شناسه خبر : 108223
سه شنبه 17 بهمن 1402 , 10:27
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«دست ناپیدا» نمایش رشادت زنان در دفاع مقدس

فاش نیوز - فیلم «دست ناپیدا» تلاش دارد، به بهانه نمایش حضور موثر زنان در دفاع مقدس، عزم ملی و اراده‌ی یک ملت را در دفاع از سرزمین نشان دهد.

کد خبر: ۶۴۹۲۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۳ - 05February 2024
 

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، فیلم‌های «دست ناپیدا»، «میرو»، «آغوش باز» و «ساعت جادویی» شب گذشته (یکشنبه) و در چهارمین روز از چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.
 
«دست ناپیدا» نمایش رشادت زنان در دفاع مقدس
 
به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس حاضر در کاخ جشنواره (سالن همایش‌های برج میلاد تهران)؛ «دست ناپیدا» به کارگردانی انسیه شاه‌حسینی فیلم اولِ روز چهارم جشنواره فیلم فجر بود.

نمایش رشادت «زنان» در دفاع مقدس/ «میرو» متاثر از سردار شهید حاج قاسم میرحسینی

شاه‌حسینی از کارگردانان سینمای دفاع مقدس است و این‌بار نیز رشادت‌ زنان در دفاع مقدس را دستمایه تولید فیلمش قرار داده است. او که تنها کارگردان زنِ جشنواره چهل و دوم است، در دست ناپیدا تلاش کرده است به بهانه نمایش حضور موثر زنان در دفاع مقدس، عزم ملی و اراده‌ی یک ملت را در دفاع از سرزمین نشان دهد.

شاه‌حسینی در آخرین فیلم سینمایی‌اش با نام «زیباتر از زندگی» داستان زندگی شهید علم‌الهدی را در عملیات نصر روایت کرده بود و حالا پس از ۱۱ سال در «دست ناپیدا» زندگی زنانی را روایت می‌کند که خون البسه رزمندگان را در آب کارون می‌شویند و به جبهه می‌فرستند.

شاه‌حسینی که خود فیلمنامه‌ی فیلم را هم نوشته، در نشست خبری فیلم و درخصوص تولید «دست ناپیدا» گفت: انقلاب ما انقلابی فرهنگی بود که همواره مورد تاکید حضرت امام خمینی (ره) نیز بود. جنگ به ما تحمیل شد و ما در جنگ حرکتی فرهنگی را به نمایش گذاشتیم و بالطبع حضور موثر زنان در دفاع مقدس بخشی از فرهنگ انقلاب ما بود.

«سید سعید سیدزاده» تهیه‌کننده و «معصومه بافنده»، «نسرین احمدخانی»، «اعظم‌سادات موسوی» و «زیبا عسکری» بازیگران این فیلم هستند.

مطالب بیشتر:
**روایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از دفاع مقدس/ حضور متفاوت بنیاد فرهنگی روایت فتح در جشنواره فیلم فجر

**«پرواز ۱۷۵»؛ سهم دفاع مقدس در دومین روز از جشنواره فیلم فجر 
**نمایش اعدام «طیب حاج‌رضایی» به‌ جرم حمایت از امام خمینی (ره)/ «قلب رقه» تقدیم به سردار شهید سید رضی موسوی 

مقاومت مردم سیستان و بلوچستان در ۸ سال دفاع مقدس 

«میرو» به کارگردانی حسین ریگی، مقاومت مردم سیستان و بلوچستان در ۸ سال دفاع مقدس را روایت می‌کند که با محوریت نوجوانی به نام «میرو» و تلاش او برای عزیمت به جبهه‌های جنگ، تحت تاثیر سردار شهید حاج قاسم میرحسینی ساخته شده است.

نمایش رشادت «زنان» در دفاع مقدس/ «میرو» متاثر از سردار شهید حاج قاسم میرحسینی

سینما به پهنای تمامیت سرزمین ایران است و دفاع مقدس متعلق به تمام مردم ایران، و از این منظر تولید فیلم‌هایی مانند میرو در جغرافیای زیبای جنوب کشور و از فرهنگ مردمان شریف سیستان و بلوچستان و ارادت قوم بلوچ به نظام اسلامی و دفاع مقدس ارزشمند و قابل تمجید است. 

«سعید الهی» تهیه‌کننده و بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد سینمایی فارابی سرمایه‌گذاران فیلم هستند. «سودابه بیضایی»، «امیررضا دلاوری»، «حمید ابراهیمی» و جمعی از هنرمندان بومی استان سیستان و بلوچستان بازیگران میرو هستند. 

«آغوش باز» تازه‌ترین اثر بهروز شعیبی 

«بهروز شعیبی» در ششمین تجربه سینمایی خود به سراغ  داستانی اجتماعی، در قالب طنزی عاشقانه رفته است.

نمایش رشادت «زنان» در دفاع مقدس/ «میرو» متاثر از سردار شهید حاج قاسم میرحسینی

فیلمنامه «آغوش باز» را مهرداد کوروش‌نیا و محمدسجاد نجفی (بر اساس طرحی از بهروز شعیبی) نوشته‌اند و «علی سرتیپی» تهیه‌کننده فیلم است.

آغوش باز به نسبت، متفاوت تر از فیلم‌های قبلی شعیبی است که از ریتم و ضرب‌آهنگ خوبی برخوردار است.

جهانِ فیلم‌های شعیبی انسانی و حاوی پیام‌های مثبت است که در آغوش باز هم شاهد آن هستیم. فیلمنامه فیلم هم با استفاده از داستانک‌ها و پی‌رنگ‌ها، به مرور روایت می‌شود و مخاطب را با خود همراه می‌کند.

«حامد کمیلی»، «محسن کیایی»، «گلاره عباسی»، «شبنم گودرزی»، «جواد خواجوی»، «مهدی هاشمی»، «احترام برومند» و «حسن معجونی» از بازیگران فیلم هستند.
 
«ساعت جادویی» روایت واقعه‌ای تاریخی در قالبِ انیمیشن 

«ساعت جادویی» به کارگردانی محمدعلی بصیری‌نیک از فیلم‌های انیمیشن حاضر در جشنواره چهل و دوم است.

نمایش رشادت «زنان» در دفاع مقدس/ «میرو» متاثر از سردار شهید حاج قاسم میرحسینی


داستانِ ساعت جادویی از جایی آغاز می‌شود که یک پسربچه به واسطه هدیه‌ای که از پدربزرگ خود دریافت می‌کند، موفق به سفر در زمان می‌شود و به دوران کودکی مادربزرگ خود می‌رود. در این سفر، این پسربچه شغل خانوادگی خودشان یعنی نمدمالی را از نزدیک می‌بیند که در گذشته رونق بسیاری داشته است. این سفر در زمان مصادف با قیام گوهرشاد می‌شود و اشاره‌هایی به فرهنگ پوشش در آن زمان هم می‌شود. این پسربچه‌ بخشی از حوادث تاریخی را به چشم خود می‌بیند.

ساعت جادویی پیش‌تر با نام «سفر به تاریکی» در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان در بخش ویژه توانست جایزه گوهرشاد را دریافت کند. کارگردان ساعت جادویی درخصوص تولید این اثر گفته است: روایت این فیلم درباره واقعه تاریخی مسجد گوهرشاد است که این واقعه در لابه‌لایه قصه اصلی اثر، گنجانده شده است. به‌دنبال تحمیل تاریخ به یک داستان کودکانه نبودیم و صرفا این قصد را داشتیم که شناختی نسبت به اتفاقات گذشته برای بچه‌ها ایجاد شود.

معمولا کلاس‌های تاریخ، کلاس‌هایی حوصله‌سربر برای بچه‌ها هستند و ما تلاش کردیم در مدیوم انیمیشن و با تصاویر جذاب، وقایع گذشته را برای بچه‌ها روایت کنیم.

هوشمندی گروه تولید در بازخوانی یک واقعه‌ی مهم تاریخی و در ایجاد ارتباط با رده سنی کودک و نوجوان در قالب انیمیشن قابل تمجید است. این فیلم به لحاظ موضوعی می‌تواند نمونه‌ی موفقی برای تولیدکنندگان انیمیشن باشد.

«محمدمهدی نخعی‌راد» تهیه‌کنندگی این انیمیشن را بر عهده دارد.

حاشیه‌های روز چهارم جشنواره 

● انسیه شاه‌حسینی کارگردان فیلم «دست ناپیدا» تنها کارگردان زن حاضر در جشنواره چهل و دوم است.

● پیش از نشست خبری فیلم «دست ناپیدا» از خانواده مرحوم پروانه معصومی تجلیل شد.

● فیلم «میرو» به سردار شهید حاج قاسم میرحسینی تقدیم شد.

● حضور عوامل و مخاطبین فیلم «میرو» با لباس محلی خطه سیستان و بلوچستان در محل برگزاری جشنواره جلب توجه می‌کرد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi