید آن را می گرفت که این همه جمعیت می آیند به خاطر هانی بیژنی. یک جانبازی بود که پیش من آمد و گفت من با همسرم هر شب به عشق ترانه های شما باید بیاییم و ترانه های شما را گوش کنیم و برگردیم. من هر شب 3 الی 4 کار در آنجا اجرا می کردم. من می خواهم این حرکت در ناجا انجام شود. قانون و فرماندهی و هر کاری سر جایش است. این پول هایی که خرج می شود یک مقدارش نیز سمت این ها بیاید و از خود پرسنل کمک بگیرند.

خودِ سازمان باید حمایت کند. ترانه های من ملی ارزشی هست و بنده را کم دعوت می کنند. به بنده 1 درصد بها دادند که این باید بشود 40 تا 50 درصد. چه کسی باید از من برای ساخت ترانه ی قرن 2000 حمایت می کرد. مثلا در برنامه ای یک تهیه کننده تلوزیون به من گفت کار شاد چه داری؟ قبول نکرد کار ارزشی را بخوانم آن هم بین 10 اثر. دست شبکه های مجازی درد نکند و گرنه الان من باید آژانس می گرفتم و هزینه می کردم و آثارم را تحویل می دادم.

فاش نیوز: چون مصاحبه های ما را تمام سازمان ها و نهادها می خوانند، بدانید که سازمان مربوطه نیز مصاحبه شما را مطالعه خواهند نمود و منتقل خواهد شد. اگر آدمِ دلسوزی باشد که بخواهد کاری کند، مطمئن باشید با خواندن مصاحبه ی ما این اتفاق می افتد.

- ان شاالله. بنده خیلی اجراها در محل دائمی نمایشگاه تهران و پارک پلیس و فرهنگسرای بهمن و خاوران و اشراق و همچنین سالن اجتماعات تهران بزرگ و ناجا داشتم. تیزری در هفته ی ناجا کار کردم که یک هفته پخش می شد. در سریال «مامور بدرقه» و «متهم گریخت» نقش آفرینی داشتم. در گردنه ی قوچک با سید جواد رضویان و سیروس گرجستانی بازی داشتم. تله فیلم دیگری کار کردم با نام «بوته ها هرگز نمی سوزد» که مربوط به مسائل روز چهارشنبه سوری بود و در این کار با جناب سرهنگ سجادی همکاری داشتم.

اثری از من چاپ شده در 50 تا 60 صفحه که هشدارهای حفاظتی پلیس است و دوست دارم آن را برای تلوزیون اجرا کنم که بسیار هم ساخت چنین برنامه ای لازم است و حاصل سال ها تجربه ی من به عنوان یک نظامی بازنشسته است. اینکه چطور مردم از جان و مال خود حفاظت کنند. اگر این برنامه برای مدت 5 دقیقه به شکل هر روز یک هشدار پخش شد خیلی خوب است.

طرح دیگری دارم با نام «با کلانتران» که دوست دارم خودم مجری هم باشم و در هر برنامه یکی از کلانتران را دعوت کنم و بگویم سیستم امنیتی و انتظامی خودتان را شرح دهید. چند صد بار برای ساخت آن مراجعه کردم اما جواب نداند.

فاش نیوز: از جوایزی که در این سال ها از ارگان ها گرفتید و توسط ایشان تقدیر شدید نام ببرید؟

- در بسیج، حوزه هنری سرود استان تهران، از سال 97 به مدت یک سال مسئولیت داشتیم و هر کاری که از دستم بر می آمد برای عزیزان انجام دادم. تقدیر های بسیار کوچکی از من شده است.

فاش نیوز: شما در شروع کارتان با آدم های قدری کار کردید.

- بله. از محضر شادروان فریدون فروغی و زنده یاد بابک بیات که هر دو ساکن محله ی تهرانپارس بودند. و همچنین بهروز صفاریان بهره ی فراوان بردم که حقیقتا یکی از خوش شانس ترین خواننده ها بودم. زنده یاد فریدون فروغی همیشه می گفت اگر 5 سال زودتر متولد می شدی نابغه ای برای خودت بودی.

همچنین افتخار نقش آفرینی و بازی در سریال «کمین» با هنرمندان خوب و مطرح کشور آقایان محمود دینی و جواد گلپایگانی داشتم.

در تله فیلم «ظهر تلخ» نیز به کارگردانی کارگردان خوب جوان کشورمان افشین صادقی، در نقش پلیس بازی کردم و خاطره ی خوبی از نقش آفرینی خودم در آن فیلم دارم و به صحنه ای مربوط می شود که پس از اصابت گلوله به سرم روی کاپوت ماشین افتادم و همچنان پس از اینکه کارگردان اعلام قطع فیلم برداری داد به بازی خودم در همان حالت ادامه دادم به طوری که عوامل فیلم واقعا فکر کردند مضروب شده ام تا اینکه پس از 5 دقیقه از جای خود برخاستم و همه خوشحال شدند.

فاش نیوز: در حال حاضر ناجا چه کاری می تواند کند؟

- سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد، آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد. ناجا به مانند یک تابلوی کوبلن است که بسیار زیبا است و در عین حال گره هایی بر روی خود دارد؛ که این گره ها باید به دست پر توان پرسنل ناجا باز شود. باید تعادل حفظ شود. نیرو باید همه ی استعدادها را جمع بکند. هر کس هر استعدادی در ناجا دارد جمع آوری شود. هرکسی که خواننده ی خوبی است همه ی این ها باید جمع آوری شوند و سرِ جاهایشان قرار گیرند. آن هایی که می توانند جهانی را متحول کنند باید بتوانند این کار را انجام دهند. من در تمام این 40 سال دیدم که وجب به وجبِ ناجا، سرشار از استعداد های موسیقی و اجرا و تهیه کنندگی و شاخه های دیگر هنری است. حال چرا در مراسماتی که داخل خودِ سازمان برگزار می شود، عوامل اجرا از ما نباشند. اکنون بعد این 40 سال ما باید یک دانشکده هنر در ناجا داشتیم.

هر کسی باید در حوزه ی خودش یک شاخه را به دست بگیرد. این امید در کشور هست انتقاد باید باشد ولی یاس و ناامیدی خوب نیست. نیروهای معاند هزاران شبکه ماهواره ای را به خورد ما می دهند. 40 سال از هر طرف به ما حمله ور شده اند؛ از جنگ تا فتنه و داعش ولی کاری نتوانستند بکنند.

ناجا باید برود به سمت نهادینه کردن گفت و گو و انتقاد پذیر هم باشد. از بنده هم ناراحت نباشند. از کسی که می تواند اثرگذار باشد بهره گیری کنند تا یک گام به بالا برویم و به خود باوری برسیم.

فرمانده هان بزرگواری هستند که به هنر بنده بها داده اند و من در کنار ایشان توانستم یک گام بالاتر بیایم؛ از جمله سردار جان نثاری عزیز.

جا دارد در اینجا از استاد اخلاق خودم سردار کاسب نواز، که بسیار مهربانانه، با هنر دوستی و خود باوری، همواره در کنار من بودند کمال سپاس را داشته باشم.

دوست بسیار عزیزم آقای مرتضی گودرزی که رئیس کلانتری بودند و بنده چند جلد کتاب شعر و ترانه سروده ایشان را با افتخار دارم و از کلام ایشان بهره ها بردم تشکر کنم.

همچنین از جناب سرهنگ هادی منبتی که بسیاری از نقش آفرینی ها و اجراهایم را مدیون ایشان هستم کمال قدردانی را دارم.

همینطور از حاج علی فولادی کمال امتنان را دارم که تهیه کنندگی بسیاری از کارهای من را به عهده داشتند.

از جناب سرهنگ سجادی بازیگر بزرگ فیلم ها و سریال های پلیسی به نیکی یاد می کنم.

بر خواننده خوب و همکار گرانقدرم آقای محسن داداشی که کارمند معاونت اجتماعی ناجا بودند و بازنشسته شدند، درود می فرستم.

از فرزندان خودم که به من آهنگ و ملودی هدیه دادند و من بسیار در زندگی حرفه ای خودم از ایشان آموختم، طلب عاقبت بخیری از درگاه خداوند مهربان دارم.

تشکر بسیار ویژه از مردم عزیز کشورم ایران اسلامی دارم که کار ما را دنبال می کنند.

فاش نیوز: رسانه ی ما مرتبط با حوزه ی ایثارگران است و در رابط با فرهنگ و ترویج ایثار و شهادت و خانواده بزرگ ایثارگری می باشد. اگر یک دلنوشته برای ما در آخر این بحث به جا بگذارید سپاسگزار خواهیم بود.

 - من نمی توانم از شهدا فاصله بگیرم و بخوانم. ما از صدر اسلام و ابتدای انقلاب تا به اکنون داریم شهید می دهیم تا پرچم را به دست آقا امام زمان (عج) برسانیم. ما هر چه داریم از خانواده شهدا داریم. به قول فرمایش مقام معظم رهبری نگذارید خاطره و یاد شهدا جایی بماند و هر جا که می توانید یاد و خاطره شهدا را زنده نگه دارید که یاد و خاطره شهدا را زنده نگه داشتن کمتر از خود شهادت نیست. خانوم من هم از خانواده معزز شهداء هستند و برادرشان شهید شده اند. در تمام این سال ها، من هر آن که فرصتی پیدا می کنم به خدمت مادرِ همسرم که مادر شهید هستند، می رسم.

بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، همه آتش به اختیار باشید. من با خواندن یک سرود و ترانه می توانم این وضعیت را به انجام برسانم و این پرچم را بدون آنکه بر زمین بیفتد در دست بگیرم. همه ی ما امیدواریم و انشالله این پرچم در یک حرکت رو به جلو به دست حضرت صاحب العصر و الزمان (عج) می رسد چون ما با شهادت بزرگ شده ایم.

این مصاحبه هم به برکت عنایت شهدا بوده که شکل گرفته است. راستش را بخواهید من مدت زیادی بود که قهر کرده بودم و نمی خواستم بیایم و به خاطر گل روی ایثارگران بود که آمدم. حال خوشحالم که با فاش نیوز صحبت می کنم که پرچمدار فرهنگ ایثار و شهادت و جانبازی است.

گفت و گو از: تورج اردشیری نیا

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi