شناسه خبر : 107912
دوشنبه 09 بهمن 1402 , 09:08
اشتراک گذاری در :
عکس روز

جزییات برگزاری «شب‌های شعر انقلاب» از تبریز تا کرمان

جزییات برگزاری «شب‌های شعر انقلاب» از تبریز تا کرمان/ یادبود شهدای کرمان پای مزار حاج قاسم

فاش نیوز - پنجمین دوره از شب‌های شعر انقلاب از ۱۱ تا ۲۲ بهمن ماه در ۵ استان کشور برگزار می‌شود. تبریز میزبان افتتاحیه است و یادبود شهدای حادثه تروریستی کرمان با حضور شاعران ملی برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری پنجمین دوره شب‌های شعر انقلاب صبح امروز با حضور میلاد عرفانپور مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، هادی جانفدا دبیر مجمع شاعران اهل بیت، محمود حبیبی کسبی مدیر گروه ادبیات عاشورایی، علیرضا داوودی و احمد بابایی در حوزه هنری برگزار شد.

در این نشست خبری، میلاد عرفانپور مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری صحبت کرد و گفت: شب شعرهای انقلاب تبدیل به یک هویت برای شعر انقلاب شده و با تلاش همدلانه چند نهاد برگزار می‌شود. البته خوشحالیم که حوزه هنری در 5 دوره برگزاری این رویداد، پای کار آن بوده است. این رویداد تاکنون در شهرهای مختلف کشورمان برگزار شده و از این نظر می‌توان گفت رویدادی ملی است. از سویی دیگر، این رویداد همراه با دوره‌های آموزشی نیز بوده است؛ برای مثال دوره آموزشی تماشا ویژه بانوان شاعر برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید

او با اشاره به حضور شاعران شهرستانی در این رویداد گفت: یکی از اتفاقات مهم در این رویداد این است که شاعران جوان شهرستانی فرصتی برای شعرخوانی در برابر شعرای ملی را پیدا می‌کنند. برهمین اساس، تلاش کردیم در هر استانی که می‌رویم، علاوه بر شاعران صاحب نام از شاعران جوان نیز برای شعرخوانی دعوت کنیم.

محمود حبیبی کسبی در بخش دیگری از این نشست گفت: امسال این فرصت در شب شعرهای انقلاب فراهم شده تا به نوعی ویترین و نمایشگاهی برای نشان دادن بالندگی شعر انقلاب باشیم. باید دقت داشت که شعر انقلاب علاوه بر تهران، در دیگر استان‌ها نیز زنده است و شاعران انقلاب به تولید اشعار جدید می‌پردازند.

وی با تاکید بر اینکه پنجمین شب شعر انقلاب در 5 استان برگزار می‌شود، گفت: تلاش ما این است که 5 استانی انتخابی کمترین همپوشانی را با سال‌های گذشته داشته باشند. امسال به تبریز، خرم آباد، قم، کرج و کرمان می‌رویم که فقط کرمان تکراری با سال‌های گذشته است.

حبیبی کسبی ضمن اعلام افتتاحیه این رویداد گفت: افتتاحیه پنجمین دوره این رویداد 11 بهمن در تبریز برگزار می‌شود. در این مراسم علاوه بر شاعران ملی شاعران استانی هم حضور دارند و تلاش می‌کنیم از شاعران استان‌های همجوار نیز دعوت کنیم. از جمله شاعران ملی می‌توان به آقایان ناصر فیض، سعید بیابانکی، علی داوودی و میلاد عرفانپور اشاره کرد و خانم حسنا محمدزاده نیز حضور خواهند داشت. از بین شاعران آذربایجانی نیز سعید سلیمان‌پور، مختار صدر محمدی و لیا حسینیان حضور دارند.

وی با اعلام اینکه برنامه دوم، 14 بهمن ماه در شهر خرم آباد برگزار می‌شود، گفت: در این رویداد محمود اکرامی فر، مرتضی حیدری آل کثیر، نفیسه سادات موسوی و سید جواد شرافت حضور دارند و برنامه سوم روز 16 بهمن ماه همزمان با سالروز شهادت موسی بن جعفر در حرم کریمه اهل بیت حضرت معصومه سلام الله علیها برگزار خواهد شد. علی محمد مؤدب، محمدرضا طهماسبی، مهدی سیار، محمدحسین ملکیان، سید احمد حسینی شهریار (شاعر پاکستانی) و میلاد عرفانپور در این مراسم حضور دارند. از آن جا که قم یکی از قطب‌های شعر انقلابی است، شاعران نام آشنایی از جمله محمدعلی مجاهدی، عباس احمدی، اعظم سعادتمند و سید محمد جواد شرافت نیز در آن حضور خواهند داشت.

این شاعر آیینی خاطرنشان کرد: 18 بهمن، شهر کرج میزبان این رویداد است و مصطفی محدثی خراسانی، قاسم صرافان و مهدی جهاندار از اصفهان در آنجا حضور خواهند داشت. از کرج نیز شاعرانی از جمله نغمه مستشار نظامی، مهدی زارعی، حسن اسحاقی و محمود یوسفی به این شب شعر خواهند آمد. مراسم اختتامیه پنجمین شب شعر انقلاب نیز همزمان با چهلمین روز شهدای حادثه تروریستی کرمان در 22 بهمن ماه در کرمان برگزار شده و اختصاص به یادبود آنها خواهد داشت. در آن مراسم نیز جواد حیدری، حامد عسکری، احمد بابایی، هادی جانفدا، فاطمه نانی‌زاد، محمد رسولی، میلاد عرفانپور و اینجانب حضور دارند. همچنین از تعدادی از شعرای کرمانی نیز دعوت کرده‌ایم.

بیشتر بخوانید

هادی جانفدا با اشاره به شکل‌گیری شب‌های شعر انقلاب گفت: این مراسمات به ابتکار مجمع شاعران اهل بیت در سال 1393 در شهرهای مختلف برگزار شد. روند برگزاری این رویداد بدین شکل است که هر سال در چند شهر این مراسم با حضور شاعران برجسته برگزار می‌شود. امسال پنجمین دوره از این رویداد برگزار خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه این مراسم گردهمایی شاعران انقلاب به مناسبت پیروزی انقلاب است گفت: در این رویداد شعر انقلابی خوانده می‌شود اما شعر عاشقانه، اجتماعی و طنز هم داریم.

احمد بابایی نیز گفت: برگزاری این رویداد ادبی یک نمونه موفق از کار هم‌افزایانه و پربرکت چند نهاد است.

میلاد عرفانپور در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره تفاوت‌های این رویداد با جشنواره ملی شعر فجر گفت: جشنواره ملی شعر فجر رویداد مهمی است که برگزارکننده آن وزارت فرهنگ است. نام این جشنواره، «فجر» است و شاید این چنین برداشت شود که باید اشعار انقلاب در آن بروز و ظهور بیشتری داشته باشد، اما تجربه دوره‌های اخیر نشان داده که این جشنواره رویداد شعر عمومی کشور است و همه نوع از اشعار در آن خوانده می‌شود.

وی ادامه داد: تفاوت مهم شب‌های شعر انقلاب اسلامی با جشنواره ملی شعر فجر در این است که برگزارکننده‌های آنها نهادهای متفاوتی هستند و ثانیا وجه تمایز بارز شب‌های شعر انقلاب در این است که محور اصلی آن، شعر موضع‌مند و شعر انقلاب است. از سویی دیگر، جشنواره شعر فجر موضوع گسترده‌تری را در برمی‌گیرد.

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi