شناسه خبر : 105093
سه شنبه 09 آبان 1402 , 11:02
اشتراک گذاری در :
عکس روز

باغ‌موزه دفاع مقدس با رویکرد «زنان در جنگ تحمیلی» توسعه می‌یابد

فاش نیوز - رئیس باغ موزه ملی انقلاب و دفاع مقدس یکی از برنامه‌های توسعه این باغ موزه را ایجاد آثار هنری در حوزه زنان و نقش آنان در دفاع مقدس اعلام کرد و گفت: موضوع زنان یکی از سناریو‌هایی است که پیگیری شده و در حال تبدیل به آثار هنری است.

باغ‌موزه دفاع مقدس با رویکرد «زنان در جنگ تحمیلی» توسعه می‌یابد

به گزارش خبرنگار حوزه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، چند روز پیش مجلس شورای اسلامی در بررسی گزارش کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم نمایندگان با بند (چ) این ماده موافقت کرد. طبق این مصوبه، دولت مکلف است از طریق بنیاد شهید و امور ایثارگران و شهرداری‌های سراسر کشور نسبت به حفظ و ترویج آثار، ارزش‌ها، حماسه‌ها و تجارب انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با ایجاد، توسعه و نگهداری موزه‌ها، یادمان‌ها، نمادها و نشانه‌های جهاد، مقاومت و ایثار و پاسداشت قداست و منزلت پاک شهیدان و ساماندهی و نگهداری مناسب آن‌ها به صورت مراکز فرهنگی و نوسازی و مرمت گلزارهای شهدای سراسر کشور با هماهنگی خانواده معظم شهدا اقدام کند. همچنین وزارتخانه‌های نیرو، نفت، راه و شهرسازی و کشور موظفند حسب مورد نسبت به تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز شامل آب، برق، گاز و جاده با دسترسی از منابع داخلی خود در سقف بودجه سنواتی اقدام کنند.

موزه‌های دفاع مقدس در سطح کشور از جمله مواردی هستند که این مصوبه شامل آن‌ها می‌شود. در این رابطه با سردار محمدقاسم ناظر رئیس باغ‌موزه انقلاب و دفاع مقدس، گفت‌وگویی داشتیم تا برنامه‌های خود را برای توسعه باغ‌موزه‌های دفاع مقدس توضیح دهد.

هر روز در حال انجام توسعه هستیم

وی در پاسخ به پرسش «چه برنامه‌ای برای توسعه موزه‌های دفاع مقدس کشور دارید؟» گفت: «ما هر روز در حال انجام توسعه هستیم. همواره در حال اصلاح، تعویض و انجام اقدامات مفید هستیم.»

او توضیح داد که کار محتوایی موزه‌های دفاع مقدس از سال ۹۶ شروع شده و موزه‌های استان‌هایی مانند کرمانشاه، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و ... که در حال ساخت هستند، موظفند تا سال ۱۴۰۴ برنامه‌های محتوایی خود را آغاز کنند. او گفت: «باغ‌موزه‌های برخی استان‌ها مانند مازندران، آذربایجان غربی و شرقی، سمنان، یزد و ... کار ساختشان به پایان رسیده و در حال انجام کارهای محتوایی هستند.»

موزه «تهران» در حال آماده‌سازی

رئیس باغ‌موزه ملی انقلاب و دفاع مقدس چگونگی انجام کار محتوایی را این طور توضیح داد: «کار محتوایی یعنی سوژه‌یابی و سناریونویسی. کارکنان ما ابتدا موضوعات را طراحی می‌کنند. برای مثال موضوع را یک فرمانده یا یگان در عملیاتی خاص یا ابعاد شاخص دفاع مقدس یا نقش زنان در دفاع مقدس یا فرمانده‌ای عالی در جنگ تحمیلی یا اقدامات زرهی در جنگ یا ... قرار می‌دهند. سپس در رابطه با آن موضوع سناریو می‌نویسند و در مرحله بعد آن سناریو را در قالب هنر قرار داده و آن را در معرض دید عموم می‌گذارند. همچنین در ساختمان شهدای موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تهران، موزه «تهران» در حال آماده سازی بوده و طراحی و سوژه‌یابی آن صورت گرفته است.»

زنان؛ موضوع جدید باغ‌موزه دفاع مقدس

او تأکید کرد: «موضوع زنان یکی از سناریو‌هایی است که احداث شده و در حال تبدیل به آثار هنری است. همه موضوعات مربوط به زنان که به دفاع مقدس مربوط است در این بخش خواهد آمد.»

بازدید توریست‌ها از باغ‌موزه دفاع مقدس

موزه‌های دفاع مقدس یکی از مکان‌هایی هستند که مورد بازدید گردشگران و توریست‌های خارجی قرار می‌گیرند. سردار ناظر درباره این موضوع گفت: برای توسعه گردشگری با شهرداری‌ها و وزارت گردشگری هماهنگی‌هایی انجام داده‌ایم که به تبع آن روزانه توریست‌های خارجی از کشورهای مختلف از این موزه‌ها بازدید انجام می‌دهند. 

رئیس باغ‌موزه ملی انقلاب و دفاع مقدس در پایان کمک‌هایی که از طرف دولت در زمینه‌های انشعابات و جاده‌ها و یادمان‌ها و ... به این باغ‌موزه‌ها شده را خوب و درست دانست.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi