شناسه خبر : 99336
سه شنبه 22 فروردين 1402 , 11:40
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آزادسازی قصرشیرین، عیدی رزمندگان اسلام در سال ۱۳۶۰ به ملت

فاش نیوز - بیستم فروردین ماه سالروز عملیات آزادسازی شهرستان مرزی قصرشیرین در سال ۱۳۶۰ از اشغال نیرو‌های متخاصم بعثی است که همزمان با نو شدن طبیعت این نقطه پاک و مطهر به خون صد‌ها شهید گلگون کفن به آغوش پاک میهن اسلامی بازگشت.

 

سالروز یک پیروزی شیرین مقابل رژیم بعثبه گزارش دفاع‌پرس، هفت ماه پس از اشغال شهرستان مرزی قصرشیرین توسط ارتش بعثی عراق به سرکردگی دنیای استکبار و با رشادت‌های رزمندگان غیور اسلام و شهدای پاک و مطهر شهرستان مرزی قصرشیرین از اشغال دشمن بعثی رهایی یافت.

با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در سال ۵۷، اختلافات مرزی بین ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق شدت گرفت به گونه‌ای که بحرانی قدیمی که در گذشته توسط ۲ ابرقدرت وقت مهار می‌شد تبدیل به جنگی شد که یک طرف آن کشورمان و طرف دیگر آن قدرت‌های بزرگ آن زمان در پشت پرده و رژیم بعث عراق در ظاهر قرار داشتند.

رژیم متخاصم بعثی عراق نگران نشر و اثرگذاری انقلاب اسلامی ایران در این کشور و بین عراقی‌ها بود از این رو فرصت را برای فشار به انقلاب اسلامی به منظور کسب امتیاز مغتنم شمرد و ارتش متجاوز عراق پس از ماه ها، دست اندازی به مرز‌های ایران اسلامی، در ۳۱ شهریور سال ۵۹ به طور رسمی با ایران وارد جنگ شد.

تجاوز کشور عراق به خاک کشورمان با یک روند تصاعدی انجام شد، هر چند عراق پیش از این در ۱۶ شهریور همان سال منطقه «خان لیلی» در شهرستان قصرشیرین را به تصرف ارتش خود در آورده بود، اما چند روز بعد از تصرف منطقه «میمک» و پس از آن، پاسگاه‌های «رشیدیه»، «چیلات»، «بیاتگ» و نیز ارتفاعات «گیسکه» یکی پس از دیگری به اشغال دشمن درآمدند.

قصرشیرین نخستین شهر مرزی ایران بود که به اشغال ارتش بعث عراق درآمد

قصرشیرین نخستین شهر مرزی جمهوری اسلامی ایران بود که به سرعت توسط ارتش بعث عراق اشغال شد، نیرو‌های ارتش رژیم بعث عراق با ورود به شهر قصرشیرین در مدت کوتاهی آن را ویران کرد و تنها ساختمان مسجد مهدیه از شهر زیبای قصرشیرین باقی ماند که آن را به عنوان مقر نیرو‌های بعثی مورد استفاده قرار می‌داد.

قصرشیرین در زمان اشغال توسط رژیم بعثی عراق با خاک یکسان شد و آثار تاریخی شهر نیز همگی از سوی ارتش متجاوز عراق تخریب شدند.

بیستم فروردین ماه سال ۱۳۶۰ بازگشت قصرشیرین به آغوش وطن

رزمندگان غیور و رشید اسلام در بیستم فروردین ماه سال ۶۰ در یک عملیات منظم و با خلق رشادت‌های بسیار این شهر مرزی را پس از حدود هفت ماه اسارت آزاد کرده و به آغوش وطن باز گرداندند.

اهمیت آزادسازی شهرستان مرزی قصرشیرین به این دلیل بود که رزمندگان اسلام بدون هیچ گونه تلفاتی، موفق به این مهم شدند و ارتش عراق را از این شهر بیرون کردند.

هرچند در ادامه جنگ تحمیلی هشت ساله و در مقطعی دیگر دشمن بعثی یک بار دیگر قصرشیرین را تصرف کرد و مدت‌ها این شهر را در اشغال خود داشت.

قصرشیرین موثر در رونق اقتصادی کشور

شهرستان مرزی قصرشیرین اکنون یکی از مناطق موثر و اثرگذار در رونق اقتصادی کشور است که در مسیر رشد و بالندگی قرار دارد، چون پس از پایان جنگ تحمیلی و پاک شدن این منطقه از لوث نیرو‌های رژیم بعث مردم بار دیگر با بازگشت به قصرشیرین بازهم شهر را از نو ساختند و اینک این شهرستان یکی از مناطق راهبردی کشورمان است که قطب اقتصاد منطقه است.

قصرشیرین دارای ۲ مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان است سهم این شهرستان از مجموع صادرات استان کرمانشاه ۶۳ درصد و از صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق نیز بیش از ۴۵ درصد است به گونه‌ای که مرز رسمی پرویزخان اکنون یکی از مرز‌های مهم در صادرات است که جایگاه ویژه‌ای دارد.

پارسال در مجموع بیش از یک میلیارد و ۷۵۴هزار دلار کالا‌های غیرنفتی از مرز‌های خسروی و پرویزخان در شهرستان مرزی قصرشیرین به عراق صادر شد که این نشان از اهمیت این مرز‌ها برای رونق اقتصادی کشورمان و تاثیرگذاری این منطقه در رشد دیپلماسی با کشور‌های همسایه است.

قصرشیرین امروز به میمنت تلاش و اهتمام دولتمردان و حضور مردم به منطقه‌ای آباد تبدیل شده که وجود طرح‌های ملی سامانه گرمسیری، اراضی مستعد و حاصلخیز، منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین، وجود مرز‌های تجاری و مسافری و تردد زائران اباعبدالله الحسین (ع) از این منطقه به عتبات عالیات و کربلای معلی، منابع آبی و خاک حاصلخیز، باغات مرکبات و نخیلات و تاکستان‌های همیشه آباد از ظرفیت‌های به خصوصی است که این منطقه را بر روی ریل پیشرفت و تحول قرار داده است.

عملیات ثارالله زمینه‌ساز آزادی قصرشیرین

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه قصرشیرین نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا با تبریک بیستم فروردین ماه سالروز آزادسازی قصرشیرین همیشه قهرمان و تقارن آن با روز ملی فناوری هسته‌ای گفت: این عملیات باتوکل بر خدا و رشادت و ایثارگری‌های شهدای عزیز و آزادگان و جانبازان و سرافرازی مردم ولایتمدار قصرشیرین صورت گرفت را خدمت همه ملت با بصیرت و انقلابی ایران اسلامی به خصوص مردم قصرشیرین تبریک می‌گویم.

سرهنگ پاسدار «معارف الفتی» افزود: عملیات ثارالله به منظور در دست گرفتن جاده سرپل‌ذهاب به قصرشیرین در حوالی پاسگاه پیروزخان و قلعه سفید قصرشیرین انجام شد که ۲ گردان همزه و المهدی سپاه پاسداران با پشتیبانی یک گردان تانک زرهی ارتش در این عملیات حضور داشتند و در نهایت منجر به آزادی ۶۰ تپه اطراف قلعه سفید و مقدمه‌ای برای آزادسازی شهرستان مرزی قصرشیرین فراهم شد.

وی اظهار کرد: قصرشیرین یک منطقه راهبردی، مهم با موقعیت استراتژیک و اثرگذار است که شهدای بسیاری را تقدیم انقلاب اسلامی کرده و اینک مرزداران همیشه سرافراز این منطقه در تمام عرصه‌ها با حضور فعال و با پشتیبانی از فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای اهداف متعالی نظام در تلاشند.

این شهرستان مرزی در هشت سال دفاع مقدس ۲ بار هدف حملات دشمن قرار گرفت یک بار شروع رسمی جنگ در سال ۵۹ از این نقطه بود که به تصرف دشمن درآمد که یکبار در بیستم فروردین ماه آزاد شد و بار دیگر به اشغال درآمد و در نهایت با تلاش و صبوری مردم و مدافعان و رزمندگان اسلام در سال ۶۱ آزاد شد و در مرحله دوم اواخر جنگ بازهم هدف حملات منافقان کور دل با پشتیبانی رژیم بعث در پنجم مرداد سال ۶۷ که از مرز خسروی وارد کشور شدند قرار گرفت، ولی با ایستادگی مردم در تنگه مرصاد زمین گیر شده و شکست سختی خوردند.

شهرستان قصرشیرین در هشت سال دفاع مقدس ۸۶۰ شهید، ۲هزار جانباز و یکصد آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده است. قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و دارای بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت است.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi