شناسه خبر : 87307
سه شنبه 23 آذر 1400 , 13:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گزارشی از آخرین روز نمایشگاه تجهیزات توانبخشی جانبازان و معلولین

غرفه داران و بازدیدکنندگان نمایشگاه تجهیزات توانبخشی چه گفتند؟

گرچه ساعات ابتدایی آخرین روز نمایشگاه به نسبت روزهای قبل، بازدیدکننده کمتری داشت؛ اما رفته رفته با گذر زمان به تعداد آنان اضافه شد...

فاش نیوز - چهارمین و آخرین روز نمایشگاه تخصصی تجهیزات توانبخشی جانبازان و معلولین، فرصتی بود تا افرادی که فرصت بازدید از نمایشگاه را پیدا نکرده بودند و یا افرادی که پیشتر بازدید کرده و قصد خرید و سفارش داشتند، بتوانند از در چندساعت باقیمانده، استفاده کنند.

 گرچه ساعات ابتدایی آخرین روز نمایشگاه به نسبت روزهای قبل، بازدیدکننده کمتری داشت؛ اما رفته رفته با گذر زمان به تعداد آنان اضافه شد. بنابراین زمان مناسبی بود تا از غرفه داران، تولیدکنندگان و عرضه کنندگان این دستاوردهای داخلی در روز پایانی نمایشگاه نیز گزارشی داشته باشیم.

"میثم گچلو" که خود در بخش منابع انسانی و بازاریابی یک شرکت دانش بنیان فعال است، درخصوص شرکت "آبیتا" گفت: دانش بنیان بودن شرکت ما از دو جهت اهمیت دارد: یکی ساخت منابع اولیه از قبیل کربن و پیش آغشته سازی کربن و نکته دوم ساخت ویلچر.

 وی در خصوص ویلچر تولید شده گفت: تولید ما ویلچر مکانیکی است و مناسب افرادی است که بالاتنه فعالی دارند و مناسب افراد آسیب نخاعی کمری، سینه ای و قطع عضو است. این ویلچر کربنی با 8کیلوگرم وزن که بدون چرخ حدود 5 کیلوگرم وزن دارد و در حال حاضر به کشورهای کنیا، مصر، انگلیس، ایتالیا، لبنان، اکوادور و عراق صادر می شود، در مصرف داخلی هم خوشبختانه جای خود را باز کرده است.

 شرکت "فراتک خودرو سبز" نیز امسال با محصولات ویلچر برقی، مکانیکی و لیفت بیمار و اسکوتر به نمایشگاه ورود کرده است.
مسوول غرفه این شرکت، میزان استقبال مخاطبین از محصولات این شرکت را اینگونه بیان کرد: با توجه به اینکه این نمایشگاه، تخصصی بوده و مخاطب آن جانبازان، معلولین و سالمندان هستند، به نسبت اطلاع رسانی ای که صورت گرفته، بد نبوده است. البته توقع می رفت تبلیغات محیطی و رسانه ای بیشتری انجام شود.

وی در بحث صادرات تجهیزات این شرکت گفت: با توجه به شرایط تحریم، صادرات مستقیم نداریم و این کار توسط هلدینگ ها به کشورهای عراق، ترکیه، سوریه، امارات، قطر و در حد مسافری به اروپا انجام می شود.

"زیمانو" شرکتی است که محصولات و تجهیزات مصرفی مانند باند، چسب، گاز، دستگاه تصفیه هوا، دستگاه بخور و ویلچر را به فروش می رساند.

"«نیک فرجام" شرکت دیگری ست که در این نمایشگاه حضور داشت:

این شرکت محصولات خود را برای بیماران در منزل و معلولین تولید میب کند. مزیت این شرکت نسبت به شرکت های دیگر آن است که اگر با احراز هویت مشخص شود که بیمار در منزل و یا معلول به هر دلیلی توان پرداخت کامل هزینه را ندارد، به صورت ویژه، محصولات با قیمت خیلی مناسب و همپای قیمت بازار به آن فرد اختصاص می یابد.

 وی درباره وارداتی یا تولید داخل بودن محصولاتشان گفت: هم اقلام داخلی داریم و هم وارداتی. البته در این سال ها واردات به قدری محدود شده که ما هم به طبع به سراغ تولیدکنندگان داخلی آمده ایم و این باعث افتخار ماست. بسیاری از اجناسی که وارداتی بوده، امروز در داخل کشور و با کیفیت عالی تولید می شود. اگرچه بازدیدکننده از نمایشگاه محدود است، بنابراین ما محصولات خود را در سایت قرار می دهیم تا در سراسر کشور فروش داشته باشیم.

شرکت "امید آذین ایرانیان" نیز از جمله غرفه هایی بود که بازدیدکنندگان زیادی داشت. بنابراین با رئیس هییت مدیره این شرکت نیز به گفت وگو نشستیم.

 "شجاعی" در توضیح محصولات این شرکت گفت: این شرکت با محصولات توانبخشی و تجهیزات ویژه جانبازان و معلولین و سالمندان به این نمایشگاه آمده و خوشبختانه استقبال از محصولات خوب بوده و یکی از دلایلش این است که شرکت ما توانسته یک ویلچر اروپایی را به تولید داخلی تبدیل کند که این امر مورد استقبال بالای هم جانبازان و هم معلولین قرار گرفته است.

 وی در ادامه افزود: نکته بعدی، رنگ بندی ویلچرهاست که تنوع رنگ بندی متالیک شاید منحصر به فرد باشد. چرا که ما اعتقاد داریم یک محصول علاوه بر اینکه از نظر جسمی باید مشکلات مددجو را برطرف نماید، باید به لحاظ روحی و روانی هم تاثیر مثبتی در فرد داشته باشد. علاوه بر این، ما برای ویلچرها یکسری آپشن هایی را در نظر گرفته ایم. برای مثال چرخ این ویلچرها به راحتی قابل جدا شدن است و یا نمونه دیگر، کوله پشتی زیپ دار مناسب سازی شده همراه ویلچر هست که پشت صندلی ویلچر تعبیه شده و فرد مددجو به راحتی می تواند به آن دسترسی داشته باشد.

 وی درخصوص صادرات محصولات این شرکت نیز گفت: فعلا صادرات نداریم چرا که هم در زمینه تولید و هم در زمینه صادرات مشکلات وجود دارد. برای نمونه بازگشت سرمایه؛ که همین امر و عوامل دیگر باعث شده که فعلا به فکر صادرات نباشیم.

 رئیس هییت مدیره این شرکت همچنین اضافه کرد: خوشبختانه محصول ویلچر شرکت امید آذین، قابلیت رقابت با ویلچرهایی که در خاورمیانه و کشورهای اطراف توزیع می شود را دارد. این محصول به لحاظ کیفیت، نزدیک به ویلچرهای اروپایی است و امیدوار هستیم در آینده بتواند به بازارهای اروپایی راه پیدا کند. اما به لحاظ اینکه ما تولیدکننده هستیم، اولویت با بازار داخلی ست و بعد هم به عنوان یک ایرانی مایلیم که بتوانیم کالاهای با کیفیت برای کشورهای اطراف تولید کنیم.

 «شجاعی» درخصوص موانعی که بر سر تولیدات داخلی هست گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری درخصوص حمایت از تولید داخلی و موانع زدایی که بسیار هم بر این امر تکیه دارند، باید گفت یکی از مشکلات عمده تولیدکنندگان داخلی این است که ماشین آلات به روز در داخل کشور برای تولیدکننده مهیا نیست و بحث واردات این ماشین آلات هم با مشکلات، چالش ها و موانع فراوانی روبه روست که متاسفانه در این زمینه حمایتی وجود ندارد. افزایش روزانه قیمت مواد اولیه برای تولیدکننده نیز مشکل دیگری ست که بالطبع خرید را برای مصرف کننده نیز با مشکل مواجه می کند.

این تولیدکننده در ادامه افزود: اگر از تولید حمایت شود، تولیدکنندگان داخلی پتانسیل خوبی برای تولیدات بهتر دارند اما ناکارآیی ماشین آلات ضعیف نمی توانند در نهایت یک محصول باکیفیت را ارایه نمایند. عدم حمایت از تولید باعث شده که بیشتر تولیدکنندگان کناره گیری کرده و افراد بیشتری به جامعه بیکار کشور اضافه شوند.

این تولیدکننده در پایان خاطرنشان ساخت: قشر جانباز جزء سختگیرترین قشری هستند که از ویلچر استفاده می کنند که البته این را هم عنوان کنم که این سخت گیری ها به نفع ما بوده؛ چرا که باعث شده نواقص محصولمان را برطرف کرده و رشد کنیم.


از سوی دیگر جانبازان نیز نظرات متفاوتی درخصوص تجهیزات توانبخشی ارایه شده در نمایشگاه داشتند:

"حسین اسرافیلی" مدیرعامل انجمن جانبازان نخاعی نیز با ارزیابی کیفیت شرکت های حاضر در نمایشگاه اظهارداشت: بحمدالله باتوجه به حضور تولیدکنندگان داخلی در نمایشگاه، این صنعت روبه رشد بوده و جای امیدواری دارد.

وی همچنین ادامه داد: با صحبت هایی که با چند شرکت داشتیم، نقطه نظراتی که از سوی جانبازان و معلولین درخصوص مشکلات حرکتی است درمیان گذاشته می شود. سازندگان نیز نقطه نظرات و پیشنهادات را در کار خود لحاظ می کنند که امیدواریم روزبه روز اجرایی و عملیاتی شود و موجب ارتقای کیفیت ومناسب استفاده جانباز و یا معلول شود.

 وی درخصوص میزان رضایت مندی جانبازان از تجهیزات داخلی نسبت به نوع وارداتی نیز گفت: در بحث تجهیزات و قطعات و بخش های مختلف یک کالا (به فرض درخصوص ویلچر و یا وسیله کمک حرکتی)، صاحب نظران اهل فن باید نظر بدهند که در انجمن جانبازان نخاعی بنا به تجربه، جانباز مهرآیین با آشنایی کامل به موضوع، با ریزبینی و نکته سنجی دراین خصوص نظر می دهند.

مدیرعامل انجمن جانبازان نخاعی ایرانیان" همچنین از روند تهیه تجهیزات توانبخشی برای جانبازان گفت و اظهار داشت: زمانی که قطعه ای به انجمن جانبازان نخاعی ارایه می شود، مسئول و اعضای کمیته فنی و تجهیزات انجمن، ضمن مشورت با جانبازان، این تجهیزات را در انجمن مدت زمانی مورد آزمایش قرار می گیرد. سپس با نقطه نظرات جانبازان اعم از رفع عیوب و یا پیشنهادات جهت ارتقای بیشتر، این نقطه نظرات به تولیدکننده انعکاس داده می شود. شرکت سازنده نیز نکات درخواستی را در کالا لحاظ کرده، کالا مجدد تست شده و اگر مورد تایید قرار گرفت؛ اقدامات بعدی برای خرید صورت می گیرد.

جانباز مهابادی نیز گفت: این نمایشگاه در مجموع خوب بود. شرکت های برند مانند "شرکت امید آذین" در مقایسه با شرکت های دیگر با محصولات خود بخصوص در زمینه ویلچر بهتر عمل کرده است. با توجه به تورم موجود در کشور، قیمت ها بالا بوده و اکثرا برای بازدید آمده اند و اگر معلول و یا جانباز از سوی متولیان حمایت نشود، عملا کم نتیجه است.

 جانباز "قصابیان"، جانبار آزاده و نخاعی گردنی و مسوول انجمن جانبازان نخاعی استان کرمانشاه نیز که برای بازدید از نمایشگاه به تهران سفر کرده بود، درخصوص کیفیت تجهیزات توانبخشی ارایه شده گفت:

نمایشگاه به لحاظ کیفیت، نسبت به سال های گذشته کیفیت بالاتری بخصوص در بحث ویلچر دارد. برای مثال ویلچری که به عنوان نمونه به استان ما ارسال می شد، امسال ارتقاء یافته همان ویلچر را در نمایشگاه دیدم و با توضیحات 45 دقیقه ای که به سازنده آن دادم، امیدوارم که سطح کیفیت محصول را بالاتر هم ببرند. چون ما مصرف کننده هستیم. ما از تولید داخل حمایت خواهیم کرد. آنها هم باید کمال مطلوب استفاده جانباز نخاعی را فراهم کنند؛ درغیر این صورت همیشه "تشابه سازی" خواهد بود.
وی در ادامه اضافه کرد: این سیاست غلط بنیاد است که جانباز تنها از یک برند استفاده کند. چرا که هر ویلچری که به ما می دهند، ما سریع آن را با ویلچر فلان برند مقایسه می کنیم. درحالی که ویلچرهای بسیار خوب و با کیفیتی هم به بازار آمده است.

وی افزود: استان ما حدود 60 جانباز نخاعی، 50 جانباز 70درصد و 10جانباز با درصدهای مختلف جانبازی دارد. برای مثال جانباز نخاعی ساکن نقطه صفر مرزی که برای درمان به سختی به کرمانشاه می آید، چگونه می تواند این سختی را تا تهران طی کند؟ بخصوص جانبازی که بعد از سی و چندسال ویلچرنشینی، دچار کهولت سن و تشدید عارضه هم شده است. لذا به یکی از شرکت هایی که در نمایشگاه بود، پیشنهاد دادیم و قرار است در آینده نزدیک یکی از این شرکت ها را به استان خود دعوت کرده و از خدمات آن بهره ببریم.

جانباز نخاعی "سعید براتی" که به نمایندگی از جانبازان استان البرز برای بازدید به نمایشگاه آمده بود، درخصوص کالاهای عرضه شده در نمایشگاه گفت: خوشبختانه نوآوری های جدیدی در حوزه توانبخشی جانبازان و معلولین، بخصوص در زمینه ویلچر انجام شده است. این نمایشگاه جایگاه مناسبی بود تا این محصولات به گروه هدف شناسانده شوند و از سویی تولیدکنندگان با تعامل مستقیم با جانبازان و معلولین، به شناخت نیازهای این افراد بپردازند و برگزاری چنین نمایشگاه هایی پیشرفت کار را تسریع می کند.

وی درخصوص قیمت اقلام عرضه شده در نمایشگاه هم گفت: قیمت ها متاسفانه بالاست. البته باید به این موضوع هم اشاره کنم که قیمت تمام شده این تجهیزات هم برای خود تولیدکننده و هم برای مصرف کنندگان بخصوص معلولین سنگین است و اگر افراد از طرف سازمان ها و نهادها حمایت نشوند، نمایشگاه فقط در حد بازدید باقی می ماند.

وی در پاسخ به میزان رضایت مندی گفت: خوشبختانه امسال شرکت ها و تولیدکننده ها به سمتی رفته اند که اگر از طرف نهادها حمایت شوند، آینده بسیار خوبی برای آنان می توان متصور شد.

جانباز "احمد مهری" هم هنگام بازدید از نمایشگاه اینگونه گفت: بازدید از تک تک غرفه ها جذابیت های خودش را داشت اما تنوع محصولات آن نسبت به دوسال قبل بسیار کم بود. کالاهایی که به نمایشگاه آمده، کف کف بازار است و طبیعی است که نمی تواند نظر جامع جانبازان و معلولین را فراهم نماید اما در مجموع با مشکلات، معضلات، تورم، درهای بسته و مرزهای بسته ای که در جامعه وجود دارد، می توان گفت نمایشگاه بستر گرم و خوبی بود که بچه های جانباز می توانستند محصولاتی که در بازار موجود است را در اینجا به سهولت و راحتی ببینند و تهیه کنند.

این نمایشگاه خاص جانبازان نبود؛ و معلولین نیز حضور قابل توجهی در آن داشتند.

"سید مهدی رضوی" نوجوان معلولی که به همراه پدرش به نمایشگاه آمده بود، درباره کیفیت نمایشگاه گفت: من بسیاری از کالاها را که حتی در اینستاگرام و اینترنت هم ندیده بودم، در نمایشگاه وجود داشت. اما با توجه به شرایط مالی افراد، قیمت ها بالاست و بیشتر معلولین به لحاظ مالی در مضیقه هستند. متاسفانه بهزیستی هم در این چندساله اخیر هیچ حمایتی از بچه های معلول نکرده است.
 به سراغ دختر جوان معلولی رفتیم که به گفته خودش چندین ساعت در نمایشگاه چرخیده و درگوشه ای تنها نشسته بود. از حال و هوای نمایشگاه پرسیدیم که با صدای ضعیفی گفت: این نمایشگاه برای ما نیست! چرا که با وجود نیاز مبرم به این تجهیزات، اما قدرت خرید ما مددجویان بهزیستی درحد صفر است. نمایشگاه درحد دیدن خوب بود؛ اما برای خرید اصلا.

| گزارش از صنوبر محمدی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi