شناسه خبر : 106161
شنبه 11 آذر 1402 , 08:33
اشتراک گذاری در :
عکس روز

یوسف مجتهد: عدم شفافیت برخی قوانین عاملی در اجرای ناقص آنها است

مجتهد: عدم شفافیت برخی قوانین عاملی در اجرای ناقص آنها است

فاش نیوز - عضو هیئت مدیره شبکه ملی ایثارگران با بیان اینکه در برخی قوانین ایثارگران وجانبازان شفافیت وجود ندارد، گفت: این عدم شفافیت به اجرای ناقص قوانین موجود دامن زده که باید برای رفع آنها گام‌های موثری برداشته شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، یکی از دغدغه‌های امروز جامعه ایثارگری تصویب مفاد برنامه هفتم توسعه کشور  در خصوص ایثارگران است. برنامه‌ای که اجرای قوانین آن ارتباط مستقیم با زندگی روزمره این عزیزان دارد و نقش مهمی، خصوصاً در بخش درمان و بیمه خواهد داشت. 

این درحالی است که در یک بررسی کوتاه حتی اگر از موارد پیش بینی شده در برنامه هفتم توسعه نیز بگذریم و فرض کنیم که همه آنها دارای امتیازاتی قابل توجه برای تامین نیازهای جامعه ایثارگران و جانبازان کشورمان هستند می‌بینیم عدم شفافیت در قوانین فعلی و قوانین پیشنهادی برای آینده عاملی است که می‌تواند بازهم چالش‌آفرین باشد و مشکلی از مشکلات این گروه جامعه رفع نکند.

یوسف مجتهد از اعضای هیئت مدیره شبکه ملی ایثارگران دقایقی با خبرگزاری تسنیم در مورد این دغدغه ذهنی جامعه هدف گفت که در ادامه می‌خوانیم. 

مجتهد درباره شفافیت قوانین برای جلوگیری از برداشت‌های متفاوت از آنها گفت: ما در خصوص عدم شفافیت برخی قوانین که منجر به اجرای ناقص و نادرست آن‌ها شده، 50 مورد را هم مطرح کردیم و به بنیاد شهید گفتیم، این موارد شفاف شده و شما می‌توانید در برنامه نویسی هایتان لحاظ کنید تا با شفاف شدن این تناقض‌ها، سوء برداشت دستگاه‌ها برای اجرای قانون برطرف شود. 

وی در ادامه افزود: بخشی از این 50 مورد در خصوص بعضی از قوانینی بود که دستگاه‌ها مدعی هستند، درحال انجام آنها هستند ولی بررسی‌ها و نتایج آن کاملا بیانگر این نکته است که قوانین یاد شده ناقص اجرایی می‌شود. به عنوان مثال ماده 39 قانون جامع ایثارگری که حقوق خانواده شهدای حالت اشتغال کاملاً ضد قانون در حال اجراست. طبق قانون این افراد باید همتراز با کادر ثابت نیروهای مسلح با دو درجه بالاتر حقوق بگیرند اما اغلب موارد اجرا نمی‌شود. 

عضو هیئت مدیره شبکه ملی ایثارگران همچنین اظهار داشت: دستگاه‌ها نسبت به تکالیف قانونی خود قصور می‌کنند و خودشان را هم راحت کردند انگار که جامعه ایثارگری برای آنها بی‌اهمیت هستند که پیگیر حق و حقوشان باشد. در این موضوع بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در این زمینه سرعت عمل و چاپکی یا حتی دقت نظر مناسبی ندارد درحالی که بارها ایثارگران بارها نسبت به این موضوع ابراز گلایه کرده‌اند و خواستار پیگیری جدی مطالبات قانونی و به حقشان بوده‌اند.

وی همچنین نسبت به انجام وظیفه مجموعه‌های مرتبط با جامعه ایثارگری ابراز نگرانی کرد و افزود: برخی  مجموعه‌هایی که مستقیم و غیر مستقیم در حوزه ایثارگری مسئولیت دارند یا متولی پیگیری حقوق جامعه ایثارگران و جانبازان  هستند؛ متأسفانه به وظایف قانونی خود عمل نمی‌کنند که این روند تبدیل به معضلی مهم شده و درصورت ادامه این روند مشکلات ریشه‌دارتر خواهد شد. 

مجتهد با اشاره به اجرای قانون تخصیص خودرو به جانبازان جسمی-حرکتی گفت: واقعیت امر اینجاست که در مواردی برخی مطالبات قانونی ایثارگران انگار لق لقه زبان مسئولان مربوطه شده و دائم خبر از پیگیری و تصمیم‌گیری و ارائه تسهیلات می‌کنند. درحالی که اصلاً چنین موضوعی نیست و باز هم می‌بینیم مشکل علی‌رغم تمام این بیانات باقی است و گره‌ای از گره‌های ایثارگران باز نشده است.به عنوان مثال در حالی که سال 1400 و 1401 و 1402 تخصیص خودرو داخلی به جانبازان جسمی - حرکتی مصوب شد و واردات خودرو خارجی در سال جاری هم مصوبه دیگری است  در این زمینه همچنان می‌بینیم در مورد خودروی این بخش از جامعه جانبازان و ایثارگران  دریغ از یک اقدام موثر.

وی ادامه داد: مسئولان می‌گویند برای مشمولان پیامک رفته و به بانک‌ها هم فشار می‌آوریم تا وام خودرو را سریعتر پرداخت کنند، اما آنچه در ذهن جامعه ایثارگری می‌گذرد این است که تا خودرو داده نشود اعتماد ندارند که قانون، حداقل در خصوص همین 10 هزار ماشینی که گفتند، اجرا شود. 

 عضو هیئت مدیره شبکه ملی ایثارگران با اشاره به گفته برخی مسئولان بنیاد شهید مبنی بر اینکه برای هر تصمیم با گروه‌های مختلف جامعه ایثارگری مشورت می‌کنیم، بیان داشت:  این صحبت‌ها را تکذیب می‌کنم. همانطور که دیدیم لایحه‌ای که در خصوص برنامه هفتم به دولت رفت کاملاً مغایر با تمام پیشنهادهایی بود که تشکل‌های ایثارگری مختلف داده بودند. در واقع خواسته‌های مستقیم خود بنیاد شهید در مورد آن لایحه بود که با اعتراض ایثارگران سریع جمع شد. 

وی تاکید کرد: هیچ کدام از لوایح، تضمین کننده حقوق فعلی ایثارگران هم نیست. چه رسد به اینکه بخواهند پیشنهاد خاص و موثری هم در جهت بهبود وضعیت بدهند. یکی از عللش موضوع بسیار ضعیف کارشناسی در بنیاد شهید لست و دلیل دیگر حاکمیت نوعی تفکر انقباضی است که بیشتر به دنبال محدود کردن خدمات است تا واقعاً اصلاح منطبق با وضعیت معیشتی جامعه ایثارگران. 

مجتهد تصریح کرد: معیشت و درمان دو موضوع بسیار جدی در جامعه هدف است که اگر خللی ایجاد شود، قطعاً خانواده‌ها دچار مشکل شدید خواهند شد. اما در حوزه معیشتی ببینید چه فاصله عمیقی بین حقوق ایثارگران با هم ردیف‌های خودشان در قانون وجود دارد؟ تازه ایثارگران در قانون امتیازهایی هم دارند که با همه این‌ها حقوق شان بسیار پایین است. خب این موضوعی غیر قابل فهم است؟ خیر؛ اما ظاهراً اراده‌ای برای حلش وجود ندارد.

بیشتر بخوانید

عضو هیئت مدیره شبکه ملی ایثارگران گفت: جامعه ایثارگری نمی‌خواهد تافته جدا بافته باشد و فرش قرمز زیر پایش پهن شود، اما می‌خواهد آنچه در قانون تصویب شده را اجرا کنند نه یک ذره بیشتر. الان در برنامه ششم توسعه کسی بررسی کرده که چقدر از قوانین آن اجرا شد؟  تازه برخی از همان تعدادی هم که اجرا شد ایثارگران دو سه سال پیگیری کردند. گاهی مجلس، گاهی قوه قضاییه و گاهی دیوان عدالت اداری اقدام کردند تا مشکل حل شد. مگر ایثارگر چقدر باید برای گرفتن حق خود شکایت کند؟ 

اینستاگرام
آقای مجتهد عزیز تبدیل وضعیت نیروهای طرحی علومپزشکی در سالهای ۱۴۰۳ به بعد چه خواهد شد؟؟ چرا هیچ کس جوابگو نیست؟؟؟؟، پیگیر باشید لطفا . تبدیل وضعیت حق مسلم همه فرزندان ایثارگر است در هر زمانی.
با سلام

وای بر برخی مسئولان بی عرضه و بی کفایت
یک آمار تهیه کنید ببینید در کل کشور از کل جانبازان حالت اشتغال ادارات چند درصد مانده اند ؟!
بنده فکر نمی کنم حتی یک نفر هم باشد تمام جانبازان حالتذاشتغال ادارت که مشمول ماده ۳۹ هستند یک نفر شون نمانده اند از این ماده قان‌ونی بهره مند شوند... چون اکثر یا بازنشست شده اند یا متاسفانه به دیار باقی رفته اند
آیا کسی هست تاوان عدم اجزای قانون صریح مجلس را برای این بندگان خدا جبران کند؟

خدا نبخشدتان با این نوع مسئولیت داری تون
جز خیانت؟
بنام خدا
با سلام
آقای مجتهد باتشکر از پیگیری ها وروشنگریها درباره قوانین ایثارگران
لطفا با همکاری دیگر وکلا جهت فشار بیشتر برای اجرای قوانین شفاف ووضوح غیرشفافها حتی باتوسل به سازمان بازرسی و... اقدام نمایید بدون اینکه خدای ناکرده برای خودتان دشمن تراشی ویا دردسر مضاعف ایجاد شود. با تشکر
با سلام خدمت برادر گرامی اقای مجتهد؛ جانباز چشمی هستم با 45درصد از کارافتادگی؛ همانگونه که فرمودید، خیلی از قوانین شفاف نیست، بعنوان نمونه جانباز جسمی وحرکتی به کی گفته میشه؟ دوم طبق حکم دیوان عدالت جانبازان میتوانند از دو صندوق حقوق دریافت کننداما بنیاد منکر این موضوع است، و میگویند شامل ماده 38نمیشود! سوم اینکه به فرض جانبازی یک سال نیم کسری خدمت برای بازنشسته شدن دارد و از طرغی هم 10سال سابقه بیمه در یک شرکت خصوصی دارد، اگر اون سابقه رو به بنیاد منتقل کنه نه تنها بعد از60سالگی نمیتونه حقوقی از تامین اجتماعی بگیره از این طرف هم ده سال از حق سنواتش کم میشه! چهارم اینکه حالت اشتغال یعنی چی؟نه امتیاز شاغلین رو داریم نه امتیاز بازنشسته رو، برای مثال دخیره مرخصی شامل ما نمیشه همچنین اضافه کار پاداش های مناسبتی ماموریت، رفاهیات و غیره!! مورد دیگه برای بازنشسته 20درصد افزایش حقوق پیشنهاد میشه برای ما، 18درصد!! پنجم در مورد خودرو بالای 50درصد که تقریبا 30000هزار نفر هستن که میتونن خودرو خارجی وارد کنن با هر نوع مجروحیتی، 25تا 49درصد هم که باید خودروی داخلی بگیرند، وقتی بیاد امار 280هزار نفر مشمول رو اعلام میکنه که باز هم شامل ما نمیشه مگر ما چقدر والدین شهدا وهمسران شهدا داریم که مشگل حرکتی داشته باشن؟ تازه با این وصعیت چند سال طول میکشه به همه خودرو تعلق بگیره؟ ششم اینکه خیلی از جانبازان بالای50 درصد قصد سوار شدن ماشین خارجی رو ندارن یعنی میخوان از فروشش مشکلات دیگه رو حل کنن اگر فرض کنیم این اتفاق بیافته اوناییکه،49درص هستن و مشگل جسمی وحرکتی ندارن سر شون بی کلاه میمونه!! هفتم: اینکه اگر درصد معیار امتیاز گرفتنه چرا اینقدر استثنا وجود دارهدر کل بعد از 40سال ما که نفهمیدم چی به چیه؟ اگر شما میدوند تو فاش نیوز ما رو هم راهنمایی کنید، سپاس از شما
باسلام درموردمعیشت جانبازان 25%مستمربگیرکه باکمترازحداقل دریافتی مصوب مجلس شورای اسلامی محترم هم عمل نمی شود بنیاد پرداخت کمترازمصوبه رااجرا میکنداین عدالت نیست حق جانبازان وخانواده شهداراتضییع میکنندازرشادت وگذشت ازشیرین ترین وجود خودازیادبرده نشودکه ملت درزیراسمان ابی نفس میکشندوزندگی ارام درامنیت کامل ازشهادت طلبی وایثاراین عزیزان بوده
برادر عزیز و گرانقدر جناب مجتهد
عرض سلام، ادب و احترام
تمکین نکردن به قانون، فقط مختص بنیادشهید نیست!
بروکراسی اداری ما فقیر است و شخصی سازی شده...!
منتهی، بنیادشهید، گل سر سبد است!!!
اجرا نکردن قانون!!!
تمرد از قانون!!!
فرار رو به جلو!!!
درد این است که مردم و بخصوص ایثارگران، ضعیف اند... و
دیگران قلدر...!!!!!
حتی صدای حق طلبی را هم، با گاز اشک آور خفه می‌کنند!
و در صورت اصرار بر حق طلبی، میریم جایی که عرب رفت!!!!!!!!!!
پس بهتره که شما مواظب نفس های خود باشید...
تا ببینیم که سرنوشت نامعلوم، به کجا میبره ماها رو!!!
و...
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi