شناسه خبر : 103355
سه شنبه 14 شهريور 1402 , 20:29
اشتراک گذاری در :
عکس روز

رکورد منفی تولید برق برای روحانی و رکورد مثبت برای دولت رئیسی

فاش نیوز - مقایسه آمار ساخت نیروگاه‌ها طی یک سال ابتدایی دولت سیزدهم با کل عملکرد دولت قبل، بیانگر آن است که تنها در یک سال دولت سیزدهم معادل ۸۰ درصد کل دولت دوازدهم ظرفیت تولید برق افزایش داشته است.
به گزارش رجانیوز، افزایش ظرفیت تولید برق در کشور از اقدامات ضروری برای هر دولت محسوب می‌شود. اقدامی که دولت‌ها را موظف به تأمین برق خانوارها و همچنین صنایع خرد و بزرگ می‌کند. با این حال نگاهی به سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ که مصادف با سال‌های پایانی دولت دوازدهم بود، حاکی از حاکم شدن خاموشی بر کل کشور است.
تمرکز دولت روحانی و تیم وی، تنها با محوریت مذاکره با غرب و توافق با آمریکا بود. موضوعی که منجر به برجام شد و سایر بخش‌های کشور را به تعطیلی کشاند.
همین رویکرد موجب شد تا ظرفیت تولید برق کشور در ۸ سال دولت تدبیر و امید، فقط ۲۳ درصد افزایش یابد و منجر به بازگشت خاموشی‌ها شود. این در حالی بود که افزایش ظرفیت تولید برق در دولت‌های نهم و دهم(ما قبل روحانی)، ۸۵ درصد بوده و به وضوح نشان‌دهنده کم‌کاری و غفلت دولت دوازدهم است.
گفتنی است که خاموشی و قطع برق سابقه‌ای طولانی در کشور داشته و حدود ۲۰ سال پیش نیز مردم دچار این معضل بوده‌اند اما با اقدامات دولت‌ها و افزایش ظرفیت تولید برق در سال‌های گذشته موجب شد تا این مشکل در کشور حل شود. با این حال اما این موضوع با اقدامات و تصمیمات دولت تدبیر و امید، پس از ۲ دهه، مجدداً مهمان خانه‌ها، کارخانه‌ها و کارگاه‌ها شد.  
واضح است که اگر توسعه ظرفیت‌های شبکه برق متناسب با نیازهای کشور نباشد، قطعی برق اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. برنامه ششم توسعه در مواد مختلف به موضوع توسعه ظرفیت‌های شبکه برق کشور اشاره کرده بود. چنان‌که دولت مکلف به افزایش ۲۵ هزار مگاوات شبکه برق کشور در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ بود اما بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد که دولت وقت، ظرفیت شبکه برق کشور را در این مدت تنها حدود ۱۱ هزار مگاوات افزایش داده است همچنین مقایسه مجموع ظرفیت‌ نصب‌شده شبکه نیروگاهی در دولت‌های مختلف نشان می‌دهد که طی سال‌های ۱۳۶۸ الی ۱۳۹۹، دولت روحانی کمترین توسعه را داشته است. بررسی آمارها نشان می‌دهد که دولت احمدی‌نژاد طی ۸ سال سکان‌داری خود توانست ظرفیت شبکه نیروگاهی کشور را ۶۸ درصد توسعه دهد و در جایگاه اول توسعه قرار بگیرد. در همین راستا دولت خاتمی با توسعه ۶۰.۴ درصدی در جایگاه دوم و دولت ‌هاشمی رفسنجانی با توسعه ۵۵.۲ درصدی در جایگاه سوم قرار دارد. این موضوع در حالی بوده که دولت روحانی تنها ۲۳ درصد از ظرفیت شبکه نیروگاهی کشور را توسعه داد.
نگاهی دقیق‌تر به آمارها نشان می‌دهد که در سال اول دولت هاشمی، ظرفیت شبکه نیروگاهی ۱۴ هزار و ۴۴۲ مگاوات بوده که این میزان در هنگام تحویل دولت به خاتمی، به ۲۲ هزار و ۴۲۰ مگاوات رسید. در پایان دولت خاتمی نیز این ظرفیت به ۳۷ هزار و ۳۰۰ مگاوات رسید و پس از آن در دولت احمدی‌نژاد، با رشد چشمگیری به ۶۸ هزار و ۹۴۱ مگاوات افزایش یافت. اما دولت روحانی در ۸ سال سکان‌داری خود، این ظرفیت را با رشد اندکی به ۸۵ هزار مگاوات رساند.
پس از ۸ سال درجا زدن صنعت برق در دوره روحانی، دولت رئیسی توانست با ساخت ۶ هزار مگاوات نیروگاه در سال اول فعالیت خود، رکورد تاریخی افزایش ظرفیت تولید برق را افزایش داده و به ۱۰۶۵ مگاوات برساند.
به استناد آمار موجود در آمارنامه‌ صنعت برق ایران، رکورد بیشترین ظرفیت اسمی نصب‌شده نیروگاه‌های کشور در طول یک سال تا پیش از سال ۱۴۰۰، با اضافه شدن ۴۹۳۵ مگاوات به شبکه برق در سال ۱۳۸۹ اتفاق افتاده بود. این در حالی است که کمترین ظرفیت اسمی نصب‌شده در طول ۱۰ سال اخیر نیز با اضافه شدن ۹۴۳ مگاوات در سال ۱۳۹۴ ثبت شده است. با توجه به رکورد ۴۹۳۵ مگاواتی تولید برق در سال ۱۳۸۹، افزایش ۶ هزار مگاواتی تولید برق در یک سال نخست دولت سیزدهم، منجر شد تا رکورد ساخت نیروگاه در یک سال نیز شکسته شود. 
همچنین گفتنی است مقایسه آمار ساخت نیروگاه‌ها طی یک سال ابتدایی دولت سیزدهم با کل عملکرد دولت یازدهم و دوازدهم بیانگر آن است که تنها در یک سال دولت سیزدهم معادل ۸۰ درصد کل دولت دوازدهم و ۷۰ درصد کل دولت یازدهم ظرفیت تولید برق افزایش داشته است.
دولت توانسته است با افزایش ظرفیت تولید برق در کشور، نه‌‌تنها رکورد افزایش ظرفیت تولید را افزایش دهد بلکه توانست به خاموشی‌ها پایان داده و برق خانه‌ها و صنایع خرد و کلان را نیز فراهم آورد.

اینستاگرام
دروغاتون دیگه تهوع اور شده
بس کنید
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi