شناسه خبر : 104037
شنبه 08 مهر 1402 , 11:44
اشتراک گذاری در :
عکس روز

امیر سرتیپ دوم شهید سیدعلی اکبر هاشمی،

افسری حزب‌اللهی و عاشق مردم

فاش نیوز - ارتش جمهوری اسلامی ایران بیش از 48 هزار شهید والامقام و سرافراز را در راه آرمان های نظام اسلامی تقدیم کرد که شهید امیر سرتیپ دوم سید علی اکبر هاشمی یکی از آنان است، او که افسری حزب اللهی و عاشق مردم و کشورش بود.

شهید امیر سرتیپ دوم سیدعلی‌اکبر هاشمی در 28 مهر 1325 در تهران در خانواده ای‌ مذهبی پا به عرصه وجود نهاد و دوران تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در دبیرستان مروی سپری کرد.
وی از همان دوران نوجوانی علاقه خاصی به قرآن داشت و یکی از شاگردان حاج آقا سیف و عضو هیأت علم القرآن محمدی (ص) بود.
سیدعلی اکبر پس از طی تحصیلات اولیه و اخذ مدرک دیپلم در تاریخ 10 مهر 1345 از طریق شرکت در کنکور ورودی دانشکده افسری به استخدام ارتش در آمد و پس از طی دوره سه ساله دانشکده افسری در تاریخ 10 مهر 1348 در رسته پیاده به درجه ستوان دومی نائل آمد.
این افسر جوان ارتشی، پس از طی دوره مقدماتی رسته پیاده در مرکز آموزش پیاده شیراز به لشکر 64 پیاده ارومیه اختصاص یافته و مشغول خدمت شد.
علی اکبر هاشمی در دوران پیروزی انقلاب اسلامی نقش اساسی در توزیع و نشر پیام های حضرت امام در منطقه شمیرانات، چیذر، اختیاریه و لویزان داشت و از شگردهای خاصی برای توزیع اعلامیه های امام خمینی (ره) استفاده می‌ کرد و با گذاشتن اعلامیه ها در کیف دختر دبستانی خود به اتفاق دخترش آنها را توزیع می‌ کرد؛ او با یاری و همکاری تیمسار گرمابدره‌ای در پادگان لویزان اعلامیه‌ها را تکثیر و قبل از ورود افسران و امرا به محل خدمتشان اعلامیه‌ها را به داخل اتاق ها انداخته و پخش می‌ کرد.
این افسر شجاع و انقلابی در دوران حکومت نظامی با تمام توان با اهالی منطقه شمیرانات همکاری نزدیک برای سازماندهی تظاهرات علیه رژیم ستم شاهی را به خصوص با رئیس حوزه علمیه چیذر، حاج‌آقا هاشمی اولیاء و حاج آقا موسوی اصفهانی، امام جماعت مسجد صاحب الامر اختیاریه داشت.
علی اکبر پس از شروع درگیری های منافقین در کردستان به اتفاق سایر داوطلبان از ارتش با شهید علی صیاد شیرازی به کردستان رفته و با تلاش های فراوان و امکانات اندک به قلع و قمع آنان پرداخته و از ناحیه پا به شدت مجروح و به تهران انتقال داده شد.
وی در سال 1360 در عملیات حصر آبادان به طور فعال شرکت کرد و ترکش هایی از آن عملیات به یادگار در بدن داشت.
این افسر شجاع و انقلابی ارتش جمهوری اسلامی ایران به دلیل شایستگی های فراوانی که از خود بروز داده بود، به فرماندهی دانشکده افسری و پادگان لشکرک منصوب و به دلیل اعتماد و اطمینانی که نسبت به او داشتند مسئولیت حفاظت مجلس شورای اسلامی در زمان ریاست آقای هاشمی رفسنجانی به وی محول گردید. وی پس از مدتی به عنوان معاونت عملیات لشکر 84 خرم آباد و سپس به فرماندهی تیپ لشکر 64 ارومیه مستقر در پیرانشهر مشغول ایثار و جانفشانی بود که در زمان یادشده مجددا مجروح و پس از یک ماه استراحت و قبل از بهبودی کامل به منطقه مراجعت کرد.
شهید هاشمی سربازی متعهد، منظم، با انضباط ، شجاع، فعال، ولایتی، با روحیه بسیجی بسیار بالا بود که دوره‌های مختلف چتربازی، سنگ نوردی و دوره ‌هایی با شرایط سخت و ویژه را گذرانده بود و عشق و علاقه وصف ناپذیر و خاصی نسبت به حضرت امام خمینی(ره) و خانواده معظم شهدا و حساسیت فوق العاده ای نسبت به بیت المال داشت.
وی در امر به معروف و نهی از منکر به هیچ وجه اهل تساهل نبود و هراسی به خود راه نمی ‌داد و حتما تذکر و توصیه لازم را انجام می ‌داد و اهتمام فوق العاده‌ای نسبت به رفع گرفتاری و مشکلات مردم خصوصا ارباب رجوع داشت و حتی در محل کار ساده و کوچک خود یکی از روزهای هفته را اختصاص به این امر داده و بدون حضور منشی در زمان مراجعه کنندگان کار آنها را پیگیری تا رفع نیاز و خواسته آنها را با زدن تلفن یا نوشتن نامه عملی می کرد.
همچنین صندوق قرض الحسنه ای ایجاد کرد و برای ازدواج جوانان، فراهم نمودن جهیزیه و جمع آوری کمک‌های مردمی از افراد خیر تلاش می کرد و برای رفع نیازهای منطقه عملیاتی از هیچ کوششی فرو گذار نبود.

شهید امیر سرتیپ دوم هاشمی از نظر اخلاق و ادب نمونه بارزی از فرماندهان صدر اسلام بود، شخصی مطیع و فرمانبردار و معتقد به ولایت مطلقه فقیه بود که حماسه رزم آفرینی هایش هنوز هم باعث افتخار ملت شهیدپرور ایران است.
وی همچون سایر شهدا با نثار جان خود ریشه های انقلاب اسلامی را مستحکم کرد و به استقلال و آزادی امت شهید پرور قوت بخشید.
این افسر شجاع ارتش جمهوری اسلامی ایران به منظور حفظ تمامیت ارضی کشور و دوام انقلاب و مبارزه با دشمنان اسلام راهی جبهه های حق علیه باطل شد و فرماندهی تیپ یک پیرانشهر که صحنه تاخت و تاز دشمنان از خدا بی خبر بود را به عهده گرفت و با تلاش و جانفشانی و ایثار و فداکاری منطقه را از لوث وجود سفاکان پاک کرد که تاریخ شاهد حماسه آفرینی های او بوده و آیندگان با ورق زدن برگ های آن احساس غرور و افتخار خواهند کرد و بر پایمردی های بزرگ مردانی چون او مباهات خواهند کرد.
افسر حزب الله بعد از چندین سال مبارزه در تاریخ 10 خرداد 1368در منطقه عملیاتی پیرانشهر نزدیک اذان ظهر در اثر سانحه اتومبیل به لقاء الله پیوست و به آرزوی دیرینه خود یعنی شهادت رسید.
مراسم تشییع پیکر آن بزرگوار در ارومیه و تهران با شکوه هر چه تمام تر با حضور انبوه امت شهید پرور برگزار شد.
یاد و نام این شهید سرافراز ارتش جمهوری اسلامی ایران برای همیشه در تاریخ ماندگار حماسه و ایثار این مرز و بوم گرامی باد.
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi