شناسه خبر : 86790
شنبه 29 آبان 1400 , 09:29
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نقش امام خمینی(ره) و شهید تجلایی در آزادسازی سوسنگرد

نقش امام خمینی(ره) و شهید تجلایی در آزادسازی سوسنگرد+ موشن‌گرافی

حماسه آزادسازی سوسنگرد در ۲۶ آبان ۱۳۵۹، حماسه‌ای بی‌نظیرست که سبب رهایی این شهر از چنگال متجاوزان بعثی عراق شد.

 روزهای ابتدایی جنگ تحمیلی به دلیل عدم شناخت صحیح از دشمن و کمبود نیروهای مختصص نظامی، روزهایی نفس‌گیر و بسیار حساس بود. روزهایی که رزمنده‌‌ها با جانشان در برابر تانک‌ها و سرب‌های داغ بعثی ایستادگی کردند. در این روزها دلدادگان به امام خمینی(ره) برای دفاع از میهن و اسلام به جبهه حق علیه باطل شتافتند.

یکی از مهترین اقدامات رزمندگان که در نوع خود بی‌نظیر از موضوع آزادسازی سوسنگرد است که در محاصره دشمن بعثی قرار دارد. برای آشنایی بیشتر با نقش شهید تجلایی در پایان دادن به محاصره این موشن‌گرافی را ببینید:

 

این شهر اولین شهری بود که در دوران جنگ تحمیلی در سایه همدلی و وحدت نیرو‌های نظامی و مردمی با رقم خوردن حماسه‌ای عظیم، دوران پرفراز و نشیب دفاع مقدس را نشان می‌دهد که با اراده راسخ رزمندگان اسلام و هوشمندی امام خمینی (ره) به ثمر نشست و درس ایستادگی و پایداری را به مردمان این دیار کهن داد.

* اشغال سوسنگرد

در آخرین روز شهریور 1359 خورشیدی و در حالی که یکی 2 ساعت از ظهر گذشته بود، ارتش رژیم بعثی با استعداد بالغ بر 12 لشکر به سراسر نوار مرزی غرب ایران از شمالی‌ترین نقطه تا جنوبی‌ترین آن هجوم آورد و با توجه به آمادگی قبلی و برتری تجهیزات خیلی سریع توانست پاسگاه‌های مرز ایران را یکی پس از دیگری اشغال و در ادامه طی هشت روز با پیشروی در خاک ایران بخش‌هایی از شهرها و روستاهای مرزی به ارتفاعات مهم ایران را اشغال کند. همزمان نیز هواپیماهای جنگنده‌اش ضمن تجاوز به حریم هوایی شهرهای مختلف کشور، برخی از تأسیسات اقتصادی و مناطق استراتژیک مانند فرودگاه‌ها و پادگان‌های نظامی را بمباران و مردم را دچار اضطراب و وحشت کردند.

در این تهاجم، ارتش بعث با استعدادی شامل لشکرهای 3، 9 و 10 زرهی 1 و 5 مکانیزه و تیم‌های 31 و 33 نیروی مخصوص از سه محور به جبهه جنوب حمله کرد. هدف اصلی متجاوزان در محور شمالی جبهه جنوب، دستیابی به شهر راهبردی دزفول در محور میانی اشغال شهر اهواز و در محور جنوبی افزون بر تصرف سواحل شمالی اروندرود، اشغال شهرهای خرمشهر و آبادان در قسمت شرقی اروند رود بود.

* امام خمینی(ره) و خبر اشغال سوسنگرد

هنگامی که خبر اشغال سوسنگرد به امام خمینی(ره) می رسد، ایشان در پاسخ فرمودند: فردا سوسنگرد باید آزاد شود. به همین دلیل در حالی که جبهه سوسنگرد وضعیت بحرانی و حساسی داشت، رزمندگان جوان و انقلابی به پیام مراد خود لبیک گفتند و برای اجرای فرمان امام(ره) برای دفع تجاوز دشمن آماده شدند. آنها با درک این پیام کوتاه دریافتند که ارزشمندترین مولفه لشکر برای شکست دشمن استفاده بهینه و به موقع از زمان و اقدام فوری و غافلگیرانه علیه قوای دشمن است. از این رو ضمن آنکه به دلیل اعتماد رهبرشان به توانایی آن‌ها نیرو و انرژی مضاعفی پیدا کرده بودند، همه آماده اجرای دستور فرمانده برای مقابله با دشمن شدند.

منبع: tasnimnews خبرگزاری تسنیم
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi