شناسه خبر : 103551
چهارشنبه 22 شهريور 1402 , 12:04
اشتراک گذاری در :
عکس روز

توصیف رهبر معظم انقلاب اسلامی از شهید «سید حسن هاشمی»

فاش نیوز - شهید سید حسن هاشمی از شهدای برجسته ارتش است که در اقتدا و عمل به قرآن در زمان خدمتش از هیچ اقدامی فروگذار نکرد.

کد خبر: ۶۱۵۸۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۰۰:۳۰ - 13September 2023
 

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، جوان خوش سیما و رشید ارتشی که کسی به ذهنش نمی‌رسید از نیرو‌های انقلاب و مبارز علیه رژیم پهلوی باشد از زمانی که در سال ۱۳۴۵ وارد دانشکده افسری شد راهش را انتخاب کرد. او یک نظامی فدایی وطن و اعتقادش بود که در روز‌های پر التهاب قبل از پیروزی انقلاب از فعالان انقلابی در منطقه شمیرانات محسوب می‌شد و با پخش اعلامیه‌های امام همکاری نزدیکی با اهالی این منطقه برای سازماندهی تظاهرات‌ها علیه رژیم ستم شاهی را می‌‎کرد.

شهید انقلابی گارد شاهنشاهی که قرآن نقشه راهش بود

«سید حسن هاشمی» ابتدا دوره سه ساله دانشکده افسری را در سال ۱۳۴۸ طی کرد و در رسته پیاده به درجه ستوان دومی نائل آمد. سپس با طی کردن دوره مقدماتی رسته پیاده در مرکز آموزش پیاده شیراز به لشکر ۶۴ پیاده ارومیه اختصاص یافته و مشغول خدمت شد. دوره‌های چتربازی، سنگ‌نوردی، صخره‌نوردی را با موفقیت گذراند و به سبب جدیت در تحصیل چندین لوح تقدیر دریافت کرد و پس از فارغ‌التحصیلی به گارد جاویدان پیوست.

همسر شهید در دیداری که جمعی از اعضای جامعه قرآنی کشور با وی و فرزندش داشتند در خصوص ازدواجش با شهید هاشمی گفت: خاله من در زمان پهلوی معلم قرآن بود. دوستانی داشت که اهل قرآن بودند، یکی از آن‌ها قصد داشت عروسی بگیرد و دنبال دختر محجبه و مذهبی بود. همین موضوع باعث می‌شود اول خاله‌ام آقای هاشمی را ببیند و تحقیقات اولیه را انجام دهد بعد هم من را معرفی کردند. چون تک دختر بودم خانواده سخت می‌گرفتند. خود آقا هاشمی با اینکه در گارد جاویدان خدمت می‌کرد، اما دختر غیر مذهبی نمی‌خواست.

وی ادامه داد: ما ۱۱ سال با هم زندگی کردیم، همه اخلاق و رفتارش قرآنی بود. اصلا آدم دنیایی نبود و انگار بنا نبود در دنیا باشد. نسبت به یک سری مسائل کاری مثل رشوه و خلافکاری خیلی حساس بود و اگر چیزی می‌دید برخورد شدید می‌کرد. خودش هم آن زمان از حقوقش رد مظالم می‌داد، چون شغلش جوری بود که نمی‌خواست دینی به گردنش باشد.

دختر شهید درباره پدرش تعریف می‌کند: ما در خانه سازمانی بودیم و از محیط خیلی راضی نبودیم گله می‌کردیم چرا نباید نزدیک مادربزرگ نباشیم، اما ایشان تاکید داشت در مدارس مذهبی درس بخوانیم. روی حجاب من خیلی تاکید داشت و تنها وصیتش به ما همین حجاب بود. هیچ وقت نماز جمعه خودش ترک نشد. ما که کمتر او را می‎دیدیم هر وقت هم می‌دیدیم جلوی در برای کار مردم تلاش می‌کرد.

امیر محمدرضا فولادی رئیس بنیاد حفظ آثار ارتش نیز در این دیدار درباره شهید هاشمی گفت: با اینکه حفاطت از مجلس را داشت و با اینکه می‌توانست در فضایی آرام بماند، اما با شروع جنگ به مناطق کردستان همراه شهید صیاد شیرازی رفت. به سید حسن هاشمی، فرماندهی تیپ پیرانشهر را می‌دهند که در همه جا که نیاز بود حضور داشت. ایشان ارتباط تنگاتنگی با مقام معظم رهبری داشت بعد از شهادتش مراسم ختمش در مدرسه عالی شهید مطهری برپا و مراسم تشییعش از نماز جمعه برگزار شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی از این شهید به عنوان شهید متدین متعهد یاد می‌کنند. در لشکر ۶۴ برای شهادتش یک مراسم بزرگ می‌گیرند. این شهید نقش ویژه‌ای دارد و مشعل درخشانی است که برای همکاران امروز می‌تواند الگو باشد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi