شناسه خبر : 109346
دوشنبه 28 اسفند 1402 , 10:36
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سرلشکر شهید «حبیب‌الله کریمی»

فاش نیوز - حبیب‌الله سخت­کوش به دبیرستان رفت، اما غیرتش اجازه نمی‌­داد که بار زندگی و تحصیلش بر دوش پدر کارگرش بماند. هرطور بود در یک مغازه­‌ی تعمیرات لوازم خانگی کاری یافت تا در کنار تحصیلش و با دستمزد کمی که می­‌گرفت، کمک‌حال پدرش باشد.

سرلشکر شهید «حبیب‌الله کریمی»
نام و نام خانوادگی: حبیب‌الله کریمی
محل تولد: آبادان
تاریخ تولد: ۷ اسفند ۱۳۳۶
درجه: سرلشکر
یگان: گروه توپخانه ۶۳ خاتم الانبیاء (ص)
مسئولیت: فرمانده
تاریخ شهادت: ۲۲ فروردین ۱۳۶۶
سن: ۳۰ سال
محل شهادت: خرمشهر
مزار شهید: دارالرحمه شیراز

 دفاع‌پرس: «حبیب‌الله کریمی» ۷ اسفند ۱۳۳۶ در آبادان به دنیا آمد. پدرش اسماعیل، کارگر شرکت نفت بود و تمام تلاشش این بود که حبیب را در خانواده‌­ی متدین و مذهبی‌اش، خوب پرورش دهد. او را به دبستان فرستاد و پس از آن، در سال ۱۳۴۸، در رشته طبیعی دبیرستان دکتر فلاح آبادان ثبت نامش کرد.

از همان دبیرستان بود که کشش زیاد حبیب‌الله به فعالیت­‌های مذهبی، تعجب همه­ دوستان و آشنایان را برانگیخت. این­گونه علاقه به مسجد و نماز و حسینیه و هیأت، در آبادان آن روز‌ها و در میان خانواده‌­های کارمندان شرکت نفت کمتر سابقه داشت؛ آبادانی که پر بود از همه­ جور زن و مرد امروزی، کارمند شرکت نفت و انگلیسی­‌هایی که طبق فرهنگ خودشان زندگی می‌­کردند. حبیب‌الله اهل مسجد شده بود و در کنار نماز و قرآن، دنبال کتاب­ه‌ای مذهبی بود که مطالعه کند و بتواند جواب انتقاد‌ها و سوالات دوستان جوانش را به درستی بدهد.

سال ۱۳۵۶ دیپلم گرفت و به سربازی رفت. مربیان دوره­‌های آموزش سربازی، آنقدر از او توانایی فکری و بدنی و روحیه بالا دیدند که به او درجه­ی گروهبانی دادند و او را برای خدمت فرستادند لشکر ۹۲ زرهی اهواز. یک سال از سربازی حبیب‌الله گذشته بود که مردم ایران، انقلاب اسلامی را به اوج رساندند. سران ارتش شاه که خود را موظف می‌دانستند از حکومت وی حمایت کنند، جواب انقلاب مردم را با گلوله می­‌دادند. اما وقتی فرماندهان به حبیب و نیرو‌های تحت فرمان او دستور آتش دادند، او هم مثل بسیاری دیگر از ارتشی­‌های آن زمان، هم خودش از این فرمان سرپیچی کرد و هم دوستان و هم­قطارانش را از این­ کار بازداشت.

دوستانش می‌گفتند استدلال­‌ها و کلام قاطع و دل­نشین حبیب‌الله بود که خیلی از افسران و درجه­‌داران لشکر ۹۲ زرهی اهواز را از اطاعت دستور مقابله با مردم بازداشت. انقلاب اسلامی که پیروز شد، گروهک خلق عرب در خوزستان فتنه می‌آفرید و در مخالفت با انقلاب دست به هر کاری می­‌زد. از جمله این­که امنیت پالایش­گاه آبادان را به خطر انداخت. اما حبیب‌الله و دوستان مسجدی‌اش، «کمیته­ انقلاب اسلامی شرکت نفت آبادان» را تأسیس کردند و حراست از پالایش­گاه را به عهده گرفتند و تا وقتی جنگ شروع شد این­کار را ادامه دادند.

دانشگاه سوئیس

کمی قبل از این­که جنگ شروع شود، به ­خاطر علاقه­ فراوانی که به تحصیل در دانشگاه داشت، مقدمات سفر به سوئیس و خواندن رشته داروسازی را فراهم آورد. همه­ کار‌های رفتنش را انجام داد. حتی بلیط هواپیما را گرفت و زمان پروازش هم مشخص شد اما دقیقا همان موقع، جنگ شروع شد و حبیب‌الله ماند و از بهترین دانشگاه سوئیس گذشت و خود را به مسجد رساند تا اسلحه بگیرد و به مدافعان آبادان بپیوندد.

وقتی صدام به ایران حمله کرد، آبادان را محاصره کرد و فقط جوانانی، چون حبیب‌الله مردانه جنگیدند و از شهر دفاع کردند. اما وضع آبادان روز به روز بدتر می­‌شد. ارتش صدام، بی اینکه به زنان و کودکان و حتی حیوانات رحم کند، آبادان را زیر آتش توپ و خمپاره و موشک و بمب و راکت گرفته بود و محاصره را روز به روز تنگ­تر می­‌کرد. حبیب‌الله هم مثل خیلی­‌ها مجبور شد که پدر و مادر و خانواده­ بی­‌دفاعش را از آبادان به شیراز ببرد.

هشت-نُه ماه بعد و در همان شیراز بود که ازدواج کرد؛ تیر ماه سال ۶۰. او همسرش را از خانواده‌­ای اهل شهرکرد برگزید، خانواده­‌ی گلمحمدی که به انقلاب متعهد بودند و فرزندشان در این راه به شهادت رسیده بود. اما یک­ روز بعد از ازدواجش، حادثه­‌ای تلخ، روح حساس حبیب‌الله را به ­شدت آزرد. یک گروه راهزن مسلح، در جاده شیراز - اصفهان، پدر حبیب را در برابر چشمان پر اشک خانواده بی­‌دفاعش کشتند و اموالش را بردند و فرار کردند.

حبیب‌الله که نمی­‌توانست چنین ظلمی را تحمل کند، هرطور بود، قاتل فراری را شناسایی کرد و به کمک دوستان کمیته­‌ای خود او را گرفت و به مقامات قضایی تحویل داد و تا وقتی اعدامش نکردند، پی­گیری­‌هایش را رها نکرد.

عضویت در سپاه پاسداران

در همان زمستان سال ۱۳۶۰ در شیراز به عضویت سپاه درآمد و این اتفاق، آغاز فصل جدیدی از زندگی حبیب‌الله کریمی بود. حبیب‌الله تازه پا به ۲۵ سالگی گذاشته بود که در بهار سال ۶۱ برای آموزش عمومی سپاه، رفت اهواز و بعد از آن، خدمتش را در تیپ تازه تأسیس امام حسن (ع) آغاز کرد. حبیب‌الله در آغاز ورودش به تیپی که از بچه­‌های خوزستان تشکیل داده بودند، به واحد ادوات رفت و در عملیات بیت ­المقدس برای فتح خرمشهر جنگید و مجروح شد.

چندی نگذشت که فرماندهان سپاه تصمیم گرفتند با استفاده از توپ­‌های غنیمتی، تشکیلات توپخانه­‌ای سپاه را توسعه بدهند. حبیب‌الله را هم که تازه به واحد توپخانه تیپ امام حسن (ع) آمده بود به پادگان شهید صدوقی فرستادند، تا در انرژی اتمی دارخوین، که دوره­ کامل هدایت آتش توپخانه را طی کند. پس از دوره، اعزامش کردند به آتشباری که در آبادان مستقر بود؛ شهر کودکی­‌ و نوجوانیی حبیب‌الله که او تا چند ماه پیش جزو محافظان پالایشگاهش بود.

والفجر ۲، اولین حضور حبیب‌الله در عملیات­‌ها بود. او یک یگان را از جنوب به جبهه میانی برد و در منطقه حاج عمران، آتش پشتیبانی را به عهده گرفت. آن­قدر دقیق و پرحجم و به موقع آتش ریخت که همه به نبوغ او در هدایت آتش پی بردند. فرماندهان توپخانه تصمیم گرفتند که از حبیب در رده‌های بالاتر و حساس­تری استفاده کنند.

در والفجر ۳ حبیب‌الله مجروح شد، اما جبهه را ترک نکرد و بلافاصله در عملیات والفجر ۴ و در منطقه­ی عمومی سلیمانیه­ عراق، مسئولیت «مرکز تطبیق آتش» یکی از محور‌های عملیات را به عهده گرفت. حبیب‌الله این ­کار را هم بسیار خوب انجام داد و تعجب و تحسین همه را برانگیخت.

بعد از والفجر چهار، حسن شفیع­‌زاده، فرمانده توپخانه سپاه، از حبیب‌الله خواست که در عملیات بزرگ بعدی، مسئول تطبیق آتش محور طلائیه باشد. عملیات بعدی خیبر بود و محور طلائیه، مهم­ترین محور خیبر به حساب می­‌آمد. حبیب‌الله کریمی و کمال ذوالانوار، تمام تاکتیک­‌ها و تکنیک­‌های تخصصی توپخانه را با همه­ خلاقیت و ابتکار و توکلشان به کار گرفتند و آتش پشتیبانی را طراحی کردند.

فرماندهان خیبر بار‌ها و بار‌ها از اجرای این طرح آتش در عملیات ابراز رضایت کردند. از جمله حاج ابراهیم همت، قبل از این­که در همان خیبر شهید شود، چندین بار از آتش توپخانه قدردانی و تشکر کرد. ‌بعد از عملیات خیبر و به ­خاطر وضعیت جنگ و جبهه­‌ها، فرماندهان عالی­رتبه تصمیم گرفتند سازمان توپخانه سپاه را توسعه داده و برای پشتیبانی از عملیات­‌های بزرگ آینده، «گروه­های توپخانه را تشکیل دهند.

گروه ۶۳ خاتم الانبیاء (ص)

حالا که دیگر همه حبیب را فرماندهی موفق و توانا می­‌شناختند، شفیع­‌زاده تصمیم گرفت راه‌­اندازی یکی از گروه‌­های توپخانه را به او بسپارد. بدین ترتیب حکم فرماندهی و مأموریت راه­‌اندازی گروه توپخانهی ۶۳ خاتم‌الانبیاء (ص) را به نام حبیب‌الله کریمی زدند. حبیب‌الله در گروه ۶۳ خاتم‌الانبیاء (ص) می­‌بایست چند گردان توپخانه سنگین را سازمان­دهی می­‌کرد و کمتر از یکسال فرصت داشت که گروه را برای عملیات بزرگ بدر آماده کند.

گروه ۶۳ را سپاه یکم تهران و شهر ری به عنوان عقبه­ پشتیبانی کردند. حبیب‌الله با تلاش خستگی­‌ناپذیر و شبانه‌روزی آنها، نیرو‌ها و امکانات لازم را جذب کرد و در مدت بسیار کوتاهی به یک سازمان­دهی کامل رسید. او این­ کار را هم به کمک ذوالانوار و حاج رضا صادقی، با شایستگی و سرعت تمام انجام داد. تشکیل گروه ۶۳، گام بلندی در توسعه و تقویت توپخانه سپاه بود. این گروه قوی­ترین، سنگین­‌ترین و موفقترین یگان توپخانه­ سپاه در عملیات بدر بود و به عنوان یگان عمل‌کننده قرارگاه خاتم‌­الانبیاء (ص) مأموریت­‌هایش را با موفقیت تمام و طوری انجام داد که زبانزد همه­ فرماندهان جنگ بود.

وقتی تحلیل­گران جنگ، عملکرد گروه ۶۳ را تحلیل می‌­کردند، به این نتیجه رسیدند که بدون حضور و فرماندهی حبیب‌الله کریمی، گروه ۶۳ هرگز چنین قوی و کارآمد نمی­‌شد. بعد از عملیات بدر، مسئولیت آتش توپخانه­ پشتیبانی از پدافند جزایر مجنون را به حبیب و گروهش سپردند. ضمن انجام این مأموریت حبیب دریافت که توان موشکی و هوایی ایران برای مقابله به­مثل با بمباران و موشکباران شهر‌های بی ­دفاع ما توسط عراقی­‌ها کافی نیست و باید آن­ را افزایش داد. او می‌­خواست از آتش توپخانه برای این­ کار استفاده کند. اما خیلی از اهداف عراق در برد توپخانه­ ایران نبود و زدن آن‌ها با توپخانه امکان نداشت.

حبیب‌الله بعد از بررسی و تحقیق بسیار و با راهنمایی و مشورت شفیع­‌زاده، طرح ساخت یک سکوی بتنی بزرگ را در عمق بیست و پنج کیلومتری وسط هورالعظیم تهیه کرد و به فرماندهان قرارگاه ارائه کرد؛ سکویی که بتوانند روی آن توپ دوربرد نصب کنند. فرماندهان قرارگاه از این طرح به ­شدت استقبال کردند. حبیب‌الله هم آن ­را ساخت و یک سیستم توپخانه­ دوربرد را روی آن مستقر کرد و برای اولین بار و در کمال ناباوری، اهداف مهم دشمن در استان العماره را زیر آتش گرفت و با غافل­گیری تمام، تلفات و خسارات زیادی را به آن‌ها زد، طوری­که تا مدت زیادی بمباران و موشک­باران شهر‌های کشورمان را قطع کردند.

بعد از گذشت ۲۰ سال هنوز هم فرماندهان و سیاست­گذاران جنگ، از این ابتکار حبیب‌الله به ­عنوان یک طرح بسیار مهم، خلاق و تأثیرگذار بر وضعیت جبهه و جنگ، یاد می­‌کنند.

عملیات والفجر هشت

عملیات بدر که تمام شد، فرماندهان جنگ و سپاه، طراحی و برنامه­ریزی والفجر هشت را در دستور کار خود قرار دادند. هدف این عملیات، فتح و حفظ فاو بود؛ کاری بسیار بزرگ و دشوار که رزمندگان به لطف خداوند انجامش دادند.

از ویژگی­‌های منحصر بفرد عملیات فتح فاو، تمرکز سرعت و دقت و حجم زیاد آتش توپخانه­ سپاه و نیز تکنیک‌­ها و تاکتیک­‌هایی بود که در اجرای این آتش به­ کار بردند، که تمرکز آتش و کوبیدن دقیق و پرحجم عقبه‌های مواصلاتی در عمق ۱۲۰ کیلومتری دشمن، نتیجه­‌اش بود. در طول عملیات والفجر هشت، مسئولین ثبت اتفاقات جنگ، بار‌ها و بار‌ها اثر آتش سنگین توپخانه­ سپاه را در انهدام بخش وسیعی از قوای دشمن گزارش دادند و با ده‌­ها سند مختلف ثبت کردند.

در این عملیات گروه توپخانه­ ۶۳ خاتم­‌الانبیاء (ص) مأموریت عمل کلی قرارگاه خاتم را نیز به ­عهده داشت و مانند عملیات بدر، پشتیبانی آتش عملیات به عهده­ آن بود. حبیب‌الله کریمی گردان‌های تحت امر خود را در ساحل رودخانه اروند و از آبادان تا قصبه، شرقی­ترین نقطه­ی جزیره­ی آبادان، مستقر کرد و آتش سنگینش را طوری بر سر عراقی­‌ها ریخت که هیچ ستونی از یگان‌های ارتش عراق نتوانستند از آتش گروه ۶۳، سالم و بی­تلفات بگذرند و خسارات زیادی به آنها وارد آمد.

تابستان سال ۶۵ حدود ۲ ماه پس از این­که عراقی­ها در عملیاتی که آن ­را دفاعی متحرک می‌نامیدند، شهر مرزی مهران را اشغال کردند، رزمندگان اسلام عملیات کربلای یک را با هدف پس گرفتن مهران، طراحی و اجرا کردند. در این عملیات حبیب‌الله کریمی خیلی سریع، چند گردان توپخانه را از جنوب به غرب آورد و با طراحی و اجرای آتشی قوی، نقشی محوری در آزادسازی مهران ایفا کرد.

در عملیات کربلای پنج و پس از آن کربلای هشت هم حبیب کریمی و یگان­‌های توپخانه­‌اش، آتش بسیار قوی و پرحجمی را طراحی و اجرا کردند. در این عملیات، ارتش عراق حدود ۷۰ هزار کشته و زخمی داد؛ که بنا بر اسناد و شواهد فراوان، بخش عمده­ای از آن در اثر آتش توپخانه بود. حبیب‌الله از اول جنگ تا کربلای هشت حدود ۸۰ ماه در جبهه بود. از سال ۶۱ در همه­ عملیات‌های بزرگ و کوچک شرکت کرد. در کنار فرماندهی گروهان ۶۳، مشاور و فرمانده­ی توپخانه­­ قرارگاه­‌های کربلا و قدس نیز بود و در این مسئولیت­‌ها هدایت سایر یگان­های توپخانه­­ را هم به عهده داشت.

حبیب‌الله در کنار این­ همه کار سخت، با اخلاق و قاطعیت و صلابت فرماندهی و تخصص و تجربه­ای که داشت، تعداد قابل توجهی از فرماندهان توپخانه را تربیت کرد؛ که بعد‌ها هر کدامشان نقش مؤثری در توپخانه­ سپاه داشتند.

آتش نفس­گیر

همه می­‌دانستند که حبیب‌الله در برخورد با دشمن روحیه‌­ای بسیار جنگنده و هجومی دارد. همیشه می­‌گفت آتش‌های توپخانه را طوری طراحی کنید که نفس دشمن را بگیرید، نگذارید زنده و سالم از منطقه بروند. حبیب‌الله را با اینکه فرمانده­ گروه و قرارگاه بود، بیشتر در دیدگاه و خط مقدم پیدا می­کردند تا در عقبه و قرارگاه. ولی با همه­ی صلابت و قاطعیتی که هنگام کار و مأموریت داشت، بسیار محجوب و خوش­برخورد و متواضع بود. در بیان نظراتش صادق و رک بود. ساده‌زیستی و عشق به گمنامی و توجه به ابعاد روحی دوستان و نیروهایش، از او فرماندهی دوست داشتنی و محبوب ساخته بود که با آنها، بسیار آرام و مهربان و صبور بود. همیشه در صحبت­‌هایش نصیحت‌شان می­‌کرد که دنبال لقمه­ حلال باشید و از خدا روزی پاک و حلال و پر برکت بخواهید. می­‌گفت لقمه­ حرام ریشه­ همه­ مفاسد و انحراف­‌ها است.

آخر کار

چهره‌­اش مردانه و مصمم و پرصلابت بود و در عین حال، ساده و آرام. مثل پهلوانی که مطمئن باشد هیچکس حریفش نیست. حبیب‌الله هر گره­ای را با توکل به ­خدا و با همت بلندش باز می­‌کرد. هیچ­وقت کسی او را در جبهه و کار و جنگ، مأیوس و غمگین ندید. هروقت هم بیکار بود، هرجا که بود رو به قبله می­نشست و آرام قرآن می‌خواند. دیگر همه می­‌دانستند که این بهترین برنامه­ اوقات خالی اوست.

کربلای هشت که داشت تمام می­‌شد، ساعت ۱۰ شب ۲۸ فروردین ۱۳۶۶ و نزدیک­‌های نهر عرایض در منطقه­ عمومی شلمچه، وقتی که داشت از جلسه­ قرارگاه، با یکی از مسئولین توپخانه می‌رفت طرف خط، از نزدیکی مقر تاکتیکی گروه توپخانه رد می­‌شد. دقت کرد و دید که نگهبان در ورودی مقر، زمین افتاده. وقتی رسید بالای سرش، دید که شهید شده است.

حبیب‌الله خوب می­‌دانست که این، نشانه­ گاز خون است؛ کشنده­‌ترین گاز شیمیایی که خیلی­‌ها از اسمش هم می‌ترسیدند. سه یا چهار بار تنفس در این گاز، حتما آدم را می­‌کشد. حتی با ماسک و تجهیزات ضد شیمیایی هم باید حتما از محوطه­ آلوده به این گاز فرار کرد. حبیب‌الله ماسک نداشت، فرار هم که نکرد هیچ، با صلابت و آرام از ماشین پیاده شد و دوید طرف سنگر‌های زیرزمینی که توپ‌چی­‌های گروه ۶۳ توی آن‌ها خوابیده بودند. می‌دوید و داد می­‌زد تا شاید آن‌ها را بیدار کند. دوستی که همراهش بود دستش را گرفت و نگهش داشت. می‌خواست یادش بیاندازد که محوطه آلوده است. اما حبیب‌الله دستش را کشید و گفت من چه فرمانده­‌ای هستم که نیروهایم در خطر هستند، ولی خودم به­ جای نجات آن‌ها از این­جا بروم؟ ممکن نیست این­ها را تنها بگذارم. اما تو برو و پدافند شیمیایی را خبر کن. و دوباره دوید و داد زد و دوید. این­جوری گاز بیشتری در ریه­‌هایش میرفت.

چند نفری که از فریاد‌های او بیدار شده بودند، هراسان از سنگر‌ها آمدند بیرون و ماسک زدند و همین­طور که خلاف جهت باد می­‌دویدند، فرمانده­ی گروه را می­‌دیدند که داد می­‌زند. آن‌ها هم همراه حبیب‌الله داد و فریاد می­‌کردند تا شاید کسانی را که خواب مانده­‌اند، بیدار کنند. اما همه­ این­ها فقط در چند ثانیه بود و بعدش دیگر صدای حبیب ضعیف شده بود و پر از سرفه­‌های شدید و نفس­‌گیر، تا جایی­ که افتاد وسط محوطه و نفسش گرفت و فقط چند دقیقه بعد، در اثر استشمام گاز سیانور به شهادت رسید.

حبیب­‌الله کریمی فرصت داشت که با دوستش از منطقه­ خطر دور شود، اما ماند و جان خود را فدای نیروهایش کرد، هرچند که فقط توانست تعداد اندکی از آن‌ها را نجات دهد. هنوز صبح نشده بود که خبر شهادت حبیب‌الله را به قرارگاه رسانده بودند. همه جا این آخرین قصه­ مردانگی­‌های حبیب‌الله را دهان به دهان می­‌گفتند و حسرت می­‌خوردند و آه می­‌کشیدند و به یاد چهره­ آرام و پرصلابت او می‌گریستند.

بدن حبیب‌الله را دوستانش به شیراز بازگرداندند و در دارالرحمه کنار دیگر شهدای شهر به خاک سپردند. او تا به­ حال بار‌ها به خواب مادر و همسر و بستگانش آمده و گوشه­‌هایی از بهشت و رستگاری‌اش را برای آن‌ها گفته یا نشانشان داده. مادر حبیب‌الله می­‌گفت هر وقت که از او بخواهم، می­‌آید به خوابم. کافی است بگویم حبیب‌الله بیا، دلم هوایت را کرده.

تقدیر

در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۶۸ فرمانده معظم کل قوا طی لوح تقدیری و خطاب به خانواده­ی حبیب‌الله کریمی فرمودند «شجاعت و فعالیت وی به کسب فتوحات مهم در صحنه­ی جنگ کمک کرده و سبب اعتلای کلمه­ی اسلام و پایداری انقلاب و حفظ میهن اسلامی گردیده است.» فرمانده­ وقت نیروی زمینی سپاه هم پس از شهادت او پیامی داد که نشان می­‌دهد چقدر جای حبیب‌الله برای او خالی است:

بسم ­الله الرحمن الرحیم

الله اکبر

حبیب عزیز با دلی پر از حب اهل بیت (ع) در حالی­‌که می­‌توانست خود را از معرکه شهادت برهاند، دیگران را از این معرکه نجات داد و با کوله­‌باری از تلاش، تعهد، سخت­کوشی و ایثار که در حقیقت تفسیر دقیق لحظات آخر حیاتش بود، دنیا را بدرود گفت و حیات ابدی را از آن خود ساخت. آرامش، صبر و تدبیر، مجموعه­ آهنینی از حبیب ساخته بود که گرمای هیچ بادی نه تنها او را ذوب نمی­‌کرد بلکه از او انسان آبدیده­‌تر می­‌ساخت. چهره­ معصوم حبیب، سن و سابقه­ او در شهر ویران شده و دوستان به شهادت رسید‌ه­‌اش، حبیبی مصمم و صمیمی، عاشقی مجاهد و مجاهدی عاشق ساخته بود و این شمع فروزان همچون قطبی سنگین او را در مرکزیت تخصصش جای می­‌داد. یگان رزمیاش را به یگان نمونه تبدیل کرد ... از اولین روز‌های آغاز جنگ، کتاب جهاد حبیب باز شد و امروز این کتاب با اوراق وسیع و درخشانی از خدمات ایشان مکتوب است و هم­چنان در تاریخ می­درخشد و حیات ابدی او صفحه و صحنه­ این کتاب عظیم را با درس­‌هایی از راه او و هدف او به ما می­‌نمایاند و یاران او و همرزمانش را ندا می­‌دهد که، حق هم­چنان باقی است.

عملیات­‌های سرنوشت­‌ساز و زنجیره­‌ای کربلا، پشت دشمن و حامیان وی را به لرزه انداخته است که به مرور زمان عظمت و اهمیت ضربات رزمندگان اسلام بیشتر و بهتر مشخص می­‌شود؛ و در این بین عزیزانی را از دست می­‌دهیم که با خون خود سرنوشت کفر را که همان ذلت و خواری است رقم می­‌زنند و دنیای فانی را که همه روزی آن­را طی می­کنیم با شتاب زاید الوصفی می­‌روند و در جوار قرب الهی با رسول اکرم (ص) و ائمه­ی اطهار (ع) منزل می­‌گزینند.

شهادت این عزیز به همهی رهروان راه حسین (ع) مبارک باد، و بر خانواده و هم­رزمان این شهید درود و سلام خداوندی نثار باد. خداوند ما را از صراط مستقیم خودش باز ندارد، آمین.

فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

اینستاگرام
با سلام ودعاي خير
سلام خدا برحبيب خدا
حاج حبيب ا... كريمي مرد خدا بود
براي خدا جنگيد وبراي خدا شهيد شد
روحش شاد
نامش جاودانه انشا...
یا حبیب قلوب الصادقین
حبيب ا... حبیب خداوند شد
ازدنیا گذشت ومحبوب یارشد
ازبورسیه دکتراداروسازی در دانشگاه سوئد
چشم پوشی کردو خداوند نیز پاداش مقام
شهید و بندگی خالصانه در دوران دفاع مقدس به او عطا کردو پس از ۷۸ ماه حضور خالصانه در میدان نبردبه پدر بزرگوار شهیدش ویاران صدیق شهید پیوست وجاودانه شد.
روحش شاد یادش گرامی باد‌.

نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi