شناسه خبر : 106132
پنجشنبه 09 آذر 1402 , 10:36
اشتراک گذاری در :
عکس روز

طریق القدس؛ افتخاری دیگر از سلحشوران حماسه‌آفرین ایران

فاش نیوز - هشتم آذر ماه سالگرد آغاز عملیاتی است که طی آن ۳۵۰ کیلومتر از خاک مقدس کشورمان از چنگال اهریمن بعثی آزاد شد.

طریق القدس؛ افتخاری دیگر از سلحشوران حماسه‌آفرین ایران

گروه خبرگزاری فارس ـ علی عبدالصمدی؛ عملیات «طریق القدس» برگ زرین و پر افتخار دیگری برای کشورمان در طول دوران دفاع مقدس است. این عملیات مهم در تاریخ هشتم آذر سال ۱۳۶۰ با هدف آزادسازی شهر بستان و روستا‌های حومه در غرب استان خوزستان صورت پذیرفت. در این عملیات که با استفاده از تاکتیک یورش موج انسانی اجرایی شد، کلیه‌ی نیرو‌های مسلح کشورمان بعلاوه‌ی جهاد سازندگی حضور داشتند.

از آنجایی که زمین این منطقه شن و ماسه‌ی سبک بود، پیش از آغاز عملیات، جهاد سازندگی وارد عمل شد و با کمک یگان مهندسی ارتش جاده‌ای به طول ۸ تا ۱۰ کیلومتر را برای حضور نیرو‌های مسلح کشورمان هموار ساخت. در شب آغاز عملیات طریق القدس، بارش باران پاییزی باعث شد تا خاک این مسیر سفت و قابل عبور شود. پس از توقف باران، در ساعت ۱۲:۳۰ بامداد ۸ آذر ۱۳۶۰ عملیات کلید خورد. تا ساعت ۶ صبح منطقه‌ی چذابه به تصرف نیرو‌های ایرانی درآمد. پشتیبانی آتش توپخانه‌ی دشمن از کار افتاده بود و همین امر زمینه ساز پیروزی نهایی نیرو‌های مسلح ایرانی در این عملیات شد.

طی این عملیات دو هزار و ۵۰۰ نفر از نیرو‌های دشمن کشته و یا زخمی شدند. همچنین ۱۷۰ دستگاه خودروی زرهی، ۲۰۰ دستگاه خودروی سبک و سنگین، ۱۳ فروند هواپیمای جنگنده و چهار فروند بالگرد دشمن نیز منهدم شدند. ضمن این که شش هزار نفر از نیرو‌های ایرانی نیز در این عملیات مجروح یا شهید شدند. بنا بر آمار اعلام شده ۷۹۹ تن در همین عملیات به فیض شهادت نائل شدند. چند دستگاه خودروی زرهی و چند فروند بالگرد ایرانی نیز آسیب دیدند؛ ولی نهایتا نیرو‌های جان بر کف ایرانی توانستند به هدف از پیش تعیین شده‌ی خود دست یابند و شهر بستان و ۷۰ روستا حومه‌ی آن را آزاد سازند.

چذابه و حومه‌ی اطراف آن نیز از مناطقی بودند که در این عملیات سلحشورانه از چنگال اهریمن بعثی آزاد شدند. همچنین طی این عملیات دسترسی به هورالهویزه تسهیل شد و نیرو‌های ایرانی به مرز‌های بین المللی در منطقه‌ی هورالعظیم نزدیک شدند. مجموعا ۳۵۰ کیلومتر از خاک مقدس خوزستان در همین عملیات آزاد شد.

تاریخ دفاع مقدس سرشار از رویداد‌ها و رشادت‌های رزمندگان مسلمان ایرانی است که با تورق صفحات آن می‌توان به ژرفا و ابعاد مختلف آن پی برد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi