شناسه خبر : 99735
یکشنبه 10 ارديبهشت 1402 , 16:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

آموزش و پرورش باید انقلابی‌پرور باشد

فاش نیوز - آموزش وپرورش در گام دوم انقلاب بایستی دانش آموز تراز انقلاب، مومن و انقلابی پرورش دهد.

 آموزش وپرورش در گام دوم انقلاب بایستی دانش آموز تراز انقلاب پرورش دهد و به اداره دانش آموز مومن انقلابی پرور ارتقا یابد. تا بر این اساس انبوهی از دانش آموزان مومن انقلابی برای آینده پرورش یافته و تحویل جامعه شوند و آینده کشور تضمین و آنها از سازندگان تمدن نوین اسلامی شوند. امیدوارم در سال آینده شاهد تقدیر از معلمان و دانش اموزان تراز گام دوم انقلاب باشم.

معلمان که شغل آنها شغل مقدس انبیاست و مسئولیت آموزش  16 ملیون کودکان و نوجوانان در 110 هزار مدرسه و پرورش بن مایه های استعدادهای علمی و اجرایی مورد نیاز آینده جامعه انقلابی ایران اسلامی را برعهده دارند  با فداکاری و صبوری به خدمت مشغول هستند.

در این راستا با تلاش های صورت گرفته پس از انقلاب اسلامی از وضعیت کمبود  کلاس های دو سه شیفته و فقر امکانات و خدمات در مدارس خارج و از مدیریت بداخلاق و روشهای غیر اخلاقی نجات یافته ایم.  

خوشبختانه اکثر مدارس ما دارای نمازخانه و برنامه های تربیتی شده اند و جایگاه آموزش و پرورش از کتک خوری به رتبه های المپیاد و ارتقای علمی یافته و شهدای زیادی از دانش اموزان و  معلمان تقدیم انقلاب اسلامی شده است.  

بحمدالله پس از پیروزی انقلاب اسلامی کشور از مدیران و معلمان وظیفه شناس و معلمان رسالت گرا و ایثارگر برخوردار شده است. همچنین سیاستهای کلی اموزش وپرورش ابلاغی رهبر انقلاب، رسالت مدار و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر ارتقای توام علمی و تحکیم فضایل اخلاقی در محیط‌های تربیتی مبتنی است. برنامه ها و اردوها نیز بر همین اساس در حال اجراست که از برکات انقلاب است و باید شکرگذار باشیم.

خوشبختانه علیرغم تغییر ریل انقلاب و کارهای ارزنده انجام شده، خروجی مدارس ما با اهداف انقلاب اسلامی فاصله دار و نگران کننده است. همچنین علل بیرونی ناشی از سو مدیریتها و یا سو رفتار برخی -که با اجرای سند2030  خیانت و خسارات زیادی در ترویج ضد اخلاقیات و بی دینی داشته اند- نشانه های آن در پوشاک و رفتار دانش آموزان در ضعف های فرهنگی دانش اموزان قابل مشاهده است.

همچنین اوج جلوه بیرونی آن در اغتشاشات پاییز 1401 در همسویی با رفتار دشمنان قابل رویت بود و  مدیران و معلمان خائن بایستی پاکسازی شوند. اگرچه فتنه سنگین 1401  خاموش شد ولی خاکسترآن باقیست و بایستی با جهاد تبیین مرتفع شود.

 تولید علم ودانش نافع بومی لازمه پیشرفت و وسیله‌ عزّت و قدرت یک کشور است و ضرورت دارد آموزش و پرورش دانش اموزان را بدان سوق دهد تا هم کیفیت ارتقا یافته و هم از مشکلات کاسته شود. بایستی این رستاخیز علمی -که پس از انقلاب ایجاد شده- با جهاد علمی معلمان رشد شتابان یافته و کشور درتراز جهانی به عنوان قطب برتر جهانی فرار گیرد.

 معنویّت و اخلاق، غایت آفرینش خلقت بشر و مهمترین رسالت پیامبران بخصوص حضرت محمد (ص) و نیاز بنیادین جامعه اسلامی بوده و جهت‌ دهنده‌ی همه‌ی حرکتها و فعّالیّت های فردی و اجتماعی است.

 بر این اساس خوشبختانه پس از انقلاب با رشد فزاینده معنویت و اخلاق در جامعه مواجه بوده ایم و لازم است مدیران و معلمان عزیز نخست خود عامل بدان باشند تا دانش آموز معنویت گرا و اخلاق مدار پرورش دهند.

 اقتصاد یک عامل مهمّ وموتور مولد جامعه و خانواده است و لازم است اقتصاد مقاومتی در تمامی برنامه ریزی های آموزش و پرورش و رعایت الگوی مصرف متعادل و بدور از اسراف و تبذیر به صورت فرهنگ عمومی دانش آموزان مدنظر قرار بگیرد.

یکی از دستاوردهای مهم انقلاب خروج از بی عدالتی مطلق که پیش از انقلاب جاری بود ؛ دستیابی به عدالت نسبی می باشد ولی هنوز با عدالت مطلوب فاصله زیادی در اجرا وجود دارد و بایستی تلاش همه‌جانبه‌ای در راه استقرار عدالت جامع به کار برده شود. بر این مبنا آموزش و پرورش لازم است  در برنامه های خود بدان توجه حداکثری داشته باشد و دانش اموزان عدالت پیشه و مبارزه جو با مفسده پرورش دهد.

 استقلال و آزادی  دو مقوله مهم و یک ابر موضوع است و بر همه حوزه ها، رویکردها و جهت گیریها اثر می گذارد و دانش آموزان ما بایستی از همین دوران نونهالی، محب وحافظ استقلال و آزادی کشور پرورش یابند.

 همچنین مرز بندی با دشمن نص صریح قرانی است که بایستی مورد توجه همه و بخصوص مسولان باشد. لازم است بینش و بصیرت عمومی و بخصوص در مورد دانش آموزان به گونه ای پرورش یابند که در هنگام غبار فتنه قدرت تشخیص حق وباطل داشته باشند.

 سبک زندگی یعنی رفتار زندگی فردی و اجتماعی براساس احکام اسلامی و از اهمیت زیادی برخودار است. بر این اساس اسلامی شدن سبک زندگی در حوزه های فردی و اجتماعی ضروری است و باید در خانه، فضای اداری، فضای کسب و کار و فراغت موضوعیت داشته باشد.

معلمان عزیز ضمن عاملیت خود باید دانش آموزان را متناسب با سبک زندگی اسلامی پرورش دهند و با مصادیق سبک زندگی غربی اشنا کنند و با آن مبارزه کنند تا این جلوه های مدهای غربی از جامعه اسلامی برطرف شود.

 امام المسلمین فرمان فریضه جهاد تبیین -که بر همه فرض عینی و فوری است- را در بهمن 1400 اعلام نمودند لذا ما بایستی جهاد تبیین ایجابی داشته باشیم و به بیان کارهای درست و ارزشمند انقلاب و نظام اسلامی بپردازیم. به این مفهوم که دستاوردهای عظیم انقلاب در حوزه های مختلف را با هدف ایجاد روحیه و امید به آینده در برابر هدف دشمنان که بدنبال سلب روحیه و امید و می باشند بیان کنیم.

در این راستا  باید روش جهاد تبیین پدافندی و واکنشی با هدف خنثی سازی تحریف دشمنان داشته باشیم. چرا که دشمن هم اکنون بدنبال تطهیر رژیم پهلوی است. از سوی دیگر زانو زدن در برابر امریکا، تحریف جنگ تحمیلی، تحریف میراث امام خمینی و تخریب دولت انقلابی و جنگ شناختی و تاثیر بر باورها در دستور کار دشمنان انقلاب و از اهداف آنهاست.

بنابر این باید عامل روش جهاد تبیین پیش دستانه با هدف پیشگیری قبل انتشار ویروس دشمن باشیم و فضا سازی عمومی اقدامات آتی پیش از شروع تخریب دشمنان و قبل از فعال شدن دشمن داشته باشیم  و صحنه جامعه را پیش از مجال یافتن توپخانه دشمن اشباع و اقنال کنیم. مثلا اگر قرار است مبارزه با مفاسد اجتماعی یا اصلاحات اقتصادی یا مبارزه با سبک زندگی غربی صورت گیرد، پیش از ان فواید و مضرات تشریح و ابهامات رفع شده شود.

 امروز ما وارث ثمره حکومت اسلامی صدر اسلام هستیم و این توفیق برای ما هست که هم حکومت اسلامی را صیانت و هم به جهان معرفی و برای ظهور تلاش کنیم و جز منتظران عملی باشیم. تکلیف و راهبرد شیعه در عصر غیبت باید زمینه سازی برای ظهور و فراهم سازی زمینه پذیرش امام زمان و نیز زیر ساختهای جامعه باشد... امروز وظیفه ما در گام دوم انقلاب اسلامی این است که ظهور را نزدیک و زمینه حکومت جهانی حضرت بقیه الله الاعظم (عج) را محقق کنیم.

سخن آخر اینکه شوال یکصد مین سالگرد تخریب حرم های مطهر بقیع که بزرگترین مکان مقدسی که چهار امام معصوم (ع) و بزرگان صدراسلام را درخود جای داده است. متاسفانه این مکان نه تنها مورد هتک حرمت تخریب فیزیکی قرارگرفته است بلکه روز به روز بر محدودیت و اهانتها از سوی وهابیون علیه زوار در آن افزوده می شود. بر این اساس بایستی در مراسمات به عزاداری پرداخته و موضوع توجه به موضوع در جهان برجسته و بازسازی اش را به مطالبه جهان اسلام مبدل کنیم.

|| سیدجواد هاشمی فشارکی

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi