شناسه خبر : 99284
یکشنبه 20 فروردين 1402 , 10:55
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شهید آوینی در زمینه کارهای فرهنگی پیشاهنگ بود

فاش نیوز - شهید آوینی در شهریور ۱۳۲۶ در شهر ری به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در شهر‌های زنجان، کرمان و تهران به پایان رساند و در دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران تحصیل کرد و بعد از پیروزی انقلاب به فیلم‌سازی پرداخت و روز ۲۰ فروردین ۱۳۷۲ هنگام تولید بخش‌هایی از مستند تلویزیونی «روایت فتح» در منطقه فکه بر اثر اصابت مین به شهادت رسید.

 

به گزارش دفاع‌پرس، شهید «سید مرتضی آوینی» را با لقب «سید شهیدان اهل قلم» می‌شناسیم؛ همان لقبی که رهبر معظم انقلاب اسلامی بعد از شهادت، به وی عطا کردند.

سید مرتضی به همراه دوستان خود به‌وسیله دوربین ایثار و مجاهدت‌های رزمندگان اسلام را به تصویر کشید و به زعم رهبر معظم انقلاب اسلامی نقش ویژه‌ای در حفظ فضای جنگ در کشور داشت تا نگذارد احساسات و حالات جنگ از حافظه‌ها زدوده شود.

شهید آوینی در شهریور ۱۳۲۶ در شهر ری به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در شهر‌های زنجان، کرمان و تهران به پایان رساند و در دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران تحصیل کرد و بعد از پیروزی انقلاب به فیلم‌سازی پرداخت.

سید مرتضی روز ۲۰ فروردین ۱۳۷۲ هنگام تولید بخش‌هایی از مستند تلویزیونی «روایت فتح» در منطقه فکه بر اثر اصابت مین به شهادت رسید.

اظهارات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد مستند «روایت فتح»

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیداری که اعضای گروه «روایت فتح» در سال ۱۳۷۲ بعد از شهادت شهید آوینی با ایشان داشتند، در مورد مستندات شهید آوینی چنین فرمودند:

«من تا مدت‌ها که (مستند) «روایت فتح» پخش می‌شد، اصلاً شهید آوینی را نمی‌شناختم، اما از مشتری‌های همیشگی روایت فتح بودم و هر شب جمعه حتماً می‌نشستم و این برنامه را گوش می‌کردم و در من تأثیر زیادی می‌گذاشت.

وجود صدای نجیب در این مستند، حرکت جالبی است

زمانی جوان‌هایی کنار من آمدند که به نظرم متعلق به جهاد بودند. در آن جلسه به آن‌ها گفتم وجود صدای نجیبی که این حرف‌ها را بیان می‌کند، حرکت جالبی است و این (رویه) را نگه دارید. شهید آوینی هم در آن جلسه حضور داشت، اما کسی به من نگفت این آقا، همان گوینده این صداست.

شهید آوینی (در این مستند) بزرگترین حرف‌ها را می‌زد و به آن‌ها اعتقاد داشت

گاهی یک نفر حرف بزرگی می‌زند، اما پیداست که خودش به این حرف اعتقاد ندارد، اما این صدا (صدای شهید آوینی در مجموعه‌های روایت فتح)، آن صدایی است که بزرگترین حرف‌ها را می‌زد و خودش هم به آن‌ها اعتقاد داشت.

او می‌گفت: «این جوان‌ها به راه‌های آسمان آشناترند تا به راه‌های زمین.» این حرف را طوری می‌گفت که گویا راه آسمان را خودش دیده است و می‌داند که این‌ها آشناترند. این حرف‌ها را در قالب حرف‌های قوی و هنرمندانه می‌زد.

شهید آوینی/ ناقص

ما می‌خواهیم نگذاریم احساسات و حالاتی که در زمان جنگ بود، از حافظه‌ها زدوده شود

آن بخش مستندسازی که من اصرار داشتم که باقی بماند، به‌خاطر نقش ویژه او در حفظ فضای جنگ در کشور بود؛ نه آنکه بخواهیم القای حالت جنگی بکنیم، چون جنگ نیست؛ ولیکن ما می‌خواهیم نگذاریم احساسات و حالاتی که در زمان جنگ بود، از حافظه‌ها زدوده شود.

شما ببینید در هر زمانی چه کاری مناسب است و آن را انجام دهید؛ اگر بتوانید مستندسازی را ادامه دهید، به‌نظرم کار مهم و خوبی است.

اگر نکته‌گویی‌های آوینی نبود، خیلی از منظره‌ها معنا نداشتند

در مستندسازی نقش «کلام» خیلی مهم است. همان کاری که شهید آوینی انجام داد. هم نوشتار و هم بیان نوشتار بسیار مهم است، اگر نکته‌گویی‌های او نبود، خیلی از منظره‌ها معنا نداشتند. فراهم کردن این‌ها خیلی سخت است.

باید فضاسازی کنید تا در آن فضا قرار بگیرید 

باید برای خودتان که تولیدکننده هستید، فضاسازی کنید. تا در آن فضا قرار بگیرید تا بتوانید چیز خوبی تولید کنید. کار سختی است، اما من عقیده دارم که ممکن است. مستندسازی، کار جالبی است که کار داستانی به‌خاطر متن جای آن را نمی‌گیرد.»

شهید آوینی/ ناقص

مثل آوینی

رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ در اظهاراتی در مورد به تصویر کشیدن مجاهدت‌های کادر درمان در ایام همه‌گیری کرونا فرمودند: «کاش کسانی بتوانند مثل شهید آوینی این جهاد عظیم مقابله با کرونا را روایت کنند؛ همچنان که شهید آوینی توانست جزئیات جبهه را برای ما روایت بکند و آن را ماندگار کند.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی: کار با روحیه انقلابی پیشرفت می‌کند/ ناقص

نشریه خط حزب‌الله که به صاحب‌امتیازی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز‌های جمعه هر هفته منتشر می‌شود و به انتشار فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌پردازد، در شماره ۳۸۷ با عنوان «یک شب، بهتر از هزار ماه...» به‌مناسبت فرارسیدن سی‌امین سالگرد شهادت شهید «سید مرتضی آوینی» سید شهیدان اهل قلم، ستون شهید هفته خود را به شهید آوینی و فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد این شهید بزرگوار اختصاص داده است که در زیر می‌خوانید.

باید از کار انقلابی باید تقدیر کرد

«در زمینه‌های فرهنگی (هم) کاری که شهید آوینی پیشاهنگ آن بود و در این اواخر هم مرحوم سلحشور _که این‌ها پیش‌روان کار انقلابی در این کشورند_ این‌ها را باید ترویج کرد، این‌ها را باید تقدیر کرد و نام این‌ها را باید گرامی داشت. کار انقلابی این است.

اینکه من بار‌ها تکرار می‌کنم که نیرو‌های انقلابی را و نیرو‌های حزب‌اللهی را باید گرامی بداریم و باید نگه داریم، به‌خاطر این است؛ کار وقتی با روحیه انقلابی شد، پیشرفت خواهد کرد.»

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi