شناسه خبر : 104071
یکشنبه 09 مهر 1402 , 10:46
اشتراک گذاری در :
عکس روز

چگونگی ظهور مسیح انقلاب در کردستان

فاش نیوز - متدین بودن، مهربانی با دوستان و خانواده و قاطعیت در مقابله با دشمنان و... از ویژگی‌های مهم شهید بروجردی هستند که در فیلم سینمایی «غریب» به خوبی به آن‌ها اشاره شده است.

کد خبر: ۶۱۹۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۷ - 30September 2023
 

چگونگی ظهور مسیح انقلاب اسلامی در کردستانگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس‌ـ علی عبدالصمدی؛ شهید «محمد بروجردی» از فرماندهان ارشد و پایه‌گذاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که «احمد متوسلیان» و شهید «محمدابراهیم همت» از قهرمانان دوران دفاع مقدس مستقیماً زیر نظر ایشان آموزش نظامی و عقیدتی دیده بودند. فیلم سینمایی غریب به کارگردانی محمدحسین لطیفی به بررسی زندگی آن شهید در دوران دفاع مقدس می‌پردازد.

پس از بروز ناآرامی‌ها در سال ۱۳۵۸، شهید بروجردی ماموریت یافت تا وضعیت مناطق مذکور را به حالت قبل بازگرداند. در طول فیلم کارگردان ضمن این که سعی کرده تا از گریم مناسب برای بازیگر (بابک حمیدیان) جهت نزدیک شدن به شخصیت حقیقی استفاده کند، به فضاسازی‌ها و میزانسن نیز دقت خاصی داشته است. بازسازی صحنه‌های مربوط به چند دهه‌ی قبل دارای سختی‌ها و دشواری‌های فراوانی است، اما کارگردان و گروهش به خوبی توانسته بودند از عهده‌ی این امر برآیند.

نوع شخصیت‌پردازی قهرمان فیلم نیز بسیار دقیق است. مهربانی و در عین حال قاطعیت در انجام وظایف استراتژیک، مردمی بودن و ساده زیستی، ازخودگذشتگی و... از خصائص مهم شهید محمد بروجردی است که در اثنای دیالوگ‌ها و سایر ابعاد این اثر هویداست. خانواده دوستی و در عین حال ساده زیستی از خصائصی است که در فیلم غریب کاملاً مشهود است. خانواده‌ی شهید بروجردی در مناطقی که برای عملیات اعزام می‌شود، در کنار دیگر خانواده‌ها در ساختمان‌های دولتی اتاق دارند و در هتل استقرار ندارند.

ابعاد مختلف شخصیت شهید بروجردی در این اثر به خوبی به معرض نمایش گذاشته شده اند؛ متدین بودن، مهربانی با دوستان و خانواده و قاطعیت در مقابله با دشمنان و... از ویژگی‌هایی هستند که در این اثر به خوبی به آن‌ها اشاره شده است.

البته شاید بهتر بود به مبارزات شهید بروجردی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز پرداخته می‌شد تا مخاطبین به عمق بیشتری از شخصیت مسیح کردستان پی می‌بردند. حمله به سازمان رادیو تلویزیون، خلع سلاح پادگان جمشیدیه، خلع سلاح کلانتری ۱۴ تهران، خلع سلاح قرارگاه شهربانی تهران، عملیات ۱۵ خرداد ۱۳۵۷ و... از سوابق مبارزاتی شهید بروجردی پیش از انقلاب اسلامی به شمار می‌آید.

ساختن و پرداختن فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی به دلیل استفاده‌ی همزمان از صدا و تصویر می‌تواند ابعاد مختلف و تازه‌تری از دوران حماسه‌ساز دفاع مقدس را به معرض دید عموم بگذارد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi