شناسه خبر : 99875
چهارشنبه 13 ارديبهشت 1402 , 10:23
اشتراک گذاری در :
عکس روز

جنگ داخلی در فرانسه صدها پلیس و معترض زخمی شدند

فاش نیوز - فرانسه در روز جهانی کارگر شاهد تظاهرات بزرگ خونینی علیه دولت ماکرون بود. تظاهراتی که با سرکوب شدید پلیس به خشونت کشیده شد. آن‌طور که روزنامه فرانسوی «اومانیته» نوشته در این تظاهرات که در 300 نقطه این کشور برگزار شد دست‌کم2 میلیون و 300 هزار نفر حضور داشتند.

فرانسه روز دوشنبه شاهد انفجار خشم مردم از استبداد دولت ماکرون در پیشبرد طرح‌های ریاضتی به خصوص طرح افزایش سن بازنشستگی از 62 به 64 سال بود که علی‌رغم مخالفت بیش از 70 درصدی مردم، ماکرون با استفاده از اختیارات فوق‌العاده خود آن را به قانون تبدیل کرد و همین مسئله اتحادیه‌های کارگری را بیش از پیش خشمگین کرده است.
اتحادیه‌های کارگری فرانسه روز دوشنبه از فرصت روز جهانی کارگر برای نشان دادن عزم خود به ادامه اعتراض به این سیاست‌های ریاضتی استفاده و سراسر فرانسه را به صحنه برگزاری تظاهرات «تاریخی» علیه دولت ماکرون تبدیل کردند. آن‌طور که روزنامه فرانسوی اومانیته نوشته «در تظاهرات تاریخی اول ماه می ‌که در 300 نقطه برگزار شد ۲،۳ میلیون نفر گرد هم آمدند. تظاهراتی که ۱۰ برابر بیشتر از سال ۲۰۲۲ بود. جمعیتی با انگیزه امتناع از تغییرات اصلاحات بازنشستگی که در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بود.»
بازداشت 540 معترض
بر اساس گزارش رسانه‌های فرانسوی تظاهرات روز دوشنبه به صحنه سرکوب شدید معترضان از سوی پلیس تبدیل شد و در درگیری‌های بین دو طرف صدها نفر از معترضان و نیروهای پلیس زخمی شدند.
وزیر کشور فرانسه شمار بازداشت‌شدگان تظاهرات روز جهانی کارگر در این کشور را 540 تن اعلام کرد.
«ژرار دارمنن» دیروز در مصاحبه با شبکه «ب‌اف‌ام» همچنین گفت: ۴۰۶ نیروی پلیس نیز در درگیری‌های دیروز مجروح شدند. وزیر کشور فرانسه چهره‌های سیاسی مخالف دولت را که در مورد چنین جرائمی سکوت می‌کنند «همدست» مجرمان خواند. «دارمنن» شمار معترضان مجروح را نیز ۶۱ نفر در سراسر فرانسه اعلام کرد که ۳۰ نفر آنها در تجمعات پاریس مجروح شدند. به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، حال یک نفر از نیروهای امنیتی فرانسوی که بر اثر اصابت کوکتل مولوتف معترضان، دچار سوختگی شدیدی شده، وخیم است. وزیر کشور فرانسه هم خواستار ‌اشد مجازارت برای کسانی شد که به نیروهای پلیس و اموال عمومی حمله کرده‌اند.
به گزارش تسنیم، روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ» هم در گزارشی با عنوان صحنه‌های انفجاری در فرانسه نوشت: در برخی از شهرهای بزرگ، تظاهرات به آتش‌سوزی‌ها و دستگیری‌هایی ختم شد. این اعتراضات اغلب با ناآرامی‌هایی همراه بود. پلیس از قبل برای این شورش‌های وحشتناک آماده شده بود. اولین درگیری‌ها بعد از ظهر روز در پاریس رخ داد.
تظاهرکنندگان خودروها و سطل‌های زباله را آتش زدند و شیشه‌های بانک‌ها و مغازه‌ها را شکستند. به ویژه در پاریس، لیون و نانت، نیروهای پلیس با شورشگران بسیار خشن رو‌به‌رو شدند که با یک هدف آمده بودند: کشتن افسران پلیس و حمله به اموال دیگران. در پاریس، یک افسر پلیس پس از سوختن با کوکتل مولوتف به شدت مجروح شد. دارمنن گفت: این خشونت باید بدون هیچ‌گونه قید و شرطی محکوم شود. اصلا طبیعی و قابل قبول نیست که به سمت نیروهای پلیس سنگ و مواد آتش‌زا پرتاب شود.» تصاویر ویدئویی از شهرهای مختلف نشان می‌دهد که خسارات زیادی به اموال عمومی وارد شده است.
در پایتخت و دیگر شهرهای بزرگ، پلیس برای اولین‌بار از هواپیماهای بدون سرنشین برای نظارت بر وضعیت استفاده کرد. الیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه این خشونت را غیرقابل قبول خواند. خبرنگاران نیز می‌گویند بلافاصله پس از شروع راهپیمایی در پاریس، درگیری‌های خشنی بین تندروهای جنبش موسوم به «بلوک سیاه» و نیروهای امنیتی فرانسه آغاز شد و پلیس هم از گاز‌اشک‌آور و ماشین‌های آب‌پاش برای مقابله با معترضان استفاده کرد.طبق گزارش‌ها، معترضان با استفاده از کوکتل مولوتف، گلوله‌های رنگی و بطری به پلیس و نیروهای امنیتی فرانسه حمله کردند و اقدام به شکستن شیشه‌های بانک‌ها و سایر اماکن عمومی و خصوصی نمودند.
خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد، در شهر پاریس گروهی از تظاهرکنندگان رادیکال به سمت نیروهای پلیس‌اشیای مختلفی را پرتاب کرده و پنجره‌های مکان‌های تجاری مختلف همچون بانک‌ها و بنگاه‌های معاملات املاک را شکستند. به نوشته این خبرگزاری، نیروهای امنیتی فرانسه نیز علیه آنها به گاز‌اشک آور و خودروهای آب‌پاش متوسل شدند. پلیس فرانسه در شهر نانت در غرب این کشور نیز بعد از آنکه معترضان به سوی ماموران ‌اشیای مختلفی را پرتاب کردند، گاز‌ اشک‌آور شلیک کرد و معترضان در این شهر پنجره‌های یک فروشگاه لباس را شکستند. در شهر مارسی نیز معترضان برای مدت کوتاهی هتل گرانقیمت اینترکانتیننتال را به‌اشغال خود درآورده و برخی ‌اشیا و وسایل در این هتل را شکسته و تخریب کردند. سوفی بینه، رئیس ‌اتحادیه کارگری سی.جی.تی در جریان تظاهرات پاریس گفت: تا زمانی که این اصلاحات بازنشستگی لغو نشود، ورق برنخواهد گشت. عزم ما برای برنده شدن تغییر نکرده است.
به آتش کشیدن پرچم ناتو و اتحادیه اروپا
راهپیمایی روز جهانی کارگر در ایتالیا نیز به صحنه اعتراضات علیه ناتو و اتحادیه اروپا تبدیل شد و از این جهت این راهپیمایی با دیگر کشورهای قاره سبز متفاوت بود. در این اعتراضات تظاهرکنندگان خشمگین پرچم‌های اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را در این کشور آتش زدند. به گزارش ایرنا از رسانه‌های ایتالیا، اکثر مردم در این کشور با سیاست‌های جنگ‌طلبانه دولت این کشور مخالف هستند.
راهپیمایان روز جهانی کارگر در شهر رم، برای نشان دادن مخالفت خود با ارسال تسلیحات جنگی به اوکراین و نیز کمک مالی به کیف، پرچم‌های اتحادیه اروپا و ناتو را به آتش کشیدند. همچنین در تورین ایتالیا هم معترضان ضد دولتی با در دست داشتن عروسک‌هایی برای تمسخر جورجیا ملونی نخست‌وزیر ایتالیا راهپیمایی کردند.
در شهر پوتنزا در جنوب این کشور هم سه اتحادیه اصلی تظاهراتی در اعتراض به دولت راست‌گرای ملونی نخست‌وزیر ایتالیا برگزار کردند. سال گذشته نیز در جریان راهپیمایی روز جهانی کارگر، هزاران معترض ایتالیایی با تروریست خطاب کردن ناتو، علیه سیاست‌های سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و حمایت از جنگ اوکراین و تحریم‌های روسیه شعار دادند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi