شناسه خبر : 100968
پنجشنبه 25 خرداد 1402 , 10:54
اشتراک گذاری در :
عکس روز

واشنگتن ‌پست: آمریکا نباید در تله ایران برای توافق بیفتد

فاش نیوز - روزنامه واشنگتن ‌پست در مورد مذاکرات با ایران مدعی شد: آمریکا نباید در تله ایران بیفتد.
روزنامه واشنگتن پست‌، تمایل ایران برای رسیدن به توافق هسته‌ای با آمریکا را یک «تله» توصیف کرد و افزود: دولت ایالات متحده نباید در دام جمهوری اسلامی بیفتد.
واشنگتن پست با‌اشاره به اظهارات اخیر آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران نوشت: تهران در پی توافقی است که آمریکا باید از آن امتناع کند. رهبر ایران دو روز پیش گفته که توافق با غرب در صورت دست نخوردن زیرساخت هسته‌ای ‌اشکالی ندارد.
روزنامه آمریکایی به دولت جو بایدن، توصیه کرد برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را از طریق تشدید تحریم‌های اقتصادی و همراه کردن متحدان اروپایی‌اش مهار کند.
این توصیه در حالی است که وبسایت بی‌بی‌سی اخیرا مانند بسیاری از رسانه‌های غربی تاکید کرد آمریکا تحریمی نمانده که علیه ایران اعمال نکرده باشد و قادر به تحریم جدید نیست.
بی‌بی‌سی با بیان اینکه «آمریکا روی میز، هیچ گزینه‌ای مقابل ایران ندارد»، خاطرنشان کرد: به نظر نمی‌رسد دیگر چیزی برای تحریم باقی‌مانده باشد. در دوران اوباما، ‌آمریکا توانست اغلب کشورها، از جمله چین و روسیه را در اعمال فشار با خود همراه کند. این روزها نه آمریکا، نه هیچ کشور دیگری توان ایجاد اجماع علیه کشور دیگری را ندارد. حمله سایبری؛ سال‌هاست در پس پرده بین ایران و آمریکا در جریان است و گاهی هم فروکش می‌کند؛ اما کاری از پیش نبرده. تنها چند ماه پس از استاکس‌نت، ایران توانست قابلیت‌های غنی‌‌‌سازی‌اش را باز‌‌سازی کند. حملات ‌پهپادی هم شبیه حملات سایبری است. به عقب راندن چند هفته‌ای یا چند‌ ماهه قابلیت‌های هسته‌ای ایران. حمله نظامی، آخرین گزینه‌ همیشه روی میز است، اما هزینه آن، بیشتر از فوایدش است».
واشنگتن پست مدعی شد: گنجاندن نام سپاه پاسداران در سیاهه گروه‌های تروریستی می‌تواند سرآغاز تشدید تحریم‌های آمریکا و متحدان این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران باشد. به‌رغم تحریم‌های اقتصادی آمریکا و غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، این کشور از زمان روی کار آمدن جو بایدن در سال ۲۰۲۱، غنی‌‌سازی اورانیوم را از سر گرفته و برنامه موشکی و پهپادی خود را نیز بیش از پیش تسریع کرده است.
واشنگتن پست می‌افزاید: مقامات ایران بودجه آموزش و به‌ویژه شبکه شبه‌نظامیان نیابتی خود در سراسر خاورمیانه را نیز با دور زدن تحریم‌های نفتی، در دو سال گذشته تقویت کرده‌اند.
این روزنامه با مورد انتقاد قرار دادن دولت جو بایدن تصریح کرد: مقامات دولت وی بارها اعلام کرد‌ه‌اند که برای بازداشتن ایران از ساخت سلاح هسته‌ای مصمم‌اند، اما تاکنون کاری در این زمینه انجام نداده‌اند و ایران به هسته‌ای شدن نزدیک‌تر شده است.  
روحانی: برجام فقط یک امضا می‌خواست(!) 
رئیس‌دولت یازدهم و دوازدهم گفت: برجام فقط یک امضا می‌خواست که در یک یا دو هفته قابل انجام بود اما از فرصت استفاده خوبی نشد. 
حسن روحانی در دیدار جمعی از استانداران ‌سابق، با ابراز خوشنودی از اینکه برای همه روشن شده که با دنیا باید تعامل کرد افزود: خوب است همه فهمیدند راه اصلاح کشور از تعامل با جهان و روابط با همسایگان می‌گذرد نه با دعوا و نزاع و شعار نوشتن روی موشک. امیدوارم این رویکرد ادامه پیدا کند و فقط به دو سه مورد ختم نشود و تبدیل شود به حرکتی برای توسعه کشور و تعامل سازنده با جهان. خوب است همه فهمیدند نمی‌شود سفارت آتش زد و دردسر ایجاد کرد از اینکه با عربستان توافق کردند ما خوشحالیم. به ما می‌گفتند دولت واداده و به همین دلیل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری می‌کند خوشحالم امروز با آژانس توافق می‌کنند من در طول دوره ریاست جمهوری بارها گفتم ما هیچ خط قرمزی در روابط با دنیا نداریم جز منافع ملی.
روحانی اهمیت اجرایی کردن برجام در تحولات اقتصادی را یادآور شد و اظهار داشت: برجام فقط یک امضا می‌خواست که در یک یا دو هفته قابل انجام بود اما از فرصت استفاده خوبی نشد امیدوارم بتوانند از درخت تنومند برجام که وقت ثمر دادن آن است استفاده کنند. ثمره برجام یکی در سال ۲۰۲۰ بود با پایان تحریم تسلیحاتی، دیگری در نوامبر امسال است با پایان تحریم موشکی و برخی تحریم‌ها و دیگری در اکتبر ۲۰۲۵ با پایان محدودیت‌های هسته‌ای. 
او با با بیان اینکه ‌اشتباهی که در ارزیابی‌ها دیده می‌شود آن است که دو دوره ۹۲ تا ۹۶ و دوره جنگ اقتصادی ۹۷ تا ۱۴۰۰ را با هم یکسان می‌بینند اظهار داشت: دوره سال‌های ۹۲ تا ۹۶ هدف ما توسعه کشور و احقاق حقوق ملت و نجات کشور از خطرات اقتصادی و امنیتی و فرهنگی بود در سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ بزرگ‌ترین جنگ اقتصادی علیه ملت ایران طراحی شد و توانستیم با مقاومت کشور را نگه داریم و نگذاریم فروپاشی اقتصادی اتفاق بیفتد.
روحانی افزود: با وجود جنگ اقتصادی، اگر کرونا‌ نبود ما می‌توانستیم شرایط را تغییر دهیم با این حال در سال ۹۹ توانستیم تورم را در کانال ۳۰ درصد نگه داریم. در سه ماهه آخر‌ دولت در بهار ۱۴۰۰ رشد اقتصادی به ۷.۶ درصد رسید. در دوران جنگ اقتصادی در اواخر ۹۸ و سال ۹۹ و اوایل ۱۴۰۰ حدود ۱۷ طرح پتروشیمی افتتاح کردیم بسیاری از طرح‌های بزرگ در پنجشنبه‌های افتتاح و در اواخر دوشنبه‌های افتتاح هم اضافه شد و افتتاح برخی طرحها را به دولت سیزدهم سپردیم.
‌اشاره روحانی به تعامل با جهان در حالی است که دولت‌ وی، عملا روابط یکطرفه و دیپلماسی التماسی با آمریکا و تروئیکای اروپایی را در پیش گرفته و کلا دیپلماسی با بسیاری از کشورهای فرا غرب را تعطیل کرده بود.
بر خلاف این رویه غلط، دولت سیزدهم‌ ظرف بیست ماه توانسته روابط با بسیاری از کشورها از همسایگان گرفته تا شرق آسیا و آمریکای لاتین و آفریقا و همچنین قدرت‌هایی مهمی مانند چین و روسیه و‌اندونزی را احیا کند و به تجارت خارجی تنوع بخشد افزایش سطح تجارت خارجی در دو بخش نفتی و غیر نفتی در حالی در همین دوره رخ داده که روحانی و برخی اطرافیانش، امکان کمترین تحرک در دیپلماسی سیاسی و اقتصادی را مشروط به تسلیم در ماجرای برجام و FATF کرده بودند. از سوی دیگر گویا آقای روحانی نمی‌داند که برجام قبلا امضا شده بود و با یک امضا مشکلش حل نمی‌شد بلکه مسئله کلاهی بود که دولت اوبامای مؤدب بر سر ایشان گذاشته و با وجود توافق اقدام به گسترش تحریم‌ها در قالب‌، آیسا‌، سیسادا، ویزا و... کرده بود. دولت بایدن با وجود انتقاد از دولت ترامپ به خاطر خروج از برجام حاضر نشد تضمین معتبری برای لغو موثر تحریم‌ها ارائه کند و صرفا می‌خواست به مکانیسم ماشه برجام دسترسی پیدا کند و بدون لغو تحریم‌های دو برابر شده در روند برجام، ایران را برای تعطیلی مجدد برنامه هسته‌ای مجاب کند. توافقی که روحانی می‌گوید آماده امضا‌ بود، در واقع آمادگی وی برای مجال بخشیدن به آمریکا برای کلاهبرداری دوباره بود.
در موضوع کرونا او مدعی بود که واکسن سوهان قم نیست که بشود به راحتی وارد کرد و با همین ادعا که شرط واردات واکسن، برجام و FATF‌ است، رکورد مرگ روزانه 709 نفر را به ثبت رساند و موجب تشدید رکود اقتصادی شد. در مقابل آقای رئیسی همان ابتدای آغاز ریاست جمهوری از طریق برخی پیگیری‌های جدی و تعاملات دیپلماتیک توانست ظرف چند ماه واکسیناسیون عمومی را به سر انجام برساند.
در موضوع آمارهای اقتصادی گل و بلبلی هم که روحانی ادعا می‌کند کافی است گزارش اعضای دولت روحانی در حضور آقای رئیسی منتشر شود که از خالی بودن خزانه، صفر شدن بودجه ارزی سالانه، کسری بودجه شدید و ناتوانی دولت در امکان پرداخت حقوق کارمندان دولت حکایت می‌کرد. بی‌اعتنایی به تمهید افزایش تولید مسکن و میراث تورم 59 درصدی از شاهکارهای پایان دوره آقای روحانی است که کاملا بر عکس روایت می‌شود. او در حالی می‌گوید نگذاشتیم فروپاشی اتفاق بیفتد که در آغاز دولتش ادعا می‌شد مجموعا 350 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و پول بلوکه شده به ایران خواهد آمد و دگرگونی اساس در معیشت مردم رخ خواهد داد. وعده‌ای که کاملا بر عکس رخ داد و رکورد بالاترین تورم مربوط به دولت‌ هاشمی را هم شکست. 
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi