شناسه خبر : 99301
دوشنبه 21 فروردين 1402 , 10:40
اشتراک گذاری در :
عکس روز

پس از بازگشت از چین

ماکرون خطاب به اروپا: «ارتباط خود را با آمریکا کاهش دهید»

فاش نیوز - رئیس‌جمهور فرانسه پس از دیدار با رهبر چین، طی مصاحبه با سه خبرنگار حاضر در هواپیمای خود،  خواستار استقلال راهبردی اروپا از آمریکا شد. فرانسه با ورود به جنگ اوکراین، به شدت در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه «اقتصاد» آسیب دیده است.
ماکرون در مصاحبه با «پالتیکو اروپا» که دفتر مرکزی آن در بروکسل قرار دارد، گفت که اروپا باید در برابر فشار برای تبدیل شدن به «دنباله‌روهای آمریکا» مقاومت کند... اروپا باید وابستگی خود به آمریکا را کاهش دهد و از کشیده شدن به رویارویی چین و آمریکا بر سر تایوان اجتناب نماید.»
وی که با خبرنگار «پالتیکو اروپا» و دو خبرنگار فرانسوی حاضر در هواپیمای حامل رئیس‌جمهور این کشور حرف می‌زد، درباره تئوری خود در زمینه «استقلال راهبردی اروپا» و تلاش قاره سبز برای تبدیل شدن به «ابرقدرت سوم» هم سخنانی ایراد کرد: «خطر بزرگی که اروپا با آن مواجه شده این است که وسط بحران‌هایی گیر بیفتد که بحران‌های ما نیست و این موضوع جلوی اروپا را برای ایجاد استقلال راهبردی خود می‌گیرد.»
دلار آمریکا باید تضعیف شود
به گزارش فارس رئیس‌جمهور فرانسه این را هم گفت که وابستگی اروپا به آمریکا برای تسلیحات و انرژی زیاد شده بود اما اکنون باید روی تقویت صنایع دفاعی اروپا تمرکز کرد. به اعتقاد امانوئل ماکرون، اروپا همچنین باید وابستگی خود به «فراسرزمینی بودن دلار آمریکا» را نیز کاهش دهد. ماکرون گفت: «اگر تنش‌ها بین دو ابرقدرت (آمریکا و چین) داغ شود، ما زمان و منابع لازم برای تأمین مالی استقلال راهبردی خود را نخواهیم داشت و به بنده و نوکر تبدیل خواهیم شد.»
این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که فرانسه یازده هفته است شاهد بحران‌های اجتماعی عمیق و تظاهرات میلیونی مردمانش علیه سیاست‌های ریاضتی است چرا که ورود این کشور به جنگ اوکراین، بحران اقتصادی را که با شیوع کرونا آغاز شده بود تشدید کرده و ماکرون برای عبور از این بحران، دست به سیاست‌های ریاضتی زده است. افزایش سن بازنشستگی از 62 به 64 سال، یکی از پر چالش‌ترین این سیاست‌هاست.
شکاف بین اروپا و آمریکا
از آن‌سو تارنمای هیل نیز در گزارشی با ‌اشاره به سفر امانوئل ماکرون به چین و رویکرد متفاوت این رهبر اروپایی در قبال پکن در مقایسه با واشنگتن آن را نشانه‌ای از افزایش شکاف میان متحدان دو سوی آتلانتیک برشمرده است: «به نظر می‌رسد دوئل نشست دیپلماتیک در چین، از شکاف میان آمریکا و اروپا بر سر مواجهه با چین حکایت دارد. از یک سو دولت بایدن و نمایندگان هر دو حزب آمریکا رهبری چین را به تلاش برای تغییر شکل الگوی جهان به شیوه اقتدارگرایانه متهم می‌کنند، اما از سوی دیگر، رهبران اروپایی در مورد خطرات روابط نزدیک با پکن چیزی بر زبان نمی‌آورند.»
بر اساس این گزارش نکته حائز اهمیت دیگر سفر رئیس‌جمهوری فرانسه به چین همراهی یک هیئت تجاری برای تقویت روابط اقتصادی است؛ آن هم در شرایطی که واشنگتن از ماه‌ها پیش هشدار داده که پکن در حال بررسی ارسال سلاح به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین است. در این میان، مقام‌های فرانسوی در واکنش به انتقادات مطرح شده برای تقویت روابط اقتصادی با چین در بحبوحه نزدیکی فزاینده پکن- مسکو می‌گویند که تضاد منافعی بین حفظ روابط تجاری با چین آن هم در حالی که چین در تلاش برای رفتار مسئولانه‌تر است، نمی‌بینند. اما منتقدان تاکید دارند که تمرکز هیئت اقتصادی همراه ماکرون بر تقویت روابط تجاری هرگونه تلاش برای تحت فشار قرار دادن شی جین پینگ برای برخورد سختگیرانه‌تر با روسیه را تضعیف می‌کند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi