شناسه خبر : 102226
چهارشنبه 04 مرداد 1402 , 11:19
اشتراک گذاری در :
عکس روز

به جای تحقیر مسکن مهر از ولنجک و لواسان شما هم برای مردم مسکن می‌ساختید

فاش نیوز - در حالی که دولت سابق عملکرد مخربی در حوزه تولید مسکن داشت و تورم بالای 700 درصد را در اثر کاهش چشمگیر تولید مسکن بر جای گذاشت، خبرگزاری وابسته به آن دولت به تخطئه تولید مسکن مهر پرداخت.
در حالی که حدود ده میلیون نفر از طریق مسکن مهر صاحب خانه شدند، خبرآنلاین مدعی شد مسکن مهر اقتصاد را گروگان گرفته است. این خبرگزاری وابسته به مدیران دولت روحانی می‌نویسد: شعارهای بزرگ سیاستمداران چاله‌های بزرگی پیش پای ملت‌ها می‌کند. هر چه شعار بزرگ‌تر، چاله عمیق‌تر. حکایت طرحی که به قاتل اهلی اقتصاد بدل شد، نیز چیزی جز این نبود و نیست. مسکنی که با صفت مهر آمد اما نامهربانی‌اش با اقتصاد ایران حالا دیگر امری اثبات شده است.
سال 1386 بود. قیمت هر متر واحد مسکونی در تهران برای اولین بار میلیونی شده بود اما صدای وعده‌های مردی که شعارش عدالت و مهرورزی بود، از همیشه بلندتر به گوش می‌رسید. وعده‌ خانه‌دار کردن همه‌ مردم را پشت تریبون‌ها می‌داد. این چنین بود که بزرگ‌ترین دخالت دولتی تاریخ درخصوصی‌ترین حوزه اقتصاد، یعنی حوزه‌ ساخت‌و سازمسکن، اتفاق افتاد و دولت طرحی را کلید زد که به مسکن مهر موسوم شد. انگار دولت دیگر تنها به در اختیار گرفتن تولید سیمان و فولاد و آلومینیوم و... راضی نبود و می‌خواست وارد عرصه‌ ساخت مسکن نیز بشود.
علیرضا جعفری، معاون وزیر راه و شهر‌سازی، در آبان ماه سال گذشته تعداد واحدهای در حال ساخت مسکن مهر را دویست هزار واحد اعلام و تاکید کرد: مهم‌ترین مشکل در تکمیل این‌ها، افزایش هزینه ساخت است. این چنین شد طرحی که قرار بود در طول فعالیت دولت نهم و دهم، به ثمر برسد، هنوز از پس گذشت ‌شانزده سال به گروگان‌گیری اقتصاد ایران پایان نداده است. آن میراث در بیابان‌های اطراف تهران و سایر شهرهای بزرگ هنوز قابل مشاهده است. ساختمان‌هایی که از کوه‌ها و تپه‌ها بالا رفته‌اند و در بیابان‌ها روییده‌اند.
برای درک بهتر آن‌چه در این ‌شانزده سال بر مسکن گذشته است، کافی است نگاهی به مبلغ تسهیلات مسکن کنید. سال 1386، مبلغ وام مسکن 18 میلیون تومان بود و امروز این رقم برای زوجین، با احتساب تسهیلات جعاله به 960 میلیون تومان رسیده است. هزینه ساخت مسکن از حدود سیصد تا ششصد هزار تومان تا 15 میلیون تومان قد کشیده است و این‌ها نشان می‌دهد تورم تا چه میزان در این اقتصاد خودنمایی کرده است.
علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت یازدهم گفته است: «تقریبا به ‌اندازه‌ تمام پولی که در طول تاریخ کشور چاپ شده برای مسکن مهر چاپ شد که طبیعتا آثار منفی این امر در اقتصاد و تشدید تورم مشهود است به‌طوری‌که چنین امری بی‌ثباتی در بازار مختلف و از جمله ارز را به وجود آورد.»
نکته‌ دیگری که زمینه را برای انتقاد برخی از سیاستگذاران و کارشناسان مهیا کرد شیوه‎ مکان‌یابی مسکن مهر بود. مسکن مهر در خارج از شهرها احداث شد، جایی که نه خیابان بود، نه بیمارستان و نه مدرسه. نبود امکانات شهری یکی از مهم‌ترین محورهای انتقاد عباس آخوندی وزیر راه و شهر‌سازی در دولت روحانی بود. بنا بر اعلام آخوندی، مسکن مهر چیزی در حدود صد هزار میلیارد تومان برای ملت ایران هزینه داشت. صد هزار میلیارد تومانی که می‌شد صرف باز‌سازی بافت‌های فرسوده شود و در توانمند‌سازی ساکنان مناطق فرسوده نقشی اساسی ایفا کند.
خبرگزاری وابسته به دولت سابق، توضیح نمی‌دهد که اگر مسکن مهر ده میلیون نفر را صاحب‌خانه کرد، دولت روحانی جز تمسخر این پروژه، چه هنر و جایگزین دیگری داشت تا مردم بفهمند که حق با جریان ‌اشرافی حاکم بر دولت روحانی (امثال آخوندی و...) بود. بله قطعاً از نگاه کسانی که در ولنجک و لواسان و... صاحب خانه‌های ویلایی هستند، لابد مسکن مهر به دیده تحقیر نگریسته شود، اما اگر از مالکان همان دو میلیون واحد مسکونی مهر بپرسید که آیا شما هم مسکن مهر را مزخرف و غلط می‌شمارید، قطعا اغلب آنها پاسخ منفی خواهند داد. موضوع سخیف‌تر و تاسف‌بار‌تر همین است که جریان بی‌کفایت حاکم بر دولت سابق که بیش از 700 درصد تورم در بخش مسکن را در اثر سوء مدیریت و بی‌عملی به مردم تحمیل کرده، حالا نتیجه بی‌کفایتی‌هایش را هم پای مسکن مهر می‌نویسد. انگار که پس از دولت نهم و دهم، دولت یازدهم و دوازدهم به مدت هشت سال سر کار نبوده و بلافاصله پس از دولت دهم، دولت سیزدهم تشکیل شده است! خب سهم تمسخر تولید در بخش‌های مختلف در این میان چه بوده است. اگر دولت نهم و دهم مبالغی را صرف تولید مسکن کرده‌اند، خروجی‌اش معلوم است؛ شما‌ها که هزینه‌های دولت را چند برابر کردید و کسری بودجه
480 هزار میلیاردی و تورم نزدیک 50 درصد را به یادگار گذاشتید، می‌توانید بگویید که ارقام هنگفت هزینه شده را صرف کدام تولید کردید؟!
به شکل دیگری هم می‌شود سؤال را مطرح کرد: اگر دو میلیون واحد مسکونی مهر طراحی و ساخته نمی‌شد و وزیر ‌اشرافی دولت روحانی کاری جز تمسخر و اظهارات از موضع بالا و سیاسی‌کاری در پیش نمی‌گرفت- چنان که همین کار را کرد- وضعیت بازار مسکن در اثر کاهش آن دو میلیون واحد چگونه می‌شد؟ یعنی اگر مسکن مهری نبود که بشود مسخره یا فرافکنی کرد، روحانی و آخوندی و حامیان سیاست‌زده‌شان، دقیقا چه حرف دیگری درباره هنر آن مجموعه در زمینه بخش مسکن داشتند! یادآور می‌شود روزنامه ایران هم در گزارشی خاطر نشان کرد: «عملکرد دولت گذشته در بخش مسکن برنامه ششم صفر بوده است. ماده 80 قانون برنامه ششم توسعه، دولت وقت را مکلف کرد تا جهت تامین نیاز به مسکن اقشار آسیب‌پذیر و مددجویان نهادهای حمایتی، نسبت به تدوین و اجرای برنامه تامین مسکن اجتماعی و حمایتی اقدام کند، اما آیین‌نامه اجرایی این جزء هیچ گاه به تصویب نرسید و این حکم در طول سال‌های اجرای قانون برنامه ششم توسعه فاقد عملکرد بوده است. قانون برنامه ششم توسعه در احداث واحد مسکونی در مناطق شهری نیز عملکرد تقریبا صفر داشته است».
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi