شناسه خبر : 104544
دوشنبه 24 مهر 1402 , 09:28
اشتراک گذاری در :
عکس روز

فشارهای جنگ تحمیلی باعث نشد مردم ایران پشت کشورشان را خالی کنند

فاش نیوز - رهبران سازمان مجاهدین فکر می‌کردند اکثر مردم که از وضعیت کشور و فشارهای ۸ سال جنگ ناراضی‌اند و نسبت به سرنوشت کشور بی‌تفاوت شده‌اند، به آن‌ها می‌پیوندند. نادرست بودن این تحلیل باعث شد سازمان در مراحل اولیه با شکست روبرو شود.

فشارهای جنگ تحمیلی باعث نشد مردم ایران پشت کشورشان را خالی کنند+فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس، تنها ۳ روز بعد از اینکه ایران قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفت، سپاه سوم ارتش متجاوز عراق، با استعداد ۱۳ لشکر، تهاجم خود را در روز جمعه ۳۱ تیر ۱۳۶۷ آغاز کردند. حداقل هدف دشمن از این تجاوز این بود که با اشغال قسمت‌های ارزشمندی از سرزمین خوزستان و به اسارت گرفتن بسیاری از نیروهای ایرانی، ضربه‌ای مهلک به ایران وارد کند که در صورت موفقیت، به هنگام مذاکرات پس از جنگ، برگ برنده در دست عراق بود و می‌توانست بیشتر خواسته‌های خود را به‌ طرف شکست‌ خورده جنگ تحمیل کند.

تجاوز بسیار سنگین آن روزهای متجاوزان عراقی، وضعیت بسیار حساسی برای کشور به وجود آورده و نه‌ تنها خرمشهر در آستانه سقوط قرار داشت، بلکه خطر سقوط اهواز، مرکز استان خوزستان نیز ممکن بود. چنین وضعیتی می‌توانست ابتکار عمل امام خمینی(ره) را که با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ افکار عمومی جهان را به نفع ایران بسیج کرده بود، خدشه‌دار کند و توازن را در صحنه راهبردی جنگ به سود عراق برگرداند.

رزمنده‌های ایرانی به راحتی خود را نمی‌بازند

با این حال این برداشت و تصور رژیم صدام خیلی زود نقش بر آب شد و رزمندگان اسلام یک‌ بار دیگر دفاع در مقابل ارتش دشمن را برای آزادسازی خاک میهن و پشیمان کردن دشمن آغاز کردند.

رزمندگان داوطلب در شرایطی بسیار سخت در حالی‌ که خودِ فرماندهان لشکرهای سپاه در خطوط مقدم و در کنار جاده اهواز ـ خرمشهر با قوای دشمن درگیر شده بودند، توانستند در کمتر از ۲ شبانه‌‌روز، قوای دشمن را به‌ طور کامل در جبهه جنوبی تا نوار مرزی به عقب برانند.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi