شناسه خبر : 107523
دوشنبه 25 دي 1402 , 10:12
اشتراک گذاری در :
عکس روز

داوری ۱۰ هزار و ۱۱۱ شعر در «کنگره شعر دفاع مقدس»

فاش نیوز - سردار بایرامی با بیان اینکه دبیرخانه کنگره شعر دفاع مقدس میزبان ۱۰ هزار و ۱۱۱ شعر شده است، گفت: اکثر شرکت‌کنندگان در بیست و پنجمین جشنواره سراسری شعر دفاع مقدس و مقاومت را جوانان تشکیل می‌دهند.

کد خبر: ۶۴۴۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۲:۳۰ - 15January 2024
 

سردار «عباس بایرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در گفت‌وگو باخبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با بیان اینکه در آستانه برگزاری بیست و پنجمین دوره کنگره سراسری شعر دفاع مقدس هستیم، اظهار داشت: تداوم بیست و پنج ساله‌ی این کنگره نشان دهنده‌ی پختگی آن است؛ شخصیت‌های مطرح امروز شعر انقلاب که اکثرا در دو دهه گذشته از جوان‌های عرصه شعر بودند در این کنگره فرصت دیده شدن و معرفی پیدا کردند.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس خاطرنشان کرد: کنگره شعر دفاع مقدس مسئله‌ی کادرسازی را از حدود ۳۰ سال پیش آغاز کرده است و امروز شاعران مطرح انقلاب اکثرا از ثمرات آن می‌باشند. مطمئنا اگر مقداری برنامه‌ریزی و تمرکز بیشتری در این باره صورت گیرد، رویش‌ها ادامه خواهند داشت و در آینده شرایط خیلی بهتری خواهیم داشت.

وی استقبال از کنگره شعر دفاع مقدس را همواره رو به‌رشد دانست و با تاکید براینکه هرساله شرایط بهتر می‌شود، گفت: امسال دبیرخانه میزبان ۱۰ هزار و ۱۱۱ شعر در ۱۵ محور بوده‌ که زحمت اصلی کار برعهده دفاتر استانی و ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بوده و عمده شرکت کنندگان را شاعران جوان تشکیل دادند.

سردار بایرامی انتشار فراخوان کنگره در سطح نیروهای مسلح را یک اقدام نوآورانه خواند و عنوان کرد: انتشار این فراخوان در سطح نیروهای مسلح که باعث توجه به خانواده زحمت‌کش و گسترده نیروهای مسلح شده است یکی از دلایلی بود که استقبال از کنگره چشم‌گیرتر شد. ضمن اینکه تصور می‌کنیم هنوز ارتباط مناسبی با همه‌ مجموعه‌ها و انجمن‌های شعر صورت نگرفته شده و خیلی از انجمن‌های ادبی نسبت به این کنگره و فراخوان آن ناآگاه هستند.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس گفت: کنگره سراسری شعر دفاع مقدس طی ادوار گذشته برگزاری با چند هزار شاعر سراسر کشور ارتباط داشته که باید یک سامانه مناسبی برای ارتباط مستمر با این عزیزان طراحی شود تا این شاعران که شرکت‌کنندگان گذشته کنگره بودند، مجددا انگیزه پیدا خواهند کرد و آثار جدیدی به دبیرخانه ارسال کنند.

وی مسیر ریل‌گذاری کنگره سراسری شعر دفاع مقدس از طریق شورای شعر سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس را یک اتفاق کاملا حرفه‌ای دانست و تاکید کرد: در تمام مراحل کنگره و انتخاب محورهای فراخوان اعضای این شورا که همگی از برجسته‌های شعر انقلاب و دفاع مقدس نظر می‌دهند.

سردار بایرامی درباره برنامه‌های جنبی این کنگره گفت: با کمک نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور موجی از رویدادهای ادبی دفاع مقدس و مقاومت با برگزاری بیش از ۳۰۰ رویداد صورت گرفت. محافل شعر در فضای مجازی از دیگر رویدادهایی بود که در شورآفرین کنگره و ایجاد موج فرهنگی تاثیرگذار بود.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس درباره محورهای امسال کنگره عنوان کرد: فراخوان امسال کنگره به‌لحاظ موضوعی متنوع بود؛ شعر مقاومت بین‌الملل، جهاد تبیین، مدافعان امنیت، جنگ نرم، کودک و نوجوان، زنان، مضامین عاشورایی، شهدای روحانی، شعر طنز دفاع مقدس، طوفان‌الاقصی و شهدای شاه‌چراغ از محورهای کنگره بودند.

وی با تاکید براینکه اثار در مرکز توسط بهترین‌های شعر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داوری شده و مسوولیت سرداوری کنگره برعهده رضا اسماعیلی است، گفت: روز سوم بهمن ماه ۱۴۰۲ مراسم اختتامیه در شیراز و استان فارس برگزار خواهد شد. در مراسم اختتامیه از خانواده شاعر شهید، پیشکسوت شعر دفاع مقدس و پیشکسوتان دفاع مقدس تجلیل می‌شود.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi