شناسه خبر : 97035
یکشنبه 18 دي 1401 , 10:36
اشتراک گذاری در :
عکس روز

به بهانه سومین سالگرد حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عراق

تحقیر آمریکا در عین‌الاسد

موشک‌باران پایگاه آمریکایی عین‌الاسد توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شرایطی رخ داد که از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون، هیچ کشوری جرأت رویارویی و حمله مستقیم به پایگاه‌های نظامی ‌آمریکا را نداشته است.
ساعت 1:20 بامداد 18 دی‌ماه 1398 در مقطعی که حدود 5 روز از اقدام جنایتکارانه دولت تروریست آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی سپری شده بود، دلاورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی عملیاتی موفق به نام عملیات شهید سلیمانی با رمز مقدس یا زهرا(س) با شلیک ده‌ها موشک فروند زمین به زمین، پایگاه نیروهای تروریست و متجاوز آمریکا موسوم به عین‌الاسد در استان الانبار عراق را در هم کوبیدند.
پایگاه نظامی عین‌الاسد که در زمان دیکتاتوری صدام، القادسیه نام داشت، دومین پایگاه هوایی بزرگ عراق است که در ۱۰۸ کیلومتری غرب شهر رمادی واقع شده و در سال ۲۰۰۳ به اشغال نیروهای آمریکایی در آمد و تا سال ۲۰۱۱ در تصرف آنان بود. در پایان سال ۲۰۱۴ و به بهانه دروغین «مبارزه با داعش»، بار دیگر این پایگاه در اختیار نظامیان آمریکایی قرار گرفت.
پایگاه عین‌الاسد یک شهر نظامی با وسعت 50 کیلومترمربع است و صدها تأسیسات و قرارگاه نظامی و ده‌ها فروند هواپیما و ده‌ها فروند بالگرد و پهپاد در این پایگاه وجود داشت. 
پایگاه عین‌الاسد، همان پایگاهی است که ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا پیش از آن در سکوت خبری و در خفا برای جشن سال نو میلادی به آن سفر کرد و همان پایگاهی است که ترامپ گفته بود؛ میلیاردها دلار برای آن صرف کرده و حاضر نیست آن را ترک کند.
اقدامی بی‌سابقه از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون
موشک‌باران پایگاه آمریکایی عین‌الاسد توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شرایطی رخ داد که از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون، هیچ کشوری جرأت رویارویی و حمله مستقیم به پایگاه‌های نظامی ‌آمریکا را نداشته است.
ساعاتی پس از موشک‌باران پایگاه عین‌الاسد، رهبر معظم انقلاب این حمله موشکی را یک «سیلی» عنوان کردند و فرمودند: «بحث انتقام بحث دیگری است» و «در مقام مقابله، این اقدامات نظامی به این شکل کفایت نمی‌کند بلکه باید حضور فسادبرانگیز آمریکا در منطقه تمام شود.»
نکته قابل توجه اینجاست که به جهت سرپوش گذاشتن بر تحقیر آمریکا، از همان ابتدای انتشار خبر موشک‌باران عین‌الاسد، اخبار ضدونقیضی در مورد میزان خسارات و تلفات وارد شده به نظامیان آمریکایی مستقر در این پایگاه از سوی مقامات این کشور منتشر شد. 
تبدیل شدن پایگاه آمریکایی به یک ویرانه
شبکه خبری آمریکایی سی‌ان‌ان سه روز پس از موشک‌باران و در کادرهایی بسته نخستین تصاویر ویدیویی را از پیامدهای حمله پایگاه عین‌الاسد منتشر کرد.
آروا دامون خبرنگار این شبکه با حضور در ویرانه‌های برجا مانده از آنچه زمانی یک پایگاه مجهز نیروهای آمریکا بود، فیلمی مستند از خرابی‌های ناشی از اصابت موشک‌های ایران را به تصویر کشید.
وی در گزارش خود گفت که تقریباً هیچ چیز از پایگاه باقی نمانده و خیلی عجیب است که در چنین ویرانه‌ای، به کسی آسیب نرسیده باشد. 
ضربه مغزی ملایم!
در آن مقطع فرمانده نیروهای تروریست سنتکام درباره سیلی ایران به آمریکا با موشک‌باران پایگاه نظامی عین‌الاسد، گفت: حمله‌ای بود که قطعا مشابه آن را هرگز مشاهده یا تجربه نکرده بودیم... موشک‌ها دقیق بودند. آنها کاملا به همان جایی که می‌خواستند، برخورد کردند.
در یک نمونه دیگر، سرهنگ دوم تیم گارلند نظامی آمریکایی درباره حمله موشکی ایران گفت: «ما در آن لحظات به شدت تقلا می‌کردیم که چگونه از خود در برابر موشک‌ها حفاظت کنیم... من آن لحظه ترسیده بودم!» وی در پاسخ به این سؤال که آیا پایگاه قابلیت دفاع در برابر موشک‌های بالستیک را داشت، گفت: «خیر، این یک تهدید بی‌سابقه بود.»
سرهنگ دوم استیسی کالمن که از دیگر حاضران در عین‌الاسد در زمان حمله ایران بود، تنها دفاع واقعی در برابر حمله موشک‌های بالستیک را فرار عنوان کرد و گفت: «ما باید کاری می‌کردیم که نیروها بمانند و از توان جنگی خود بهره ببریم.»
به گفته منابع آمریکایی، بیش از یکصد سرباز آمریکایی با وجود اینکه در پیشرفته‌‌ترین سنگرهای زیرزمینی مخفی شده بودند، اما به دلیل شدت بسیار بالای انفجارها، دچار آسیب‌های مغزی جدی شده‌اند که با عوارض وحشتناک ماندگاری چون کابوس دیدن همیشگی همراه است! آلن جانسون سرگرد ارتش آمریکا می‌گوید که هنوز سردرد دارد، گوش‌هایش زنگ می‌زند و کابوس می‌بیند. وی نمی‌داند که چطور زنده مانده است!
روزنامه واشنگتن‌پست نیز به نقل از یک مقام نظامی که در پایگاه عین‌الاسد حضور داشت، نوشت که در نتیجه این حملات، دست‌کم دو نظامی آمریکایی از پنجره یک برجک دیدبانی به بیرون پرتاب شده و ده‌ها نفر دیگر نیز از حال رفتند.
مقام‌های آمریکایی به تدریج و با سیاست «اطلاع‌رسانی قطره‌چکانی» تلاش کردند واقعیت‌های مکتوم این حملات را اندک‌اندک منتشر کنند. در همین رابطه ائتلاف بین‌المللی ضدداعش تحت رهبری آمریکا ۲۶ دی اذعان داشت که در حمله موشکی ایران ۱۱ نظامی آمریکایی آسیب دیده‌اند.
این ائتلاف در بیانیه خود اعلام کرد در حالی که هیچ نیروی نظامی در حمله ایران به عین‌الاسد کشته نشدند، «چندین نظامی» به‌دلیل علائم آسیب مغزی ناشی از انفجار، تحت معاینه و مداوا قرار گرفتند و دچار ضربه ملایم مغزی شدند.
پس از آن دولت آمریکا رسماً اعلام کرد عده‌ای از نظامیان خود را به‌دلیل آنچه «ضربه مغزی ملایم» توصیف کرده به مراکز پزشکی پیشرفته در آلمان منتقل کرده است. هرچند «مارک اسپر» وزیر دفاع وقت آمریکا 4 بهمن 1398 از اعلام دقیق آمار مصدومان عین‌الاسد خودداری کرد و همزمان رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند پنتاگون تصمیم گرفته درباره مصدومان عین‌الاسد دیگر اطلاع‌رسانی نکند اما روز شنبه واشنگتن اعلام کرد تاکنون 34 نظامی به مراکز پزشکی منتقل شده‌اند.
ارتش آمریکا تا آبان‌ 1400 از افزایش آمار شمار سربازانی که به‌دلیل آسیب دیدن در حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد شایسته دریافت مدال شجاعت بودند خودداری می‌کرد، زیرا طبق اذعان رسانه‌های آمریکا، انجام این کار با سیاست واشنگتن که کوچک‌نمایی تبعات حمله بود تناقض داشت.
با این حال، شبکه خبری سی‌بی‌اس در تاریخ ۲۰ آبان 1400 گزارشی منتشر کرده و تصریح کرد که ده‌ها نفر از کسانی که در آن حمله موشکی زخمی شده‌اند واجد شرایط دریافت مدال «قلب ارغوانی» (مدال شجاعت که رئیس‌جمهور آمریکا به مجروحین و کشته‌شدگان جنگ می‌دهد) بوده‌اند اما دولت آمریکا برای آنکه نمی‌خواسته شمار زخمی‌ها را افزایش دهد درخواست برای اعطای مدال شجاعت به آنها را رد کرده است.
ضربه محکم نظامی جمهوری اسلامی در عین‌الاسد هرچند با هدف کشتار گسترده و گرفتن تلفات زیاد از آمریکایی‌ها طراحی نشده و بر زدن زیرساخت‌ها و تخریب مراکز و سلاح‌های نظامی تمرکز یافته بود، اما رعب و وحشت بی‌سابقه‌ای در دل سربازان و نیروهای نظامی ایجاد کرد و ترس از مواجهه با نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را در حافظه تاریخی آنان برای همیشه ثبت نمود.
توخالی بودن تهدیدهای آمریکا
یکی از دستاوردهای حمله به عین‌الاسد را می‌توان رسوایی توخالی بودن تهدیدات و بلوف‌های آمریکایی دانست که همواره تلاش دارد تا رقبا و مخالفین خود را مرعوب کرده و از صحنه به در برند! این سناریوی آمریکایی‌ها در طول سالیان متمادی در مواجهه با رقبای سیاسی بارها تکرار شده و جواب هم داده است؛ اما این‌بار جمهور اسلامی توخالی بودن این بلوف‌ها را نمایان ساخت.
اخراج کامل آمریکا از منطقه
آنچه در ماجرای حمله به عین‌الاسد محقق شد تنها بخشی از آنچه انتقام سخت خوانده می‌شود بود؛ و باید در انتظار اقدامات اثرگذارتری بر پیکره دشمنان بشریت بود. بهترین تعبیر در این زمینه متعلق به رهبر معظم انقلاب اسلامی است که چند ساعت بعد از حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد، معظم‌له در دیدار با مردم قم فرمودند: «بحث انتقام و مانند این حرف‌ها، بحث دیگری است؛ حالا یک سیلی‌ای دیشب به اینها زده شد؛ این مسئله دیگری است. آنچه در مقام مقابله مهم است، این کارهای نظامی به این شکل، کفایت آن قضیه را نمی‌کند، این است که بایستی حضور فسادبرانگیز آمریکا در این منطقه منتهی بشود؛ تمام بشود.»
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi