شناسه خبر : 98224
یکشنبه 30 بهمن 1401 , 11:47
اشتراک گذاری در :
عکس روز

«حسین الحوثی» رهبری که هدف تروریسم آمریکایی قرار گرفت

بنیان‌گذار جنبش انصارالله یمن، رهبر مبارزی بود که تفکر و انقلابش برای دهه‌ها تبدیل به کابوس استکبار جهانی شد؛ فرمانده بزرگی که فریاد مقاومت در جهان است و تروریست‌های آمریکایی با به شهادت‌رساندنش، نام و یادش را جاودانه کردند.

 

به گزارش دفاع‌پرس، پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین» در گزارشی مستند به مناسبت سالگرد شهادت «سیدحسین بدرالدین الحوثی»، بنیان‌گذار جنبش انصارالله یمن پرداخته است؛ در این گزارش ضمن آشنایی با فعالیت‌های این رهبر انقلابی در جامعه یمن، به اقدامات وی علیه استکبار جهانی به نمایندگی آمریکا و رژیم صهیونیستی پرداخته و اسنادی از به شهادت رساندن او توسط نظامیان آمریکایی را مرور خواهیم کرد.

* آغاز حرکت آگاهی‌بخش «حسین الحوثی» از دل بحران‌ها

اگر بخواهیم در مورد فعالیت شهید حسین بدرالدین الحوثی» در داخل یمن صحبت کنیم، این گزارش بدون پرداختن به جزئیات نقش و شخصیت وی در امور انسانی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی، کامل نخواهد بود. او در زمان بحران اتحاد یمن نقش برجسته‌ای ایفا کرد؛ بحرانی که رفت تا منجر به جنگ در تابستان ۱۹۹۴ شود. شهید حسین الحوثی همواره به عنوان شخصیتی که خواهان حفظ منافع کشور و وحدت و امنیت آن است، ظاهر شد؛ او حتی عضو تیم مصالحه بین کنگره و احزاب اصلاحات از یک سو و کنگره با حزب سوسیالیست از سوی دیگر بود.

شهید حسین الحوثی هنگامی که متوجه شد وقایع و تحولات یمن به سمت جنگ پیش می‌رود، تصمیم گرفت پایتخت را به مقصد استان صعده ترک کند؛ این یک موضع اصولی از جانب وی در رد جنگ بود. او این تصمیم را علی‌رغم دستورات مقامات مبنی بر ممانعت از خروج تمامی اعضای پارلمان از پایتخت، یعنی صنعا به منظور مشروعیت بخشیدن به این جنگ گرفت و حتی تعدادی تظاهرات علیه آن جنگ را رهبری کرد.

«حسین الحوثی» رهبر شهید یمن؛ اسطوره‌ای که هدف تروریسم آمریکایی قرار گرفت
«شهید قرآن»، لقب سیدحسین بدرالدین الحوثی میان یمنی‌ها

وقایع داخلی یمن با وجود تمام موانع و مشکلاتی که بر سر راه دید وسیع‌تر و فراگیرتر حسین الحوثی ایجاد می‌کرد، باعث نشد تا مسئولیت او در قبال ملت از بین برود. وی از برجسته‌ترین اندیشمندان و انقلابیون و مدافعان مقاومت در برابر استکبار جهانی و خواهان گذر از حالت وابستگی و تسلیم و روی آوردن به مقاومت و مقابله بود.

با بررسی این تفکرات و روحیات مقاومتی، هر خواننده‌ای به خوبی درک خواهد کرد که چرا سیدحسین بدرالدین الحوثی در زمان حیات پربرکت و حتی بعد از شهادتش که مصادف با تاریخ ۲۶ رجب ۱۴۲۵ (۱۰ سپتامبر ۲۰۰۴) است، مورد حمله قرار می‌گیرد. این تاریخی است که یمنی‌ها برای تجدید بیعت، تاکید بر وفاداری و بسیج ملت خود تعیین کرده‌اند؛ آن‌هم در شرایطی که سال‌هاست در معرض جنگی بیهوده و تحمیلی قرار گرفته‌اند.

* طرح انقلابی او؛ کابوسی که واشنگتن و تل‌آویو را به وحشت انداخت

می‌گفت: «ما فریاد خواهیم زد، حتی اگر برخی از ما متعلق به چند حزب باشیم، هر جا که باشیم فریاد خواهیم زد. ما هنوز یمنی هستیم و هنوز مسلمانیم. آیا این زمان زمان حقایق نیست و همه چیز در آن متجلی نیست؟ ما نباید سکوت کنیم، بلکه باید فعال باشیم و در هر محفلی از دیگران نیز بخواهیم فریاد بزنند».

«مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» فریاد طنین انداز رهبر شهید در سراسر یمن بود که ۱۷ ژانویه ۲۰۰۲ شنیده شد؛ آن هم در شرایطی که منطقه تحت عنوان «مبارزه با تروریسم» شرایط حساس و خطرناکی را پشت سر می‌گذاشت. همین فریاد‌های رسا، موجب هدف قرار دادن او توسط آمریکا شد. او به خودی خود یک پرونده انفرادی، یک ابزار مقاومت جدید و فریادی شد علیه استکبار؛ آن هم در زمانی که جهان در مقابل اقدام آمریکا برای اشغال افغانستان، سکوت و تسلیم اختیار کرده بود.

«حسین الحوثی» رهبر شهید یمن؛ اسطوره‌ای که هدف تروریسم آمریکایی قرار گرفت

مطرح شدن فکر و شعار او در آن زمان و شرایط، بیانگر صدای ملت و مقابله با هجمه شدید علیه آن و استحکام بخشیدن به عرصه داخلی ملت از نفوذ همه جانبه آمریکا (فکری، فرهنگی، سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی) بود؛ جنبه مهم‌تر این فکر و عقیده، اعلام بسیج عمومی در مقابل تحرکات آمریکا و بالابردن سطح هوشیاری و آگاهی ملی و همینطور قیام علیه دولت تسلیم‌شده بود.

این تنها شعار نبود، بخشی از یک فعالیت آموزشی و حرکت آگاهی‌بخش گسترده بود که بعد‌ها به سمت تبدیل به مواضع و مراحل عملی خاص و والایی از فرهنگ اسلامی حرکت کرد. از دیگر مواضع او تحریم کالا‌های آمریکایی و اسرائیلی بود؛ مواضعی عملی که همچون سلاح مؤثری در مقابله با نیرو‌های استکبار تجلی یافت و پایه‌های توان اقتصادی استکباری آن‌ها را هوشمندانه مورد هدف قرار داد.

آقای حسین بدرالدین الحوثی در پروژه انقلابی خود براساس اصولی همچون مقاومت در برابر استکبار و بر پایه ملاحظات دینی و مسئولیت در برابر خدا و ملت و آگاهی از ماهیت حرکت آمریکایی و اسرائیلی حرکت کرد. سخنرانی‌های آموزشی وی که در مورد برنامه‌های آمریکا در منطقه هشدار می‌داد، کابوس وحشتناکی برای ایالات متحده و متحدانش شده بود؛ تا جایی که وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید آن را پنهان نکردند و نگرانی‌های خود را از تلاش‌های آقای دکتر حسین بدرالدین حوثی ابراز داشتند.

* کشف توطئه‌ها؛ تخصصی که تنها به رهبران مقاوم می‌رسد

آقای حسین بدرالدین الحوثی بیش از هر چیز به مواضع ضد استکباری خود معروف بود، چرا که از چندین دهه پیش به یمنی‌ها درباره جاه‌طلبی‌های آمریکا در این کشور هشدار داده بود؛ این هشدار در هشت سال جنگ عربستان سعودی با ملت یمن، حقیقت خود را نشان داد، جایی که واشنگتن جنگ را به وضوح اعلام کرد.

«حسین الحوثی» رهبر شهید یمن؛ اسطوره‌ای که هدف تروریسم آمریکایی قرار گرفت

به عنوان مثال، سازمان ارشاد اخلاقی یمن دو سال پیش سندی محرمانه را منتشر کرد؛ آن سند به دو تماس تلفنی بین «علی عبدالله صالح»، رئیس جمهور سابق یمن و «جورج تنت»، رئیس سازمان سیا مربوط می‌شد و جاه‌طلبی‌های آمریکا در یمن و دخالت دولت سابق آن در خیانت به این کشور را نشان داد. در همین خصوص، گزارشی از وزارت خارجه آمریکا که در ۳۰ می ۱۹۹۸ منتشر شد، که طی آن پروژه ایجاد یک پایگاه دریایی آمریکا برای نیرو‌های «ماینز» در منطقه بریگا در استان عدن فاش شد.

حسین بدرالدین الحوثی بسیار زودتر از بحران‌ها، متوجه نقشه‌های آمریکا در یمن شد؛ به ویژه پس از حادثه ناوشکن آمریکایی کول در عدن که در سال ۲۰۰۰ نسبت به آن هشدار داد. این ناوشکن پس از حضور در خطوط کشتیرانی بین‌المللی و آب‌های سرزمینی باب المندب، بهانه‌ای برای مداخله آمریکا در امور کشور یمن شد.

* ترور: سیاست تکراری آمریکایی‌ها

در ۱۹ ژوئن ۲۰۰۴ «علی عبدالله صالح» رئیس جمهور سابق یمن، اولین جنگ را علیه صعده آغاز کرد؛ جایی که سید حسین بدرالدین الحوثی را به وسیله جنگنده، تانک، توپ و ده‌ها تیپ نظامی، مورد هدف قرار داد.

«حسین الحوثی» رهبر شهید یمن؛ اسطوره‌ای که هدف تروریسم آمریکایی قرار گرفت
گزارش وزارت دفاع یمن از ترور و محاصره

بر اساس اسناد محرمانه‌ای که وزارت امنیت و اطلاعات یمن در ساختمان سابق امنیت ملی در صنعا به دست آورده، پس از انقلاب ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴، مقدمات جنگ داخلی برای یمن، در واشنگتن بین «جورج بوش» رئیس جمهور سابق آمریکا و صالح، همتای یمنی دست‌نشانده‌اش آماده شد. صالح در آن سفر که بسیار هم مورد توجه رسانه‌ها و محافل سیاسی قرار گرفته بود، علاوه بر بوش با «دیک چنی» معاون رئیس جمهور آمریکا، «کالین پاول» وزیر امور خارجه، «دونالد رامسفلد» وزیر دفاع و دیگر مقامات سیا و اف بی آی ملاقات کرده بود.

صالح شش روز پس از بازگشت از واشنگتن در ۱۳ ژوئن ۲۰۰۴، جنگ علیه سید حسین بدرالدین الحوثی را در «نبرد اول با صعده» آغاز کرد. دو ماه پس از آغاز جنگ، دو فرمانده ارشد نظامی آمریکایی با هدف کمک به رژیم صالح در پیروزی در نبرد وارد صنعا، پایتخت یمن شدند. در ۱۰ سپتامبر ۲۰۰۴، همین نظامیان وارداتی آمریکایی بودند که سید حسین الحوثی را در منطقه «جرف سلمان» در مران، واقع در استان صعده محاصره کرده و مظلومانه به شهادت رساندند.

اسناد امنیتی به دست آمده نشان می‌دهند که در همان روز، «جان ابوزید» فرمانده نیرو‌های مرکزی ایالات متحده آمریکا از علی عبدالله صالح به خاطر اینکه توانسته بود با کمک خودشان سید حسین الحوثی را از سر راه بردارد، تشکر کرده و به او به خاطر آنچه که او یک «پیروزی» می‌دانست، تبریک گفت!

«حسین الحوثی» رهبر شهید یمن؛ اسطوره‌ای که هدف تروریسم آمریکایی قرار گرفت
تبریک کاخ سفید به صالح

جنگی که در سال ۲۰۰۴ بیش از هشتاد روز به طول انجامید و در طی آن ورود آب، غذا و دارو به صعده ممنوع شد، اما آمریکایی‌ها و دست‌نشاندگانشان حتی از سلاح‌های ممنوعه در سطح بین‌المللی نیز استفاده کردند؛ ائتلاف سعودی جنگ بزرگتر را در ماه‌های اول سال ۲۰۱۵ با بمباران مناطقی علیه یمن به راه انداخت.

* مبارزی که فریادش، ماندگار شد...

در سالگرد شهادت سید حسین بدرالدین الحوثی باید بگوییم که منطقه در معرض تبدیل شدن مجدد به آزمایشگاهی برای پروژه‌های فتنه‌برانگیز آمریکا قرار دارد؛ واشنگتن تلاش‌های بی‌وقفه‌ای برای تضعیف محور مقاومت آغاز کرده و این همان چیزی است که رهبر شهید یمنی به ما گوشزد کرده بود. جنگی که امروز یمنی‌ها تجربه می‌کنند، چیزی نیست جز امتداد جنگ ناعادلانه‌ای که مستکبران ۱۹ سال پیش علیه آقای حسین بدرالدین الحوثی به راه انداختند.

رهبری مبارزی که گویا هنوز صدایش در گوش ماست: «فریاد بزنید، تا شما اولین نفری باشید که این فریاد را فریاد می‌زنید؛ که یقیناً - ان‌شاءالله - نه تنها در این مکان، بلکه در جا‌های دیگر نیز فریاد زده خواهد شد و کسی را خواهید یافت که با شما - ان‌شاءالله - در مناطق دیگر جهان فریاد بزند...»

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi