شناسه خبر : 108958
دوشنبه 14 اسفند 1402 , 11:05
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مراحل ثبت سفارش واردات خودرو جانبازان

جانبازان فقط می­ توانند خودرویی که بنیاد شهید سطح ارزی آن را تعیین کرده است وارد کنند. به عنوان مثال، چنانچه جانباز ویژه ۷۰ درصد...

فاش نیوز - جانبازان واجد شرایط می­ توانند فقط خودرویی را وارد کنند که بنیاد شهید سطح ارزی آن را تعیین کرده باشد.

به گزارش خبرنگار ما، بر اساس اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو جانبازان، عزیزان واجد شرایط می­ توانند از دو روش برای واردات خودرو اقدام کنند.

1- جانباز از طریق شرکت های وارد کننده خودروی خود را انتخاب نماید.

2- شخص جانباز خود اقدام به واردات خودرو کند.

در هر دو صورت بر طبق قوانین مصوب، از سوی جانبازان معزز برای واردات خودرو باید گام­ های زیر برداشته شود.

الف: خودرو مورد نظر ارزش گذاری گمرکی شود.

ب: خودروی مورد نظر ثبت سفارش گردد.

ج: خودرو مورد نظر تأمین ارز گردد.

د: خودرو مورد نظر استعلامات استاندارد، محیط زیست و خدمات پس از فروش را اخذ نماید.

هـ: هزینه ­های مربوطه اعم از هزینه جاری و عملیاتی و قانونی پرداخت گردد.

و: امور مربوط به ترخیص گمرکی بر اساس قوانین گمرکی برای خودروی وارداتی انجام پذیرد.

ز: امور مربوط به اسقاط، شماره گذاری و هزینه های تبعی را انجام دهند.

در هر حالت چنانچه خودروی انتخابی قبلاً وارد کشور شده باشد و استاندارد و محیط زیست و ارزش­‌گذاری خود را گرفته باشد، نیازی به انجام فرایند اخذ شرایط فنی ندارد. لذا چنانچه جانبازان معزز بخواهند خودرویی به صورت انفرادی وارد نمایند و فرایند آن توسط شرکت­های واردکننده طی نشده باشد، حتماً باید کلیه مراحل را رأساً اقدام کنند.

بدیهی است ثبت نام در سامانه خودرو جانبازان به این منظور است که شناخت کامل و جامعی از نیازمندی­ ها و خواسته­ های جانباز به منظور تسریع و تسهیل در فرایند خودرو وارداتی حاصل شود. اما تا زمانی که جانبازان، ولو اینکه در سامانه ثبت نام و خودرو انتخاب کرده باشند قرارداد با شرکت­‌های واردکننده منعقد ننماید، برای طرفین حقی وجود ندارد. چنانچه جانبازان عزیز به هر دلیلی تمایل به واردات از طریق شرکت نداشته باشند می توانند به طور مستقل اقدام به واردات خودرو نمایند.

همچنین ویرایش دوم از تاریخ 5/12/1402 لغایت 11/12/1402 صورت پذیرفت و آخرین فرصت جانبازان معزز بود، مگر این که کمیته خودرو دوباره آن هم به دلایل قانع کننده ای سامانه را برای ویرایش سوم باز کند.

- درخصوص ثبت سفارش، فرایندکار به این نحو است که فرد وارد "سامانه جامع تجارت" شده و گزینه ثبت سفارش را انتخاب می­ کند؛ سپس پنجره­ایی برای فرد باز و از او درخواست اطلاعات شخصی می شود.

سپس در انتخاب "نقش فعالیت" باید گزینه «جانباز» را انتخاب کند که بر اساس آن، سامانه از وی سووال می کند که واردات توسط "شخص"، انجام می شود یا " نماینده".

عزیزانی که با شرکت ها قرارداد منعقد کرده اند، باید گزینه "نماینده" را انتخاب کنند؛ و از آن به بعد سایر مراحل توسط شرکت انجام می ­شود. چنانچه فرد جانباز "شخص" را انتخاب نماید، بدیهی است که کلیه فرایند باید توسط او انجام شود.

از آنجایی که استعلام درصد جانبازی و صحت‌سنجی کد جانبازی از طریق وب‌سایت سامانه جامع تجارت و بنیاد شهید انجام خواهد شد، در حال حاضر این دو سامانه در حال اخذ مجوزهای لازم برای این منظور هستند.

 لذا به دلیل افزایش امنیت شبکه و جلوگیری از حمله سایبری، فرایند برقراری وب‌سرویس، طولانی است. اما هر زمانی که این وب‌سرویس برقرار شد به اطلاع عموم جانبازان خواهد رسید تا در اسرع وقت اقدام به ثبت سفارش نمایند.

- اما چنانچه خودرو توسط شرکت وارد کشور گردید، مبنای محاسبه قیمت تمام‌شده خودرو، ارزش گمرکی تعیین‌شده توسط کمیته خودرو می­‌باشد. بدیهی است سایر هزینه­ ها همانند هزینه حمل و نقل، انبارداری، ترخیص، حقوق گمرکی، شماره­‌گذاری و ... مشخص و با تأیید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت تمام شده خودرو محاسبه می شود.

در فرایند تعیین قیمت، بر اساس محاسبات برای خودروهای وارداتی، شرکت واردکننده 15 درصد سود اخذ می­ کند و بابت خدمات پس از فروش نیز 3 درصد به هزینه ­ها اضافه می ­شود. لازم است ذکر گردد که نرخ 15 درصد سود و 3 درصد خدمات پس از فروش، حداکثر مبلغی است که شرکت­‌ها می­ توانند آن را از جانبازان اخذ نمایند.

اما چنانچه در قراردادهای منعقد شده بین شرکت و فرد جانباز، نرخ­‌ها کمتر از مبالغ فوق باشد، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مانعی ایجاد نمی‌­کند. بر این اساس نحوه پرداخت وجوه ریالی و زمان تحویل خودرو یا میزان حق­‌العمل­ کاری شرکت وارداتی یا مشارکت فی­‌مابین شرکت و جانباز، همگی بستگی به تفاهمات دو طرف داشته و بنا به توافقات انجام شده، این تعهدات عملی می­ گردد.

- در ارتباط با ارز خودرو وارداتی جانبازان، بر اساس ماده 18 آیین‌نامه اجرایی خودرو جانبازان، مصوب هیأت  وزیران، از منابع ارزی وزارت صنعت، معدن و تجارت است که ارزش آن بر مبنای ارز حاصل از صادرات است؛ که حسب پیگیری­ های شبکه ملی ایثارگران قرار است نوع ارز تغییر کند.

باید گفت، جانبازان فقط می­ توانند خودرویی که بنیاد شهید سطح ارزی آن را تعیین کرده است وارد کنند. به عنوان مثال، چنانچه جانباز ویژه 70 درصد خودروی بالاتر از ارزش گمرکی (35 هزاریورو) وارد کند، خلاف قانون است و به هیچ وجه اجازه وارد کردن آن به او داده نمی ­شود. اما اگر ارزش خودروی وارداتی کمتر از حداکثر سطح تعیین شده باشد، واردات آن برای جانباز مورد نظر بلامانع است.

 

اینستاگرام
سلام طبق مصوبه دولت اسقاط خودرو برای واردات خودروی جانبازان برداشته شده است چرا الان مجدد در این متن اسقاط خودرو هست؟
باسلام و عرض ادب
من طبق تغییرات جدید جانباز ۷۰ درصد ویژه هستم خودرو انتخابی در بهمن ماه رو لغو کردم ولی در انتخاب اسفند ماه تعلل کردم و زمان گذشت لطفا راهنمایی فرمایید چه کاری بکنم. البته میدونم اون انتخاب نیازسنجی بود و تاثیری در اختصاص امتیاز واردات ندارد.
موفق باشید
اینجانب از جانبازان ۷۰ درصدی می ‌باشم ، که در ابتدا در گروه عادی قرار داشتم و هنگام انتخاب خودرو یک خودرو تا سقف ۳۰ هزار یورو انتخاب نمودم و پس از آن مسئولان بنیاد شهید و هیئت دولت اعلام نمودند ، که گروهی از جانبازان ۷۰ درصد با احراز شرایط می ‌توانند در گروه ویژه قرار بگیرند و به همین دلیل اینجانب سریعا" تا زمان مقرر مدارک پزشکی را به بنیاد استان تحویل دادم و از آن جا به کمیسیون پزشکی تهران ارسال نمودند در ۲۱ بهمن شفاها" اعلام نمودند که در گروه ویژه قرار دارم ، اما زمانی که در 6 اسفند آخرین مهلت ویرایش یا انتخاب در گروه ویژه که در روز تعطیل (نیمه شعبان) قرار داشت هنگامی که کد ملی را وارد سامانه وارد نمودم اعلام شد که کد ملی متقاضی در این گروه الویت موجود نیست ، اما به دلیل قوت قلبی که به مسئولان بنیاد استان داشتیم در زمان ویرایش گروه عادی در 8 اسفند ، خودروی انتخابی اولیه خود را در این گروه حذف نمودم و پس از آن در لیست ارسالی در گروه ویژه قرار گرفتم ، که بازهم مشخص شد علت این موضوع تاخیر در ارسال اسامی از تهران و فشردگی کارها در این بازه زمانی بوده.
حال با توجه به این شرایط اینجانب که مرتکب خطایی نشده‌ام چگونه باید خودروی انتخابی خود را ویرایش کنم. آیا این موضوع جزو دلایل قانع کننده نخواهد بود که حتی اگر برای ساعاتی امکان ویرایش مهیا شود ، افرادی مانند اینجانب بتوانیم آخرین ویرایش و انتخاب نهایی خود را انجام دهیم. تنها مکانی که برای ما موجود بود که حرفمان را بزنیم همین سایت فاش نیوز بود ، که صدای امثال ما به مسئولان برسد.
سلام بنده هم ثبت نام اولیه انجام دادم خواهشمندم مجددآ سایت را بازکنید تا ویرایش انجام بدیم چون خودرویی که در مرحله ثبتنام کردیم بالای 25هزار یورو میباشد
سلام همانگونه دوست عزیزمون فرمودند ماهم خواهان بازگشایی سایت موردنظرهستیم تا ویرایش انجام دهیم
سلام
جانباز ۵۵ درصد هستم کسی هست از جانبازان همراهم باشه بریم خودمان ماشین وارد کنیم منتظر شرکت نباشیم خودم ماشین دارم و هر جا لازم شد با ماشینم می رییم
سلام خوب هستی شما در کدام استان هستی
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi