شناسه خبر : 101720
یکشنبه 18 تير 1402 , 12:54
اشتراک گذاری در :
عکس روز

با تأکید بر لزوم استفاده از بمب‌های خوشه‌ای

پنتاگون: پیروزی بر روسیه ارزش کشتار غیرنظامیان را دارد (!)

فاش نیوز - مقام ارشد پنتاگون با اذعان به اینکه تحویل بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین قربانی غیرنظامی به همراه خواهد داشت، تأکید کرد که هراس از پیروزی روسیه در میدان نبرد، به این نگرانی‌ها ارجحیت دارد! و این یعنی، به اعتقاد آمریکایی‌ها شکست دادن روسیه به مرگ غیرنظامیان با بمب خوشه‌ای می‌ارزد!

هنوز زخمی بر جان بسیاری از مسلمانان به ویژه عراقی‌ها، و البته هر انسانِ اخلاقی‌ای، مانده که «مادلین آلبرایت»، وزیر خارجه آمریکا در دوران «بیل کلینتون»، چندین سال پیش زده بود. مجری برنامه 60 دقیقه شبکه سی‌.بی.اس در مصاحبه‌ای خطاب به آلبرایت گفت: «ما این را شنیده‌ایم که نیم میلیون کودک [عراقی بر اثر تحریم‌های چندین ساله آمریکا] جانشان را از دست داده‌اند، این تعداد بیشتر از کودکان کشته شده در (حمله اتمی آمریکا به) هیروشیما است. آیا بهائی که پرداخته شد، ارزشش را داشته است؟» مادلین آلبرایت در پاسخ به این پرسش از مرگ ۵۰۰ هزار کودک بی‌گناه عراقی در نتیجه تحریم‌های آمریکا حمایت کرد و گفت: «به نظر من، این یک انتخاب بسیار سخت است اما ما فکر می‌کنیم که بهائی که پرداخته شد، ارزشش را داشت.» آری؛ به عقیده سیاستمداران آمریکایی و بسیاری دیگر از سیاستمدارانِ جهانِ مدرن، ارزشش را دارد که عالمی ویران شود و سیاست‌هایِ سیاستمداران پیش برود. در این شرایط است که بسیار نامحسوس و گاهی نیز محسوس «مصلحت عامه» به مسلخ می‌رود. البته شاید بگویند که مصلحت عامه در درون دولت-ملت‌ها معنا پیدا می‌کند، نه روابط بین‌الملل که خود همین ادعا هم ماجرای دلخراش دارد. حالا پس از یادآوری آن گفتار تلخ و زهرآلود که در تاریخ خواهد ماند، بازگردیم به جنگ اوکراین. دو سال پیش بود که جو در شرق اروپا بسیار متشنج شد و روسیه دائم تأکید می‌کرد پیوستن احتمالی اوکراین به ناتو و به‌طور کلی گسترش ناتو امنیت ملی این کشور را تهدید می‌کند و در مقابل، اوکراین و سایر کشورهای اروپایی همسایه، روسیه پوتین را به تلاش برای احیای «امپراتوری روسیه/ اتحاد جماهیر شوروی» و به ‌دنبال آن سیاست‌های نظامی تهاجمی متهم می‌کردند؛ خلاصه هر چه که بود در 5 اسفند 1400 یا 24 فوریه 2022 روسیه به اوکراین حمله کرد و جنگی شروع شد که معلوم نیست به کجا خواهد رسید. جنگ روسیه و اوکراین پس از 
1 سال و4 ماه و 13 روز از آغازش همچنان ادامه دارد و تبعات منفی مستقیم و غیرمستقیم آن نیز همچنان اروپا و برخی از دیگر نقاط جهان را گرفتار کرده است و هر روز چیزهای سیاه زیادی از این جنگ هویدا می‌شود. به هر حال در ادامه ماجراهای تلخ این جنگ، یکی از مقامات ارشد پنتاگون چیزی را گفته  است که دوباره آن سخنان آلبرایت را به یاد می‌آورد. به گزارش خبرگزاری «مهر» از روزنامه انگلیسی «گاردین»، «کالین کال»، معاون سیاسی وزیر دفاع آمریکا (پنتاگون)، با دفاع از تصمیم کاخ سفید در تأیید کمک امنیتی دیگری به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار به اوکراین که مهمات خوشه‌ای را نیز دربر می‌گیرد، بدون هیچ تأسفی تأکید کرد که به رغم آگاهی از عواقب ویرانگر بمب‌های خوشه‌ای برای غیرنظامیان، اما «شکست روسیه» ارزش بیشتری دارد! البته که این سخنان زهرآگین بودنِ فضای سیاسی این جهان را هویدا می‌کند.
کال در پاسخ به این پرسش که آیا پنتاگون به متحدانش ضمانت داده که این مهمات (بمب‌‎های خوشه‌ای) آسیب زیادی برای غیرنظامیان به بار نخواهد آورد یا خیر، مدعی شد: «من هم به‌اندازه دیگران، درباره شرایط بشردوستانه نگران هستم و دغدغه دارم اما بدترین اتفاق برای غیرنظامیان در اوکراین این است که روسیه پیروز شود. بنابراین، اینکه آنها پیروز نشوند، مهم است.»
وی همچنین اضافه کرد که کی‌یف متعهد شده تا در مناطق شهری غیرنظامی‌نشین، از بمب‌ خوشه‌ای استفاده نکرده و علاوه‌بر این، قول داده تا سوابق مکان‌هایی که در آن از این تسلیحات استفاده می‌کند را نگه دارد تا عملیات مین‌روبی بعد از جنگ تسهیل شود. وی همچنین مدعی شد که ارسال این مهمات به اوکراین صرفا اقدامی «موقتی» است و زمانی که حامیان غربی کی‌یف تولید بمب‌های متعارف را افزایش دهند، روند ارسال بمب خوشه‌ای به اوکراین هم متوقف خواهد شد.
نشانه عجز آمریکا است!
«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‎وگو با «سی‌.اِن.‌اِن» تصمیم برای تأمین بمب‌های خوشه‌ای برای اوکراین را «دشوار» توصیف کرد و مدعی شد که او تحت تأثیر این مسئله که هم کی‌یف و هم واشنگتن کسری مهمات متعارف را حس کرده‌اند، این تصمیم را گرفته و اضافه کرد که اوکراین برای آن‌که به ضدحملاتش ادامه داده و روسیه را به عقب براند، به این مهمات «نیاز» دارد. در مقابل نیز «آناتولی آنتونوف»، سفیر روسیه در واشنگتن، در بیانیه‌ای این اقدام آمریکا را ناشی از عجز واشنگتن خواند و تأکید کرد که غرب نمی‌خواهد بپذیرد که ضدحملات اوکراین راه به جایی نمی‌برد. سفیر روسیه در آمریکا گفت که واشنگتن از روی ناامیدی تصمیم به ارسال بمب‌های خوشه‌‏ای به اوکراین گرفته است، اما این اقدام بر عزم روسیه برای دستیابی به اهداف عملیات نظامی ویژه خود تأثیری نخواهد گذاشت؛ عملیاتی که به گفته وی «هدف آن از بین بردن تهدیدات علیه امنیت فدراسیون روسیه، از جمله نازیسم است که در اوکراین پرورش داده شده است.»
اعتراضات جهانی
تصمیم آمریکا برای ارائه بمب‌های خوشه‌ای به اوکراین با انتقادهای بین‌المللی مواجه شد و دبیرکل سازمان ملل تمایل خود را برای عدم استفاده از این سلاح‌ها در میدان ابراز کرد. سخنگوی «آنتونیو گوترش»،‌ دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد که او نمی‌خواهد از مهمات خوشه‌ای به طور مداوم در میدان جنگ استفاده شود. همچنین «دیده‌بان حقوق بشر» نیز معتقد است که «انتقال این سلاح‌ها به اوکراین ناگزیر باعث رنج طولانی‌مدت غیرنظامیان خواهد شد.» عفو بین‌الملل نیز اعلام کرد، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا «باید متوجه شود که هر تصمیمی که اجازه استفاده گسترده از بمب‌های خوشه‌ای در این جنگ را بدهد، به یک نتیجه مورد انتظار یعنی کشتار اضافی غیرنظامیان منجر خواهد شد.»
تأکید بر عضویت اوکراین در ناتو 
به جنگ آمریکا و روسیه منجر می‌شود
خبر دیگر آنکه «رند پل»، عضو جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم کنگره برای تصویب قطعنامه‌ای با هدف اعمال فشار برای عضویت اوکراین در ناتو، می‌تواند ایالات متحده را در مسیری قرار دهد که انتهایش جنگ با روسیه است. پیش‌تر «لیندسی گراهام»، دیگر عضو جمهوری‌خواه سنای آمریکا، گفته بود که با سناتورهای هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات همکاری می‌کند تا قطعنامه‌ای با هدف اعمال فشار برای عضویت اوکراین در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تصویب شود.

 

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi