شناسه خبر : 101350
دوشنبه 05 تير 1402 , 11:09
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ننگ انباشته FATF و سینه‌چاکی روزنامه زنجیره‌ای

فاش نیوز - روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد بر خلاف واقعیت‌های تجارت خارجی کشور نوشت بدون FATF مانع هر نوع گشایش خارجی می‌شود.
این روزنامه در سرمقاله‌ای آشفته می‌نویسد: «همزمان که شاهد روزهای سخت پوتین هستیم و رسانه‌ها درگیر اخبار شورش داخلی روسیه هستند، خبری منتشر شده که به نظر می‌رسد نباید از کنار آن به سادگی گذشت. اف‌ای‌تی‌اف، اعلام کرد که ایران در فهرست کشورهای سیاه باقی خواهد ماند.
برای اهل نظر و تفکر، این خبر بسیار مهم می‌تواند باشد. البته بنده نمی‌دانم در هیئت دولت نیز این خبر چه جایگاهی دارد ولی آنچه که از این خبر می‌تواند دستگیرمان شود این است که خبر مذکور می‌تواند مانع هر گشایشی در سیاست خارجی دولت سیزدهم باشد. یعنی هرچقدر هم که دیپلمات‌های این دولت در دیپلماسی کوشا و موثر باشند و به قول خودشان بتوانند صبحانه، ناهار و شام را در سه پایتخت مجزا در منطقه میل کنند اما این موضوع باعث نخواهد شد شاهد گشایشی در اقتصاد کشور باشیم.
به قول یکی از فعالان بازار، انتهای باقی ماندن ایران در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف و تحرکات سیاست خارجی آن است که مجبور هستیم با قاطر، پول‌های کشور را جا به جا کنیم بنابراین بانکی و نهادی حاضر نیست وارد معامله با ما شود.
هر چند با نگاهی گذرا به وضعیت قیمت‌ها چه در سوپرمارکت‌ها و چه در بازارهای مختلف از جمله مسکن و ارز شاهد هستیم که آنچنان اتفاق مثبتی رخ نداده است. اگر کاهش قیمتی موردی مثلا در حوزه مسکن می‌بینید ناشی از رکود حاکم بر بازارهاست».
این نوشته در حالی منتشر می‌شود که کشورمان در دولت سابق به مدت چند سال، 37 بند از 41 بند اکشن پل FATF را به اجرا گذاشت اما نتیجه روند مذکور، تشدید فشار‌های تحریمی بود. جالب این که در اوج اجرای این تعهدات به علاوه تعهدات برجامی، سفارت کره جنوبی در تهران ناچار شد حقوق کارمندان خود را با هواپیما و چمدان به تهران منتقل کند.
در عین حال وقتی در مجلس و نهادهای دیگر از آقای ظریف سؤال شده بود که «آیا تضمین می‌دهد با پذیرش تعهدات بیشتر، تحریم‌ها لغو می‌شود؟»، پاسخ داده بود نه من و نه آقای روحانی نمی‌توانیم چنین تعهدی بدهیم. درست هم می‌گفت؛ چنان که وعده‌های برجامی یکی پس از دیگری خلاف واقع از آب در آمده بود.
گفتنی است موضوع FATF مبارزه با پولشویی و جرائم سازمان‌یافته و تامین مالی تروریسم است اما پاریس میزبان FATF، همزمان میزبان یکی از جنایتکارترین گروه‌های تروریستی دنیا (سازمان منافقین) است و دیگر پایتخت‌های اروپایی هم از تروریست‌هایی مانند کومله و تندر و الاحوازیه و... میزبانی می‌کنند. ضمنا آمریکا و اروپا طبق گزارش رسانه‌های غربی، میزبان 76 درصد پولشویی‌های بزرگ در دنیا هستند.
ضمنا نویسنده روزنامه زنجیره‌ای که سردبیر قبلی‌اش به آمریکا پناهنده شده- گویا خبر ندارد که ایران بدون برجام FATF توانسته صادرات نفت خود را به نسبت دو سال آخر دولت روحانی حدود سه برابر کند و ضمنا حجم صادرات کشور را به بالای 55 میلیارد دلار برساند.
این نکته هم شایان ذکر است که بخشی از اطلاعات واگذار شده به FATF توسط ایران، در اختیار خزانه‌داری ایران برای تحریم‌های شدید‌تر و انسداد مجاری دور زدن تحریم‌ها استفاده شد و ننگی تاریخی در زمینه همکاری با آن کارگروه وابسته به آمریکا به شمار می‌رود. از این جهت شک برانگیز است که چرا یک روزنامه داخلی همچنان سنگ FATF را به سینه می‌زند؟!
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi